Helpful Content roast: pixelpillow

Mag ik jouw content roasten? We trappen af met Pixelpillow en hun B2B-pagina over productconfigurators voor e-commerce websites. Hoe helpful is hun content en wat kan er beter?

Wat is een content roast?

Een content roast is de rubriek waarbij ik regelmatig de content van een vrijwilliger onder de loep neem en ga kijken of deze voldoet aan de richtlijnen van Google in de Helpful Content Update. 

De afspraak:

➡ de roast is openbaar op LinkedIn dus iedereen mag meekijken en leren ( 😬 )
➡ ik kijk naar 1 pagina op je site
➡ ik ben eerlijk maar blijf natuurlijk te allen tijde respectvol, we zijn allemaal mensen
➡ je krijgt mijn mening obv 14 jaar ervaring met content die ik naast de guidelines van Google leg
➡ ik laat het weten wat niet goed gaat en hoe het beter kan

 

Let op! Op LinkedIn vind je de roast, hieronder vind je een meer genuanceerd verhaal met tips, toelichting en achtergrond. 

In deze eerste roast ga ik kijken naar de pagina over productconfigurators van Pixelpillow.

Helpful content?

Helpful content is een term van Google. Nou ja term term, zeg maar de heilige graal naast EEAT. Wie mij volgt, weet dat ik van mening ben dat de volgende formule het echte geheim van SEO is:

SEO = EEAT + Helpful content

Een einde aan contentkak

In augustus 2022 kondigde Google de Helpful Content Update aan. Het doel van Google was om eindelijk eens een einde te maken aan de SEO-content die we jarenlang het web op gekakt hebben onder het motto SEO = content. 

Met deze update wil Google content die gebruikers verder helpt beter te belonen. Dit ten koste van content die niet de verwachtingen van de gebruiker kan waarmaken. Denk aan die ouderwetse SEO-content die stikt van de keywords en kromme zinnen, die zo uniek is als een wit t-shirt bij de HEMA en zo diepgaand als de gemiddelde Insta-quote van lifestyle guru’s. Deze aanpak noem ik ook wel appeltaarten-SEO

Google noemt helpful content ook wel people-first content. Content die niet helpful is wordt ook wel search engine-first content genoemd. Je hebt dus eigenlijk maar twee smaken: het is goed of bagger. (Of zou er toch iets tussenin zitten?)

Of content wel of niet helpful is, zal een steeds grotere rol spelen in de zoekresultaten. En dat werd tijd. Als Google van mening is dat je teveel unhelpful content hebt, kan het zijn dat je hele site minder goed gaat presteren in SEO (en terecht trouwens).

Ik heb hoe dan ook al bedrijven gezien die het zo warm onder de voeten werd, dat ze grootscheeps hun search engine-first content hebben verwijderd op het moment dat Google de update aankondigde en de gevolgen noemde (totale verdoemificatie van het web). Blijkbaar wisten ze dus prima wat ze aan het doen waren. Het resultaat zal je trouwens verbazen: stijgend verkeer en betere rankings. En dat met minder content. Dat is schrikken he? Vergeet dus alles maar wat je geleerd hebt over SEO de afgelopen jaren… 

De checklist

Omdat het nogal lastig blijkt om zelf te bedenken of content people-first of search engine-first is, heeft Google een checklist opgesteld om zelf te bepalen of de content die je gemaakt hebt nu wel of niet helpful is. De checklist bestaat uit zo’n 35 vragen en is onderverdeeld in 4 onderwerpen:

Supertof natuurlijk zo’n checklist, maar laten we eerlijk zijn. Het is eigenlijk niet meer dan een logische verzameling vragen die je eerlijk moet beantwoorden. 

De kern van de lijst is wat mij betreft in 4 vragen samen te vatten:

Hoe helder ook, de vertaling naar de praktijk en concrete verbeterpunten blijkt vaak toch wat lastig. Daarom doe ik het voor jullie in deze roast. 

