Een duurzame SEO-strategie houdt rekening met de toekomst. Welke ontwikkelingen zien we als het aankomt op SEO en webshops in de Verenigde Staten en wat betekent dat voor jou?
Online marketing wordt vaak afgerend op sales omdat we die nou eenmaal goed kunnen meten. Wat mij betreft zijn we hierdoor stiekem verslaafd geraakt aan meetbaarheid en ROI en vergeten een fundament te bouwen.
- 25 februari 2023
De product reviews update komt naar Nederland. Als jij veel verkeer trekt met het schrijven van product reviews en vergelijkingen moet je even goed opletten!
- 5 februari 2023
Op 8 februari houdt Google een live conferentie over AI. Het vermoeden is dat ze hun chatbot gaan aankondigen: het antwoord op ChatGPT. Als dat zo is, is dit mogelijk revolutionair. In dit blog houd ik alle ontwikkelingen en mijn hersenspinsels voor je bij.
Google is hard bezig met de ontwikkeling van hun eigen ChatGPT: Apprentice Bard. De chatbot zou nu getest worden. Wat weten we er tot zover van?
- 25 januari 2023
SEO is een belangrijk kanaal binnen de recruitment, toch maken bijna alle bedrijven een cruciale fout die ervoor zorgt dat ze weinig SEO-verkeer binnenhalen.
- 24 januari 2023
Veel SEO’s doen onderzoek naar zoekwoorden en intenties. Het lijkt slim, maar wie even verder kijkt ziet dat deze methode niet houdbaar is. Hoe zit dat en wat moet jij nu met zoekintenties?
- 11 december 2022
Eind november lanceerde OpenAI iets nieuwe: ChatGPT. Sindsdien is het internet in rep en roer, vooral de wereld van SEO’s en copywriters: zijn we nu overbodig? Gaat ChatGPT Google vervangen als zoekmachine?
- 7 december 2022
De Helpful Content Update komt naar Nederland. Google wil websites en content belonen die de gebruiker centraal zetten. Dit gaat ten koste van websites die zich richten op SEO en zoekmachines. Wat houdt deze update precies in en moet je er bang voor zijn?
- 5 december 2022
E-A-T is al heel lang erg belangrijk. Maar wat moet jij er nu precies van weten en iets mee doen?
- 28 november 2022
Tools zijn heel handig, met 1 druk op de knop krijg je inzichten in SEO en het verbeteren van je SEO. Of toch niet?
- 8 november 2022
Regelmatig heb ik het over ‘horizontale SEO’. Deze term zit ook in de titel van mijn boek. Maar wat is horizontale SEO dan precies en waarom zou je ermee aan de slag moeten?
- 4 november 2022
Veel bedrijven maken content voor SEO. Wat mij betreft is dat de allerslechtste drijfveer. In dit artikel bespreek ik deze en nog 7 veelgemaakte fouten binnen de B2B.
- 28 oktober 2022
Misschien heb je er wel eens van gehoord: Zero Volume Search Keywords. Dit zijn keywords waarvan je in keyword tools geen zoekvolume vindt maar wel naar gezocht wordt. Bestaan ze echt? Leveren ze wat op? Heb jij ze ook en hoe kun je ze vinden voor jouw website?
- 18 oktober 2022
Voor veel mensen is een keyword onderzoek het eerste wat ze doen als ze met SEO aan de slag willen. Toch ben ik geen fan van deze aanpak.
De vraag rijst dan natuurlijk op: hoe kom je wél aan input voor onderwerpen en het liefst zoektermen zonder al te veel concurrentie?
- 3 oktober 2022
Google heeft tijdens het Search On Event op 28 september enorm veel ontwikkelingen en nieuwe functionaliteiten aangekondigd die SEO nog meer op z’n kop gooien. De belangrijkste veranderingen op een rij.
- 3 oktober 2022
AI wordt steeds slimmer en dus worden er ook steeds meer tools aangeboden die met behulp van AI jouw content kunnen maken.
- 26 september 2022
Google gebruikt al jaren Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning om “search” te verbeteren. Welke algoritmes zijn er, wat doen die, wat zijn de gevolgen daarvan en kunnen we nog wel vertrouwen op ranking factors als algoritmes zelflerend zijn?
- 23 september 2022
SEO-proof: we horen het woord zo vaak, bijvoorbeeld in vacatures “Weet jij een tekst SEO-proof te maken?” of in een opdrachtomschrijving naar een freelancer: “de tekst is toch wel SEO-proof he?”
