Analyse Google Core Updates okt-nov 2023

Google updates geanalyseerd
Wat gebeurde er in sept/okt/nov 2023 in Google met alle Core-updates? Ik analyseerde diverse sites en dit zijn mijn conclusies.

Podcast luisteren

Let op! In dit blog geef ik meer details en info dan ik de podcast kan bespreken. Het kan dus interessant om zeker ook de moeite te nemen om het mijn analyse te lezen. 

Video kijken

Het is november 2023 en Google doet de 100e update (zo voelt het ongeveer) van dit jaar. De ene na de andere core update rolt van de band af. Dat deze flink wat impact heeft gehad, is mij vrij snel duidelijk. Niet eerder kwamen mensen uit zichzelf naar me toe om te vertellen wat er is gebeurd, 5 websites krijg ik aangereikt om te kijken wat er gebeurt. 

Omdat ik dit opmerkelijk vind, plaatste ik op 6 november een oproepje op LinkedIn waarbij ik mensen oproep zich anoniem te melden met hun website. Ik ben rete-benieuwd wat hier gebeurt. 

Let op! Ik heb de sites niet zelf gevonden, alle sites zijn door iemand aangemeld om te bekijken.  

Over deze analyse

Uiteindelijk heb ik 15 sites doorgekregen waarvan ik er 13 in eerste instantie nader heb bekeken.Ik had besloten om er 2 af te laten vallen omdat ik de daling in verkeer te gering vond om te kunnen spreken van een algoritme-update. In beide gevallen ging het om grote e-commerce shops die we allemaal kennen. Maar nog geen 2 dagen later, bleek dat dat wel degelijk een ander speelde. Ik heb ze dus alsnog meegenomen in m’n analyse. 

In dit artikel deel ik de bevindingen per site en over het algemeen. Dat doe ik uiteraard anoniem dus zonder de websites bij naam te noemen. Je zal mij dan ook op m’n woord moeten vertrouwen.

De websites heb ik gelabeld zodat ik wel zelf de informatie terug kan vinden en de aanmelder kan laten weten welke codenaam zijn/haar website heeft.

De websites die zich hebben aangemeld zijn:

*RAND: de website is niet in te delen in een van de categorieën, maar er is ook geen categorie te bedenken zonder te verraden wie het is. 

Per site heb ik gekeken naar de mate van helpful content, reviews (indien aanwezig), de mate van EEAT en eventuele andere opvallende zaken. 

Voor de analyses heb ik gebruikt gemaakt van de SEO-tool SE Ranking waar ik een samenwerking mee heb. De tool mag ik gratis gebruiken in ruil voor vermelding bij m’n blogs/artikelen. Niet altijd is de data van SE Ranking eenduidig, dit i.v.m. database updates. In die gevallen heb ik de analyse aangevuld met Semrush. Voor deze tool betaal ik maandelijks. 

TL;DR

Na het grasduinen door 15 sites zie ik diverse patronen. Dat is ook niet raar want in oktober en november zijn er meerdere Core-updates geweest. Een van mijn conclusies is dat er in oktober een update is geweest die gericht moet zijn op websites die geld verdienen aan bezoekers door middel van affiliate marketing en/of banners. Hierbij is het volgens mij niet het geval dat als je dit hebt, je dus geraakt wordt. Ik vermoed eerder dat het een optelsom aan factoren is. 

Dan zijn er drie sites ik niet kan plaatsen. Ik vermoed dat een van de sites problemen heeft met zowel EEAT als helpful content, maar heb te weinig aanknopingspunten en vergelijkingsmateriaal om er zeker van te zijn dat een van de core-updates daar expliciet op gericht is. 

Dan zijn er 2 webshops die weer hele andere patronen hebben. Deze 2 shops zijn pas begin november geraakt wat al een belangrijk onderscheid is. Het kan dat het op helpful content zit, maar met 2 shops is het eigenlijk te weinig om met zekerheid wat te zeggen. 

Als jij een affiliate website hebt en/of banners draait, dan is het raadzaam dit artikelen te lezen maar zeker ook met conclusie aan het eind. 

Update: n.a.v deze analyse kreeg ik diverse reacties van mensen die zich niet herkenden in mijn conclusie. Daarom ben ik in het artikel ‘Ik snap wél dat Google je content niet helpful vindt‘ wat dieper op de inhoud ingegaan. 

Cooking & recepten (COO1)

De eerste receptenwebsite heb ik het label COO1 gegeven. De inkomsten worden verdiend met advertenties, er is geen affiliatemodel. Op het hoogtepunt had deze website zo’n 6.000 bezoekers per maand uit SEO als we SE Ranking mogen geloven. 

Daling SE ranking: harde klap na september 2023

Deze site lijkt na september 2023 de genadeklap te krijgen na al twee eerdere dalingen in augustus 2022 en december 2022. 

Wat valt op aan de website?

Storende pop-ups en banners

Oh oh oh, wat een helse website voor de gebruiker. Wat een hoop advertenties (banners) krijg je te zien. Elke lege ruimte is benut. Klik op een pagina om een recept te bekijken en er komt een irritante schermvullende banner waarvan niet duidelijk is hoe je die wegklikt. 

Helpful content

Deze website bevat prachtige foto’s van de gerechten, maar de tekstuele content is een beetje too much. Als je leest over Cajun-kruiden dan volgt er een halve les aardrijkskunde over waar de kruiden vandaan komen, hoe ze zijn ontstaan en waar de volkeren hebben gewoond. Als lezer zou ik denken ‘nobody cares’. Wat ik interessanter zou vinden is om te weten wat er dan in cajun-kruiden zit en hoe ik zelf m’n eigen cajun-kruidenmix kan maken. 

Op grote schaal valt de hoeveelheid fluffy content gelukkig wel mee, er zijn ook pagina’s die direct tot de kern komen. Over het algemeen hoef ik niet enorm veel te scrollen om de ingredientenlijst en instructies te vinden.

EEAT

Onder elk recept staat wie het geschreven heeft maar daar blijft het bij. De korte bio linkt niet naar een auteurspagina met meer informatie. Het woord dus ook niet duidelijk wie de persoon achter de auteur is. Welke band met koken heeft iemand? Hoeveel uur staat iemand in de keuken? Heeft iemand een opleiding gehad of het juist van oma geleerd? Wat heeft iemand gedaan om nog meer te leren of nieuwe technieken te ontdekken. Het is natuurlijk geen halszaak als het om recepten gaat, maar ook hier kan het geen kwaad om wat meer openheid te geven over de auteur en zijn/haar achtergrond zodat de lezer daar een beeld bij krijgt. 

Cooking & recepten (COO2)

COO2 is de werknaam van een receptenwebsite met affiliatelinks naar webshops. Er staan prachtige foto’s op en het gaat om originele recepten. Er is dus best wel tijd en moeite besteed aan de content, zo lijkt het. 