Ok, ff serieus

Ok, even serieus graag: in deze casus gaat het om een dienstenpagina en die zijn vaak lastig om helpful te maken. Waarom? Omdat dienstenpagina’s nou eenmaal bedoeld zijn als etalage. Dit type pagina’s moet verkopen en het accent ligt daarom anders dan bij blogs en reviews. Als je denkt aan een review of een blog, die kun je veel makkelijker helpful maken omdat daar veel minder dubbele belangen zijn (hold your thought).

Een blog of review maak je namelijk voor de lezer……(stilte)….. Haha guess again! Dat zou het geval moeten zijn, maar laten we eerlijk zijn: de meeste bedrijven hebben alleen een blog omdat je er SEO-verkeer mee kunt aantrekken. Helaas maken veel bedrijven het dus vooral voor SEO en dan krijg je dus die SEO-contentkak. 

Hoe dan ook, een dienstenpagina maak je omdat die er nou eenmaal bij hoort in je website en je jouw producten/diensten wilt laten zien. De hoop is natuurlijk dat de dienstenpagina goed vindbaar is in SEO, maar zoals je wellicht al merkt staat dit nogal haaks op elkaar: wij maken dienstenpagina’s omdat wij iets over onszelf en onze diensten willen vertellen. Dat matcht natuurlijk niet altijd met wat Google van ons wil. Life is not a pancake. 

Daar gaan we. 

Afbeeldingen, video’s en animatie: saai!

Uiteraad zien we wat afbeeldingen bij de producten, maar sommigen zijn helaas zo effectief als een stockphoto. Ik mis de duidelijke afbeeldingen van product configurators. Bij het onderdeel over de visuele productconfigurator zien we een foto van een huis terwijl het erover gaat dat je in dit type configurator direct dingen kunt aanpassen en zien hoe het eruit ziet. 

Mijn enige vraag is hier: waarom zien we dan een foto van een huis en geen screenshot van “inside” een productconfigurator? Waarbij je duidelijk ziet dat je een kleur, maat of type kunt kiezen? 

Bij Guided Selling gaat dat al beter, maar het kan wel aantrekkelijker. Tot nu toe vind ik het maar een saai product, zo’n configurator. Een snelle video of korte animatie waarin je er een in gebruik ziet zou al voldoende zijn, het hoeft geen ingewikkelde video met geluid, voice over en klant. We gaan toch niet op voor de Oscars. 

Teksten en inhoud

Er zijn enorm veel verschillende alinea’s met uitleg over wat elke configurator is. Het is wel heel veel informatie en heel veel details waardoor ik halverwege wel ben uitgelezen. Het lastige is dat er soms wat holle frasen staat waar ik me doorheen moet ploeteren: “een 3D configurator is een gamechanger in online shoppen”. Dat klinkt erg reclameachtig. Ik zou zeggen: “Een 3D configurator maakt shoppen simpel”. Klaar is Kees. 

Originele tekst

3D configurator

Een 3D configurator is een gamechanger in online shoppen. Hiermee kun je producten in 3D bekijken en ze in real-time aanpassen. Dit betekent dat je elk detail ziet en wijzigt voordat je koopt, waardoor miskopen verleden tijd zijn en je echt krijgt wat je voor ogen hebt.

Voorstel

3D configurator

Een 3D configurator maakt shoppen simpel voor je klant. Bekijk producten in 3D, maak aanpassingen en zoom in op details.

Korter, simpeler en toegankelijker dus. Dit is trouwens niet alleen een les voor Pixelpillow maar alle websites. Jarenlang hebben we onszelf nogal Pavlovs aangeleerd dat we voor SEO meer, meer, meer content nodig hebben. Dat tijdperk is ten einde. 

Lezen is trouwens niet erg, maar wel als het info is waar je niet écht van aangaat. Je kunt dan beter zoveel mogelijk drempels voor de lezer wegnemen. De twee regels tekst kun je al scannend lezen, bij de vier regels moet je echt even moeite doen. 

Whitepaper

Zoals elk B2B-bedrijf heeft ook Pixelpillow een whitepaper. In dit geval eentje met ’13 best practices voor beste configurators’. Uhm wattes? Wat moet ik me hierbij voorstellen? 

De volgende tekst zou me verder moeten helpen: “Elke moderne e-commerce website of webshop heeft er wel één: een productconfigurator of keuzehulp. Maar presteert die wel optimaal? Check de 13 best practices van een goede keuzehulp of configurator in deze whitepaper.” 

Na het lezen van deze tekst weet ik helaas nog steeds niet waarom ik dit whitepaper zou moeten downloaden en wat ik daarvan ga leren. Wat de randvoorwaarden zijn voor een configurator? Of ga ik lezen over 13 cases waarin een configurator goed is toegepast of juist niet? Want de vraag die zij in hun tekst stellen is: ‘presteert die wel optimaal?’. Blijkbaar niet dus anders zou je de vraag niet stellen. De afbeelding maakt het trouwens ook niet echt aantrekkelijker om het whitepaper te downloaden. Kortom, ik hebhet idee dat dit whitepaper informatie bevat die ik prima kan missen. En doorrrrr….

Tip: maak duidelijker wat ik krijg en geef me het gevoel dat het onmisbaar is. Dat doe je trouwens niet door te roepen: ONMISBARE KENNIS IN DIT WHITEPAPER! DOWNLOAD NU. Het is veel subtieler dan dit. Show, don’t tell. Als hier had gestaan “13 cases hoe zij hun omzet hebben verhoogd met een configurator en hoe jij dat ook kunt doen” dan weet ik wat ik ga downloaden. Sterker nog, dan wil ik ‘m waarschijnlijk direct hebben.

Einde van de pagina in zicht..

Na de sectie waarin de whitepaper aangeboden wordt, gaan we daaronder verder praten over wie Pixelpillow is, ook zie ik een kennismakingsbutton en wat blogs. Einde van de pagina dus. 

Oh nee, dat dacht ik maar! Er komt nog een rijtje met voordelen van configurators, wat FAQ’s over de technische kant en definities rondom configurators die ik niet zo interessant vindt als klant. De rest is duidelijk iets voor de IT-afdeling die aangehaakt gaat worden, dat gooi ik over de schutting. 

Wat wel echt zonde is, is dat de blogs over allerlei verschillende onderwerpen gaan, dus niet alleen blogs over configurators. De pagina moet een soort wikipagina zijn, maar is dat eigenlijk niet. Er staat nu te weinig informatie op die de lezer wil weten. Het is vooral informatie die de leverancier kwijt wil. 

Hoe helpful is deze content?

Ok, tijd om na al deze diepgaande verkenning de vragen van Google er nog eens bij te pakken.

Waarom is deze content geschreven?

De eerste vraag is simpel te beantwoorden. De pagina is gemaakt omdat je nou eenmaal een dienstenpagina moet hebben in je site. Maar dat gezegd hebbende, is de pagina wel erg saai: het gaat alleen over het aanbod configurators en wat specs en features. 

Daarnaast heeft Pixelpillow ervoor gekozen om ook technische vragen te beantwoorden over cloud vs web based bijvoorbeeld. Ik kan niet beoordelen of dat de juiste vragen zijn van de doelgroep, maar ik voel aan m’n water van niet. Mijn eerste gedachte zou zijn dat de pagina vooral bezocht wordt door commerciële mensen zoals sales of marketing managers en die hebben meestal een andere informatiebehoefte.

Ik denk hierbij aan (onbewuste) vragen als:

Voegt deze content meer toe dan andere content op het web?

Ik vrees dat hier het eerlijke antwoord is: nee. In Google’s checklist zien we een vragen als: “Does the content provide insightful analysis or interesting information that is beyond the obvious?” en “Does the content provide substantial value when compared to other pages in search results?”. 

Elk bedrijf dat configurators maakt, zal een soortgelijke pagina met soortgelijke inhoud hebben. De informatie die er nu staat is eigenlijk het minimale: een overzicht met configurators en wat elke type configurator is.

Google zegt ook: ” (..) and instead provide substantial additional value and originality?”.  Ook hier is het antwoord eigenlijk ‘nee’. Zowel qua inhoud als vorm is de pagina weinig verrassend. Een korte video met wat je op orde moet hebben voor een configurator wat voor je is, zou al uniek en relevant maken. Of een verwijzing naar een podcast-aflevering waarin je het gaat hebben over wanneer je vooral wel en niet een configurator moet laten bouwen.  

Ik mis op deze pagina vooral ook de waarde die dít specifieke bedrijf kan toevoegen. 

Dit soort content biedt niet elk bedrijf aan. Waarom niet? Omdat het te moeilijk is, te veel tijd kost, je meer kennis nodig hebt van je klant en de strijd met legal moet winnen om over angsten te mogen praten. Waarschijnlijk hebben alle concurrenten min of meer dezelfde ervaring of kennis, maar dat moet dan maar net verwerkt worden tot content op de website en ik zie dat vaker niet gebeuren dan wel. 

Daarbij zou ik wel benieuwd zijn naar de visie van Pixelpillow op configurators: wanneer is het een must, wanneer niet? Hoeveel bezoekers moet je shop eigenlijk hebben voordat je het ‘eruit haalt’? Ook ben ik benieuwd naar vernieuwende toepassingen van configurators en cases. Bij de case moet het niet gaat om ‘wij bouwden dit voor bedrijf Y’ maar wel ‘bedrijf Y wilde probleem x oplossen’. 
Laten we eerlijk zijn, in een tijd waarin AI alles weet, heb je jouw kennis en expertise nodig om het onderscheid te maken. 

Als we kijken wat er nu op deze pagina staat, dan kan AI sowieso bijna alle functionaliteit van deze pagina overnemen. De uitleg van wat de verschillende configurators zijn en wat het doel is, is geen rocket science. Kijk maar hieronder. Ik stelde de vraag aan ChatGPT, en de informatie is bijna even goed als die van Pixelpillow. Auw. 

Als we even in de VS spieken naar wat Google doet als je zoekt naar product configurator zien we dat Google het bijna even goed doet en zelfs plaatjes en prijzen toevoegt. 

B2B’s, u bent dus gewaarschuwd. De dienstenpagina zoals die nu doorgaans ingevuld wordt, heeft te weinig bestaansrecht. Als wij niks toevoegen ten opzichte van AI, waarom zouden mensen dan naar onze pagina moeten komen? Kunnen ze beter direct naar ChatGPT gaan. 

Wat mij betreft is het dus heel erg belangrijk om op zoek te gaan naar wat AI niet weet of kan. Wat ideeën: AI heeft nooit een configurator gebouwd dus kan daar niet over vertellen. AI weet niet wat je op orde moet hebben om dit tot een succes te kunnen brengen. AI weet niet tegen welke onverwachte zaken je gaat aanlopen tijdens implementaties of welke bedrijfsbeslissingen impact kunnen hebben op de keuze voor een configurator. AI weet niets wat niet al voorgekauwd is op het web. Het bedrijf heeft al deze kennis wel. Het is dus nodig om het accent te verleggen van ‘wat’ naar de praktijk. Ik hoop dat alle B2B’s dit in hun oren gaan knopen. 

Hebben mensen een goede ervaring na het lezen van deze content, zijn ze slimmer geworden?

Mijn antwoord? Nope. Mensen zijn niet heel veel slimmer geworden na het lezen van deze pagina. Ze weten nu welke soorten configurators er zijn, wat het doel van elke configurator is en ze snappen dat dit bedrijf ze kan bouwen maar wat ze daaraan hebben?

Als een uitstapje maken naar inspiratie dan vrees ik dat de bezoeker weer teleurgesteld is. Een droge pagina met specs en features is weinig inspirerend. Daarbij vermoed ik zomaar eens dat ze nog veel onbeantwoorde vragen hebben en een informatiebehoefte waarin niet voorzien is: wat kost een configurator, waarom zou ik er een moeten hebben, hoe werkt het, hoeveel werk zit er voor mij bij, welke data moet ik hebben, wat levert het op, hoe lang duurt het, wordt het wel echt gebruikt etc. 

Van wie is de content afkomstig (auteur, website) en waaruit blijkt hun expertise?

Wie de afzender is, is nogal logisch. De content is gemaakt door Pixelpillow, zo ver is duidelijk. In de lijst met blogartikelen zien we dat dit bureau een van de beste is van Nederland, maar daar blijft het op deze pagina wel bij. We moeten ze dus op hun woord geloven…. 

Het is trouwens niet duidelijk wat hun ervaring is met configurators, wat ze al hebben gebouwd en voor wie. Er wordt ook niet echt kennis gedeeld over valkuilen, best practices, wetenswaardigheden etc. Voor mijn gevoel is dit nu gewoon een van de vele partijen in Nederland die configurators bouwt, maar ik heb niet het idee dat dit bedrijf de beste configuratorbouwer is en dat dames en heren is een gemiste kans want dat is waarschijnlijk het cruciale argument voor de doelgroep bij het maken van een keuze. 

“Wat tof, ik vind het een mooi stuk geworden! Hoewel het natuurlijk ergens pijnlijk is om te lezen dat onze content niet helpful is, ben ik het in grote lijnen eens met de feedback die Chantal geeft. Het is nu inderdaad vooral ingestoken vanuit een SEO-perspectief, waardoor het vooral veel algemene info bevat. We halen hier meerdere mooie inzichten uit waar we zeker wat mee gaan doen”
Milan van Bruggen
Founding Partner Pixelpillow

TL;DR

Is deze pagina helpful? Nee, natuurlijk is deze pagina is niet helpful, 

Maar alle gekkigheid op een stokje: dat is eigenlijk niet vreemd. Het zou pas bijzonder zijn als dit type pagina anno 2024 wel al helpful is. We zijn als markt echt nog maar nauwelijks bekend het begrip ‘helpful content’, laat staan met wat helpful content is, hoe je dat maakt en waar het aan moet voldoen. Je ziet de eerste bedrijven er nu mee worstelen. Daarbij is het logisch om te beginnen met het helpful maken van informatieve pagina’s en minder logisch om te beginnen met dienstenpagina’s. Dat wil echter niet zeggen dat dit type pagina niet beter kan. 

Wat me opvalt is dat, zoals bij alle dienstenpagina’s, dat de informatie heel feitelijk is en over specs en features gaat: dit zijn onze producten, dit kun je kopen. Als Marie Kondo zou vragen: does this spark joy?, dan denk ik dat het antwoord is: ‘nee’. De pagina is nu gemaakt vanuit de zender en niet met de ontvanger in gedachten. 

Nu linkt de pagina trouwens door naar andere pagina’s maar doorklikken is toch wel een drempel voor de lezer (ja, echt waar). Ik denk dat het geen kwaad kan om deze pagina wat meer als een ‘hub’ te zien maar dan moet de pagina wel aantrekkelijker. Dit kan door het toevoegen van weetjes, tips, tricks, cijfers, kennis en ervaring. Willen mensen meer lezen, kun je altijd nog een diepgaande pagina aanbieden. Hoe dan ook, hopelijk lukt het Pixelpillow met deze tips om de pagina aan te passen of te werken aan specifieke pagina’s die dieper ingaan op hun onderwerpen. Het zou me dan niet verbazen dat zo’n nieuwe, diepgaandere pagina beter gaat ranken in SEO dan de dienstenpagina. 

Wil jij ook je content laten roasten?

Wil jij ook een gratis content roast? Vul dan dit formulier in. Let op! Er komen best aanvragen binnen en kan ze onmogelijk allemaal behandelen. Wil jij zeker weten dat je mijn feedback krijgt op jouw content? Neem dan contact met mij op voor een helfpul content audit. Op dat moment maak ik m’n agenda voor je leeg.

Wil weten hoe helpful jouw content is?

Wil jij weten of jouw content helpful is, of je unieke content hebt, wat er beter kan, of je bestaansrecht hebt ten opzichte van AI tools, waar kansen liggen etc? Ik maak graag voor jou een uitgebreide helpful content audit. Dit wordt geen 300 pagina’s tellend Word-document, maar een praktisch document met visuals, tips, toelichting, argumentatie en concrete input. Uiteraard spreken we de bevindingen daarna samen door zodat jij weet wat je kunt doen om helpful content te maken en je te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. 

Lees verder

De maart 2024 updates, waarschijnlijk een van de meest spraakmakende ronde van Google-updates van de afgelopen jaren. Wat is er aan de hand? Waarom ‘slacht’ Google massaal websites af en wat hebben de getroffen websites met elkaar gemeen?