Kun jij meedoen in de Champions League van de SEO-elite?

top seo alleen nog maar voor seo-elite
0
(0)

Het is 3 uur ‘s nachts en ik kan de slaap niet vatten. Ik draai en woel en geef uiteindelijk toe aan de verleiding: ik pak m’n mobiel en scrol door Facebook en LinkedIn in de hoop even vermaakt te worden. Maar op dit moment word ik vooral gespamd door advertenties voor SEO-handleidingen, whitepapers en SEO-cursussen. Ik heb ze nooit gevolgd of gelezen dus ben wel benieuwd wat er allemaal in staat, zeker nu ik toch niets anders te doen heb. Ik zie kreten als Hoger in Google? Op naar de eerste positie! Domineren in Google! Ook jij kan het. Het komt eigenlijk neer op: “Doe dit en je komt vanzelf hoog in Google”. Als ik het zo zie en lees, moet het haast wel heel simpel zijn. Je doet keyword onderzoek, gaat pagina’s maken over je onderwerp en optimaliseren (title tag, url, h1 etc). en geselecteerde keywords, je plaatst de pagina hoog in je sitestructuur, zorgt voor goede backlinks et voilà! Je zou je bijna afvragen wat je fout doet als het je na maanden van optimaliseren nog steeds niet lukt om hogerop te komen. 

Et voilà! Je zou je bijna afvragen wat je fout

“Autoriteit is het belangrijkste” lees ik. Dat klopt, je online autoriteit bepaalt eigenlijk of je in SEO slaagt of faalt. Of je een goede website hebt, heb je vaak in eigen hand. Bijna iedereen kan wel zijn of haar eigen site optimaliseren (zij het niet dat je op technisch vlak vaak concessies zult moeten doen, ik heb maar zelden een website gezien die 100% volgens het boekje draait). En juist omdat iedereen wel z’n eigen site kan optimaliseren tot-ie een ons weegt, komt het inderdaad vaak aan op autoriteit. Het lastige is alleen dat het opbouwen van autoriteit zo ontzettend lastig is. Hiervoor heb je goede links nodig en een link heb je niet zomaar verdiend, hiervoor moet je echt iets goeds doen en opvallen (bijvoorbeeld in de media). Ik denk terug aan een van m’n klanten die ooit per ongeluk publiciteit kreeg door iets in straattaal te schrijven. Het leverde enorm veel aandacht en tientallen links op naar de site. Het was een gevalletje ‘toevallig viraal gegaan’, iets wat maar voor weinigen is weggelegd. Als je het spel van opvallen, aandacht krijgen en aanwezig zijn goed beheerst, kun je vaak heel veel goede links verdienen. Het nadeel: dat spel beheerst niet iedereen en het is niet voor iedereen te spelen. Voor veel doorsnee bedrijven is het op een natuurlijke manier verdienen van goede links haast onmogelijk. Waarom zouden mensen linken naar een bedrijf dat popcornautomaten en springkussens verhuurt? Waarom zouden mensen linken naar een willekeurige happines coach, software bedrijf of evenementenbureau? Als ik een webshop heb in sieraden die ik zelf maak, hoe ga ik aan links komen? Ik zeg niet dat het onmogelijk is, ik zeg wel dat je een heel strak plan moet hebben, een flinke dosis creativiteit en misschien nog wel meer doorzettingsvermogen. Maar als het verdienen van goede links op een natuurlijke manier zo makkelijk was, waarom houden veel bedrijven zich dan bezig met andere vormen van linkbuilding? Waarom gaan er gigantische budgetten om in het kopen, ruilen en verkrijgen van links? Is dit niet juist het teken dat de door Google gewenste manier van autoriteitopbouw gewoon ontzettend moeilijk is? En als ik met mijn handgemaakte sieraden de aandacht weet te trekken en enorm linkprofiel weet op te bouwen, is dat voldoende om te concurreren met de grote partijen? Zou ik dan werkelijk grote partijen van hun troon in Google kunnen stoten?

Waarom zouden mensen linken naar een bedrijf dat popcornautomaten en springkussens verhuurt?

