De 4 pijlers van SEO en de prioriteiten

0
(0)

Zodra je je gaat verdiepen in SEO kom je er al snel achter dat er binnen SEO 4 pijlers bestaan: techniek, sitestructuur, content en links. Als je iets wil bereiken met SEO, dan aan deze 4 knoppen draaien. Maar wat houden de pijlers in? En welke zou wat mij betreft het meeste prioriteit moeten krijgen?

Liever luisteren? Ik maakte een podcast over dit onderwerp:

Pijler 1: techniek

Als ik het heb over techniek dan bedoel ik daarmee voornamelijk dat je een website moet hebben die zo min mogelijk drempels opwerpt voor Googlebot, de software waarmee Google je website bezoekt. In plaats daarvan moet je het Google juist zo makkelijk mogelijk maken. Je kunt hierbij denken aan een juiste inzet van canonicals, hreflangs voor multi lingual sites, een XML-sitemap, een goede robots.txt, juiste statuscodes, correcte redirects etc. Ook of je niet per ongeluk duplicate hebt veroorzaakt door techniek speelt hier mee, maar ook de snelheid van je website is belangrijk en of je content niet verspringt na het laden van je scherm. De Core Web Vitals update van Google heeft met dit soort technische zaken te maken. 

Pijler 2: sitestructuur

Bij de tweede pijler sitestructuur gaat om de hiërarchie van je website: zijn belangrijke pagina’s binnen een aantal klikken van je homepage te vinden? Gaan er voldoende interne links naar belangrijke pagina’s, klopt de structuur van je URL’s en heb je een correct kruimelpad. 

Pijler 3: content

Bij de derde pijler content kun je denken aan de teksten op je pagina’s, maar natuurlijk ook aan je title tags, headings, meta descriptions, alt teksten enzovoort. Het gaat om om eigenlijk alle content die je aan je bezoeker toont. Je moet er wel rekening mee houden dat Google heel goed gaat op tekstuele content. Heb je veel audiovisuele content zoals filmpjes of podcasts, dan zul je moeten toelichten wat er in zo’n filmpje of podcast gebeurt. Dat je op mijn website dus altijd een podcast gecombineerd met een blog vindt, heeft daarmee te maken. 

Je content bepaalt op welke zoekopdrachten je gevonden kunt worden, Google matcht de zoekvragen van je klant aan jouw content. Wat mij betreft is content dus eigenlijk de allerbelangrijkste pijler van SEO. Waar je op gevonden wilt worden, moet je over schrijven. Deze gouden regel staat in 2021 nog steeds als een huis. 

Pijler 4: links

Bij de 4 pijler links gaat het om het linkprofiel, of je voldoende goede, relevante hyperlinks hebt vanaf andere websites naar jouw site. Het gaat hierbij om websites die echt relevant zijn voor jouw business. Een link vanaf een website met automatisch gegenereerde content over bijvoorbeeld voetbal naar een pagina over Amerikaanse koelkasten (een voorbeeld dat ik echt gezien heb), voegt dus weinig toe. Vroeger ging het om zoveel mogelijk links, tegenwoordig gaat het veel meer om relevantie en de manier waarop je eraan gekomen bent. 

Techniek als basisvoorwaarde:

Wat mij betreft is een goede technische site altijd een basisvoorwaarde geweest. Je moet Googlebot zo soepel mogelijk langs al je pagina’s zien te krijgen. Als je echt een aantal serieuze problemen hebt, dan kan het zijn dat Google je pagina’s niet goed kan crawlen en indexeren., ook wel bekijken en opslaan. Je hebt dan al in de basis een groot probleem met vindbaarheid. Denk aan belangrijke content in JavaScript bijvoorbeeld, het is niet duidelijk hoe goed Google met JavaScript kan omgaan. Techniek is dus heel erg belangrijk, maar het lastige ermee is: als er geen sprake is van showstoppers ga je in mijn ervaring er ook niet heel veel van profiteren als je het gaat verbeteren. In veel gevallen is techniek ook net een te klein en minder belangrijk onderdeel als het aankomt op relevantie. Dit omdat veel partijen vaak een bepaald minimaal niveau hebben en het daarna al snel om iets anders gaat dan techniek. 

Wat je wel moet weten is dat als je met de grote partijen wilt concurreren op belangrijke keywords, je techniek tip-top in orde zal moeten zijn. Alle kleine beetjes helpen op dat moment.

Als autoriteit gezien worden

Als je als autoriteit op een bepaald onderwerp gezien wil worden, dan zul je het moeten hebben van met name je content en binnenkomende links vanaf andere websites. Google probeert in te schatten of je een autoriteit bent en of je ook echt iets over het onderwerp kunt zeggen. Stel dat ik morgen een artikel zou publiceren over huidverjonging, dan zou dat vreemd zijn. Google kent mij (hopelijk) als SEO-specialist, niet als dermatoloog. Het kan dus goed zijn dat een artikel van mij over SEO veel beter presteert dan een artikel over huidverjonging. 

Hoger ranken

Je linkprofiel was van oudsher van belang als je hoger wilde ranken. Hoe meer relevante links je hebt, hoe beter dit is als je hoger wilt ranken. Het probleem met links is tegenwoordig dat je het heel erg lastig is om ze op een natuurlijke manier te krijgen. Bijna niemand linkt meer zomaar naar een andere website. Vandaar dat het stikt van de tussenpartijen die links voor je regelen (lees: kopen). Er zijn zeker nog wel manieren om gratis goede links te krijgen maar daarvoor moet je beschikken over flink wat PR-kracht en de nodige creativiteit bezitten. 

De 4 pijlers binnen horizontale SEO-strategie

Maar hoe ga je met deze 4 pijlers om als je met horizontale SEO aan de slag gaat; een strategie waarbij je niet zo hoog mogelijk wilt ranken maar zo breed mogelijk? Wat is dan het belang van je techniek, je sitestructuur, je content en je linkprofiel? En wat heeft het meeste prioriteit?

Zoals gezegd: waar je op gevonden wilt worden moet je over schrijven. Content is dus wat mij betreft de basis van een horizontale SEO-strategie. Het liefst wordt 1 pagina op ontzettend veel verschillende zoekopdrachten getoond in Google. Het voordeel is dat als je inzet op een strategie waarbij je vindbaar wilt worden in de breedte, je met minder concurrenten te maken hebt. Iedereen is bezig met hoger ranken, niet met breder ranken. Dat zorgt ervoor dat je op technisch vlak en wat betreft linkprofiel een beetje de teugels kunt laten vieren. Je hoeft niet de beste links of de beste technische site te hebben omdat je met goede content die naadloos aansluit op een zoekopdracht enorm veel kunt compenseren.
Echt goede en relevante content is dus vaak al meer dan voldoende om goed zichtbaar mee te zijn. In de 11 jaar dat ik met SEO bezig ben, is het mij tot nu toe altijd gelukt om met een enorme focus op content heel veel SEO-verkeer aan te trekken. Dit is zelfs gelukt met websites waarbij technisch echt niet alles tip-top in orde was en ook met websites waarbij het linkprofiel erg mager was. 

Mits er geen sprake is van showstoppers op technisch vlak (die zul je dan echt eerst moeten fixen) kun je flink gas geven op content. Als je interne structuur dan ook nog (redelijk) goed in elkaar zit, kom je al een heel eind. Mijn gouden regel voor de sitestructuur is altijd: een belangrijke pagina moet voor de gebruiker eenvoudig te bereiken zijn vanaf de homepage. Je moet dus binnen 1-2 klikken zo’n pagina kunnen bereiken. Dit houdt dus meteen in dat het in mijn optiek zinloos is om zogenaamde orphan pages te maken, dat zijn pagina’s die nauwelijks tot geen interne links vanaf andere pagina’s in jouw website ontvangen en eigenlijk puur en alleen bedoeld zijn voor SEO. Houd de regel aan: als je een gewone bezoeker niet naar zo’n pagina wil sturen, dan wil Google jouw bezoeker er ook niet naartoe leiden. 

Goede content maken

Hoe ga je dan om met content? Wat is goede content en hoe maak je goede content? Als je mijn eerdere podcasts hebt geluisterd dan weet je dat ik nauwelijks keyword research doe, zeker niet als basis van een contentstrategie. De basis van een contentstrategie is wat mij betreft je eigen kennis van je markt of vakgebied en dat altijd gecombineerd met de vragen van je klant. Met andere woorden: wat wil je klant weten en wat kun jij hem of haar vertellen?

Het spreekt dus voor zich  dat je je klant door en door moet kennen. Je moet weten wat zijn of haar frustraties zien, waar iemand tegen aanloopt, waarom iemand op zoek zou moeten zijn naar jouw dienst of product en wat iemand daarmee wil bereiken. Je moet weten wat de meest voorkomende ideeën zijn of misvattingen. Wat de meest voorkomende associaties zijn, zodat je daarop in kunt gaan. Pas als je dat weet, dan kun je aan de slag met je contentstrategie. 

Hoe ik dat doe: een persona 

Een voorbeeld van hoe ik hiermee aan de slag ga: ik maak podcasts en blogs omdat ik weet dat mensen gefrustreerd zijn als het op SEO aankomt. Ze willen allemaal met SEO aan de slag, maar iedereen denkt daarbij meteen aan hoger ranken. Dat is een van de meest logische associaties als we het over SEO hebben. Dat terwijl ik zo vaak mensen spreek of zie op forums die het ondank het toevoegen van keywords en het leggen van links maar niet lukt. Toch is dit voor iedereen het doel omdat we van oudsher nou eenmaal zo SEO doen en iedereen dat ook van een SEO-specialist verwacht. 

Doordat ik dit weet van mijn doelgroep kan ik een soort persona maken. Ik heb ook echt iemand in gedachten die ik laatst sprak over een SEO-kwestie. Ik denk terug aan hoe die persoon dacht, wat die persoon zei en wat die persoon daaruit concludeerde over wat wel en niet zou werken. Voor mij is deze ene persoon het voorbeeld van de doelgroep die ik wil bereiken. Omdat ik er na dit gesprek zo’n goed beeld bij had, kon ik meteen een aantal topics opnoemen waarvan ik zeker weet dat die persoon dat soort informatie interessant zou vinden. Dit zijn de topics van elke podcast die ik gemaakt heb en nog ga maken. De content zet ik op twee manieren in: via Spotify hoop ik mensen te bereiken die op zoek gaan naar inspiratie. Maar natuurlijk wil ik die content ook aanbieden aan de mensen die via Google op zoek zijn antwoorden. 

Heb ik dan eerst keyword onderzoek voor gedaan voordat ik een blog of podcast ging maken? Nee, de Google Keyword Planner gaat me echt niet vertellen welke zoekopdrachten mensen hebben. Ik heb het voor de zekerheid even gecheckt: volgens de keyword planner zoeken mensen wel naar ‘hoe kom ik hoger in google’ maar niet naar ‘waarom rank ik niet hoog in google’. Terwijl ik  durf te wedden dat er echt wel zoekvolume op zo’n zoekterm zit. 

Bij de persona heb ik nog veel meer mogelijke zoekopdrachten bedacht. Zo’n gesprek van een half uur was voor mij dus goud waard. Alle dingen die besproken zijn, laat ik terugkomen, ongeacht of de Keyword Planner zegt of er zoekvolume op zit. En een volgende gesprek met iemand anders zal me mogelijk weer nieuwe input opleveren voor nog meer content over SEO. 

zoekvolume hoger in google

Aan de slag met content voor je persona

Bij het beantwoorden van elke vraag van mijn persona probeer ik een zo goed mogelijk stuk content te maken. Ik kijk naar wat ik denk dat deze persoon wíl weten en wat ik dénk dat deze persoon moet willen weten. Ik laat me dus totaal niet leiden door keywords of zoekvolumes.

Ik vermoed dat de blog op mijn website gevonden zal gaan worden op zoektermen als ‘pijlers van seo’, ‘prioriteit pijlers seo’, en misschien wel longtail zoekopdrachten als: is content of techniek belangrijker? Maar waarschijnlijk zullen er nog veel meer mogelijke zoekopdrachten zijn die uiteindelijk verkeer naar deze pagina zullen gaan sturen. Wat mij betreft hoeft deze blog namelijk niet hoog te ranken op ‘pijlers van seo’. Ja, het zou mooi zijn, maar ik wil graag breder inzetten. Ik vermoed dat de blog op mijn website gevonden zal gaan worden op zoektermen als ‘prioriteit pijlers seo’ of misschien wel longtail zoekopdrachten als: is content of techniek belangrijker? Maar waarschijnlijk zullen er nog veel meer mogelijke zoekopdrachten zijn die uiteindelijk verkeer naar deze pagina zullen gaan sturen. 

Welke zoekvragen ik dus allemaal precies target, weet ik zelf nu ook nog niet. Vanaf nu ga ik dan ook in de gaten houden op welke zoekopdrachten deze blog vindbaar gaat worden en of ik eventueel nog iets moet tweaken. 

Samenvattend

Zoals je wellicht doorhebt, leun je bij een horizontale strategie zwaar op content. Begrijp me niet verkeerd; ik zeg niet dat techniek, je sitestructuur en links er helemaal niet toe doen. Ze zijn zeker belangrijk. Maar met content leg je de basis van je vindbaarheid; het bepaald op welke zoekopdrachten je mogelijk gematcht kunt gaan worden. De andere 3 pijlers zorgen ervoor dat je alleen maar beter vindbaar kunt worden: hoger ranken. Een site die technisch helemaal in orde is, maar nauwelijks content heeft zal nauwelijks ranken. Een website met heel veel goede links maar zonder relevante content, zal maar heel beperkt vindbaar kunnen zijn. Start daarom met content als er geen showstoppers zijn. Je zult verbaasd staan van de resultaten. Zeker als het breder vindbaar wil worden op zoektermen met weinig concurrentie. 

You liked this article?

Select the number of start you'd like to give to me

Average score 0 / 5. Vote count: 0

I have no rating yet, what do you think of this article?

Tof dat je dit artikel interessant vond....

Volg mij op Facebook en mis niets!

Meer 'Frisse blik' vind je hieronder:


In de spotlights

Chantalsmink.nl SEO podcast
Chantal in SEO podcast Dennis & Martijn
Chantal Smink in OAK podcast
BrightonSEO

Consultancy-ervaring:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *