Helpful Content roast: epilator reviews

Mag ik jouw content roasten? Het volgende slachtoffer is een affiliate met productreviews. Hoe helpful is hun content en wat kan er beter?

Wat is een content roast?

Een content roast is de rubriek waarbij ik regelmatig de content van een vrijwilliger onder de loep neem en ga kijken of deze voldoet aan de richtlijnen van Google in de Helpful Content Update. 

De afspraak:

➡ de roast is openbaar op LinkedIn dus iedereen mag meekijken en leren ( 😬 )
➡ ik kijk naar 1 pagina op je site
➡ ik ben eerlijk maar blijf natuurlijk te allen tijde respectvol, we zijn allemaal mensen
➡ je krijgt mijn mening obv 14 jaar ervaring met content die ik naast de guidelines van Google leg
➡ ik laat het weten wat niet goed gaat en hoe het beter kan

Let op! Op LinkedIn vind je de roast, hieronder vind je een meer genuanceerd verhaal met tips, toelichting en achtergrond. 

In deze eerste roast ga ik kijken naar de pagina over epilators van een affiliate.

Helpful content?

Voor wie het gemist heeft: helpful content is een enorm belangrijk criterium voor Google. Op dit moment draait Google de ene helpful content update na de andere in een poging de spam en SEO-content uit de zoekmachine te weren. 

Google geeft 32 vragen waar je de content op kunt toetsen om te zien of het helpful of unhelpful is. Ik heb deze 32 vragen samengevoegd tot deze 7 belangrijkste vragen:

Laten we eerst de pagina eens bekijken en dan terugkomen op deze 7 vragen. 

Over de pagina met epilators

Als eerste viel mij de URL op, in de URL staat https://www.permanente-ontharing.nl/info/epileren/beste-epilators-met-cashback-acties/. Dit insinueert dat op deze pagina epilators met cashback acties worden gereviewd. Helaas blijkt al snel dat dit niet het geval is: er zijn momenteel geen cashback acties.

Dit doet mijn spam-alarm afgaan: om gevonden te kunnen worden op zoektermen met ‘cashback’ moet je er wel iets over zeggen. Dat gebeurt nu door te zeggen dat je er niets over gaat zeggen. Een trucje dat ik 2010 toepaste als iemand wilde ranken op het keyword creditcard, terwijl die partij geen creditcards verkocht maar een alternatief. Door een pagina over zo’n zoekterm te maken, kon je zeker in die tijd gemakkelijk ranken op zulke termen. 

Het begint goed, handige tips bij aanschaf

De eerste alinea bevat nog wat handige weetjes voor dames die geen ervaring hebben met epilators. Dat je opzetstukken kon kopen voor moeilijk te epileren lichaamsdelen, wist ik niet. Dat je kunt kijken naar het aantal pincetten evenmin. Tot zover is het nog handig, wel het natuurlijk wel opgemerkt moet worden dat iedereen die epilators verkoopt deze tips kan geven. Het zijn hele generieke, algemene opmerkingen. 

Feitjes alert

Na deze rij met handige tips gaan we een aantal epilators bespreken en dan vliegen de feitjes je om de oren. Van de Braun Silk Epil bespreken we 5 modellen. Heel handig maar het is een opsomming van zoveel feitelijke details dat ik dit niet kan verwerken: hoeveel pincetten, hoeveel bewegingen per seconde, hoeveel opzetstukken, hoe lang gaat de batterij meer. Gaaaap. Daarbij vraag ik me af wat het verschil is tussen een pilator met een flexibele kop (Epil 9) en een epilator met een volledig flexibele kop (Epil 9 Flex). Helaas wordt dat niet uitgelegd en daarmee snap ik ook niet of dit belangrijk is, of het handig is en of ik dit moet willen hebben op een epilator. 

Het probleem met dit soort feitelijke content is…. DAT HET FEITELIJK IS!!! Deze informatie staat echt overal. Dit kan ik ook op de site van Braun zelf vinden. Alsof het niet al feitelijk, abstract en vaag genoeg is, zien we ook een tabel die ook rechtstreeks van Braun lijkt te komen:

Ook hier ontbreekt toelichting die mij als niet-gebruiker verder moet helpen: wat is anti-slip? Wat houdt een hoge frequentiemassage in? Wat is smartlight? Wat moet ik met een epileerhoofd en wat is een breed hoofd? Zo veel vragen, zo weinig antwoorden. 

We zien dit feitjes spuien bij alle merken epilatoren op deze pagina. Gemiste kans. De enige toegevoegde waarde is nu dat deze site alle epilators bundelt van verschillende leveranciers, maar heel eerlijk: dat is zo simpel dat iedereen dit kan doen en daarmee voeg je wellicht nog steeds niets toe aan het wereldwijde web. 

Top 5 die niet verklaard wordt

Het volgende element is een top 5 van epilators. Handig, behalve dat niet duidelijk is waarom juist deze 5 apparaten de top 5 gehaald hebben. Het is ook niet duidelijk welke van deze 5 de beste is… 

Er staat dat is gekeken naar reviews, bruikbaarheid en resultaat, algemene waardering en prijs/kwaliteit verhouding. Allemaal leuk en aardig, maar bij geen enkel apparaat wordt hier iets over gezegd. Jammer. Reviews staan er trouwens af en toe wel bij maar echt behulpzaam zijn die naar mijn mening niet (hold on, kom er zo op terug). 

Per epilator volgt er daarna weer een brei aan feitelijke informatie. Het probleem is dat de informatie voor bijna elk apparaat hetzelfde zal zijn: allemaal scheren ze glad, verwijderen ze de kleinste haartjes, kun je ze onder de douche gebruiken en is het resultaat dat je weken lang een hele zachte p… eh benen hebt. Bij echt geen enkel apparaat lees ik iets wat mij helpt om te kiezen voor de ene of de andere. 

Lees maar eens deze informatie over de Silk-epil 9 Flex:

Oke, en lees nu de informatie over de Philips series 8000 maar eens door:

Het is allemaal hetzelfde soort content, zie je dat? Glad bla bla bla, comfortabel bla bla bla, zichtbare haartjes bla bla bla, douche bla bla bla.

Tijd om terug te komen op de reviews, bij een aantal modellen staan er anonieme reviews van gebruikers maar ook die helpen mij niet verder. Allemaal zeggen ze dat ze het apparaat onder de douche gebruiken, dat het zo glad scheert en de vorm zo fijn is. Dezelfde bla bla bla dus in plaats van een realistisch geluid…

Maar het ergste vind ik eigenlijk nog deze zin:

Volgens Philips werkt het apparaat sneller en efficiënter dan de Braun Silk-épil 9.

Volgens Philips? Volgens Philips? Als je een review schrijft, mag ik toch hopen dat je ‘m zelf op je behaarde benen hebt gezet en met een timer hebt bijgehouden of het echt zo is dat de Philips efficiënter is dan die van Braun?

Marketingprietpraat-alert

Wat me opvalt is dat bij elke epilator een hele hoop verkooppraat staat: “De Braun Silk-épil 5 heb je een effectieve en gebruiksvriendelijke ontharingservaring. Ook deze epilator bevat de SensoSmart™ technologie. De Braun Silk-épil 5 beschikt over 28 pincetten met MicroGrip technologie, die samenwerken om het haar efficiënt bij de wortel te verwijderen. Dit zorgt voor een langdurig gladde huid en minimaliseert de tijd tussen de ontharingsbehandelingen.” 

Hier gaat m’n bullshit alarm heel hart van rinkelen: SensoSmart? MicroGrip technologie? Een hoop termen bij elkaar die niet duidelijk zijn wat het betekent. En wat dacht je van: “Die samenwerken om het haar efficiënt bij de wortel te verwijderen? Het klinkt als de een gezondheidsreclame waar 10.000 micro organismen samenwerken om je darmpjes efficiënt en gezond te houden om zo de stoelgang te optimaliseren…

Bullshit die een markteer bij een fabrikant heeft zitten duimzuigen na een slechte cursus SEO-copywriting waar ze geleerd is zoveel mogelijk keywords tussen een tekst te stuffen. 

Dertien in een dozijn onzin

Het is duidelijk dat de auteur deze epilators niet zelf over de behaarde benen heeft gehaald en aan de lijve heeft ondervonden hoeveel pijn het doen als 40 pincetten samenwerken om haren efficiënt bij de wortel te verwijderen… 

Sterker nog, ik denk dat de auteur de epilators niet eens fysiek heeft vastgehad. Hoe kun je dan iets zeggen over “grip en slip” als je ‘m niet zelf onder de douche hebt vastgehouden? Hoe kun je iets zeggen over pijn en efficiëntie als je niet weet hoeveel pijn gepaard gaat met deze efficiëntie? Hoe kun je aangeven dat je huid echt glad is als je niet zelf je benen er summer proof mee hebt gemaakt? Wat ik wil lezen als ik zo’n apparaat wil kopen, is niet wat hier staat. Ik kom hier verder in dit artikel op terug. 

Maar eerst is er nog iets wat me van het hart moet: zo veel content, zo weinig inhoud…. want wat staat hier nou echt: 

Bovendien biedt de FaceSpa een sonische gezichtsborstel, die de huid tot diep in de poriën reinigt, waardoor een complete gezichtsverzorgingsroutine wordt gerealiseerd. Kortom, de Braun FaceSpa combineert epilatie en reiniging in één handig apparaat en biedt een allesomvattende oplossing voor een stralende en gladde huid.

Wat ik hier lees: nog meer marketing bullshit van die marketeer met z’n slechte copywriting cursus. 

Wat ik als bezoeker wil lezen

Het moet niet moeilijk zijn dit beter te doen. Wat suggesties op een rij. 

Alle apparaten, dezelfde testcriteria

Allereerst had ik het prettig gevonden als de auteur had gezegd dat diverse apparaten getest zouden worden op de onderdelen: grip & slip, pijn, efficiëntie, resultaat, nice-to-haves waarbij je opzetstukjes en accu/batterij/draad evalueert. Deze opbouw leidt al direct tot een betere tekst want als je het over pijn en resultaat gaat hebben kun je niet zeggen dat ze allemaal je huid langdurig glad maken. Wie test, ervaart en kan dus vanuit de ik-persoon schrijven en komt met informatie waar de fabrikant niets over zegt. Daarna had je bij elk apparaat dit als een invuloefening af kunnen werken en had ik daadwerkelijk een vergelijking van 5 epilators gezien.

Weg met de fabrikanten bullshit

Dat de auteur niets zelf getest heeft, is natuurlijke de grote roze olifant in de kamer. Nu zie ik een opsomming van feitjes maar weet ik nog steeds niet welke het beste in de hand ligt, welke netjes epileert en welke haartjes ‘vergeet’. Ook weet ik niet welke bedraad is en welke niet en welke opzetstukjes handig zijn waarvoor. En misschien nog wel het belangrijkste: ik heb nog steeds geen beeld bij hoeveel pijn 32 pincetten doen en hoe dat met 40 pincetten is. Nu weet ik dat ze allemaal goed in de hand liggen (volgens de fabrikant), dat ze allemaal langdurig glad maken (volgens de fabrikant), dat ze allemaal geen haartje vergeten (volgens de fabrikant) en dat ze efficient zijn (volgens de fabrikant). 

Zoveel vragen die ik nog heb

Na het lezen heb ik nog zoveel vragen. Wat ik wil weten: die ergonomische handgreep dat het ene model heeft en het andere model blijkbaar niet (want wordt niet genoemd): is dat echt zo? Is dat echt handig zo’n anti slip handgreep, werkt dat echt? Model 1 zal toch ook heus niet uit je klauwen donderen met als gevolg dat het bloed door de hele badkamer spuit? Die pincetten die zorgen voor minder wrijving en groter huidcontact: hoe dan? En heeft model 1 dat dan niet? En dan dat het allemaal zo moeiteloos verloopt, ik heb liever dat het zo pijnloos mogelijk is. Als het ene apparaat 32 pincetten heeft en die ander 40: wat maakt dat voor hoeveel pijn ik ga hebben? Het ene model is snoerloos, het andere blijkbaar blijkbaar niet want daar staat er niets over. Hoe lang is het snoer dan van model 1? Is dat ver genoeg om de douche te halen?

Werken die 28 pincetten beter dan dat apparaat met 32 of 40 pincetten? Als ze allemaal efficiënt zijn, hoe efficiënt is dat dan en merk je dat het ene model efficiënter is dan de andere? Wat is efficiënt eigenlijk als we het over epilators hebben? Hoeveel haren ze er in 1x uit trekken? Wat betreft dat over die langdurig gladde huid, dat bereik je toch met allemaal? Bij allemaal trek je toch de wortel eruit, dat is toch inherent aan epileren? Dat is de tijd dat haren terugkomen ook bij allemaal hetzelfde? 

Consumentenbond déja vu: daadwerkelijk testen

Als ik dit soort pagina’s zie, moet ik terugdenken aan de goede oude tijd toen m’n vader nog de consumentengids thuisgestuurd kreeg. Daar gingen ze echt 10 apparaten in de praktijk vergelijken op dezelfde onderdelen en daadwerkelijk testen. Dan wist je precies of de claims van de fabrikant ergens op slaan of dat het inderdaad gewoon marketing bullshit is. 

Welke bevelen ze aan?

Wat ik ook graag had willen weten: welke is nu hun aanrader, hun beste koop? Er moeten er toch 1-2 zijn die er qua prijs/kwaliteit uit springen? Hoe verhoudt zich eigenlijk de prijs/kwaliteit tot elkaar: is een apparaat van 80 euro beter dan een van 30 euro? Dat kun je trouwens alleen maar zeggen als je zelf al je intieme delen bijgewerkt had met zo’n apparaat en dat is duidelijk niet gebeurd. 

Afbeeldingen: hergebruikt

Ok, tijd om de foto’s en afbeeldingen te bespreken: helaas wordt het hier niet beter. Wat we per epilator zien zijn de productfoto’s van de fabrikant al dan niet aangevuld met foto’s van de fabrikant van alle hulpstukken: 

Mega irritant is dat ik ook niet weet wat dit allemaal voor opzetstukken zijn. Ik zie veel plastic dingetjes, maar weet niet waar ik naar zit te kijken. Bij de opzetstukjes van één apparaat (zie hieronder) zien we dat er wel bij staat wat elk opzetstukje is. Dat we dit weten is trouwens wel dankzij de fabrikant die deze afbeelding heeft gemaakt. 

Wat je als gebruiker wil zien is een foto van dat apparaat in de hand, in je knieholte, bij je schaamstreek, op je been, op je kuit, in je oksel etc. Dan krijg ik een beeld van hoe zo’n flexibele kop past, hoe het werkt en of dat handig is. Ik had foto’s willen zien van een behaard been vooraf, datzelfde been na een keer met de epilator erover heen en het been als het “klaar” is: hoeveel haartjes zien we dan nog? 

Ook had ik graag een filmpje gewild waarin al die opzetstukje worden besproken en toegelicht. Welke dient waarvoor? Is het opzetstukje van Braun beter dan die van Philips? 

Video's: nog meer marketing bullshit

Als we het toch over video’s hebben, laten we het dan nog even uitgebreider over video’s hebben… Het is een gemiste kans dat de promotionele marketingprietpraat wordt aangevuld met irrelevante marketingprietpraatvideo’s van de fabrikant. Hier zien we dan wel het apparaat in actie, we weten nog steeds niet hoeveel pijn het doet, hoe goed er nou echt onthaard wordt en hoe die pincetten dan precies werken. 

Ik had van elke epilator wel een filmpje willen zien waar direct duidelijk wordt: hoeveel pijn is pijn? Hoe goed ligt het appraat in de hand? Hoe lang is het snoer? Hoeveel herrie maakt het? Hoe makkelijk gaat het apparaat door de knieholte? Hoeveel haren zit er na 1x epileren nog op je been. De grap is dat de gemiddelde influencer dit veel beter snapt dan affiliates. Kijk maar eens in deze video, ongeveer bij 00:50. Daar zie je precies hoeveel haar er nog zit en hoe vaak dit apparaat over die ene plek heen moet om de haren te verwijderen. Niet later zien we dat de dame in kwestie haar oksels scheert, aan haar gezicht te zien is de pijn draaglijk. Het is ook duidelijk dat ze de claims van Philips kritisch benadert. 

Geen wonder dat ik product reviews dus liever als filmpje bekijk op YouTube dan op een website als deze. Kijk maar eens naar hoe deze mevrouw hieronder een apparaat test en reviewt: zo moet het. 

Mijn subjectieve mening

Allereerst mijn subjectieve mening: deze pagina is mega unhelpful. Ik weet nog steeds niet welke epilator nou de beste koop is en waarom. Sterker, ik snap niet eens wat de verschillen zijn tussen de 5 exemplaren want allemaal kunnen en doen ze hetzelfde als ik het zo zie. 

Helaas levert een zoektocht in Google op ‘beste epilator’ nog meer pagina’s op zoals deze: allemaal herkauwen ze dezelfde bla bla van de fabrikant. Niemand in de top 10 lijkt zelf zo’n apparaat op een behaard been te hebben gezet en dat is uitermate droevig. Als ik zie hoe Google onder vuur ligt vanwege de kwaliteit van de zoekresultaten, moeten we ons afvragen of dat terecht is. Google kan niet meer aan kwaliteit bieden dan wij het web op geslingerd hebben en die kwaliteit is bedroevend. Het zou niet meer dan logisch en terecht zijn als wij als gebruiker dit soort sites skippen en gewoon in YouTube gaan zoeken naar unboxing video’s en testen. We kunnen veel roepen over influencers en twijfelen aan hun motieven, een ding kunnen we nageven: met hun video’s bewijzen ze in ieder geval dat ze het product vastgehad hebben en zelf hebben uitgeprobeerd. 