Ik zie steeds meer markten waarin de topposities geclaimd worden door de Big Five. Wie het zijn, verschilt per markt. Bovenaan staan lijkt haast alleen nog maar te zijn weggelegd voor de SEO-elite die per markt de dienst uitmaakt, bedrijven die al jaren investeren in SEO, in content, in technische ontwikkeling en natuurlijk in het linkprofiel. Deze partijen streef je als buitenstaander gewoon niet meer eenvoudig voorbij, je hebt namelijk een gigantische achterstand. Hoe realistisch is het om te verwachten dat je met partijen als Hunkemöller, Omoda, Coolblue, Bol of Zalando kunt concurreren? Maar ook in kleinere markten: stel dat jij HR-software verkoopt. Is het dan echt zo eenvoudig om hoog te ranken op “HR software”? En geldt dit niet ook voor een keyword als “boekhoudsoftware”? Of “payrolling? Als het je doel is om op één te komen, heb je in veel markten een flinke uitdaging. Je zult bijna ongelimiteerd tijd en geld moeten kunnen besteden aan je site, aan je content en het opbouwen van je autoriteit. Het is niet een kwestie van weten hoe het moet en het dan voor elkaar krijgen. Daarmee creëren we denk ik onterecht voor dat de top halen in Google simpel zou zijn. En daarmee rijst de vraag: is het spel niet al in grote mate gespeeld wie tot de top behoort en wie niet? 

Wellicht hangt het af van de markt hoeveel kansen er nog zijn en hoe eenvoudig het spel is. In de grote markten is het waarschijnlijk naïef om te denken dat als jij de dingen maar goed doet, je kunt winnen in SEO. Dat kan alleen als jij ook tot de SEO-elite behoort. In andere markten is er wellicht nog meer mogelijk en kun je je misschien nog opwerken tot de top als jij de benodigde resources hebt, maar dan moet je ook niet schrikken van de tijd, moeite en geld die je in SEO zult moeten stoppen. In sommige markten zul je waarschijnlijk veroordeeld zijn tot het spel waarbij het gaat om zo hoog mogelijk ranken op top termen. Denk aan bedrijven in de internet, mobiel en bellen. Of de wereld waarin verzekeraars zich begeven. 

Is het niet naïef om te denken dat als jij de dingen maar goed doet, je kunt winnen in SEO?

En nogmaals; ik zeg zeker niet dat het onmogelijk is om je als nieuwkomer of kleine partij op te werken tot de SEO-top. Wel wil ik benadrukken dat de manier waarop we SEO altijd hebben gedaan, in de meeste gevallen ontzettend moeilijk is geworden. Het spel van zo hoog mogelijk ranken op top termen dus. Ik vraag me af in hoeverre “de gewone man’ (een doorsnee bedrijf) met een website nog mee kan doen in de Champions League van de SEO-elite die in veel markten lijkt te domineren. Is het niet tijd om anders naar SEO te gaan kijken? Moet je nog wel op nummer één willen staan op dat ene keyword als je niet tot deze elite behoort? Wegen de investeringen nog wel op tegen de opbrengsten? Zeker als je in ogenschouw neemt dat je eenmaal op die positie moet blijven investeren om er te staan. Moeten we blijven focussen op zo hoog mogelijk op top keywords of is er een andere manier waarop je ook verkeer via SEO kunt aantrekken? Ik ben er heilig overtuigd van wel. Er zijn genoeg kansen binnen SEO waar je haast geen concurrentie hebt, er is namelijk meer dan toptermen. Mogelijk niet in elke markt, maar in heel veel markten zijn er meer zoekopdrachten dan keywoordtools je doen geloven. Maar dat vraagt een compleet andere aanpak en waardering van SEO. 

Ik vraag me af in hoeverre “de gewone man’ (bedrijf) met een website nog mee kan doen in de Champions League van de SEO-elite.

Wil je meer weten over hoe ik het vakgebied zie en waarom ik denk wat ik denk? In het e-book ‘Het einde van SEO zoals we dat altijd deden‘ ga ik in op problemen die momenteel spelen binnen SEO en de SERP. In 70 pagina’s onderbouw ik met data waarom het ontzettend lastig is geworden om op de traditionele manier van SEO succes te blijven boeken. Maar ik kom ook met een alternatief: horizontale SEO. Deze aanpak vraagt wel een andere manier van denken en om andere KPI’s. Maar als jij erin slaagt het roer om te gooien, kun je in Google nog een goudmijn vinden waar je SEO-verkeer vandaan kunt gaan halen. 

You liked this article?

Select the number of start you'd like to give to me

Average score 0 / 5. Vote count: 0

I have no rating yet, what do you think of this article?

Tof dat je dit artikel interessant vond....

Volg mij op Facebook en mis niets!

Tip: Exclusieve kennis over SEO

Verder lezen


Chantalsmink.nl SEO Podcast op Spotify

Nieuw: Mijn eigen podcast-serie

Wat is er leuker dan over SEO schrijven? Over SEO praten! Daarom heb ik besloten om mijn eigen podcast-serie te starten op Spotify. In elke aflevering staat een ander onderwerp centraal. Meestal een misvatting waar ik in 10 minuten op in ga en uitleg waarom ik denk dat het anders werkt. Sta jij open voor een ander geluid?

Naar spotify

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *