Wat is horizontale SEO?

Logo Chantalsmink.nl

Regelmatig heb ik het over ‘horizontale SEO’. Deze term zit ook in de titel van mijn boek. Maar wat is horizontale SEO dan precies en waarom zou je ermee aan de slag moeten?

Zero Search Volume Keywords: bestaan ze echt?

Logo Chantalsmink.nl

Misschien heb je er wel eens van gehoord: Zero Volume Search Keywords. Dit zijn keywords waarvan je in keyword tools geen zoekvolume vindt maar wel naar gezocht wordt. Bestaan ze echt? Leveren ze wat op? Heb jij ze ook en hoe kun je ze vinden voor jouw website?

Zo vind je gouden keywords voor SEO

Logo Chantalsmink.nl

Voor veel mensen is een keyword onderzoek het eerste wat ze doen als ze met SEO aan de slag willen. Toch ben ik geen fan van deze aanpak.
De vraag rijst dan natuurlijk op: hoe kom je wél aan input voor onderwerpen en het liefst zoektermen zonder al te veel concurrentie?

De rol van AI & ML in SEO

Logo Chantalsmink.nl

Google gebruikt al jaren Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning om “search” te verbeteren. Welke algoritmes zijn er, wat doen die, wat zijn de gevolgen daarvan en kunnen we nog wel vertrouwen op ranking factors als algoritmes zelflerend zijn?

Wanneer is content SEO-proof?

Logo Chantalsmink.nl

SEO-proof: we horen het woord zo vaak, bijvoorbeeld in vacatures “Weet jij een tekst SEO-proof te maken?” of in een opdrachtomschrijving naar een freelancer: “de tekst is toch wel SEO-proof he?”

Digitale volwassenheid en blind spots

Chantal Smink & Christiaan Slierendrecht

Chantal en Christiaan bleken in hun boek dezelfde zin te hebben opgenomen: wie blijft doen wat hij altijd deed, krijgt allang niet meer wat hij altijd kreeg. Het was de aanleiding om eens samen in de webcam te kruipen en met elkaar in gesprek te gaan over gewoontes en blind spots van het C-level.

Is zoekwoordenonderzoek nog belangrijk? 9 bezwaren

Logo Chantalsmink.nl

Het is een van de meest gestelde vragen binnen SEO: “Hoe doe ik zoekwoordenonderzoek?”, “Welke tools kan ik gebruiken?”, “Wie kan er een goed keyword onderzoek?”. Toch vind ik het belang van zoekwoordonderzoek voor SEO overschat, het zet je zelfs op het verkeerde been.

Goodbye listers, hallo blogs?

Logo Chantalsmink.nl

Wie de voorkant van Google in de gaten houdt, zal zien dat we steeds vaker informatieve content zien ranken op transactionele termen, vooral in de Verenigde Staten is deze verandering onmiskenbaar. Wat houdt dit in voor jouw SEO-strategie en wat betekent dit voor het optimaliseren van transactionele e-commerce pagina’s voor SEO?

Helpful Content: hoe maak je behulpzame content?

Logo Chantalsmink.nl

Paniek in de tent! Google heeft op 18 augustus 2022 de Google Helpful Content Update aangekondigd. Een update waarbij Google websites en content wil belonen die de gebruiker centraal zetten. Dit gaat ten koste van websites die zich richten op SEO en zoekmachines. Wat houdt deze update precies in en moet je er bang voor zijn?

Duplicate content: wanneer is het uniek genoeg?

Logo Chantalsmink.nl

Duplicate content is een hot topic binnen SEO. Er wordt ook enorm veel over gezegd en geschreven, maar er gaan ook veel indianenverhalen over rond. Kan en zal Google je echt bestraffen voor duplicate content? Wat is het eigenlijk? Hoe los je het op en misschien wel de belangrijkste vraag: wanneer is je content uniek genoeg om niet als duplicate gezien te worden?

KPI’s: hoeveel ga jij in 2023 groeien met SEO?

Logo Chantalsmink.nl

Wie ervan uitgaan dat volgend jaar het SEO-verkeer en de SEO-omzet wel weer met 10% zullen groeien, kan nog zich nog wel eens verrekenen. Er gebeurt teveel in Google dat regelrecht indruist tegen jouw vanzelfsprekende groeidoelstellingen die je van het management opgelegd hebt gekregen.

Waarom indexeert Google mijn pagina niet?

Logo Chantalsmink.nl

Op fora, Facebook-groepen en op Twitter stellen mensen elkaar regelmatig de vraag hoe het komt dat Google een bepaalde – voor hen belangrijke – pagina niet indexeert. Waarom indexeert Google niet altijd je (nieuwe) pagina en wat kun je je daaraan doen?

Stuur niet op domeinautoriteit

Logo Chantalsmink.nl

Veel websites monitoren hun autoriteitsscores zoals Domein Autoriteit, Authority Score, Citation Flow/ Trust Flow etc. Op het eerste gezicht een handige metric, maar is dat wel echt zo?

Nieuwe website bouwen? Denk aan SEO!

Logo Chantalsmink.nl

Bij het bouwen van een nieuwe website wordt SEO vaak vergeten of er wordt te laat aan gedacht. Waar moet je vanuit SEO rekening mee houden bij de bouw van een nieuwe site?

SEO voor webshops: producten en varianten

Logo Chantalsmink.nl

hoe ga ik om met producten en varianten zoals maat, kleur of inhoudsmaat? Is het slim om één productpagina te hebben voor alle varianten of laat je per variant een individuele pagina indexeren in Google?

Hoe ik mijn eigen SEO doe

Logo Chantalsmink.nl

Toen ik onlangs mijn Insta-volgers vroeg over welk onderwerp ze iets meer willen weten, kwam de vraag voorbij: ‘hoe doe jij je eigen SEO’.

Mensen vragen ook: wat jij moet weten!

Logo Chantalsmink.nl

Als je regelmatig in de voorkant van Google zit, is het je vast al opgevallen dat je steeds vaker de ‘Mensen vragen ook-module’ ziet: een stuk of 4 vragen en als je erop klikt krijg je het antwoord te zien en de bron. Hoe werkt deze module, wat is er bijzonder aan, hoe weet je of je erin staat en meet je het succes?

De organisatie en een nieuwe website

Logo Chantalsmink.nl

Yes! Er komt een nieuwe website. Eindelijk is er – na jaren lobbyen – budget en akkoord voor een nieuwe website. Eindelijk is er licht aan het einde van de tunnel.

Een blog levert niets op?!

Logo Chantalsmink.nl

Veel bedrijven zien inmiddels de waarde in van een blog. Maar toch valt het mij maar al te vaak op dat ze niet weten hoe ze er geld mee moeten verdienen.

Tips voor jouw SEO-strategie in 2022

SEO-strategie en kansen in 2022

De ontwikkelingen in SEO staan niet stil, in dit artikel kun je lezen welke veranderingen en ontwikkelingen er allemaal voorbij zijn gekomen in 2021.

Te gast in SEO Benelux

Chantal Smink in SEO Benelux

“Mag ik je interviewen voor SEO Benelux?” vroeg Mathias Noyez mij laatst. “JA NATUURLIJK!” antwoordde ik.

Help, wat moet ik met SEO?

Logo Chantalsmink.nl

Veel bedrijven willen iets met SEO, maar weten niet goed wat. Online lezen ze over keyword onderzoek, linkbuilding en rankings en dus gaan ze aan de slag.

Hoe maak je goede content voor SEO?

Logo Chantalsmink.nl

Veel mensen in de SEO-industrie vinden dat content begint met keyword onderzoek, bijna iedereen start dan ook hiermee voordat ze nieuwe content gaan maken.

De 4 pijlers van SEO en de prioriteiten

Logo Chantalsmink.nl

Zodra je je gaat verdiepen in SEO kom je er al snel achter dat er binnen SEO 4 pijlers bestaan: techniek, sitestructuur, content en links. Als je iets wil bereiken met SEO, dan aan deze 4 knoppen draaien. Maar wat houden de pijlers in? En welke zou wat mij betreft het meeste prioriteit moeten krijgen?

Dit artikel is met podcast: geen zin om te lezen? In 10 minuten vertel ik het.

Te gast in SEO podcast!

Te gast in SEO Podcast

Vrijdag 9 april mocht ik aanschuiven in SEO Cast, de podcast van Dennis Akkerman en Martijn Hoving. Wat een eer om als tweede spreker aan de beurt te komen!

Wat is een SERP?

Logo Chantalsmink.nl

SERP staat voor Search Engine Result Page. Maar waarom is de SERP zo belangrijk dat het mijn startpunt is voor elke SEO-strategie?

Welk CMS is het beste voor SEO?

Logo Chantalsmink.nl

Regelmatig krijg ik de vraag welk CMS je het beste kunt gebruiken om goed vindbaar te worden in Google en of waar je op moet letten bij de keuze van een CMS.

Wat is een gezonde kanalenmix?

Logo Chantalsmink.nl

Voor veel online marketeers en specialisten is de kanalenmix een interessant gegeven. Ze monitoren hoe kanalen het doen en hoe ze zich ontwikkeld hebben: is SEO gegroeid?