Daling SE ranking: harde tik na september

De laatste twee puntjes in de grafiek vallen op, dit is de maand oktober. Al in juli 2022 zien we een daling, maar dat kan ook te maken hebben met de Database update die SE Ranking op dat moment deed. Daarom kijken we ook even in Semrush:

Daar zien we de rond juli 2022 geen daling van verkeer, de dip aan het einde van de grafiek is wel zichtbaar. Hoewel die minder groot lijkt dan de dip die SE Ranking laat zien. Toch is de dip desastreus. Op het hoogtepunt had deze site bijna 1 miljoen bezoekers per maand volgens zowel Semrush als SE Ranking. Een kleine dip in de lijn betekent vaak honderdduizenden bezoekers minder. Dat is ook duidelijk: de site schommelt nu rond de 750.000 bezoekers per maand via SEO. Een daling van 25% dus. 

Wat valt op aan de website?

Storende pop-ups en banners

Deze website is een grote kermis aan advertenties: een in de footer, een in de zijbalk rechts, een links onderin en tijdens het scrollen wordt het beeld nog eens bevroren voor een pop-up. Tijdens het scrollen staan tussen elke alinea banners. Je kunt zeggen dat m’n scherm constant te knipperen en bewegen, heel irritant.  Zelfs de lijst met ingrediënten wordt onderbroken door banners :'(

Fluffy content, ingrediënten onderaan

De mooie foto’s worden teniet gedaan door de opzet van de pagina: ik moet eerst door veel tekst scrollen die vooral als opvulling lijkt de dienen. De naam van het gerecht staat er vaak in en hoe meer tekst, hoe langer de pagina en hoe langer de pagina hoe meer ads. 

Het is geen slechte content, maar het is soms wel opvulling en vooral storend dat je eerst door veel ‘fluffy content’ moet scrollen. 
De ingrediënten staan helemaal onderaan. Laat dit net iets zijn waar Google’s Danny Sullivan zich onlangs over uit gelaten heeft: de ingrediëntenlijst staat wel erg vaak onderaan terwijl dat toch is waar mensen voor komen. 

 

EEAT

Het team achter deze recepten website bestaat uit meerdere auteurs. Het is niet duidelijk wie welk recept geschreven heeft. Er zijn geen pagina’s per auteur waar je meer te weten kunt komen over wie ze zijn en welke ervaring ze hebben (waar hebben ze gekookt, welke opleiding hebben ze gedaan, hebben ze prijzen gewonnen). Het zijn wel degelijk echte mensen die echt content gemaakt hebben, maar het is lastig om ze te plaatsen. Zoals ik hierboven ook al zei, het is geen halszaak als het gaat om recepten maar dat neemt niet weg dat het leuk zou zijn om als lezer meer te weten te komen. En daarbij, als je vijf prijzen gewonnen zou hebben voor beste BBQ’er van het jaar, vindt ook de lezer dat interessant om te weten. 

Dat de links naar webshops affiliatelinks zijn, staat niet vermeld op de pagina met alle producten. Het is wel zo fijn om daar open en eerlijk over te zijn. 

Topic Blob (TBL1)

Bij werknaam TBL1 gaat het om een blog gericht op 1 specifiek thema waar meerdere onderwerpen onder vallen. Om de website te kunnen beheren moet je wel verstand van het thema hebben. Je zou deze site ook als een niche site kunnen omschrijven die concurreert met e-commerce spelers op dezelfde zoektermen. Het business model van deze website is affiliate. 

Daling SE ranking: harde klap in juli 2022 en nog een kleine in september 2023

Het is niet de eerste keer dat deze website een klap krijgt van Google, in mei 2022 zien we ook al een fikse daling. Omdat dit samenvalt met een database update van SE Ranking, kijk ik ook in Semrush. Daar zie je een kleine dip rondom april 2022 en zet de dalende lijn eigenlijk pas na januari 2023 in. Na september 2023 is er bijna geen verkeer meer naar deze site. Je zou kunnen zeggen dat deze site in 2022 telkens tussen de 22.500 – 23.500 bezoekers had per maand uit SEO.

Wat valt op aan de website?

Er vallen een aantal dingen direct op. Laten we ze eens bekijken. 

Storende pop-up (intrusive interstitials)

Als eerste krijg je als gebruiker een enorm storende pop-up op elke pagina die je opent. Klik ‘m weg en dan komt er vaak nog een tweede pop-up achteraan. Dit is iets om bewust van te zijn, Google noemt dit intrusive interstitials. Behalve dit zie ik geen irritante banners. Advertenties zijn er in de vorm van affiliate links naar producten. 

Reviews

Ook valt op dat er enorm veel reviews op de website staan. Het is duidelijk dat ze zelf geschreven zijn, maar uit geen enkel artikel blijkt dat de auteur het item ook daadwerkelijk zelf gebruikt heeft. Dat zie je aan de informatie die gegeven wordt: het is toch feitelijke informatie rondom specs en features die de fabrikant zelf ook geeft. Dat de auteur de items niet zelf gebruikt heeft, blijkt ook uit de teksten. Er is namelijk niets te lezen over ‘ik deed x en toen ik zag dit en dat klopt wel/niet met wat de fabrikant zegt’. Zeker in het geval van dit onderwerp, moet je eigenlijk als auteur de producten zelf testen om te zien of ze doen wat de fabrikant belooft. Bij de reviews wordt het ook niet duidelijk waarom een bepaald product de beste is. Dat betekent dat je als lezer weer terug moet kijken en het specifieke product moet opzoeken in het blogartikel. Er zijn ook geen foto’s of video’s bijgevoegd van hoe de auteur het product test. 

Helpful content

Eigenlijk is de content niet heel helpful. Blogs waarin iets wordt uitgelegd, voegen weinig toe ten opzichte van wikipedia of andere blogs. Het is duidelijk dat de auteur zelf dingen gedaan/ondernomen heeft, maar de informatie blijft algemeen. Het onderscheid zou je kunnen maken door andere zaken te benoemen dan de andere websites. Of andere foto’s te tonen. Of toch meer je eigen verhaal te beschrijven en minder feitelijk te worden. De informatie klopt, maar het zou eigenlijk op elke site kunnen staan. 

EEAT

Er staan auteurs bij de artikelen, maar op de auteurspagina wordt niet duidelijk waarom de auteur een EEAT zou zijn. Er staat een naam en een kort zinnetje met toelichting. Maar geen informatie over waarom de auteur kennis en ervaring heeft, waarom je de auteur zou moeten geloven etc. Dat is voor bepaalde onderwerpen wel lastig, sommige blogs gaan over gezondheid en bewegen en dan wil je eigenlijk weten waar de auteur z’n kennis/expertise op baseert. Er wordt ook niet gelinkt naar betrouwbare bronnen als iets beweerd wordt. 

Topic Blog (TBL2)

TBL2 is een nieuwswebsite binnen 1 bepaalde markt. Er staan Engelstalige berichten op. Het lijkt er op dat het businessmodel van deze website neerkomt op het draaien van advertenties. 

Daling SE ranking: juli 2022 kantelpunt

In de data van SE Ranking zien we dat juli 2022 het kantelpunt is voor deze site. Omdat dit moment ook samenvalt met de database update van SE Ranking, kijken we voor de zekerheid ook in Semrush. Hierzien we inderdaad een daling na juli 2022 maar we zien ook dat die al sinds januari 2022 gaande is. Op dit moment trekt de site nog maar een fractie van het oorspronkelijke aantal bezoekers.

Wat valt op aan de website?

Pop-ups & banners

Ook deze website bevat de nodige banners maar die zijn niet storend. Ze staan vooral rechts in de zijbalk en zijn statisch. Geen kermis op m’n scherm dus. Ook worden de teksten niet onderbroken door hinderlijke banners en bevriest het scherm niet door storende pop-ups. Waar ik bij andere sites het vermoeden heb dat dit een van de oorzaken is van de klap, kan ik mij niet voorstellen dat het bij deze site in dezelfde mate mee kan spelen. Er moet dus meer aan de hand zijn. Waarbij ik wel een opmerking moet maken: de hoeveelheid advertenties maakt dat ik als bezoeker de site minder professioneel vindt ogen. Op gelijksoortige nieuwswebsites, zien we over het algemeen minder advertenties. 

Helpful Content & EEAT

De nieuwsberichten zijn wel erg kort en krachtig. Het is allemaal nieuws afkomstig van een andere bron. Er wordt gelinkt naar bijbehorende berichten in een eerdere periode maar dat zijn wel interne links binnen de eigen website. Het is dus niet duidelijk wie de bron is of waar de informatie geverifieerd kan worden, gezien het onderwerp wel een dingetje. 

Doordat de items zo kort zijn, zou je kunnen beargumenteren dat ze weinig behulpzaam zijn. Hetzelfde nieuws zou je ook op andere plekken kunnen vinden. Interpretatie van het nieuws en achtergronden ontbreken, dat is zonde want door het nieuws te duiden zou deze site zich bijna richting een serieus business platform kunnen positioneren. Nu is de site vooral een herhaling van veel nieuws en dan zou je jezelf moeten afvragen: voegt deze site waarde toe ten opzichte van wat er al op het web is?

De auteurs is van elk artikel bekend, overal staat een korte bio. Op de auteurspagina zelf krijgen we kort iets meer informatie over achtergrond, werkervaring en opleiding. Toch vraag ik me af in hoeverre de auteurs echte EEAT’s zijn. Het zijn onbekende namen en informatie waardoor de bezoeker de auteur op waarde kan schatten ontbreekt: waar schrijft de auteur nog meer voor, welke andere platformen heeft de auteur op gepubliceerd? Doordat die informatie ontbreekt ontstaat bij mij het idee dat de auteur niet écht gespecialiseerd is in het onderwerp. Dit kan een verklaring zijn waarom duiding en achtergrond in de nieuwsberichten ontbreekt. 

Topic Blog (TBL3)

TBL3 is eigenlijk een kopie van TBL2, maar dan met een ander onderwerp en Nederlandstalig. We zien ook dezelfde auteurs terug. 

Daling SE ranking: kleine opleving in september, tik in oktober

Volgens de data van SE Ranking heeft deze site al 2x eerder een tik gehad, maar die twee momenten vallen samen met een database update. Daarom is het goed om de data te verifieren in een tweede tool: Semrush. Hier zien we inderdaad dat er rond juli 2022 een kleine dip ontstaat in het verkeer. De uiteindelijk dip in oktober zien we ook in Semrush terug. Op dit moment heeft de site nog iets minder dan 1/3e van het verkeer dat ze in januari 2022 hadden.

Wat valt op aan de website?

Eigenlijk zien we hier dezelfde karakteristieken als bij TBL2. De nieuwsberichten zijn wel erg kort en krachtig. Het nieuws wordt niet geduid en er wordt niet naar de bron verwezen. Dat maakt sommige berichten lastig te verifiëren terwijl er wel degelijk persberichten moeten zijn uitgestuurd door de bedrijven achter het nieuws. Doordat er eigenlijk geen waarde wordt toegevoegd, zou je de helpfulness van de content in twijfel kunnen trekken. Dit bericht zou in deze vorm op elke website kunnen staan. De volgende stap waarbij de lezer ook echt meer informatie en toelichting krijgt, wordt niet gezet. 

De informatie over de auteurs is beknopt en laat in het midden of we te maken hebben met gerenommeerde journalisten of bekende namen. 

Ook hier zien we advertenties, maar die blijven netjes in de rechter zijbalk en zijn daardoor niet storend. Wel vind ik dat door de hoeveelheid advertenties ook deze site wat onprofessioneel overkomt in vergelijking met gelijksoortige websites. 

Topic Blog (TBL4)

TBL4 is een affiliate website op het gebied van consumentenelektronica. De site heeft een focus op een specifiek type elektronica. 

Daling SE ranking: diep dal na september

In SE Ranking zien we dat de website in juli 2022 al een vrije val maakt. De vraag is net als bij de andere websites in dit artikel of dat echt zo is of dat de database update van SE Ranking dit beeld vertekent. Sowieso zien we aan het eind van de tabel twee kleine oplevingen, maar na september 2022 lijkt de genadeklap toch te komen voor de site. Van de ooit 5.000 bezoekers in juli 2021 zij er nu nog zo’n 500 maandelijkse bezoekers over als we SE Ranking moeten geloven. 

Daling Semrush: aflopende zaak

Omdat de data van SE Ranking mogelijk vertekend is, leg ik de grafiek van Semrush ernaast. Daar zien we eigenlijk min of meer hetzelfde. In juli 2022 een dip en dan een lijn die richting juli 2023 weer opkrabbelt om daarna zo goed als op 0 uit te komen. Vermoedelijk komt Semrush op zo’n 200-300 gebruikers per maand uit. 

Wat valt op aan de website?

Ook hier valt op dat het om een affiliate gaat. Tot nu leven alle websites in dit onderzoek van bezoekers, het gaat ofwel om affiliates of advertenties. Tot zover zagen we nog niet dat het om webshops ging. Het kan zijn dat webshops zich in mindere mate hebben aangemeld, het kan zijn dat webshops minder hard getroffen zijn en de focus van Google deze maanden vooral ligt op sites die leven van verkeer. 

Pop-ups en advertenties

In tegenstelling tot de andere websites, zie ik bij deze site nauwelijks pop-ups. Een verademing. Uiteraard zie je wel advertenties maar dat is niet in de vorm van irritante, bewegende banners maar van producten. 

Helpful content

De website draait voornamelijk om reviews van de producten en daar gebeurt iets wat we al eerder zagen: de auteurs hebben de items niet zelf getest. Dat kun je eigenlijk vrij snel opmaken uit de content. Er zijn geen unieke foto’s van de auteur met het item of waarbij je het item in een authentieke omgeving ziet denk aan het item thuis op de keukentafel, in de handen van de auteur of een unboxing video. 

De informatie in elke review blijkt ook beperkt tot duidelijk waarneembare eigenschappen. Zo lezen we dat een artikel er in 5 kleuren is en dat de het nieuwe model een andere vormgeving heeft dan het vorige model. Daar hoef je het item niet voor getest te hebben omdat te weten. Hiermee wil ik niet zeggen dat je het niet moet melden, maar ik wil vooral zeggen dat er weinig inhoudelijke, unieke informatie staat die je alleen kunt weten als je het item getest hebt. De andere specs en features die worden besproken, zijn eigenlijk ook altijd wel ook te lezen op de site van de fabrikant. Dit alles maakt dat de site eigenlijk geen waarde toevoegt. 

Soms wordt er gesproken over een grappige functionaliteit die het item heeft, maar daar is geen authentieke foto van. Het is dan vrij snel duidelijk dat ook die informatie van de fabrikant moet komen. Op het moment dat de auteur het item zelf gebruikt zou hebben, dan zou dat al vrij snel moeten blijken. Er zou dan content zijn als: “ik moest het item al na 3 uur weer opladen” of “telkens als ik x deed, dan stopte het item met werken” of juist “telkens als ik x deed, bleef het item gewoon functioneren'”. 

Claims van de fabrikant zijn ook niet gecontroleerd en juist is zo zonde. Nu lijkt het alsof een item inderdaad 24 uur of 36 uur meegaat, de vraag is: is dat écht zo? Dat weet je pas als je de items zelf gebruikt hebt. 

Het is eigenlijk net te duidelijk dat de informatie afkomstig is van andere bronnen en verhaspeld om als unieke content gepresenteerd te kunnen worden. Daarmee is het de vraag wat het bestaansrecht is van deze site. Als bezoeker kan ik alle informatie eigenlijk al op andere plekken vinden, je zoekt juist een review omdat je wilt weten wat de ervaring is van iemand die het item zelf gebruikt heeft.

EEAT

Van elk artikel is duidelijk wie de auteur is. Als je klikt op de naam van de auteur ga je naar een auteurspagina. Helaas staat daar weinig informatie. Wie is de auteur? Waarom heeft die ervaring met deze elektronica? Waar blijkt dat uit? Schrijft de auteur ook voor andere platformen? Reviewt de auteur de elektronica ook op een eigen Instagram of YouTube kanaal? 

 

Random website (RAND1)

De website met mijn eigen werklabel RAND1 is eigenlijk lastig te definieren. De website oogt als een soort mega grote startpagina maar dan met content. Door de stockphoto’s komt het eigenlijk al snel over een advertentieplatform, maar dat is het niet direct. Het is mij op het eerste gezicht onduidelijk wat voor website dit is en hoe ze hun geld verdienen… totdat ik op een item doorklik. Dan wordt het duidelijk: deze website verdient geld met advertenties. M’n hele scherm is gevuld met banners die bewegen, flikkeren en allemaal felle kleuren hebben. 

Daling SE ranking: harde klap in mei 2022

Volgens SE Ranking krijgt deze website in mei 2022 een harde klap als het gaat om SEO-verkeer, je ziet de lijn zo goed als instorten. Daarna is de lijn een tijdje stabiel en dan zakt-ie weg. Van bijna 2 miljoen bezoekers op het hoogtepunt, zou er nu nog niets van 200-250 duizend bezoekers over zijn. Omdat de klap in mei 2022 samenvalt met de database update van SE Ranking kijken we ook in Semrush wat er gebeurt. 

In Semrush zien we eigenlijk dezelfde trend. We zien een piek in 2019 maar vanaf begin 2022 verliest deze website het verkeer. Semrush is een stukje minder positief, de lijn raakt bijna de 0. 

Wat valt op aan de website?

Hierboven gaf ik al dat het mij niet direct duidelijk was, wat het doel van deze website is. Wat doet deze site en waarom bestaat het? De homepage is een allegaartje aan content en onderwerpen en gaat van huishoudweetjes tot gezondheidstips. 

Storende pop-ups en banners

Pas als ik doorklik op een item, dan snap ik het. Mijn scherm verandert in één groot advertentiecircus, het is werkelijk dramatisch. Het is dat ik vanuit beroepsmatig oogpunt op deze moet zijn dus blijf ik, als gebruiker had ik direct weggeklikt. Hier krijg je bijna een epileptische aanval van. Alsof het nog niet erg genoeg is, levert de klik op ‘vorige’ ook nog een scherm-blokkende advertentie op waarvan je niet direct ziet hoe je die kunt wegklikken. Dit scherm heb ik nu al een paar keer eerder gezien. 

Helpful Content

Het feit dat ik eigenlijk niet snap waarom deze website bestaat, belooft niet veel goeds voor de inhoud. Ik lees onderwerpen waarvan niet duidelijk is waarom ik ze zou moeten lezen. Er is geen urgentie, er is geen actualiteit, er is geen relevantie. Vergelijk het met een onderwerp als: “De motor in je auto, je kan niet zonder” (zelf bedacht, geen echt onderwerp). 

Dat betekent ook dat de content zelf wat vaag blijft; de onderwerpen zijn mega concreet, bijna een encyclopedie aan informatie. Maar waarom moet ik dit lezen? Wat is urgent? Wat doet er toe? De tussenkopjes maken ook niet veel duidelijk en helpen mij niet verder. 

Het is eigenlijk duidelijk: deze content bestaat echt alleen maar om bezoekers aan te treken uit SEO en geld te verdienen door ze advertenties voor te schotelen. Een andere reden kan ik niet bedenken. 

EEAT

Bij de artikelen staan geen auteurs vermeld, wel vind er bronvermelding plaats. Eigenlijk maakt dat allemaal al niet meer uit. Al zou deze website auteurs vermelden en biopagina’s maken, dan is het nog zinloos. Deze website heeft geen bestaansrecht.

Ecom website (ECOM1)

De eerste en enige e-commerce speler in het rijtje: ECOM1. Het is een nichewinkel gespecialiseerd in producten van één type materiaal. Dat maakt direct het doel duidelijk, deze site wil niet verdienen aan bezoekers maar moet het echt hebben van conversies. Althans, dat dacht ik. 

Daling SE ranking: mei 2022 en september 2023

Deze webshop lijkt, net als andere sites hierboven, al eens een klap te krijgen in mei 2022. Daarna zien we een dip vanaf maart 2023 die weer lijkt te herstellen. Na september 2023 volgt opnieuw een harde dreun. Van de ongeveer 20.000 bezoekers die de website dit jaar maandelijks had, is momenteel nog de helft over volgens Semrush. 

Omdat de grote klap in mei 2022 samenvalt met een database update van SE Ranking, kijken we ook in Semrush. Daar zien we deze dip niet, wel zien we dat vanaf februari/maart 2023 het aantal bezoekers daalt. Na een klein piekje in augustus, daalt het verkeer verder tot iets meer dan 7.000 bezoekers per maand. 

Wat valt op aan de website?

In eerste instantie dacht ik… niets bijzonders….

Eigenlijk valt er niets op aan deze website. We zien sowieso geen storende banners of irritante pop-ups. Er is geen overload aan slechte content, sterker nog: er is wel heel weinig content. Zeker omdat alle producten van een type grondstof zijn gemaakt, zou er wel meer informatie mogen zijn over hoe deze grondstof werkt voor het bepaalde product of productsoort. 

Wat weinig content misschien?

Er is een beknopt blog met een handjevol artikelen. De content gaat heel breed over de grondstof, maar ik kan me voorstellen dat de bezoeker hierin geïnteresseerd is. Als ik íets zou moeten noemen, dan zou ik hier het argument van keyword stuffing aanhalen. Door het constant herhalen van de naam van de grondstof, wordt de tekst onprettig om te lezen. Echter vind ik dit persoonlijk nog te weinig om in zo’n update een klap te krijgen. Bij elk artikel staat de auteur vermeld. Er is ook een auteurspagina maar hier staat wel erg weinig content op. Het wordt de bezoeker niet duidelijk wie de auteur is, welke achtergrond de persoon heeft, welke kennis en waarom het waar zou zijn wat er gezegd wordt. 

Geen red flags eigenlijk. Of wacht…

Al moet al moest ik bij deze website concluderen dat ik geen red flags zie. Hoewel de daling ook plaatsvindt na september én de lijn van SE Ranking eruit ziet als een drop na een algoritme-update, vroeg ik me af of dit het is. Als ik kijk naar deze website en vergelijk met alle andere sites die ik in dit onderzoek bekijk, kan ik er eigenlijk geen patroon uithalen. 

Ook deze site doet ‘iets’ met affiliatemarketing

Totdat ik dit artikel doorstuur aan de melder met de code van zijn site. Dan blijkt dat deze site wel gelijk ook via het affiliate model producten aanbiedt. Het is maar een klein percentage van de items op de site, maar m’n mond valt open. Dát had ik tussen het aanbod niet direct maar het is wel een hint die dan toch aansluit bij alles wat ik bij de partijen in dit onderzoek zie: het heeft te maken met affiliates. Keep on reading!

Let op! De andere e-com sites in deze analyse vertonen WEER andere patroon dan deze webshop en de andere sites in dit onderzoek. Om die reden ga ik daar niet nu op in, maar behandel ik ze onderaan deze pagina. 

Lifestyle blog (LFB1)

LFB1 is een lifestyle blog gericht op één specifieke doelgroep. Op het eerste gezicht ziet de site er professioneel magazine-achtig uit. 

Daling SE ranking: fikse dalingen in juli 2022 en 2023, september 2023

In SE Ranking zien we dat deze website in juli 2022 een vrije val maakt. Daarna klimmen de bezoekersaantallen weer op tot juli 2023. Na september 2023 komt de site weer in een vrije val terecht. Op dit moment zou de site nog zo’n 3.000 bezoekers per maand moeten hebben uit SEO. 

Omdat de grootste daling samenvalt met een database update, check ik ook hier wat Semrush zegt. Daar zien we niet de daling in juli 2022 maar wel de dalingen in juli 2023 en september 2023. Semrush schat hetzelfde aantal bezoekers in per maand uit SEO als SE Ranking. 

Wat valt op aan de website?

Banners & advertenties

Eigenlijk oogt ook deze website heel authentiek en oprecht. Tijdens de eerste 10 minuten zie ik ook nauwelijks advertenties, banners of pop-ups waardoor ik me afvraag wat het verdienmodel van deze website is. Pas als een ik een blog open met “10 leukste cadeautjes voor X” krijg ik een hint: ook hier gaat het dus toch om een affiliate website. Wel moet ik zeggen, van alles wat ik tot nu toe gezien heb is dit een van de meest gebruikersvriendelijke. 

Helpful content

De content is duidelijk zelf geschreven door ervaringsdeskundigen binnen de doelgroep. Het veel zijn persoonlijke verhalen. Hier en daar vind je artikelen die in samenwerking met een derde partij geschreven zijn. Dat zet me aan het denken want hier kan wel eens sprake zijn van  advertorials en het mogelijk verkopen van linkjes, zeker omdat de links ook geen nofollow attribuut hebben. Of het echt gebeurt, dat weet ik niet maar bij de items die in samenwerking met een partner geschreven zijn, staat geen tekst ‘advertorial’ of ‘sponsored’. Dit is iets waarvan we weten hoe Google erover denkt. 

Mijn vermoeden dat deze lifestyle blogs linkjes verkoopt, zie ik in meerdere blogs bevestigd. In de door mij bekeken artikelen gaat er telkens 1 link naar een derde partij. De andere links blijven veelal binnen het platform. Zouden opdrachtgevers hier zeggen: “ik wil een link naar platform x, dus schrijf een blog over onderwerp x?”. Ik kan het niet bewijzen, maar het lijkt er wel een beetje op.

EEAT

Gezien het onderwerp van dit blog, zou je kunnen beargumenteren dat dit onderwerp valt binnen Your Money, Your Life, de categorie waar Google ooit het EAT- en latere EEAT-principe voor bedacht heeft. Dat betekent dat Google mogelijk extra strikt kijkt naar de ervaring en deskundigheid van auteurs. Bij elke pagina staat vermeld of het geschreven is door een auteur of door de redactie. Elke auteur heeft een eigen auteurspagina, maar de hoeveelheid informatie is daar doorgaans wel erg beknopt. Van sommige auteurs blijkt dat ze een flinke opleiding achter de rug hebben, een aantal anderen zouden ervaringsdeskundige kunnen zijn. Welke ervaring ze dan exact hebben, dat wordt niet duidelijk. 

Lifestyle blog (LFB2)

Ook LFB2 is een lifestyle blog gericht op een specifieke doelgroep en behandelt behoorlijk veel uiteenlopende onderwerpen. 

Daling SE ranking: daling in juli 2022 en september 2023

Volgens de cijfers van SE Ranking had deze website na een flinke daling in juli 2022. Tijdens de feestdagen in 2022 is er een flinke piek die vermoedelijke seizoensgebonden is (inhoud is gerelateerd aan gezondheid en zorgverzekering). Na september 2023 zien we een flinke daling. Op dit moment zou de website iets minder dan 5.000 bezoekers per maand trekken uit SEO. 

Ook hier kijken we voor de zekerheid in Semrush en wat we zien komt grotendeels overeen. Na juli 2022 zien we een dalende lijn. In augustus 2023 zien we nog een kleine opleving maar na augustus 2023 blijft er ook volgens Semrush nog maar weinig SEO-verkeer over. 

Wat valt op aan de website?

Na wat rondklikken wordt ook hier duidelijk, dit is een affiliate website. Wel een affiliate die flink wat moeite doet, kijk maar mee. 

Pop ups, advertenties en banners

Op dit platform zien we nagenoeg geen banners. Wel wordt de gebruiker vrij snel lastig gevallen door een storende pop-up om een gids te downloaden. Verder is de site keurig netjes en rustig. 

Helpful content & EEAT

Bij elke pagina staat direct bovenaan dat de content is gecontroleerd door een specialist met adequate opleiding. Daaronder staat een stukje over de auteur(s) en ook daar wordt direct duidelijk dat we te maken hebben met mensen met kennis. We mogen dus wat verwachten als het op de inhoud aankomt. Tijdens het lezen valt wel direct iets op: alle artikelen bevatten flink wat linkjes.