Conclusie

Ok, tijd om antwoord te geven op de 7 vragen die ik hierboven heb opgesomd. 

Waarom is deze content gemaakt?

Het is duidelijk dat de content niet gemaakt is omdat de auteur zoveel interesse en passie heeft voor epilators. Wat mij betreft is het enige antwoord: omdat er mensen in Google naar zoeken en er geld mee te verdienen valt door de affiliate programma’s. 

Geeft de content originele informatie of invalshoeken?

Nee. Wat hier staat, staat overal inclusief de site van de leverancier. 

Is de content beyond obvious?

Natuurlijk mogen we anno 2024 verwachten dat epilators draadloos werken en onder de douche gebruikt kunnen worden. Ook de rest van de informatie is obvious bla bla vanillevla: gladde benen, tot de wortel eruit, langdurig etc etc. 

Is de content waardevoller ten opzichte van andere websites?

Nee, bekijk de pagina’s van de fabrikant en je weet evenveel. Nadeel is dat je dan meerdere pagina’s zelf moet bekijken en dat kost tijd, vandaar dat er dit soort pagina’s bestaan. Maar ja, een zoektocht in Google levert op dat de hele 10 hetzelfde schrijft. Dat betekent wel dat het niet heel moeilijk moet zijn om het beter te doen. De sleutel zit ‘m in de daadwerkelijke test: camera aan, zet ze alle 5 op je benen en beschrijf wat je ervaart, voelt en ziet. Upload de video, schrijf tekstueel uit wat er in die video gebeurt en je hebt een betere pagian. 

Is de content gemaakt door een expert met ervaring?

Nee, de content is gemaakt door iemand die specificaties oplepelt en herhaalt. Ik durf m’n hand in het vuur te steken dat de auteur geen enkel apparaat zelf getest heeft en ik durf zelfs te betwijfelen of de auteur überhaupt ooit wel eens een epilator heeft gebruikt. 

Is er moeite gedaan om deze content te maken?

Nee, er is geen moeite gedaan om de content te maken. Het samenvoegen van de informatie op diverse pagina’s, is niet wat Google bedoelt met Effort. 

Is je content compleet en bevredigend?

Nee, ik heb nog steeds geen idee welke van deze 5 apparaten ik moet kopen en dat terwijl de prijzen tussen de € 30 – € 80 gaan. Kortom: ik ga wel naar YouTube en daar de filmpjes bekijken van iemand die ze wel echt test. 

Eindconclusie

Helaas, ook objectief gezien moeten we concluderen dat deze content unhelpful is. Sterker nog, als we in de bèta versie van de AI-chatbot vragen naar ‘best lady shave’ zien we dat Google met dezelfde sh*t terugkomt, kijk maar in het screenshot hieronder. Dat ook hier de kwaliteit shit is, is niet raar, zoals ik al: meer dan wij aan kwaliteit op het web gezet hebben, kunnen ze nu niet maken. Maar dat betekent wel dat dit soort websites geen bestaansrecht meer hebben als Google de AI-chatbot daadwerkelijk wereldwijd uitrolt. 

Met dit soort content is het uitkijken naar de dag dat Google de informatie uit de filmpjes van influencers haalt en zelf omzet in tekstuele content die ze in hun AI-antwoord kunnen tonen. Dat maakt affiliates compleet overbodig. Die techniek is er trouwens al dus de tijdbom onder affiliates die zich er met een Jantje van Leiden afmaken, tikt….

De vraag is of iemand affiliate websites zal missen, ik moet eerlijk toegeven: ik niet. 

Wil weten hoe helpful jouw content is?

Wil jij weten of jouw content helpful is, of je unieke content hebt, wat er beter kan, of je bestaansrecht hebt ten opzichte van AI tools, waar kansen liggen etc? Ik maak graag voor jou een uitgebreide helpful content analyse. Dit wordt geen 300 pagina’s tellen Word-document, maar een praktisch document met visuals, tips, toelichting en argumentatie. Uiteraard spreken we de bevindingen daarna samen door zodat jij weet wat je kunt doen om helpful content te maken en je te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. 

Lees verder

De maart 2024 updates, waarschijnlijk een van de meest spraakmakende ronde van Google-updates van de afgelopen jaren. Wat is er aan de hand? Waarom ‘slacht’ Google massaal websites af en wat hebben de getroffen websites met elkaar gemeen?