Het publiceren van content op je site en wachten tot er verkeer komt, is alsof je je content laat wegrotten…
ls jij dus hele mooie blogs maakt (voor SEO bijv.) en zit te wachten op verkeer, dan kun je nog wel eens heel lang wachten.
Van dingen doen voor SEO word je geen E-E-A-T. In dit blog kun je m’n slideshow bekijken van BrightonSEO en link ik achteraf naar de opname zodat je ‘m terug kunt kijken!
- 24 augustus 2023
Misschien heb je het nieuws al rond zien gaan op Linkedin: Google toont volgers statistieken in de zoekresultaten bij accounts. Het lijkt iets heel kleins en onopvallends: lekker boeiend , so who cares maar dat is het volgens mij niet!
- 23 augustus 2023
Nu ik zo’n beetje permanent gehuisvest ben op Linkedin, valt me op: de ene post vind ik echt waanzinnig leuk en laat me stoppen met scrollen van de andere denk ik: mwah, meh, mwah. Wat maakt het verschil? Dít!
- 14 augustus 2023
In dit interview ga ik in gesprek met Danielle Navas – Brandt, auteur van het Nederlandstalige boek They Ask, You Answer. We spraken over deze methode, of de methode geschikt is voor SEO en wat cruciaal is om deze methode succesvol toe te passen in bedrijven.
- 9 augustus 2023
In deze podcast ga ik in gesprek met Don Vermeer. Hij heeft een aantal jaar SEO gedaan bij Omoda en begint binnenkort voor zichzelf. In dit gesprek bespreek ik met Don wat er allemaal gebeurt in SEO en met name voor webshops in de e-commerce, wat dit betekent voor hoe we SEO aanpakken, welke kansen er zijn voor kleine- en middelgrote spelers en hoe hij denkt dat het vakgebied zich de komende tijd gaat ontwikkelen.
- 26 juli 2023
Van E-E-A-T denkt men ten onrecht dat het enkel gaat om het vermelden van je auteur bij een stuk content. Dat is een mega misverstand. In dit artikel geef ik je een paar cases waarin ik laat het zien dat het echt zo simpel niet is.
- 23 juli 2023
Start niet met keywords als basis voor je contentstrategie voor SEO. Dat leidt alleen maar tot eenheidworstige, suffe SEO-content. De sleutel tot succes is QPAFFCCGMIM. Maar wat is dat?
- 18 juli 2023
De Quality Raters Guidelines is een vrij uitgebreid document van Google en gaat in hele grote mate over pagina kwaliteit en reputatie (E-E-A-T). Te weinig SEO’s kijken in deze guidelines en dat terwijl het zóveel duidelijkheid geeft over wat Google van je wil (en het tegelijk ook vaag blijft….)
- 18 juli 2023
E-A-T is al heel lang erg belangrijk en sinds kort is er een tweede E aan toegevoegd: E-E-A-T. Wat is het? Waarom is het belangrijk? Hoe wordt jij een E-E-A-T en welke praktische tips kun je direct inzetten?
- 16 juli 2023
Social media en websites: elk hebben ze hun eigen voor- en nadelen. Het is niet raar dat veel partijen graag allebei de kanalen inzetten maar hoe kun je de content op de kanalen op elkaar laten aansluiten en de kanalen elkaar laten versterken? Want zeg nou zelf: 1 contentstrategie voor beide kanalen is wel zo efficient. En ja, dat kan!
- 9 juli 2023
Google heeft het over people-first SEO en people-first content. Maar wat is dat nou concreet? Is het hetzelfde als helpful content? Hoe maak je het?
In deze blog probeer ik je wat andere handvatten te geven dan Google doet om het zo concreter voor je te maken!
- 2 juli 2023
In bijna elke online marketing strategie staat de website centraal: hoe halen we meer uit de verschillende kanalen en krijgen we meer bezoekers naar onze site? Maar gaat ons streven nog wel hand in hand met de ontwikkelingen in online? Hoe realistisch is het nog om te blijven streven naar jaarlijks meer gratis verkeer naar je site?