De aap uit de mouw

De meeste van die linkjes gaan naar andere pagina’s binnen de eigen website. De meeste pagina’s hebben een ding gemeen: de pagina’s waar naartoe gelinkt wordt zijn zogenaamde listicles: “de beste x”. Wie doorklikt, komt op blogartikelen uit met affiliate links. Daarmee valt ook deze site een beetje door de mand: de meeste content is gemaakt om bezoekers aan te trekken zodat die doorgestuurd kunnen worden naar andere websites. Omdat de listicles wellicht te weinig SEO-verkeer aantrokken, lijkt er een laag met relevante content aan te zijn toegevoegd. Toch is het duidelijk dat elk blog vooral geschreven is om bezoekers naar de listicles met affiliate links te krijgen. 

De vraag is: hoe erg is dit? Het model van affiliate is een gebruikelijk business model en daarbij moeten we opmerken dat deze affiliate echt tijd en moeite in de content heeft gestopt door samen te werken met specialisten. De content is ook best behulpzaam voor de doelgroep, compleet met video’s. Als je zelfs op deze manier geen affiliatemodel meer “mag” hebben van Google, rijst de vraag hoe levensvatbaar deze branche nog is. 

Finance blog (FIN1)

FIN1 is een blog in de financiële sector en ik kan je vast verklappen: ook deze website is een affiliate website compleet met banners. 

Daling SE ranking: juli 2022 en april 2023

Laten we eerst even kijken wat we zien: een piek in juli 2022 en een kleiner piekje in april 2023. De laatste groene stip is november 2023 en dan valt op dat ook de laatste maanden deze site nog verder gedaald is naar een geschatte 5.000 bezoekers per maand uit SEO. 

Omdat ook hier de piek in juli 2022 samenvalt met een database update van SE Ranking, halen we de data van Semrush erbij. Dit laat ons min of meer hetzelfde zien: na juli 2022 daalt het verkeer van zo’n 41.000 bezoekers per maand tot ergens rond de 5.000 in oktober 2023.

Wat valt op aan de website?

Pop ups, banners en advertenties

Direct op de homepage zien we advertenties met links naar andere websites, affiliates. Het is niet storend, maar het oogt niet al te professioneel. Als bezoeker vroeg ik me meteen af wat die blokjes bovenaan de homepage daar te zoeken hebben. 
Wie doorklikt op een blogartikel ziet ook weer bovenaan een banner en in de rechter zijbalk meerdere banners. Dat begint toch wel storend te worden, vooral omdat ze bewegen. Ik vermoed trouwens wel dat het Google niet zo uitmaakt of ze nu bewegen of niet, dat is vooral iets wat mij opvalt. 

Helpful content & EEAT

Deze partij is gelieerd aan de websites TBL2 en TBL3 hierboven en dat zie je terug in de content. Het gaat om nieuwsberichten die niet linken naar de bron. Daarmee is het lastig te controleren of het nieuws echt waar is. Daar komt bij dat we dezelfde auteurs zien als bij TBL2 en TBL3 en daarvan hadden we al geconstateerd dat het niet te controleren is of ze een EEAT zijn en waarom. En ook hier speelt het feit mee dat het nieuws niet geduid wordt/er weinig waarde wordt toegevoegd. Hoe moet je als lezer het nieuws interpreteren, wat betekent het voor jou als doelgroep? 

Waar wordt het geld mee verdiend?

Het valt tevens ook op dat de nieuwsberichten niet de motor van het SEO-verkeer kúnnen zijn naar deze site. De onderwerpen zijn nauwelijks pull-onderwerpen waar mensen naar zoeken in Google, het zou dan nog hooguit verkeer kunnen trekken via Google Discover. Na enig doorklikken blijkt ook hier dat de de kern van de site statische pagina’s zijn met links naar affiliates, zo ongeveer wat we zagen bij website LFB2. Daarmee wordt het geld verdiend, naast de advertenties (bannes) die draaien op het platform. 

De toegevoegde waarde?

Als we die pagina’s bekijken, moeten we concluderen dat die eigenlijk weinig waarde toevoegen aan het web. De meeste informatie wordt ook gedeeld door officiele instanties en op de meeste pagina’s wordt informatie niet concreet. Je kunt het vergelijken met de tekst als: “Om in aanmerking te komen voor belastinaftrek moet je aan minimale eisen voldoen”. Punt. Er wordt dus niet verteld wat die minimale eisen zijn en hoe je die moet interpreteren.  Dit staat haaks op wat Google letterlijk zegt in de helpful content update: “geeft je website voldoende informatie of moeten mensen verder klikken/zoeken naar het antwoord”. Dat moet hier letterlijk gebeuren. In dit geval wordt er gelinkt naar een andere interne pagina binnen het platform waar de concrete informatie wel te vinden is, maar het artikel in kwestie waar zaken ‘vaag’ blijven, heeft daarmee trekken van unhelpful content. Dit moet je in groter geheel gezien: de meeste content (tips, informatie en how to’s) staat al overal op het internet, waarom zou Google nou nog deze site moeten tonen zeker als het gebruikers niet de meest awesome/complete ervaring biedt?

In dit voorbeeld van website FIN1 lijkt het nieuws trouwens een manier om dagelijks bezoekers te trekken en linkwaarde door te sturen naar de pagina’s waar het geld mee verdiend moet worden. De nieuwsberichten lijken dus een soort “dekmantel” om mensen naar de site te krijgen om ze vervolgens naar een statische kernpagina door te sturen met affiliate links. 

Finance blog (FIN2)

Website FIN2 hoort net als FIN1 bij TBL2 en TBL3 (snap je ‘m nog?). Laten we eens kijken wat we hier zien. 

Daling SE ranking: daling in juli 2022 en na september 2023

Eigenlijk zien we hetzelfde patroon als bij alle websites tot nu toe, een knikje na september 2023 nadat er al eerder dalingen zijn geweest. 

Laten we voor de zekerheid ook Semrush nog maar eens bekijken:

Hier zien we eigenlijk dezelfde trend, na juli 2022 is de lijn dalende. Van de ooit 103.000 bezoeken per maand uit SEO, zijn er eind oktober 2023 vermoedelijk nog zo’n 8.000 over. Dat is niet hoopgevend. 

Wat valt op aan de website?

Eigenlijk kunnen we hier redelijk kort over zijn, we zien dezelfde kenmerken en karakteristieken als de hierboven genoemde sites: veel banners, affiliate links, nieuwsberichten die weinig om het lijf hebben en weinig toevoegen, auteurs waarvan niet duidelijk is dat ze een EEAT zijn en waarom dan en content die eigenlijk heel erg lijkt op wat al zo vaak op het web staat dat het weinig waarde toevoegt en weinig onderscheidend is. 

Finance blog (FIN3)

Wat er gebeurt bij deze website (FIN3) wijkt een beetje af van de andere websites. In eerste instantie schrik ik namelijk niet heel erg van wat ik in de tools zie. Kijk maar mee.

SE Ranking en Semrush

Je ziet inderdaad een kleine knik na september als we kijken naar verkeer. In Semrush zie ik dit knik bijna niet. 

Toen ik de melder hiernaar vroeg, kreeg ik onderstaande grafiek aangeleverd:

Deze site pakte eigenlijk constant op 20% van de zoektermen een top 3 positie. Wat je vanaf begin november ziet gebeuren is dat het aantal terugzakt naar 13,5%. Deze verandering vindt plaats in de week van 5/6 november, mega recent dus. Het is logisch dat we de gevolgen hiervan nog niet direct zien in de daling van het verkeer. Wel is dit een signaal dat ook deze site geraakt zou kunnen zijn door de update, zij het wat later dan de sites die we nu bekeken hebben. Tot nu zijn alle sites namelijk vooral in oktober geraakt. 

Wat valt op aan de website?

Eigenlijk valt er aan de website weinig op. De content is redelijk ok, op wat typische SEO-trucjes na zoals een pagina voor elk onderwerp dat een mogelijke zoekterm kan zijn. Auteurs zijn vermeld en er is gewerkt aan een korte bio en auteurspagina’s. Wel valt wat op: deze website zit binnen finance op een vlak waarmee consumenten in theorie in grote problemen kunnen komen. Dat betekent maar een ding: juist voor dit type bedrijven heeft Google (E)EAT bedacht, voor hen zijn alle eisen extra streng. Zoals Google letterlijk in de Search Quality Raters Guidelines zegt:  

YMYL topics can directly and significantly impact people’s health, financial stability or safety, or the welfare or well-being
of society, because of the following reasons: (…) The topic could cause harm if the content is not accurate and trustworthy . For example (…) financial stability, or safety, (..) Topics that could damage a person’s ability to support themselves and their families. 

De kans is dus groot dat je op dit onderwerp er niet met wat simpele vinkjes van af komt. Je zult hier waarschijnlijk niet enkel moeten aantonen dat de auteur verstand van zaken heeft en een EEAT is, je zult hier mogelijk moeten aantonen dat jij als bedrijf betrouwbaar bent. En dan wordt het interessant. Zonder teveel in detail te treden, kan ik je wel meegeven wat Google hierover zegt in de Quality Raters Guidelines, namelijk dat Google hier mee zal willen wegen wat andere websites over je zeggen, of betrouwbare websites naar je linken of met je samenwerken. Mogelijk zelfs of je niet in het footprint voorkomt van consumentenprogramma’s en of andere betrouwbare instellingen niet negatief over je schrijven. 

Het lijkt erop dat dit soort dingen wel eens mee kunnen wegen in het deel van de CORE-updates dat Google in november uitrolt?

Ecom website (ECOM2)

Zoals in het begin van dit artikel benoemd, zijn ook de namen van 2 grotere webshops aangeleverd. Omdat ik niet direct wat zag gebeuren in in verkeer, wilde ik ze in eerste instantie niet meenemen. Totdat ik op woensdag 8 november opnieuw naar de lijnen keek, 2 dagen later dus. 

Wat zeggen de tools

In onderstaande grafiek zie je dat het verkeer van deze webshop na september licht begint te dalen. Iets waar je je op zich weinig druk over zou maken.

Maar laten we eens kijken wat we in Semrush zien:

We zien begin september een daling die vrij snel weer rechttrekt. Opvallend is dat de daling ook eigenlijk 1 dag is, dan redelijk gelijk blijft en na dag 3 weer opkrabbelt. Wat we in november zien is dat de daling ook van de ene op de dag gebeurt, maar hier blijft het verkeer de dagen erna alleen maar dalen: van 808k, naar 733, 722 naar 708 en nu richting de 700k. Dat is wel iets waarvan ik me kan voorstellen dat je je hier druk om begint te maken. 

Voordat we gaan kijken naar wat er opvalt aan de shop, wil ik de andere shop ECOM3 aan je laten zien.

Ecom website (ECOM3)

ECOM3 is namelijk een mega grote webshop, dat zie je wel aan de cijfers hieronder: meer dan 1 miljoen bezoeken per maand. Ook hier zie je in SE Ranking een klein knikje na oktober.  

Ook in Semrush zien we dat de lijn de hele maand oktober stabiel is en pas na november begint te dalen. Laat je niet op het verkeerde been zetten, de daling lijkt klein maar we het hebben over enorme aantallen. Van net geen 1.8 miljoen naar 1.749, naar 1.748, 1.687, 1.663, 1.649 en nu zo’n 1.599. Voor de goede orde, dat is zo’n 150k bezoekers minder in 5 dagen. Dat is meer dan 8% verkeersverlies in 7 dagen. 

Wat valt op aan de websites?

Deze webshops zijn eigenlijk te groot om helemaal door te lopen. Het zijn audits op zich om te achterhalen wat hier speelt. 

Wat we van de shops weten: 

De ene zit in “fashion” de andere in een “serieuzere” industrie, twee uiteenlopende markten dus. (Let op, ik zeg niet dat fashion niet serieus is, dit is vooral een woordkeuze om iets over de andere partij te kunnen zeggen zonder teveel in details te hoeven treden). 

Beide shops zijn bekende namen. 

Beide hebben een blog, soms op een apart subdomein. 

Van één partij weet ik dat ze in het verleden andere websites en content hebben overgenomen. 

Beide sites hebben geen auteurs maar werken met een redactie die content maakt.

Content marketeers ipv subject matters experts

Van een van de sites weet ik dat de redactie bestaat of heeft bestaan uit content marketeers die content bij elkaar sprokkelen en opnieuw schrijven. Dat blijkt ook snel als je de content op de site leest, er worden serieuze onderwerpen behandeld binnen het domein van YMYL, maar het is niet duidelijk wie het geschreven en wat zijn/haar achtergrond is. Gezien de afzender mag je vertrouwen dat de informatie klopt, maar feit is wel dat het “serieuze” informatie is en er ook voldoende (semi) overheidsinstellingen zijn die dezelfde informatie geven. 

Generieke onderwerpen, staan overal

De andere onderwerpen binnen het blog op deze website zijn soms wel erg generiek en kunnen overal wel terugkomen. Het gaat over hoe gezond rode wijn, veilig thuiswerken, of citroenen gezond zijn etc. Onderwerpen die ook honderden keren behandeld zijn.  

Hele luchtige content

De andere website maakt hele luchtige content over mode. De content is niet hoogstaand, het is meer ‘combineer deze glitterjurk met deze fantastische clutch die je outfit feestelijk maakt”, dertien in een dozijn tips waar je geen mode voor gestudeerd hoeft te hebben. Het gevaar is daarmee wel dat je dit soort content eigenlijk op bijna alle mode websites en webshops wel vindt. Daar komt bij dat deze shop nou niet echt de meest trendy modezaak is in het straatbeeld want mee kan spelen in het online sporenprofiel en daarmee de mate waarin gebruikers en dus Google geïnteresseerd zijn in het merk. 

Heeft niet bijna elke webshop dit?

Hoewel je dus over de content genoeg kunt opmerken als het gaat om toegevoegde waarde, onderscheidendheid, helpfulness en EEAT zou ik op basis van enkel dit niet durven zeggen dat dit ook daadwerkelijk is wat de updates heeft getriggerd. Je kunt namelijk ook beargumenteren dat ELKE webshop zich hieraan schuldig maakt, waarom dan deze twee grote raken? Of speelt er meer bij meer partijen wat ik niet weet? Moet ik misschien zelfs wel naar links en linkprofielen kijken, iets wat ik achterwege heb gelaten omdat het patroon bij alle websites zo overduidelijk is?

Mijn conclusie? Meerdere patronen

Na bijna 2 dagen grasduinen door 15 sites en het bijhouden van wat ik gevonden heb, durf ik met enige voorzichtigheid te concluderen dat ik meerdere patronen zie. Ik gebruik met opzet het woord ‘voorzichtigheid’ omdat ik ‘maar’ 15 websites heb bekeken en daarmee zeker weet dat mijn steekproef niet representatief is. Toch weet ik al meer dan 2 dagen geleden, namelijk het volgende. 

Patroon 1: affiliates en advertenties triggeren core-updates

Het merendeel van de 15 sites leven van bezoekers in de zin dat verkeer bijna direct betekent: cash. 

Advertenties & banners

Bijna allemaal draaien ze advertentie campagnes. Deze banners zijn enorm storend en zijn teveel op de voorgrond. De kern van de site, de content, wordt telkens in grote mate opgeofferd om banners te kunnen tonen. Goede voorbeeld is de receptenwebsite, het is echt ondoenlijk.  Persoonlijk vind ik het dan ook goed dat Google hier wat aan doet, hoewel het wel enigszins hypocriet is aangezien ze zelf met AdSense een dergelijk programma aanbieden. 

Affiliates

Daarnaast zie je dat ze allemaal wel iets met affiliatemarketing doen. Het zijn website die draaien op het aantrekken van zoveel mogelijk verkeer om dat verkeer vervolgens door te sturen naar andere websites. Daarmee vormen ze eigenlijk een onnodig tussenlaagje. De meeste informatie kan Google zelf ook geven, zeker straks met Generative AI, hun chatbot in search. 

SEO-content

Tel daarbij op dat de content eigenlijk typische SEO-content is, de content waar Google al sinds augustus 2022 de pijlen op heeft gericht met de Helpful Content Update. De meeste affiliates hebben de producten niet zelf vastgehad en daarmee niet getest. Is de content door hen zelf geschreven? Ja dat geloof ik meteen. Is het gebaseerd op eigen ervaring? Nee, daar geloof ik niet in. De meeste content die ik gezien heb, is vooral geschreven voor SEO met als doel om verkeer aan te trekken en zo te verdienen aan het verkeer waarbij de content inhoudelijk eigenlijk de moeite van het indexeren niet waard is.

Geen EEAT’s

Dan komen we op EEAT. Zijn de auteurs EEAT of specialisten in hun vakgebied? Ik betwijfel het en anders hebben ze het bijna allemaal verzuimd om dat duidelijk te maken.

Het zit ‘m in deze mix

Dat betekent dat eigenlijk de meest partijen op 4 punten nat gaan. Ik vermoed dan ook niet dat de conclusie moet zijn ‘affiliatemarketing is dood’. Ik denk wel dat de conclusie is: affiliate marketing wil Google liever niet, teveel advertenties ook niet, als je het beiden hebt, dan moet je je zorgen gaan maken. Als dan de content ook niet voldoet aan de richtlijnen en de auteurs geen EEAT zijn/hebben dan check je eigenlijk alle boxen van Google en dan ben je de sjaak. 

Ik zou bijna zeggen: jarenlang werkte het, er is goed geld aan verdiend en nu komt dat einde inzicht. Wie met affiliatemarketing aan de slag blijft, moet het serieuzer aanpakken inclusief minder banners. Snel geld verdienen, dat wil Google niet meer. 

Punt 2: een vermoeden van EEAT en mogelijk helpful content

Dan zit ik eigenlijk nog in mijn maag met FIN3, de website die geen affiliate is en geen banners draait. Waarom is deze geraakt? Ik heb het vermoeden dat het een EEAT kwestie is waarbij het in grote mate kan gaan om reputatie en links maar dat kan ik niet hard maken. Daarvoor heb ik te weinig partijen bekeken om van een patroon te kunnen spreken. Dit is dus vooral een vermoeden. Dat geldt ook voor m’n vermoeden dat het op content aankomt. Bij deze partij zie ik typische SEO-content maar op basis van 1 site kan ik daar geen conclusie aan verbinden.

Punt 3: vanaf november lijken webshops de sjaak

Dan heb je nog de twee webshops ECOM2 en ECOM3, ook die kan ik nu niet goed plaatsen. Het kan te maken hebben met de diepgang vand e content maar daarvoor heb ik te weinig vergelijkingsmateriaal. Hoe dan ook; ze passen absoluut niet in patroon 1. 

Ik vermoed dat deze shops met de november update geraakt zijn en we daar nog te weinig andere partijen over hebben gehoord. Dat is logisch ook, als de november update zich richt op webshops (wat ik niet kan uitsluiten) dan zullen we dat maar beperkt horen… webshops en met name grote webshops zijn terughoudend in het delen van dit soort vervelende berichten. 

Vervolg

Ik ben benieuwd of ik de komende dagen meer aanmeldingen krijg, met name partijen die geraakt zijn maar geen affiliate zijn en geen banners hebben draaien daar ben ik benieuwd naar. Webshops kunnen zich dus zeker bij mij melden, helemaal als de daling sinds begin november plaatsvindt. 

Ik beloof niet dat ik weer zo’n uitgebreid verslag van maak als bij dit artikel. Mogelijk maak ik er een podcast van of deel ik mijn bevindingen op Linkedin of via mijn Instagram kanaal. 

Update

Naar aanleiding van deze analyse werd ik op diverse platforms benaderd door mensen die ook geraakt zijn en zich niet herkenden in mijn conclusies dat de content niet helpful zou zijn. Daarom ben ik in het artikel ‘Ik snap wel dat Google je content niet helpful vindt‘ dieper op de inhoud ingegaan. 

Lees verder

We zitten in een soort clusterfuck als we kijken naar content: iedereen maakt het. Gedicteerd door de social algoritmes, maken we ook nog allemaal min of meer hetzelfde. Voor SEO baseren we onze content op keywords, waardoor ook de inhoud nog eens enorm op elkaar lijkt. Over AI en zero click marketing hebben we het nog maar niet. Hoe ga je om content en deze clusterfucks? En waarom is paradoxaal denken de oplossing?
Wie meer uit SEO wil halen, zal moeten transformeren naar organische marketing. Maar wat is dat precies? Hoe pak het aan en wat heb je ervoor nodig?