- 19 september 2022
Chantal en Christiaan bleken in hun boek dezelfde zin te hebben opgenomen: wie blijft doen wat hij altijd deed, krijgt allang niet meer wat hij altijd kreeg. Het was de aanleiding om eens samen in de webcam te kruipen en met elkaar in gesprek te gaan over gewoontes en blind spots van het C-level.
- 1 september 2022
Het is een van de meest gestelde vragen binnen SEO: “Hoe doe ik zoekwoordenonderzoek?”, “Welke tools kan ik gebruiken?”, “Wie kan er een goed keyword onderzoek?”. Toch vind ik het belang van zoekwoordonderzoek voor SEO overschat, het zet je zelfs op het verkeerde been.
- 28 augustus 2022
Wie de voorkant van Google in de gaten houdt, zal zien dat we steeds vaker informatieve content zien ranken op transactionele termen, vooral in de Verenigde Staten is deze verandering onmiskenbaar. Wat houdt dit in voor jouw SEO-strategie en wat betekent dit voor het optimaliseren van transactionele e-commerce pagina’s voor SEO?
- 11 augustus 2022
Duplicate content is een hot topic binnen SEO. Er wordt ook enorm veel over gezegd en geschreven, maar er gaan ook veel indianenverhalen over rond. Kan en zal Google je echt bestraffen voor duplicate content? Wat is het eigenlijk? Hoe los je het op en misschien wel de belangrijkste vraag: wanneer is je content uniek genoeg om niet als duplicate gezien te worden?
- 2 augustus 2022
Wie ervan uitgaan dat volgend jaar het SEO-verkeer en de SEO-omzet wel weer met 10% zullen groeien, kan nog zich nog wel eens verrekenen. Er gebeurt teveel in Google dat regelrecht indruist tegen jouw vanzelfsprekende groeidoelstellingen die je van het management opgelegd hebt gekregen.
- 21 juli 2022
Rondklikken in de Amerikaanse versie van Google is een van de leukste dingen om te doen want het is altijd een verrassing wat we nu weer gaan zien.
- 20 juli 2022
EAT is niet nieuw, maar het wordt steeds belangrijker. Wat is E-A-T en waarom is het belangrijk voor jouw zichtbaarheid in SEO?
- 18 juli 2022
In de VS zien we dat Google steeds minder vaak lister pagina’s laat zien. In plaats daarvan zien we individuele producten. Wat betekent dit voor jouw omzet uit SEO?
- 10 juli 2022
Op fora, Facebook-groepen en op Twitter stellen mensen elkaar regelmatig de vraag hoe het komt dat Google een bepaalde – voor hen belangrijke – pagina niet indexeert. Waarom indexeert Google niet altijd je (nieuwe) pagina en wat kun je je daaraan doen?
- 4 juli 2022
Veel websites monitoren hun autoriteitsscores zoals Domein Autoriteit, Authority Score, Citation Flow/ Trust Flow etc. Op het eerste gezicht een handige metric, maar is dat wel echt zo?
- 27 juni 2022
Wie met SEO bezig is, doet aan linkbuilden. Maar waarom kijkt Google naar links? Wat is eigenlijk een goede link en hoe kom je daaraan?
- 24 juni 2022
In de VS is Google hard op weg om doktertje te gaan spelen. Wie zoekt naar ziektes krijgt van Google direct alles op een rij. Wat betekent dat voor medische websites & SEO?
- 16 juni 2022
Veel mensen willen SEO uitbesteden, maar is dat wel handig? Wat kun je wel en wat kun je beter niet uitbesteden?
- 3 juni 2022
Bij het bouwen van een nieuwe website wordt SEO vaak vergeten of er wordt te laat aan gedacht. Waar moet je vanuit SEO rekening mee houden bij de bouw van een nieuwe site?
- 30 mei 2022
hoe ga ik om met producten en varianten zoals maat, kleur of inhoudsmaat? Is het slim om één productpagina te hebben voor alle varianten of laat je per variant een individuele pagina indexeren in Google?
- 16 mei 2022
Toen ik onlangs mijn Insta-volgers vroeg over welk onderwerp ze iets meer willen weten, kwam de vraag voorbij: ‘hoe doe jij je eigen SEO’.
- 11 mei 2022
De afgelopen 12 jaar heb ik denk bij zo’n 75 bedrijven in de keuken gekeken en bij (bijna) allemaal zag ik een patroon dat ik zeer schokkend vond.
- 9 mei 2022
Als we het hebben over de aanpak van SEO wordt er vaak onderscheid gemaakt tussen B2B en B2C-bedrijven.
- 2 mei 2022
Wie wil er niet op 1 staan in Google, maar ja hoe kom je daar? Spoiler: het is heel hard werken en short cuts helpen maar kort.
- 19 april 2022
Als je aan de slag gaat met een blog, is het goed om na te denken hoe je jouw onderwerpen en informatie gaat verdelen over de pagina’s.
- 5 april 2022
Het is je vast al opgevallen, bij sommige snippets (SEO-resultaten) laat Google vragen zien. Hoe krijg je deze vragen bij jouw snippet?
- 5 april 2022
Een vraag die vaak gesteld wordt als het gaat om het maken van content: wat zet ik op één blogpagina en wanneer is het beter om meerdere blogartikelen te maken?
- 30 maart 2022
Als je regelmatig in de voorkant van Google zit, is het je vast al opgevallen dat je steeds vaker de ‘Mensen vragen ook-module’ ziet: een stuk of 4 vragen en als je erop klikt krijg je het antwoord te zien en de bron. Hoe werkt deze module, wat is er bijzonder aan, hoe weet je of je erin staat en meet je het succes?
- 22 maart 2022
Yes! Er komt een nieuwe website. Eindelijk is er – na jaren lobbyen – budget en akkoord voor een nieuwe website. Eindelijk is er licht aan het einde van de tunnel.
- 8 maart 2022
Er zijn een hoop kanalen om in contact te komen met je beoogde doelgroep. Hoe kun je de content op je social media kanalen en je website op elkaar laten aansluiten?
- 2 maart 2022
Bijna iedereen die met SEO aan de slag gaat, baseert de contentstrategie op keyword onderzoek.
- 1 maart 2022
Veel bedrijven zien inmiddels de waarde in van een blog. Maar toch valt het mij maar al te vaak op dat ze niet weten hoe ze er geld mee moeten verdienen.
- 16 februari 2022
Inmiddels weten veel ondernemers dat ze content nodig hebben om goed te presteren in SEO.
- 21 december 2021
De ontwikkelingen in SEO staan niet stil, in dit artikel kun je lezen welke veranderingen en ontwikkelingen er allemaal voorbij zijn gekomen in 2021.
- 20 december 2021
De wondere wereld van SEO is dagelijks in beweging, als je even niet oplet kun je zomaar iets gemist hebben dat grote gevolgen heeft voor jouw SEO-strategie.
- 10 december 2021
De wereld van SEO staat niet stil. Welke 12 ontwikkelingen van 2021 moet je echt in de smiezen houden?
- 1 december 2021
Samen met een bevriende SEO-er deed ik een rondje SERP-en door de Amerikaanse versie van Google.
- 20 november 2021
Zoals eerder besproken in mijn blogs rekent iedereen SEO eigenlijk altijd af op rankings, verkeer en directe omzet.
- 6 oktober 2021
Er zijn van die Google-updates waar je iedereen over hoort praten, er zijn ook van die updates waar niemand in geïnteresseerd lijkt.
- 1 september 2021
“Mag ik je interviewen voor SEO Benelux?” vroeg Mathias Noyez mij laatst. “JA NATUURLIJK!” antwoordde ik.
- 27 augustus 2021
Wellicht heb je het zelf al gezien of toevallig ergens gelezen: Google is druk bezig met de titel die je in SERP ziet.
- 7 juli 2021
Afgelopen periode mocht ik als gast langskomen in de podcast van Oak: The Growth Room om te praten over SEO zonder keywords.
- 20 juni 2021
Veel bedrijven willen iets met SEO, maar weten niet goed wat. Online lezen ze over keyword onderzoek, linkbuilding en rankings en dus gaan ze aan de slag.
- 14 juni 2021
Veel mensen in de SEO-industrie vinden dat content begint met keyword onderzoek, bijna iedereen start dan ook hiermee voordat ze nieuwe content gaan maken.
- 6 juni 2021
Zodra je je gaat verdiepen in SEO kom je er al snel achter dat er binnen SEO 4 pijlers bestaan: techniek, sitestructuur, content en links. Als je iets wil bereiken met SEO, dan aan deze 4 knoppen draaien. Maar wat houden de pijlers in? En welke zou wat mij betreft het meeste prioriteit moeten krijgen?
Dit artikel is met podcast: geen zin om te lezen? In 10 minuten vertel ik het.
- 3 juni 2021
SEO is een vakgebied dat razendsnel verandert. Hoe stel je een duurzame SEO-strategie op die wendbaar genoeg is?