- 26 juni 2023
Op fora, Facebook-groepen en op Twitter stellen mensen elkaar regelmatig de vraag hoe het komt dat Google een bepaalde – voor hen belangrijke – pagina niet indexeert. Waarom indexeert Google niet altijd je (nieuwe) pagina en wat kun je je daaraan doen?
- 20 juni 2023
Donderdag 8 juni stond ik op Emerce Digital Marketing Live met mijn presentatie. Voor iedereen die er niet bij kon zijn, heb ik de presentatie achteraf ook opgenomen. Bekijk de slides en video met toelichting hier.
- 26 mei 2023
Ja, je leest het goed. Ik denk dat het creëren van content niet langer een verantwoordelijkheid moet zijn van de SEO-afdeling. Ik snap dat je nu denkt: WTF zegt zij nou? Hoe kun je dat zeggen? SEO is Content!
Laat je verrassen door een fris geluid.
- 20 mei 2023
Het maken van title tags en meat descriptions hoort bij SEO. Maar waarom is het anno 2023 nog steeds nodig en zegt Google niet: ga maar wat anders doen (helpful content maken ofzo) en laat het genereren van deze informatie maar aan ons over.
- 5 mei 2023
Vraag het een willekeurige online marketeer of online marketing manager wat zijn of haar doelstellingen met betrekking tot SEO zijn en je hoort: meer non-branded SEO-verkeer en bijbehorende omzet. De vraag is wel hoe realistisch dit doel is en of je niet ook net zo graag wil werken aan je branded verkeer.
- 23 april 2023
Verrassend nieuws van Google: ze nemen afscheid van de Core Web Vitals als ranking factor. De Helpful Content Update richtlijnen zijn geupdatet en ze bouwen een nieuwe zoekmachine.
- 17 april 2023
Binnen SEO kennen we 4 pijlers: techniek, sitestructuur, content en links. Hoe belangrijk is elk onderdeel? Is techniek echt zoveel tijd waard en kun je met alleen content en wat links al goed ranken?
- 10 april 2023
In een tijd waarin je moet strijden om de aandacht van je potentiële doelgroep is het maken van sterkte titels en het bepalen van de juiste invalshoek bepalen voor je succes
Zó maak je titels waar mensen wel op klikken.
- 10 april 2023
Je kijkt naar de resultaten van jouw mooie content en vraagt je af: waarom doen bepaalde blogs of artikelen het zo slecht? Waarom klikt niemand door naar mijn content? Wat doe ik verkeerd? Vrij simpel: je maakt ergens één cruciale fout.
- 6 april 2023
Linkbuilden is vaak een aparte activiteit in SEO. Toch denk ik dat linkbuilden geen doel is, maar vooral een gevolg. Zo deed ik het voor mezelf en dit is het resultaat.
- 4 april 2023
Klinkt misschien een beetje raar uit de mond van een SEO-specialist maar ik denk dat we moeten stoppen om dingen voor SEO te doen. Say wattes?
- 29 maart 2023
Om akkoord te krijgen voor investeringen is het vaak nodig een business case te maken waaruit blijkt wat de ROI is. Hoe pak je dat aan en wat is het grote probleem met business cases maken?
- 11 maart 2023
Een duurzame SEO-strategie houdt rekening met de toekomst. Welke ontwikkelingen zien we als het aankomt op SEO en webshops in de Verenigde Staten en wat betekent dat voor jou?
- 27 februari 2023
Online marketing wordt vaak afgerend op sales omdat we die nou eenmaal goed kunnen meten. Wat mij betreft zijn we hierdoor stiekem verslaafd geraakt aan meetbaarheid en ROI en vergeten een fundament te bouwen.
- 25 februari 2023
De product reviews update komt naar Nederland. Als jij veel verkeer trekt met het schrijven van product reviews en vergelijkingen moet je even goed opletten!
- 5 februari 2023
Op 8 februari houdt Google een live conferentie over AI. Het vermoeden is dat ze hun chatbot gaan aankondigen: het antwoord op ChatGPT. Als dat zo is, is dit mogelijk revolutionair. In dit blog houd ik alle ontwikkelingen en mijn hersenspinsels voor je bij.
- 3 februari 2023
Google is hard bezig met de ontwikkeling van hun eigen ChatGPT: Apprentice Bard. De chatbot zou nu getest worden. Wat weten we er tot zover van?
- 25 januari 2023
SEO is een belangrijk kanaal binnen de recruitment, toch maken bijna alle bedrijven een cruciale fout die ervoor zorgt dat ze weinig SEO-verkeer binnenhalen.
- 24 januari 2023
Veel SEO’s doen onderzoek naar zoekwoorden en intenties. Het lijkt slim, maar wie even verder kijkt ziet dat deze methode niet houdbaar is. Hoe zit dat en wat moet jij nu met zoekintenties?
- 11 december 2022
Eind november lanceerde OpenAI iets nieuwe: ChatGPT. Sindsdien is het internet in rep en roer, vooral de wereld van SEO’s en copywriters: zijn we nu overbodig? Gaat ChatGPT Google vervangen als zoekmachine?
- 7 december 2022
De Helpful Content Update komt naar Nederland. Google wil websites en content belonen die de gebruiker centraal zetten. Dit gaat ten koste van websites die zich richten op SEO en zoekmachines. Wat houdt deze update precies in en moet je er bang voor zijn?
- 28 november 2022
Tools zijn heel handig, met 1 druk op de knop krijg je inzichten in SEO en het verbeteren van je SEO. Of toch niet?
- 8 november 2022
Regelmatig heb ik het over ‘horizontale SEO’. Deze term zit ook in de titel van mijn boek. Maar wat is horizontale SEO dan precies en waarom zou je ermee aan de slag moeten?
- 4 november 2022
Veel bedrijven maken content voor SEO. Wat mij betreft is dat de allerslechtste drijfveer. In dit artikel bespreek ik deze en nog 7 veelgemaakte fouten binnen de B2B.
- 28 oktober 2022
Misschien heb je er wel eens van gehoord: Zero Volume Search Keywords. Dit zijn keywords waarvan je in keyword tools geen zoekvolume vindt maar wel naar gezocht wordt. Bestaan ze echt? Leveren ze wat op? Heb jij ze ook en hoe kun je ze vinden voor jouw website?
- 18 oktober 2022
Voor veel mensen is een keyword onderzoek het eerste wat ze doen als ze met SEO aan de slag willen. Toch ben ik geen fan van deze aanpak.
De vraag rijst dan natuurlijk op: hoe kom je wél aan input voor onderwerpen en het liefst zoektermen zonder al te veel concurrentie?
- 3 oktober 2022
Google heeft tijdens het Search On Event op 28 september enorm veel ontwikkelingen en nieuwe functionaliteiten aangekondigd die SEO nog meer op z’n kop gooien. De belangrijkste veranderingen op een rij.
- 3 oktober 2022
AI wordt steeds slimmer en dus worden er ook steeds meer tools aangeboden die met behulp van AI jouw content kunnen maken.
- 26 september 2022
Google gebruikt al jaren Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning om “search” te verbeteren. Welke algoritmes zijn er, wat doen die, wat zijn de gevolgen daarvan en kunnen we nog wel vertrouwen op ranking factors als algoritmes zelflerend zijn?
- 23 september 2022
SEO-proof: we horen het woord zo vaak, bijvoorbeeld in vacatures “Weet jij een tekst SEO-proof te maken?” of in een opdrachtomschrijving naar een freelancer: “de tekst is toch wel SEO-proof he?”
- 19 september 2022
Chantal en Christiaan bleken in hun boek dezelfde zin te hebben opgenomen: wie blijft doen wat hij altijd deed, krijgt allang niet meer wat hij altijd kreeg. Het was de aanleiding om eens samen in de webcam te kruipen en met elkaar in gesprek te gaan over gewoontes en blind spots van het C-level.
- 1 september 2022
Het is een van de meest gestelde vragen binnen SEO: “Hoe doe ik zoekwoordenonderzoek?”, “Welke tools kan ik gebruiken?”, “Wie kan er een goed keyword onderzoek?”. Toch vind ik het belang van zoekwoordonderzoek voor SEO overschat, het zet je zelfs op het verkeerde been.
- 28 augustus 2022
Wie de voorkant van Google in de gaten houdt, zal zien dat we steeds vaker informatieve content zien ranken op transactionele termen, vooral in de Verenigde Staten is deze verandering onmiskenbaar. Wat houdt dit in voor jouw SEO-strategie en wat betekent dit voor het optimaliseren van transactionele e-commerce pagina’s voor SEO?
- 11 augustus 2022
Duplicate content is een hot topic binnen SEO. Er wordt ook enorm veel over gezegd en geschreven, maar er gaan ook veel indianenverhalen over rond. Kan en zal Google je echt bestraffen voor duplicate content? Wat is het eigenlijk? Hoe los je het op en misschien wel de belangrijkste vraag: wanneer is je content uniek genoeg om niet als duplicate gezien te worden?
- 2 augustus 2022
Wie ervan uitgaan dat volgend jaar het SEO-verkeer en de SEO-omzet wel weer met 10% zullen groeien, kan nog zich nog wel eens verrekenen. Er gebeurt teveel in Google dat regelrecht indruist tegen jouw vanzelfsprekende groeidoelstellingen die je van het management opgelegd hebt gekregen.
- 21 juli 2022
Rondklikken in de Amerikaanse versie van Google is een van de leukste dingen om te doen want het is altijd een verrassing wat we nu weer gaan zien.
- 18 juli 2022
In de VS zien we dat Google steeds minder vaak lister pagina’s laat zien. In plaats daarvan zien we individuele producten. Wat betekent dit voor jouw omzet uit SEO?
- 4 juli 2022
Veel websites monitoren hun autoriteitsscores zoals Domein Autoriteit, Authority Score, Citation Flow/ Trust Flow etc. Op het eerste gezicht een handige metric, maar is dat wel echt zo?
- 27 juni 2022
Wie met SEO bezig is, doet aan linkbuilden. Maar waarom kijkt Google naar links? Wat is eigenlijk een goede link en hoe kom je daaraan?
- 24 juni 2022
In de VS is Google hard op weg om doktertje te gaan spelen. Wie zoekt naar ziektes krijgt van Google direct alles op een rij. Wat betekent dat voor medische websites & SEO?
- 16 juni 2022
Veel mensen willen SEO uitbesteden, maar is dat wel handig? Wat kun je wel en wat kun je beter niet uitbesteden?
- 3 juni 2022
Bij het bouwen van een nieuwe website wordt SEO vaak vergeten of er wordt te laat aan gedacht. Waar moet je vanuit SEO rekening mee houden bij de bouw van een nieuwe site?
- 30 mei 2022
hoe ga ik om met producten en varianten zoals maat, kleur of inhoudsmaat? Is het slim om één productpagina te hebben voor alle varianten of laat je per variant een individuele pagina indexeren in Google?
- 16 mei 2022
Toen ik onlangs mijn Insta-volgers vroeg over welk onderwerp ze iets meer willen weten, kwam de vraag voorbij: ‘hoe doe jij je eigen SEO’.
- 11 mei 2022
De afgelopen 12 jaar heb ik denk bij zo’n 75 bedrijven in de keuken gekeken en bij (bijna) allemaal zag ik een patroon dat ik zeer schokkend vond.
- 9 mei 2022
Als we het hebben over de aanpak van SEO wordt er vaak onderscheid gemaakt tussen B2B en B2C-bedrijven.
- 2 mei 2022
Wie wil er niet op 1 staan in Google, maar ja hoe kom je daar? Spoiler: het is heel hard werken en short cuts helpen maar kort.