Content hoort niet meer bij de SEO-afdeling

Logo Chantalsmink.nl
Ja, je leest het goed. Ik denk dat het creëren van content niet langer een verantwoordelijkheid moet zijn van de SEO-afdeling. Ik snap dat je nu denkt: WTF zegt zij nou? Hoe kun je dat zeggen? SEO is Content! Laat je verrassen door een fris geluid.

Liever luisteren?

Liever kijken?

Als SEO je drijfveer is, sta je 1-0 achter

Ik zie ze aan de lopende band: bedrijven die content maken omdat je het nodig hebt voor SEO. Zo sprak ik laatst nog een CEO die snel even 2.000 content items wilde laten produceren voor belangrijke keywords. Wie SEO als drijfveer heeft om content te maken, staat met 1-0 achter.

Er zijn een aantal redenen waarom ik als SEO-specialist durf te zeggen dat we geen content meer moeten maken voor SEO. Ze hebben deels te maken met ontwikkelingen in Google, deels met de tijd waar we in leven.

Argument 1: Google wil het niet

In de Helpful Content Guidelines benoemt Google letterlijk dat ze content die gemaakt is voor SEO niet langer willen belonen. In plaats hiervan willen ze people first-content.
Het verschil uit zich in kwaliteit: SEO-content gaat doorgaans over keywords, is vaak feitelijk van inhoud, weinig vernieuwend, geschreven vanuit een afzender die wil ranken op een zoekterm en daarom wat kwijt wil en niet met het oog op wat de klant wil weten. Niet zelden ontbreekt ook een originele of vernieuwende invalshoek. Dit komt doordat kennis vaak niet bij inhoudelijke experts opgehaald wordt. Hierdoor is er nog maar één optie: informatie moet online worden opgezocht en verhaspeld. Er staat iets omdat we het nodig hebben voor SEO. En dat zie je er vaak aan af.

Argument 2: Google gaat helpful content belonen

Lange tijd was de Helpful Content gericht op het herkennen van unhelpful content, inmiddels geeft Google aan ook de hidden gems te kunnen herkennen en belonen.

Argument 3: Google kijkt naar E-E-A-T

Steeds belangrijker wordt het onderdeel E-E-A-T: Google wil content laten zien die gemaakt is door experts (Expertise) met ervaring (Experience) die online een bepaalde reputatie (Authority) hebben en dus betrouwbaar zijn (Trustworthiness).

Kort gezegd: als ik een recept schrijf voor een appeltaart, hoef ik daar niet zoveel van te verwachten. Misschien indexeert Google het niet eens. Als Miljuschka hetzelfde recept zou publiceren, kun je er donder op zeggen dat Google hier heel blij van wordt. Ik heb en ben geen E-E-A-T op dit onderwerp, zij wel.

Argument 4: steeds minder verkeer uit SEO maakt business case lastig

We weten al jaren dat de CTR daalt: we hebben vaak evenveel of meer impressies dan de vorige periode, maar krijgen in verhouding minder verkeer. Een deel van de mensen vindt het antwoord in Google en klikt niet meer door. Als we straks ook de chatbot (Generative AI in search) in Nederland krijgen, kun je er donder op zeggen dat je het gaat merken.
De vraag is: krijg je dan nog een business case rond om content te laten maken voor SEO als je het enkel en alleen moet afrekenen op SEO-verkeer uit Google? Ik denk dat het lastig gaat worden.
Je kunt zeggen: Google gaat wel bronnen tonen dus als je in beeld staat, heb je exposure en dat is ook wat waard.
Absoluut waar, maar dan komen we terug bij argument 1, 2 en 3…..

Lees verder op Marketingfacts.nl

Leer meer in deze praktische SEO-training

Wil jij meer leren over mijn aanpak van SEO, de kansen die er wel en niet zijn en het maken van steengoede content voor je gebruiker? 

Speciaal voor jou heb ik een online training ontwikkeld bestaande uit 5 modules. Je krijgt ongeveer 8 uur aan videomateriaal, een digitaal lesboek en werkboek. 

Doe je in een gezamenlijke ronde mee? Dan krijg je toegang tot 5 livesessies waarbij we vooruit kijken, terugblikken en jij vragen kan stellen!

Lees verder

We zitten in een soort clusterfuck als we kijken naar content: iedereen maakt het. Gedicteerd door de social algoritmes, maken we ook nog allemaal min of meer hetzelfde. Voor SEO baseren we onze content op keywords, waardoor ook de inhoud nog eens enorm op elkaar lijkt. Over AI en zero click marketing hebben we het nog maar niet. Hoe ga je om content en deze clusterfucks? En waarom is paradoxaal denken de oplossing?
Wie meer uit SEO wil halen, zal moeten transformeren naar organische marketing. Maar wat is dat precies? Hoe pak het aan en wat heb je ervoor nodig?