De Volkskrant over SEO en SEO-spam

De SEO-wereld en Google liggen onder vuur: SEO's ruïneren het internet (The Verge) en maken het internet stuk (de Volkskrant). Volgens The Verge is het web ontworpen naar de eisen van Google. Alle aandacht plaatst SEO in een kwaad daglicht en maakt dat de SEO-wereld boos is, is dat terecht?

Post op Linkedin

Bijna dagelijks plaats ik een post op LinkedIn over ontwikkelingen, mijn visie of iets dat je moet weten over SEO of Organic Marketing. De artikelen die het meest belangrijk zijn, bewaar ik tussen m’n blogartikelen. Zo kun jij iets terugvinden als je dat wil, ook via Google!

Volg mij op LinkedIn!

Volgers social profielen zichtbaar in zoekresultaten Google

Chaos in SEO-land want de Volkskrant publiceerde vrijdag een column waarin SEO er slecht van af komt met als conclusie ‘het internet is stuk’.

In de SEO-wereld is dit momenteel het gesprek van de dag. Allemaal lijken we boos en beledigd dat de auteur Laurens Verhagen geen nuance maakt en de hele groep over een kam scheert. De vraag waar ik zelf mee zit: welke nuance willen we van hem?

Wat Verhagen doet is het nieuws bundelen. Hij citeert The Verge, benoemt het onderzoek waaruit blijkt dat de zoekresultaten slechter worden en haalt de werkwijze aan van Jake Ward die trots oreerde dat hij 3,6 miljoen aan SEO-verkeer had gestolen van zijn concurrent. De conclusie van Verhagen is: het internet is stuk.

Nogmaals, welke nuance hadden we van Verhagen gewild? Dat hij zegt: maar nuance is op z’n plaats want er zijn SEO’s die zich wel braaf aan de regels houden? Dat hij zelf gaat nuanceren hoe SEO werkt?

We kunnen boos zijn op de journalist, volgens mij zijn het types als Jake Ward waar we problemen mee zouden moeten hebben dat ze onze industrie zo neerzetten. Juist door types als Jake, komt het dat de kranten zo over ons vakgebied gaan schrijven en types als Jake zijn er echt heel veel. De hoeveelheid applaus onder hun cases geeft aan dat wereldwijd een hele grote groep het mega interessant vindt wat ze doen. Jake Ward heeft 115.000 volgers op LinkedIn.

Ik snap dat wanneer je als buitenstaander al het nieuws leest dat je inderdaad denkt: het internet is stuk. En het is ook in grote mate “stuk”…

SEO is een kat-en-muis spel tussen SEO’s die het algoritme willen foppen, SEO’s die het algo slim inzetten, SEO’s die zich braaf aan de regels houden maar zien dat ze voorbij gestreefd worden door sites met k*tcontent en Google. Het is Google die er als spuit 11 achter aan loopt en probeert kaf van het koren te scheiden.

Ik heb echt verschrikkelijk slechte content gezien tijdens het analyseren van de websites die in Q4 geraakt zijn. Websites die een product aanraden zonder het ooit vast gehad of gebruikt te hebben. Websites die tips geven over de producten die zij verkopen waarbij de input en teksten afkomstig is van andere sites, niet zelden in elkaar geflanst door content marketeers, copywriters of AI zonder echte kennis. Ik heb bij grote labels in de keuken gekeken, ik heb het zelf gezien. Ik zie hoe C-level nog steeds denkt dat SEO een kwestie is van wat hacks, optimalisaties en snel wat tekstjes online mikken.

Willen we nuance? Let’s go: niet alle SEO’s zijn mini Jake Wards. Maar laten we onze rol ook niet mooier maken dan het is. Zoals ik al eerder zei: SEO is de enige reden dat er (slechte) tekst op een listerpagina staat. Het is vaak de reden dat websites (dertien in een dozijn) blogs hebben. Het is de reden dat er sites bestaan waar 0,0 inhoudelijke content op staat, enkel voor de links.
En ja, er ligt zeker ook een punt van verwijt bij de houding van Google (wat laks?), maar feit is dat ze in het kat-muis-spel altijd achter de feiten aanlopen.

Naar de originele post op LinkedIn

De originele post op Linkedin met alle likes en commentaren kun je hier terugvinden. 

Al eerder plaatste ik een post naar aanleiding van alle commotie, toen nog vanwege de artikelen van The Verge. Die post kun je hier nalezen.

Lees verder

We zitten in een soort clusterfuck als we kijken naar content: iedereen maakt het. Gedicteerd door de social algoritmes, maken we ook nog allemaal min of meer hetzelfde. Voor SEO baseren we onze content op keywords, waardoor ook de inhoud nog eens enorm op elkaar lijkt. Over AI en zero click marketing hebben we het nog maar niet. Hoe ga je om content en deze clusterfucks? En waarom is paradoxaal denken de oplossing?
Wie meer uit SEO wil halen, zal moeten transformeren naar organische marketing. Maar wat is dat precies? Hoe pak het aan en wat heb je ervoor nodig?