Digitale toegankelijkheid met Annelies Verhelst

Digitale toegankelijkheid, heb je er al over gehoord? Vanaf 2025 wordt het verplicht je website digitaal toegankelijk te maken. Maar eigenlijk moet je het niet doen omdat het verplicht is, is er zijn genoeg redenen om te doen.

Luister podcast

Bekijk video

Digitale toegankelijkheid: ver van mijn bed?

Digitale toegankelijkheid, ik moet toegeven: het is voor mij een ver van mijn bed show. Ik heb het ultieme geluk dat ik geen enkele beperking of handicap heb. Dat maakt dat ik nooit heb ervaren hoe het is als je niet alles kunt wat je zou willen. Geen dingen kunt doen, die voor andere mensen heel normaal zijn. Na het gesprek met Annelies ben ik eigenlijk geschrokken. Er is een hele grote groep die dagelijks geconfronteerd wordt met gebruiksonvriendelijkheid van IT-systemen en ook ik had deze groep niet in beeld. Daarbij dacht ik dat digitale toegankelijkheid ging om ondertitels en alt-teksten. Little did I know. 

In podcast 86 ga ik in gesprek met Annelies over digitale toegankelijkheid. Ik kom er achter wat het nou eigenlijk is, dat 25% van de bevolking met een beperking te maken heeft en dat je eigenlijk jezelf in de vingers snijdt als jouw website mensen buitensluit. 

Highlights uit dit gesprek

Digitale toegankelijkheid is essentieel om iedereen, ongeacht beperking, volledig deel te laten nemen aan onze digitale wereld. Annelies Verhelst, adviseur digitale toegankelijkheid bij Bureau Digitaal Toegankelijk, benadrukt het belang van dit onderwerp in deze podcastaflevering. Hieronder vind je een aantal highlights uit ons gesprek. 

Bewustwording

Digitale toegankelijkheid geldt niet alleen voor mensen met permanente beperkingen, maar ook voor die met tijdelijke of situationele beperkingen. Dit omvat een breed spectrum aan beperkingen, waaronder visuele, auditieve, motorische, en cognitieve beperkingen.

Omvang groep beperkte mensen

Ongeveer 25% van de bevolking ervaart een vorm van beperking. Websites en digitale diensten die niet toegankelijk zijn, sluiten dus een significant deel van de potentiële gebruikers uit. Dit geeft dus meteen aan waarom het belangrijk is om te zorgen dat je site digitaal toegankelijk is. 

SEO en toegankelijkheid

Toegankelijkheid en SEO gaan hand in hand. Veel aspecten van digitale toegankelijkheid, zoals duidelijke navigatie en alt-teksten voor afbeeldingen, verbeteren ook de SEO van een website.

Wetgeving

Uiteraard hebben we het uitgebreid over de aankomende Europese Accessibility Act, die vanaf juni 2025 eist dat digitale diensten en producten toegankelijk zijn. Dit zal een breed scala aan sectoren beïnvloeden, van webshops tot financiële diensten en Software As A Service (SaaS) producten. Bedrijven met minder dan 10 werknemers en/of minder dan 2mio omzet hoeven nog niet aan deze wetgeving te voldoen.

Toetsenbordnavigatie

Een cruciaal element van digitale toegankelijkheid is het mogelijk maken van navigatie door middel van het toetsenbord alleen, wat vooral belangrijk is voor gebruikers met motorische beperkingen. Wil je eens kijken hoe toegankelijk jouw website is? Verbreek eens de verbinding met je muis en kijk hoever je nog komt!

Motivatie

De motivatie om de digitale toegankelijkheid te verbeteren zou niet alleen moeten komen uit de noodzaak om aan wetgeving te voldoen, maar ook uit de wens om geen enkele gebruiker uit te sluiten. Annelies benadrukt: beginnen met verbeteringen, hoe klein ook, is beter dan niets doen. Elke kleine aanpassing maakt je site alweer een stukje toegankelijker. 

Richtlijnen

In tegenstelling tot veel andere disciplines binnen online marketing hoef je over digitale toegankelijkheid niet je hoofd te breken. Er zijn standaard richtlijnen waar je aan moet voldoen als het gaat om lettertypes, lettergrootte, ruimtes tussen zinnen etc. 

Transcript

Hieronder vind je het hele transcript van het gesprek met Annelies. 

Chantal: Hey, hallo, wat leuk dat je weer kijkt of luistert naar een nieuwe podcast. Ik kan zo’n beetje mijn oude format over overboord gooien volgens mij, want ik heb de ene na de andere week gasten. En ook deze keer heb ik weer een een gast en dat vind ik heel erg leuk.

Chantal:  Want deze gast is een vriendinnetje van mij al jarenlang komt oorspronkelijk ook uit de SEO wereld. Ik ga niet al te veel verklappen, want je moet jezelf maar even voorstellen. Maar hartstikke leuk dat je hier wilt zijn voor een superinteressant onderwerp denk ik zelf. Welkom, Annelies Verhelst.

Annelies: Ja, dank je wel. Echt super tof om er te zijn.

Chantal: Kom je vaker in uh in podcast of is dit je je ontmaagding, om het maar zo te noemen.

Annelies: Ja. Dat kan je wel stellen. Ja.. Het is echt de eerste keer. Ja.

Chantal: Ja. En eigenlijk is het ook wel heel grappig, want mijn podcast gaat over SEO en organische marketing.  Nee, je moet je eerst even voorstellen voordat we het gaan vertellen. Stel je even voor, wie ben jij?

Annelies: Nou, ik ben Annelies Verhelst en Uh. Ik ben adviseur digitale toegankelijkheid bij het Bureau digitaal toegankelijk. Wat is in de name.

Chantal: en jouw achtergrond.

Annelies: Ja, mijn

Chantal: Waar kennen we elkaar van

Annelies: wij kennen elkaar natuurlijk uit. Uh. Inderdaad. De SEO wereld. Uh. Toen jij een keer een uh een praatje deed bij een event over content marketing en SEO. En toen dacht ik hé, nog een vrouw in de SEO wereld. Want dat was toen nog echt niet een ding.. Dus ja, toen hebben we elkaar leren kennen.

Annelies: En daarna heb ik nog heel langzaam gewerkt. En uh. Nou ja, goed, we kennen elkaar nog steeds.

Chantal: Ja, ja. En dan denk ik dat we het serieus over tweeduizendvijftien zestien zo’n beetje hebben dat dit dat dit was al bijna tien jaar

Annelies: Ja, tweeduizend zestien Ja.

Chantal: Oh ja, dan is het acht jaar geleden. Ook al lange tijd. Ja, wat ik al zei, mijn podcast gaat over SEO en organische marketing. En eigenlijk is digitale toegankelijkheid een heel raar onderwerp daarin.

Chantal: Maar ik vond het wel heel belangrijk.  om het daar eens over te hebben. Juist omdat ik er altijd van heb gedacht Joh, lekker boeiend of eigenlijk ook altijd gedacht voer wat al teksten in en dan is het geregeld.

Annelies: Ja, was het maar zo simpel..

Chantal: Ja, want  weet je digitale toegankelijkheid. Waarom waarom moet mijn luisteraar deze podcast luisteren en niet nu zeggen Ach, veel te saai, ik zap weg.

Chantal: Waarom is het belangrijk?

Annelies: Ja. Je gaat dus in de loop van de podcast ook merken dat het helemaal niet zo’n raar onderwerp is in relatie tot SEO en content  Maar ja, waarom mensen niet uh weg moeten luisteren is omdat ze zeg maar moeten realiseren dat digitale toegankelijkheid  bestaat. omdat je anders een doelgroep mist. die ook gewoon jouw producten en diensten wil kopen

Annelies: En het is een behoorlijk grote doelgroep. Ook. Je mist ongeveer. Nou ja, zijn de cijfers vijfentwintig procent minstens uh van. Ja, de potentiële doelgroep. Ja.

Chantal: Ja, want vijfentwintig procent van de bevolking  sluit je eigenlijk buiten als jouw site niet digitaal toegankelijk is.

Annelies: precies

Chantal: wat wat  Waar moet ik aan denken? Wat voor een mag ik het een beperking noemen? Welke beperkingen hebben die mensen?

Annelies: Ja, je mag dat zeker een beperking noemen.  Ja, dat gaat in de eerste plaats om alle beperkingen die mensen zichzelf al gelijk uh kunnen voorstellen, zoals uh blinde mensen, dove mensen, kleurblinde mensen, uh slechthorende mensen  maar ook mensen met een motorische beperking.  dan moet je ook denken aan mensen met.

Annelies: Uh. Ja, RSI bijvoorbeeld die dus niet hun handen goed kunnen gebruiken.  Maar daarnaast gaat het eigenlijk om nog veel meer mensen. Want die vijfentwintig procent. Dat is eigenlijk gebaseerd op mensen waarvan we kunnen meten en weten dat ze een. Nou ja, een beperking hebben  Die daar ook in het dagelijks leven en ook permanent last van hebben.

Annelies: Maar er zijn natuurlijk ook nog heel veel mensen met een tijdelijke beperking of een situationele beperking. En dat is dat zijn eigenlijk twee groepen waar nooit zoveel rekening mee wordt gehouden..

Chantal: Het zegt me ook helemaal niks. Een tijdelijke beperking of ja, en dan ook aan mijn luisteraar kijk, weet je, ik ben absoluut bevoorrecht in het leven dat ik volgens mij geen enkele beperking heb, geen enkel label officieel toe heb gekend gekregen. in de loop der tijd. Dus je kan eigenlijk zeggen dat mijn eigen levenspad, dat ik ontzettend verwend, naief en en een blinde vlek daarvoor heb.

Chantal: En daar ben ik me ook van bewust, en juist daarom wil ik ook dit onderwerp bespreken. Wat is een situationele of een tijdelijke beperking?

Annelies: Ja, dat kan ik heel goed uitleggen. Um. Kijk, een tijdelijke beperking. Dat zit hem al in zoiets simpels als een migraine, he. Er zijn heel veel mensen die uh op regelmatige basis uh migraine hebben. Nou ja, een iets mildere variant daarvan is gewoon een stevige hoofdpijn. en  Nou ja, ik denk dat jij ook wel eens hoofdpijn hebt.

Annelies: en

Chantal: sterker, ik heb sinds een paar jaar wel eens migraine.

Annelies: Nou ja, precies. En dan kan je heel goed voorstellen dat het dan echt geen pretje is om achter de computer te moeten zitten. En informatie te moeten opzoeken op het internet. En. Er zijn gewoon veel situaties waarin je dat helaas toch gewoon moet doen. Uh. Ook al heb je hoofdpijn.. Uh. Op je werk bijvoorbeeld.

Annelies: Uh. Maar ook ja, je hebt gewoon een druk huishouden. Je moet wel eens dingen opzoeken kopen. Euh, uitzoeken. En je hebt gewoon niet altijd de luxe om dan te wachten tot je hoofdpijn over is. En dan wil je dat een website gewoon supersnel en supermakkelijk de informatie geeft die je wilt hebben. Want je wil gewoon niet langer dan noodzakelijk achter het scherm zitten.

Annelies:  Dus dat is misschien wel een een heel ja, makkelijk te relateren voorbeeld  Maar ja, je kan ook denken aan mensen die net hun hand hebben gebroken. Terwijl ze op de wintersport waren en een beetje ongemakkelijk van een berg af zijn gedoken.

Chantal: Ja

Annelies: uh. Als je je handen niet kan gebruiken. Nou, dan wens ik je heel veel succes met het uh door een website heen komen.

Annelies:  he. Of dat dat precies je muishand is. Dan moet je dus dingen met een toetsenbord doen. Of je moet je muis precies aan de andere kant goed leren gebruiken.. Uh. Ook dan wil je dat een website nou ja, uh makkelijk werkt. En dat je niet heel ingewikkelde dingen hoeft te doen om er doorheen

Chantal: eigenlijk dus zonder zonder muis nog door een website kan komen. Kijk, die beperking ken ik wel, want ik heb een draadloze muis. Die is af en toe leeg. En dan dan dan heb ik te lang hem niet opgeladen. En dan denk ik Oei, shit.

Annelies: Ah ja,

Chantal: Hoe ga ik nu door mijn door mijn computer komen om uh om iets af te sluiten of iets te doen, of af te maken waar ik mee bezig was en dan kan ik hem daarna opladen.

Annelies: Ja, dat is eigenlijk wel een goede testcase inderdaad om eens te proberen hoe dat werkt.  Want het toetsenbord navigatie is eigenlijk één van de belangrijkste dingen  binnen digitale toegankelijkheid. Daar wordt ook echt uitvoerend op getest.  dus. Maar goed, daar komen we misschien later nog wel op.

Annelies: Uh. Je vroeg ook nog naar situationele beperkingen. Maar dan moet je denken aan mensen die met een mobiele telefoon de trein instappen. Uh. Het is daar druk en vol. En je wil een filmpje bekijken, want iemand stuurt iets leuks naar je.  Nou ja, dat kan je dan niet met audio doen. En als dat net een filmpje is waarin iemand iets belangrijks zegt.

Annelies:

Chantal: Ik moet even lachen, want volgens mij is dat tegenwoordig helemaal geen probleem. Die die keren dat ik in de trein zit.

Annelies: zeker mensen die dat gewoon aanzetten. Maar.

Chantal: Ja. Het zou een probleem moeten zijn.

Annelies: Ja, weet je, Het is inderdaad omdat ze het vaak toch willen horen. En uh. Het is natuurlijk een tikkeltje asociaal vind ik zelf. Om dan in de volle trein of in de volle bus dat geluid vol aan te zetten  En natuurlijk, heel veel mensen hebben ook wel oortjes.

Annelies: Maar ja, die kunnen zeker aan het eind van de dag leeg zijn  Of je hebt misschien al muziek aan. Euh, wat je niet wilt stopzetten omdat je zo nodig een filmpje moet kijken. Ja, keuzes, jongens.

Chantal: Ja, ik. Ja.

Annelies:  Maar goed dan. Dan wil je dus ondertiteling in je filmpje of een uh transcriptie daaronder hebben van dit is wat er gezegd wordt in het filmpje.

Annelies:  dus dus dat bijvoorbeeld en goed dat. Dat heeft dan ook wat voordeel dat uh mensen die niet in de trein zitten het in ieder geval ook gewoon uh kunnen lezen wat er in gezegd wordt bijvoorbeeld als je doof

Chantal: in een in een vergadering. Ik heb wel ‘s nachts als ik wakker word en ik ga wat uh. Ik kan niet slapen. Dan ga ik wat wat dingen doen. En dan is het heel handig als filmpjes ondertiteld zijn. Want anders wordt mijn partner wakker.

Annelies: Ah ja, precies.

Annelies: Het

Chantal: is eigenlijk, het gaat inderdaad van echt serieus. een serieus onderwerp voor mensen met beperkingen niet buiten sluiten.

Chantal: Tot misschien wel een stukje eigenbelang voor jou als content creator. Om te zorgen dat mensen je content überhaupt kunnen conseren.

Annelies: Nou ja, daar komt het wel een beetje op, zeg maar. Inderdaad, he. Euh. Je kan denken aan Ja, we doen dit voor mensen met beperkingen. Maar de reden waarom je wilt werken aan een digitaal toegankelijke website is dat je hem beschikbaar wilt maken voor iedereen. en daar. Daar zou je eigenlijk niemand in moeten willen uitsluiten.

Chantal: Nee, nee. Ik denk ook dat heel veel mensen niet door hebben hoe groot die groep is. Toen jij zei vijfentwintig procent schrok ik ook dat vijfentwintig procent van de mensen. Want we zijn vaak bezig met

Annelies: Ja. En dat

Chantal: Hoe kan ik meer verkeer trekken? Ja, daar zit dus nog een potentiele bron van verkeer. die je nu misschien buiten sluit.

Annelies: Nou ja, en dan dan dan  Dan denk je dus ook op een… hoe zeg je dat beperkende manier na over je eigen doelgroep. Ja, ik wilde jou inderdaad nog vragen van uh. Je adviseert heel veel andere bedrijven over hoe ze content moeten maken.. Of je ze dan ook persona’s laat schrijven.

Chantal:  Nou, niet meer de uitgebreide personen zoals we die vroeger kenden van inbound marketing. Omdat dat gewoon, weet je, dan heb je er zoveel. En ik wil dat pragmatischer. Eigenlijk aan het eind van de dag wil ik een plan hebben wat we gaan doen. Anders sla je er echt heel veel geld op stuk. Maar we denken wel na over de doelgroep.

Chantal: Maar misschien, ik denk dat ik aanvoel welke kant je op wil. Ik heb nog nooit iemand gehoord die zegt: Mijn doelgroep…. Nou ja, één. Ik werk voor een klant die zit in de gezondheidszorg en die is ermee bezig dat de website digitaal toegankelijk moet zijn. Maar dat is een van de velen waar ik in veertien jaar voor gewerkt heb.

Annelies: Ja, precies. En die heeft dus inderdaad ook een hele gerichte aanleiding om dat te willen en moeten doen.  Maar het geldt dus ook voor voor vrijwel elk ander bedrijf  dat hun doelgroep  natuurlijk gewoon kenmerken heeft die je niet meteen ziet.. En waar een persoon er vaak uit bestaat is van Nou ja, uh.

Annelies: Persoon x is zus en zo oud. Uh heeft een auto heeft een eigen huis.  Hij heeft drie kinderen. Hij heeft een latrelatie met een vrouw. Uh twintig kilometer verderop. Uh. En die heeft ook een eigen huis. Ja, En dan nog wat van die details. Uh heeft een hobby. Uh, sport nog wat. Uh. Ziet je vrienden één of twee keer per maand.

Annelies: Geen idee, maar dan houdt het ook wel op  Want dat zijn vaak. redelijk veel details al om content op te maken. Maar wat daar heel vaak niet in staat in mijn ervaring is dus van heeft die persoon een bepaalde beperking. Wat dus en wat we net constateren vrij vaak voorkomt en ook steeds meer voorkomt

Annelies: Want een beperking waar ook nooit iemand aan denkt, is dat als je vijftig plus bent dat uh bepaalde capaciteiten ook achteruit gaan en je concentratievermogen wordt minder. Uh. Je begint allerlei uh fysieke ongemakken te ontwikkelen.  Je bent sneller moe.  Nou ja, zo zijn er nog een aantal dingen

Annelies: En die groep is echt heel groot. Maar die vergeten we allemaal. Want we richten ons ook allemaal op de doelgroep tussen de vijfentwintig en vijfenveertig. Om de één of andere reden een hele makkelijke lekkere doelgroep met geld te besteden.  terwijl

Chantal: niet al te moeilijk. Vaak geen problemen. Komt er wel. Uh. Komt er dan doorheen

Annelies: Precies. Dat zijn allemaal aannames. Terwijl in die groep uh zitten mensen met autisme, met ADHD, met dyslexie.  zijn misschien ook wel laaggeletterd. En dat zijn allemaal dingen die je heel vaak niet weet van je doelgroep. Of misschien gewoon niet door hebt dat dat ook gewoon bestaat.

Chantal: als je ik heb steeds meer nodig dat als bepaalde dingen in jouw bubbel niet voorkomen. dat je er eigenlijk gewoon heel heel blind voor kan zijn. En dat is dan niet opzettelijk, maar echt gewoon een logisch gevolg van het feit dat je er niet mee geconfronteerd wordt. Wat ik me even afvraag, he, want we hebben het nu over de de de de beperking gehad en hoe groot die groep is.

Chantal: En dat dan mensen niet door je website komen. Kun je daar iets over vertellen? Waar lopen ze dan vast?

Annelies: Uh. Nou, die kunnen vastlopen op een heel scala aan uh aan zaken. Uh. Een van de dingen die ik net ook al noemde is dus de toetsenbordnavigatie. Dat op het moment dat je niet je muis kunt gebruiken  Dan zijn er natuurlijk andere uh ondersteuningsmiddelen  die gebruikt worden, waaronder dus een toetsenbord en

Annelies: Een van de belangrijkste functies van het toetsenbord is de tabfunctie, waarmee je dus eigenlijk door alle linkjes in een website heen kunt tabben en eventueel ook andere evenementen uh elementen.

Chantal: Ja. Ik zit meteen aan een formulier te denken. Tap naar het volgend veld.

Annelies: Ja, precies. Nou, dat is inderdaad één van de bekendste dingen  En het gaat gewoon heel erg vaak mis.

Annelies:  Je moet dus nagaan dat als je met een toetsenbord door een na- uh door de navigatie van een website heen gaat. Dat als een menu, zeg maar uh honderd linkjes heeft. Dat je dus honderd keer moet tabben voordat je helemaal door dat menu heen bent.

Chantal: Ik denk even aan een website als Coolblue met een vrij groot menu is. Is dat een goed voorbeeld waar je dan

Annelies: Ja, bijvoorbeeld. Ik bedoel, het zijn natuurlijk allerlei websites en een een. Een website heeft al snel een best uitgebreide navigatie. Uh. Of je nou twintig keer moet tabben of honderd keer moet tabben of tweehonderd keer moet tabben. Uiteindelijk is het gewoon best wel veel. En ja, er zijn oplossingen voor.

Annelies: Maar er zijn ook sites die die oplossingen niet goed implementeren. En dan op elke nieuwe pagina die je tegenkomt, moet je eerst door honderd keer door een menu heen tabben voordat je bij de content komt.

Chantal: Maar dat is dus simpel op te lossen, begrijp ik van je.

Annelies: Ja, daar kan je inderdaad een uh. Wat heet een skip link voor instellen. Dus dat je direct kunt skippen naar de content

Annelies: En dan ga je daarna dus vanaf. Uh. Nou ja, het content element zou ik maar zeggen. Uh. Kan je gewoon doorbladeren en het scrollen met je pijltjes naar beneden. En uh. Nou ja. hangt er een beetje vanaf hoe de rest van de website dan is ingericht. Maar vanaf dat punt wordt het net even wat makkelijker doorgaans.

Annelies: Maar als je er eenmaal in duikt, hoeveel er wat dat dan gaat mis kan gaan op een site. En dan heb je nog maar één stuk pakken van.  wat

Chantal: Want dan heb je het alleen nog maar over het menu. Wat kan er nog meer

Annelies: Ja, eigenlijk dus even over het navigeren inderdaad door een website heen. Nou ja, een ander ding is kleurgebruik.  En dan hebben we het met name over contrast

Annelies: Er zijn veel sites die vinden het nogal fantastisch om  veel kleur te gebruiken en dan achtergrondjes met een tekst eroverheen  die voor mensen die geen last hebben van hun ogen op wat voor manier dan ook op zich aardig te lezen zijn.  Maar mensen met een vorm van kleurenblindheid  of een andere vorm van blindheid.

Annelies: Uh gewoon onleesbaar zijn. Dan moet je denken aan gele letters op een witte tekst of andersom.. Uh. Ja,

Annelies: dat is gewoon niet

Chantal: al die lichte kleuren, hè, pastelkleuren. Als die dus inderdaad dat hè verbeter me als als het niet goed is. Maar ik zit een beetje aan mijn eigen site te denken, waarin ik inderdaad hier en daar pastelkleuren gebruik. Maar wel steeds vaker met de teksten eigenlijk probeer die harde kleuren erin te te hebben,

Annelies: Nou ja, precies.

Chantal: goed hebt.

Annelies: Ja en  Nou ja, ik denk dat we straks ook nog wel opkomen dat ik uh een paar tips ga geven. Maar er zijn in ieder geval contrast checkers uh gewoon gratis beschikbaar. Die kan je gewoon downloaden en uh. Daarmee kan je het ook checken of het contrast goed genoeg is.  Die geeft dat ook automatisch aan, want dat is gewoon een bekende regel hoe hoe groot dat contrast moet zijn..

Annelies: Maar het zal op zich nog meevallen.  zijn welke kleuren je kan gebruiken. Het gaat inderdaad vooral om het verschil tussen de wat hardere kleuren en de de hele zachte kleurtjes. Dus het is echt niet onmogelijk om binnen je huisstijl toch iets te verzinnen

Chantal: Nee, ik zit te denken hoe groot de groep luisteraars nu is. die daar eigenlijk nog nooit over na heeft gedacht. Die nog nooit heeft gedacht van oh, Ja, zijn die letters eigenlijk wel leesbaar? Het lijkt allemaal zo gewoon. Dus dit vind ik een goede. Ook zo’n menu vind ik ook al een goede tip voor de luisteraar om naar te kijken.

Annelies: Ja. En dan met name die skiplink, zeg maar dat uh. Het is ook weer daarom een bekende term. Dus je kan hem gewoon googlen  En heel veel cms’en hebben het ook automatisch er al in zitten. WordPress. Die heeft dat bijvoorbeeld al  Alleen als jouw websitebouwer het eruit sloopt, dan heb je het weer niet meer..

Annelies: Dus dat.

Chantal: OK,

Annelies: Nou goed, dat uh.

Chantal: dingen om het gesprek met je webbouwer over na te gaan. Ik zit even te denken, want we hebben het over het menu. We hebben over die zo’n achtergrond. Ondertiteling onder filmpjes moet je aandenken. Een formulier met een tabknop waar mensen op vast kunnen lopen. Zijn er nog andere dingen die je vaak mis ziet gaan op websites?

Chantal: O

Annelies: Nou ja, we die formulieren dus er doorheen kunnen tabben. Dat is dan één ding. Maar uh daar kan nog veel en veel meer in mis zijn, waaronder dat bijvoorbeeld niet duidelijk is wat je in welk veld moet invullen.  En als je het dan niet goed invult, de foutmeldingen die er soms bij verschijnen, die zijn nog tenenkrommend.

Annelies:

Chantal: fout.

Annelies: Ja, precies ongeveer dat inderdaad. En of dat de foutmelding er niet duidelijk bij staat. Dan verschijnt die ergens boven of onder het formulier. Dat je echt kijkt van huh. Wat gaat er nou mis? Waarom is die niet verzonden. En dat je dan op zoek moet naar de foutmelding  Of er staat niet duidelijk bij aangegeven welke velden verplicht zijn

Annelies: Nou ja, er kan zoveel mis zijn aan een formulier. Daar hebben we echt een als onderzoekers een dagtaak aan om om te

Chantal: Maar dit kost je serieus conversies he, als jij met formulieren werkt. Toevallig wilde ik afgelopen week iets kopen bij een hele grote online dierenwinkel. En  ik drukte op de laatste knop om te betalen en die knop deed het niet. En ik kreeg een melding, maar alleen maar een rood balkje met een geel uitroeptekentje.

Chantal: En weet je het al ‘s avonds. Klantenservice is ook niet meer. Ja. Nou, dan ga ik dus verder zoeken en daar gaat je verkopen. Uiteindelijk vond ik het product ergens anders nog een tientje goedkoper. Dus ik was de dierenwebshop erg dankbaar dat hun systeem niet werkte. Maar dit soort dingen, als als het niet werkt, is het gewoon echt einde voor conversie

Annelies: Nou ja, precies. En het is het is grappig dat je die link ook meteen al legt naar conversie. Want de formulier is inderdaad één van de uh harde conversies die ook heel erg meetbaar zijn.  en nou ja, wat we gewoon zien is dat op het moment dat een formulier dus inderdaad  aan de regels gaat voldoen.

Annelies: Dus dus digitaal toegankelijk is of wat heet  dat de conversies ook echt serieus omhoog gaan. En uh. Dat geldt voor heel veel dingen. Dat geldt dus inderdaad ook voor als je het kleurgebruik gewoon op een goede manier aanpast. Als de website beter leesbaar is. Want dat is ook nog één van de dingen.

Annelies: Sommige websites zijn gewoon volkomen onleesbaar. Er staan lange lappen tekst op in een lettertype wat. Nou ja, er op zich leuk uitziet. Nou, dus het is de grap. Er zijn onderzoeken naar gedaan.. Uh. Daar kwam ik dus laatst tegen. Dat ze dus zeiden dat mensen met volgens mij dyslexie en ADHD dus best wel goed gaan op comicant.

Chantal: Oh serieus

Annelies: Ja, onder andere comicant. Ik bedoel. Uh. Maar ja, je zou

Annelies: kunnen stellen grot.

Chantal: Ja. Wat is een goed lettertype? Is het Aral Times New Roman. Wat Uh. Kijk, ik kan me voorstellen dat die die handwriting dat dat gewoon echt dat dat doet

Annelies: Ja. Nee, dat uh dat precies.

Annelies: Dat moet ik gewoon laten. Uh.

Chantal: ze is er een best practice.

Annelies: Er zijn zeker best practices voor. Uh. Dat zijn meestal inderdaad de lettertypes. Euh, uh. Nou ja, zonder sans. Dat zou ik maar zeggen.. Uh. Dus zonder. Ja. Dus dat zijn die uh. Ja, de lettertypes zonder die die kleine uiteindjes aan de letters. Dus inderdaad de areaal en de verdana’s van deze wereld.

Annelies: 

Chantal: even, Want jij zegt dat zijn de lettertypes zonder sans. Wat betekent dan sans? Is dat de benaming van die van die van die regeltjes?

Annelies:  Ja, ik. Ik weet niet of ik het nu precies goed zeg, want ik ben dus inderdaad. Ik ben helemaal niet zo’n uh zo’n ux-er, zeg maar wat uh, wat allemaal die dingen betreft, maar in ieder geval dus inderdaad die die. Nou ja, wat je bij Times New Roman hebt, dan eindigt inderdaad zo’n letter met zo’n met zo’n streepje eronder, zeg maar.

Annelies:  of hè, dat uh

Annelies: dat aan De bovenkant zo’n T’tje zo’n uh zo’n flubje heeft. Nou ja, in ieder geval de de letters zonder flubjes. Destal heb je dus inderdaad Ariel en Verdana. En wat je in Word hebt natuurlijk Calibri. En volgens mij heeft Uh. Hoe heet dat op de Mac heb je ook zo’n ding.  ben ik dan wat minder bekend mee.

Annelies:  Maar dat soort letters, dat doet het in het algemeen gewoon wat beter. Die zijn wat beter leesbaar. En dan moet je ook nog letten op de afstand tussen de regels en  tussen de letters onderling enzovoort. Dus  en de letter grootte  Ja, waarbij het als je dus goed kunt zien en goed kunt lezen

Annelies: Dan lijkt het een beetje overdreven om die letters supergroot te maken. Omdat je denkt van Ja, dat is toch wel prima leesbaar. En dan is het zo poef zo pontificaal in beeld. Euh. Zeker als je veel achter je desktop zit. Dus met een groot scherm. Maar ja, het is wel best practice om toch die letters best wel groot te maken.

Annelies: Euh. Ook die regels staan gewoon op het internet. Ik heb ze even niet uit mijn hoofd.. Dus Google het vooral.

Chantal: ja.

Annelies: Maar ja, dus dus. Dus dat lijkt heel overdreven. Maar dat is het dus niet. En zeker als je dan nagaat dat het natuurlijk gaat schalen naar mobiel  En dan wil je toch ook wel wat grotere letters hebben.

Annelies:  en het heeft ook. nog een best wel praktische reden. Euh. Als je buiten loopt met je mobiele telefoon, dan heb je natuurlijk heel vaak schitteringen van zon of dat  Hoe heet dat, de felheid van je scherm zich automatisch aanpast aan de hoeveelheid licht  Ja, dan wil je niet, zeg maar heel de tijd moeten gaan turen naar kleinere lettertjes.

Annelies: En ook niet naar uh lettertjes die te licht zijn  Dus ook bij letters geldt inderdaad weer een uh, een contrast grote of een ja, Hoe heet dat? Een contrast ratio.

Chantal: Ja

Annelies: Dus ja, er zijn heel veel dingen die je eigenlijk relatief makkelijk kunt aanpassen dan wel instellen. Uh. Om het voor een hele grote groep mensen een stuk beter te maken allemaal.

Chantal: het is eigenlijk is het een een kwestie van  even erbij stilstaan, dat het niet voor iedereen zo makkelijk is als je misschien zou denken. En kijk, we hebben natuurlijk ook over gehad er komt iets van wetgeving aan, hè. Dan kan je zeggen Ik doe het, want het is verplicht, maar  dan dan worden dingen er nooit leuker op.

Chantal:  Kijk, ik denk eigenlijk over die wetgeving moeten we het zo ook nog uitgebreid hebben, hoor. Maar ik denk dat je dit niet moet doen omdat het straks verplicht wordt. Of dat je moet denken uh weer zo’n verplichting erbij, zoals met die cookies. Want zo zie ik het ook hoor, met die cookies: Blegh….  Maar dit is eigenlijk gewoon een dienst die je je medemens verleent.

Chantal: En je er ook

Annelies: maar zo is het echt. Ja, je kan erom lachen. Maar zo is het natuurlijk wel. En. Dat is niet alleen maar iets wat met digitale toegankelijkheid gebeurt. Dat is dan. dat dat is dan inderdaad waarom je dat zou moeten doen, maar  Ik zie bij marketeers heel vaak gebeuren, ook met met onderzoeken naar gebruikers enzovoort, dat ze zelf zichzelf als uitgangspunt nemen.

Annelies: Dus hè zij Zij zijn zelf een bepaald persoon met bepaalde voorkeuren en bepaalde kennis en kunde en zij leven in een bubbel met allemaal dat soort mensen. Dus zeggen ze van Ja, maar als ik het kan, dan kan iemand anders het ook. Of. Uh. Als ik dat fijn vind, dan vindt iemand anders dat ook  Of ze denken te kunnen spreken voor heel hun groep, zeg maar.

Annelies: Dus. Uh. In dat geval zou je kunnen spreken voor alle zevenendertig jarigen  En dat doe ik ook wel eens.. Dat doet iedereen denk ik

Chantal: doe ik ook altijd heel graag. Maar het is. Ja, het is

Annelies: Ik denk dat het zo is. Ik weet het nooit zeker. Maar ik denk dat het zo is. Terwijl heel veel mensen in de marketingwereld toch wel.

Annelies: Nou ja, er redelijk stellig vanuit durven gaan. Dat sommige dingen zijn zoals ze zijn.

Chantal: Ja. Ja, dat denk ik ook. En wat ik wat dan hierbij eigenlijk ook nog een misser is als je denkt hè, ik kan het, dus iedereen kan het. Als ik jou zo begrijp, zijn er gewoon standaard richtlijnen als het om contrast gaat, als het om tapjes gaat, als het om  lettertypes gaat. Als het om lettertype groottes gaat.

Chantal: Dus Wat ik heel grappig vind in mijn SEO-trainingen vragen mensen altijd naar hele kwantificeerbare dingen. Wanneer is het goed. En dan kan ik met SEO altijd zeggen dat hangt ervan af. Maar in dit geval is dat dus helemaal niet zo. Wanneer is het goed als het volgens die richtlijnen die dus heel concreet en specifiek zijn.

Annelies: Ja

Chantal: heb ik ook gewoon geen uh. Excuus om hier niet eens naar te kijken en je er in te

Annelies: Nou, inderdaad.

Chantal: Ja, ik heb veel te druk. Veel te druk maar.

Annelies: dat is gewoon geen excuus. Inderdaad. Die richtlijnen die bestaan, die heten de WCAG  de web- web and content accessibility guidelines. Die zijn uh opgesteld door een werkgroep van het W3C  Nou ja, iedereen die een klein beetje in de in de web wereld werkt en daar al een tijdje een ding doet.

Annelies: uh kent het W3C  het World Wide Web Consorti Uh. Nou ja, je hebt dat is gewoon een instituut, zeg maar wat wat het internet betreft.  die

Chantal: Dus zij zijn. de echte eigenaar van het internet. Ik roep altijd Googles, de eigenaar van het internet. Maar misschien W3C is misschien wel iets meer echt dat je er wat over te zeggen heeft.

Annelies: Ja ja, die hebben we dus inderdaad als opgesteld, hè. Ik bedoel uh die WCAG zijn eigenlijk een soort van uitvloeisel van  De regels die al heel lang bestaan van hoe bouw je HTML goed op. Hoe bouw je CSS goed op. Hoe maak je een website goed fatsoenlijk  Iedereen die die echt al jaren zeg maar in in de website bouwwereld zit.

Annelies: Die weet dat ook gewoon als het goed is.  Maar op een of andere manier verwatert die kennis nog alles. Uh, kom ik vaak tegen

Chantal: Ja.

Annelies: En als je dus je website gewoon bouwt volgens de regels die al bestaan. Dan zou er ook helemaal niet zo’n heel groot issue moeten zijn.  Op de één of andere manier is dat helemaal uit de klauwen gegroeid de afgelopen.

Annelies: Nou ja, laten we zeggen twintig jaar of zo.  zijn er steeds meer toeters en bellen bijgekomen die er gewoon op worden gekwakt. Omdat iemand ze mooi vindt.. Nou ja, het voordeel inderdaad van die van die uh WCAG is gewoon, het is geen kwestie van smaak. Het. Het is gewoon een kwestie van Zo moet het  En wees daar creatief in.

Annelies: Want het is niet zo dat het onmogelijk is om creatief te zijn met die regels. Sterker nog,. Als je een beetje weet wat de kaders zijn, dan kan je daarbinnen gewoon echt perfect creatief zijn.

Chantal: Ja. Ja, en en het is inderdaad zo dat de regels hoef je niet te beperken in je creativiteit. Het zijn gewoon een aantal kaders van joh, weet je. Ja, ja, en als je Lucinda handwriting wil dat uh dan word je erdoor beperkt, als dat is wat je zou willen. Maar eigenlijk als je dat wilt, dan denk ik dat je zelf sowieso nog eens goed achter de oren moet krabben.

Chantal: Want ik zou direct direct weer weg zijn van zo’n eh zo’n site.

Annelies: Nou ja, dat is het ook. En daarom zeg ik van je moet jezelf als marketeer dus niet als uitgangspunt nemen. Dus niet bij ontwerpen van wat dan ook. En dat geldt natuurlijk net zo goed voor posters of voor flyers. Of voor alle offline materialen. Dat je niet met je eigen smaak bezig moet zijn. Maar met wat werkt voor de doelgroep.

Annelies: En dat is natuurlijk heel wat anders.

Chantal: Nou ja. En dan kom je wel weer waar deze podcast natuurlijk heel veel over gaat. Denk eens niet zo vanuit vanuit jezelf. Maar ga eens nadenken over je doelgroep. En dat is denk ik toch wat waarin veel bedrijven het eerste op bespaart of bezuinigd of of of wat geskipt wordt. hè, vanuit tijd, geld en alle andere excuses die we hebben.

Chantal: En dat is natuurlijk eigenlijk heel heel zonde. En dan kan je zeggen van ja, weet je hoeveel mensen zijn het. Nou ja, blijkbaar dus vijfentwintig procent van de Nederlandse bevolking die

Annelies: Ja,

Chantal: vast vast gaat lopen, minstens, hè. En dan denk ik ook, want ik kan me voorstellen dat mensen luisteren en denken oh, moet ik weer zoveel.

Chantal: Kijk, daar zit wat ik al zei, is ook echt een element in dat je meer conversies binnen kan halen, dat je site toegankelijker wordt. Dat ze  Kijk, ik kan me wel voorstellen dat niet alles leuk is van die richtlijn. Soms heb ik ook een fantastisch idee voor die klant van mij in de gezondheidszorg. En dan zegt ze ja, maar dat kan niet, want we zitten aan die toegankelijkheid en dan kan ik het ook wel echt met de stomme toegankelijkheid.

Chantal: Maar ik snap het wel dat dat het op een bepaalde manier zo zo is. Want ik weet niet of jij dat toevallig uh Ja, ga maar.

Annelies: Ja, nee. Stel je vraag.

Chantal: Nou, volgens mij in dit geval gaat het vaak om video’s. Dat ik zei van joh, een YouTube-video embedden en dat schijnt dan weer bijvoorbeeld niet zomaar te kunnen, een YouTube-video embedden vanuit de toegankelijkheid.

Chantal: Weet jij daar

Annelies: Nou, het is niet alleen toegankelijkheid wat daar in meespeelt. Daar. Daar speelt ook de AVG in mee. Um. Je mag natuurlijk. Als je de cookie wet goed implementeert.  Mag je pas de third party cookies zetten. Als iemand daar expliciet consent op heeft gegeven. Dus als je de de cookie banner goed implementeert.

Annelies:  Dan mag je dus pas die cookies zetten. Uh. Op het moment dat iemand zegt ja, zet ze allemaal maar neer. En dan pas mag je een YouTube video dus uh laten zien. Dus die die worden in de sites die dat goed implementeren. En dat zijn bijvoorbeeld heel veel sites van de NPO. Die hebben dat ook  Daar kan je al die vinkjes ook heel erg afzonderlijk uh zetten.

Annelies: Dan zie je ook daadwerkelijk niet die video’s. dan zie je daar gewoon een leeg vlak staan met  Je hebt hier geen content voor gegeven, dus we kunnen dat niet laten zien.

Chantal: Ah.

Annelies: Dus dat heeft daar ook mee te maken. En  Nou ja, dan kan je inderdaad vanuit digitale toegankelijkheid wel natuurlijk nog zeggen van OK, we zetten daar een soort van.

Annelies: ding meer. Wat zegt Hier stond eigenlijk een video ja en  dat je daaronder dus alsnog gewoon de transcriptie zet van. wat er in die video staat, he. Dus dat is nog steeds gewoon content.. Alleen niet die video zelf, want daar heeft iemand dan geen toestemming voor gegeven.  Nou ja, goed. En nu zijn er natuurlijk net als met eigenlijk alle regels hier en daar wat verschillende interpretaties op  dus. Nou ja, dat kan daar ook voor zijn.. Euh. Ik zou zo één, twee, drie even niet kunnen bedenken waarom dat vanuit digitale toegankelijkheid een probleem zou zijn. Verder om een YouTube video aan

Annelies: zich

Chantal: dan uh te maken

Annelies: ja, dus ik denk dat vooral de cookies is. Want een YouTube video aan zich is op zich wel. redelijk toegankelijk

Chantal: Ja Ja Ja

Annelies: Als je dus inderdaad die ondertiteling ook aanbiedt.  misschien zelfs wel verschillende uh ondertiteling

Chantal: Ja, over die ondertiteling. Ik kan voor heel veel mensen zeggen van Ja, maar dan druk je toch gewoon even op die closed caption knop in in YouTube. En dan heb je ook ondertiteling  Die wordt wel steeds beter, maar die kan zeker vroeger was die natuurlijk echt om uh om te huilen.  Maar ja, is dat is.

Chantal: Maak je dan een beetje gemakkelijk van af door te zeggen Druk maar op die CC in en succes ermee.

Annelies: Ja, dat is een beetje een gewetensvraag. Ik vind dat je. Ik vind persoonlijk dat je er dan gemakkelijk van afmaakt. Ik bedoel, kijk, als het gaat over een  Hoe zeg je dat een pass or fail op de criteri van  de WCAG. Dan is dat denk ik net voldoende.  Dat zou ik even aan mijn collega onderzoeken moeten checken.

Annelies: Maar volgens mij uh zou het kunnen. Maar het is wel een beetje zo van Ja, maar ik doe dat nou niet. weetje, maak het gewoon passende ondertiteling, waarin de woorden ook gewoon echt kloppen met wat er gezegd wordt.

Chantal: en daarop inspringend. Kijk, we leven in tweeduizendvierentwintig. Vorig jaar op eind tweeduizendtweeëntwintig is er een tool geïmplementeerd of gelanceerd waar we allemaal heel erg blij van worden. Dat is een een large language model, AI en die kunnen echt waanzinnig goed ondertitelen. En ik weet dat het eerste jaar, ik gebruik zelf die script voor al mijn ondertitels, die trouwens compleet nat ging in mijn laatste podcast op het woord ChatGPT, het woord AI en nog een ander woord, dus die moet je dan handmatig verbeteren.

Chantal: Maar een tool als Descript voor vijftien dollar per maand kan op dit moment echt al genadeloos goed in het Nederlands ondertitelen op een paar van dit soort uitzonderingen na. Dus eigenlijk heb je ook geen excuus om je video’s niet ondertiteld aan te bieden.

Annelies: Nee, klopt. Het is eigenlijk inderdaad met met alle tools die er zijn best wel goed te doen. En je kan inderdaad op het moment dat je je video nog aan het bewerken bent en je ziet dat die tekst niet helemaal klopt. Euh, kan je natuurlijk ook nog gewoon aanpassen. Dus  en. En dat doe je toch. Uh. Negen van de tien keer moet je die video nog even nabewerken en er nog iets aan toevoegen.

Annelies: Of een uh. Hoe heet dat zo’n trailertje ervoor en zo’n outro’tje daarna. Ik ben niet zo bekend met alle terminologie,

Chantal: Ja, maar dat is precies. Dat is precies hoe het werkt. En dan kan je er net zo goed even naar kijken. Weet je wel. Is het een stagiair die je even erdoorheen laat gaan. en met control F alles laat alle foutjes laat vervangen. Kijk, het zijn steeds minder. Het is echt. Vroeger was ik echt serieus een uur bezig met een video van vijf minuten.

Chantal: Nu is het echt misschien nog geen halve minuut werk om even te checken van joh, kijk, een podcast van een uur zoals wij aan het opnemen zijn. Dat is wel even wat meer werk om het allemaal door te lezen en en de fouten te zoeken. Maar ja, als jij een bedrijf hebt en gewoon geld verdient met je content of je content een marketingmiddel is.

Chantal: zijn dit eigenlijk wel dingen die er minimaal bij horen.

Annelies: Nou ja, plus dat je in hetzelfde  proces natuurlijk ook die die tekst kunt exporteren naar gewoon een transcriptie en er gelijk onder kunt zetten. Dus dat je daar ook niet nog extra moeite voor hoeft te doen. En zoals wat jij eigenlijk ook doet. Dat je dan ook meteen laat omzetten naar een LinkedIn post.

Annelies: Of naar een andere. Een ander platform voor een bericht erover. Dat je. Je

Chantal: webtekst, he. Ik kan een blog van maken..

Annelies: precies. Je kan dus dezelfde content op meerdere manieren gebruiken meteen. En dat kan allemaal in hetzelfde proces  Waardoor je gewoon een week vooruit kan met met hetzelfde dingetje.

Chantal: Ja. Ja, absoluut.

Annelies: ja,. Uh. Je moet er ook gewoon slim over nadenken.

Annelies: Dus niet alleen maar denken in beperkingen. Zo van Oh, ik moet me aan de regels houden, moeilijk, moeilijk ingewikkeld. Maar je ziet het ook als een kans om gewoon dingen slimmer aan te pakken en te denken van Kijk, ik doe dit voor mijn doelgroep. En die heeft hier wat aan. En als ik dan nog net even slimmer ben, dan hebben nog meer mensen hier wat aan.

Chantal: Ja. Ja, ik ben het helemaal met je eens. Ik zag laatst toevallig een gesponsorde advertentie. Nou ja, er zijn advertenties natuurlijk altijd gesponsord. Ik zag een advertentie op LinkedIn van volgens mij Centraal Beheer of Univé, nee, Interpolis! Het was Interpolis. En dan denk ik dat was een video, niet ondertiteld.

Chantal: Je ziet een paar mensen in een podcast setting kletsen. Geen idee waar dit over gaat. Geen toelichting daarboven, geen ondertiteling, helemaal niks. En dan denk ik echt dit is zo zonde van je advertentiebudget. Dat je dat niemand erover na heeft gedacht, dat mensen zonder geluid door LinkedIn scrollen, he.

Chantal: Ik bedoel als je dat op je werk achter je computer zit te doen, wil je niet dat de hele afdeling het hoort. Als ik in de trein zit, dan staat mijn geluid uit. Dus als ik geen oortjes heb, dan hoor ik het niet. En dat vind ik wel, maar dan denk ik soms ook wel van ja, als we er bij betaalde uitingen niet eens over nadenken dat dit speelt.

Annelies: Ja.

Chantal: dan heb je ook nog een lange weg te gaan, Annelies.

Annelies: Ja.

Chantal: mensen ervan te

Annelies: waar. Ik bedoel, ik zie dit soort voorbeelden. Dus inderdaad ook gewoon uh te pas en te onpas…. En dan denk ik ook van Ja. Je legt hier dus inderdaad geld voor neer. Ik bedoel, je bent wel gek.. Ik bedoel, ik weet niet. Ik krijg dan zelf altijd een beetje de dat klinkt dan altijd een beetje gechargeerd dan ook.

Annelies: Uh. Het klinkt best wel rot, Maar ik denk dan Wie heeft de stagiair hier achter gezet? Dat is gewoon…. zit daar geen controle op. Is daar niet een senior advertentiespecialist die dan zegt van joh. Wat ben je aan het doen? Dat kan gewoon niet.

Chantal: als ik daarop in mag haken, ik denk bijna van goh, wie is hier de stagiair vergeten? Want de stagiair zit op TikTok en die weet hoe belangrijk ondertiteling is in die filmpjes. Dus ik zou bijna zitten denken senior, heb je hier zelf op zitten tikken en niet nagedacht had het aan je stagiair gevraagd?

Chantal: Die doet het beter.

Annelies: Ja, precies. Dat zou nog kunnen. Ja.. We kunnen natuurlijk van twee kanten bekijken. Maar dat is in ieder geval dat dat iemand ergens daar niet over heeft nagedacht. En nou ja, dan kan je dus nagaan. Dit is al een heel simpel voorbeeld en en ook heel erg in jouw face  Nou ja, terwijl er dus echt zoveel dingen zijn dat als je erover na gaat denken van hoe mensen met een echte beperking, hè.

Annelies: Dus uh  niet alleen maar in de trein. Maar dus gewoon permanent zich voelen heel de tijd.

Chantal: Ja, Ja,

Annelies: Dus dat is altijd tegen dat soort dingen aanlopen van Oh, nu kan ik dit niet. Nu kan ik dit niet zien. Nu kan ik dit niet lezen. Nu kan ik dit niet horen. Nu kan ik dit niet begrijpen,  Ja, dat is best frustrerend.

Chantal: Ja, en dat moeten we denk ik ook niet weg chargeren van ah joh, dat is maar een kleine groep. Ah joh, dat gebeurt niet zoveel. Ik kan me ik weet je, ik ken niemand met een beperking. Maar ik denk dat als je die mensen zou vragen dat ze er echt schijtziek van zijn, dat zij constant de klos zijn en niet mee kunnen doen.

Annelies: Ja. Nou ja, En dat is wel grappig. Je zegt je kent niemand met een beperking. Maar het kan natuurlijk ook prima zo zijn dat je dat niet weet van die mensen, hè. Want mensen met bijvoorbeeld dyslexie. Die schreeuwen dat echt niet van de daken dat ze dat hebben. Want dat geeft in heel veel gevallen best wel een stigma.

Annelies: Want mensen hebben daar een beeld bij en  Dat geldt ook voor mensen met autisme. Dat geldt ook voor mensen met ADHD, al is dat wat vaker te herkennen.

Chantal: Ja ja.

Annelies:  Maar er zijn best wel wat beperkingen, ook bijvoorbeeld chronische pijn en. Mensen roepen echt niet de hele dag door van Oh oh, ik heb zo’n pijn.

Annelies: 

Chantal: Want dan vinden mensen ze heel vervelend.

Annelies: Ah ja, precies. Dat wordt inderdaad, ja, dat wordt zo gezien.. Dus ik denk al met al als je. daarover nadenkt of je gaat het vragen aan mensen zo van Hee, Wat ervaar jij eigenlijk in je dagelijks leven, zeg maar. Ervaar je wel eens een beperking  Dat toch echt heel veel mensen dan wel zeggen van Ja, dat heb ik inderdaad wel eens of permanent überhaupt.

Chantal: Ja. Ja, dat denk ik ook hoor. Ik denk dat de groep dat we het misschien niet voor ogen hebben hoe groot die groep is en dat we daar inderdaad wat mee mee moeten. Ik wil het nog even met je over wetgeving hebben, hè, want  ja, we moeten we moeten er nu wat mee. En dan wordt het meteen dan komt er weerstand, hè, bij alles wat je moet gaan we met de hakken in het zand.

Chantal:  Maar ja, lieve luisteraar, je moet.

Annelies: Ja,. Je moet inderdaad in heel veel gevallen. Uh. Nu zijn er wel wat uitzonderingen kom ik zo op.  Kijk, wie er sowieso al moeten. Dat is de overheid en semi-overheid en publieke instellingen  Nou ja, die gesubsidieerd worden voor meer dan vijftig procent door de overheid

Annelies: En dat komt natuurlijk ook omdat die gewoon in dienst staan van de burger en de burger is iedereen

Chantal: precies. Dus die zijn

Annelies: door ontstaan.

Chantal: om zich aan die toegankelijkheidseisen te houden, he dat is dat is in de wet vastgelegd, dat zij dat verplicht zijn.

Annelies: zeker. Ja, dat. Uh. Ik kan de naam van de wet ook noemen, he. Dat is het besluit Digitaal Toegankelijke Overheid  Nou ja, kan je googelen. en uh. Eigenlijk was het daarvoor ook wel al, maar nog met wat minder woorden. Ik bedoel, de wetgeving in Nederland is een beetje warrig.. Maar goed, het staat nu echt in een

Chantal: en loopt

Annelies: wet.

Annelies: Ja, het is. Het loopt altijd een beetje achter de feiten aan. Maar goed, in ieder geval dat. Uh. Uh. Het was altijd wel al nodig.  en nou ja. Dat heeft dus als gevolg dat nou ja, er zijn nu ongeveer 9100 overheidswebsites in kaart gebracht. Nou ja, dat zijn ze waarschijnlijk nog niet eens allemaal.

Annelies: Het zijn niet zeer veel hè. Je hebt misschien ook wel een keertje gehoord dat Arjen Lubach daar een uitzending over had. Ja, die had het toen over 1800 websites. Nou, het zijn erg belachelijk veel meer.  Hij had het waarschijnlijk over alleen de rijksoverheid

Chantal: Ja.

Annelies: Nou ja, in totaal dus met alle gemeentes en gemeentelijke initiatieven en werkgroepen en campagne websites.

Annelies: Dus alles waar ook maar iemand van een overheid verantwoordelijk voor is  Dat zijn er dus al meer dan 9100 honderd. Nou ja, die moeten daar allemaal aan gaan voldoen en. Nou ja, nu is voldoen in dit geval. een beetje een complex dingetje. Maar goed, laten we zeggen  Ze moeten elk jaar een onderzoek laten doen naar de toegankelijkheid om aan die wet te voldoen.

Annelies: Nou ja,. Nu is de capaciteit daar niet. Want zoveel onderzoekers zijn er niet in Nederland.

Chantal: Dus dit is het ook meteen een open sollicitatie voor een luisteraar die denkt Ik wil hier wat mee, ik vind dit fantastisch, ik wil onderzoeker worden?

Annelies: Ja, zeker. Graag…. meld je bij  We kunnen het er

Chantal: serieus

Annelies: veel gebruiken. Ja,

Chantal: Ja, dat die markt

Annelies: beetje in de HTML en CSS zit en  je hebt zoiets van ik vind digitaal toegankelijkheid vet belangrijk en ik wil iets betekenen voor de wereld  ik zou zeggen meld je alsjeblieft, doe het.

Annelies: Want er is zoveel behoefte aan mensen die websites kunnen en willen onderzoeken op die toegankelijkheid. En daarover willen adviseren van jongens dit moet je aanpassen, want ze is en zo.

Chantal: Waar moet je je melden? Moet dat bij bij bij jullie werkgever of andere soortelijk bureaus? Is daar een uh zo.

Annelies: Maar ja, er zijn een aantal partijen in de markt die dus inderdaad die onderzoeken uh doen en die ook advies erover kunnen geven. Dus organisaties ook echt begeleiden, die ook trainen erover.. Uh. Het zijn er niet zo gek veel dus inderdaad mijn baas, Digitaal Toegankelijk doet dat  En er zijn er nog een paar Stichting Accessibility, Cardan Technobility

Annelies: nou ja. Ze zijn er nog een paar volgens mij Gebruiker Centraal  Nou ja, als je het gegoogelt, dan kom je er een aantal tegen. Zoeken allemaal mensen  die uh interesse hebben hierin die ook de wil hebben om te leren wat dan die richtlijnen zijn  Nou ja, want de komende jaren en ik heb het nu net gehad over de overheden zijn dat verplicht.

Annelies: Nou ja, er komt dus een nieuwe wet aan. waardoor het voor vrijwel iedereen die iets maakt waar een schermpje tussen zit

Chantal: Ja

Annelies: ook aan moet gaan voldoen.. En dat ding heet de European Accessibility Act  Dus dat wordt een Europese wetgeving voor alle lidstaten verplicht.  In Nederland wordt dat. Nou ja,  qua uitvoering vastgelegd in een zevental wetten die al bestaan, zoals de telecommunicatiewet

Annelies: Maar ook inderdaad  nog een stapje verder in die uh in die wet die ik net noem voor de overheid. En het gaat gigantisch veel impact hebben. Die gaat van kracht zijn vanaf juni 2025. Dus dat is echt niet heel lang meer. Dat is nog iets meer dan een

Chantal: Nee. Ja, klinkt heel ver weg. Maar het is je bent er zo. Ja. En dat gaat dus voor iedereen gelden die iets met een schermpje doet. Dus

Annelies: Nou, ik heb. Ik heb het lijstje hier uh dan moet je even opletten. Maar dat gaat dus gelden voor computers en besturingssoftware. Dus gewoon de software op je op je computer. moet aan de toegankelijke site vereisten gaan voldoen. E-books. Dus de manier waarop je ze koopt. Maar ook de manier waarop je ze leest.

Annelies: Euh, webshops. Nou. Uh. Ik wil niet veel zeggen, maar heel veel shops zijn verre van toegankelijk.  Maar ook en dit vind ik zelf een hele interessante: pinautomaten. Uh, ticket services en incheckmachines. Dus uh. Wat je op Schiphol hebt met de incheckbaliesmachines. Hoe heten die dingen die die zuilen, zeg maar.

Annelies: Maar ook bijvoorbeeld de NS ticket machines, zeg maar. Die moeten ook een heel stuk toegankelijker zijn. En nou ja, goed. Ik denk dat de NS al een heel eind is. Maar pinautomaten bijvoorbeeld die hebben daar ook al heel veel aan gedaan. En ik weet niet of je dat geldmaatje wel eens hebt gezien maar er zitten ook wat opties in om uh om met audiobegeleiding uh erdoor heen te gaan eigenlijk.

Chantal: Ja, ik sta bijna nooit aan de pinzuil…. Maar ik kan me voorstellen dat dat daar inderdaad iets van uh. Ik. Ik zal er eens op letten. Ik moet toevallig moet ik vandaag pinnen. Dus ik ga dan eens. Uh.

Annelies: Ja, maar eens op letten wat voor opties erop zitten. Inderdaad voor voor auditieve begeleiding.  Nou ja, smartphones dus software op je smartphone moet uh uh toegankelijk zijn. En er zitten wel wat opties in al om uh toegankelijkheid mogelijk te maken. Dus  Je kan hem heel vaak al besturen met uh

Annelies: nou ja, een voice bericht zal ik maar zeggen.  Nou ja, tv apparatuur met betrekking tot digitale televisiediensten. Dus uh hè, die die web applicaties die jij op je televisie hebt zitten en al dat soort dingen. uh geldt dus ook voor Netflix en Videoland en Spotify. uh dat soort dingen.

Annelies: Telecommunicatiediensten uh. Zoals de apps en websites van je provider. Dus

Chantal: Hoe lang is die lijst?

Annelies: Ja, dat is best wel lang. Maar goed, in ieder geval ben er bijna.  Nou ja, uh even kijken. Online en offline diensten die te maken hebben met transport. Dus dat is eigenlijk het voorbeeld wat ik net al noemde over de NS ticketapparaatjes

Annelies: maar ook heel groot: alle financiële diensten zoals internetbankieren  Op zich steken banken er natuurlijk best wel wat werk in om echt uh aan een goede UX te werken, maar. Nee, echte echte toegankelijkheid is in heel veel euh bankgevallen nog wel ver te zoeken.

Chantal: ben eigenlijk ontzettend benieuwd van Goh, waarop zijn al deze dingen het nu nu dan niet? Weet je. Ik kan het me natuurlijk niet niet voorstellen omdat ik het niet weet hoe het is om die beperking te hebben. Maar ik ben ontzettend benieuwd. naar naar waarop deze dingen dan het nu niet….

Chantal: Het is zo vanzelfsprekend, maar eigenlijk valt mijn mond open.  dat er zoveel plekken zijn waarop je vast kunt lopen. Ik moet het even laten bezinken. Ga ga door met je lijst.

Annelies: Ja, nee, nee, dat is. Dit is in principe de lijst. Maar wat wat dus ook nog een hele belangrijk is. En misschien ook wel voor uh luisteraars van uh van deze podcast is dus alles wat Software As A Service is. Dus  denk bijvoorbeeld aan  nou ja. dit programma. Wat wij dus letterlijk nu gebruiken om deze podcast op te nemen.

Annelies: Dus dat uh Stream Yard is dat maar  bijvoorbeeld ook programma’s die je gebruikt om e-mails te verzenden,

Chantal: Ja

Annelies: mails dus uh zoals nou ja, MailChimp waarschijnlijk niet, want die die valt niet in de EU, denk ik qua wetgeving maar. uh. Maar bijvoorbeeld, he… wat wat nu al best wel dingen. Ze zeggen dat ook over Canva bijvoorbeeld

Annelies: Nou ja, denk aan aan services zoals Zoom…. Op het moment dat het geleverd wordt aan de Europeanen, moet het eraan gaan voldoen. Dus ja, waarschijnlijk mailt je hem dan dus wel ook.

Chantal: Ja,

Annelies: Maar het gaat dus echt forse impact hebben. En het is dus wel grappig, want ik heb laatst inderdaad ook in een traject gezeten met een opdrachtgever  die uh nu met een inkoop bezig is voor zo’n marketingprogramma om e-mails te gaan versturen.

Annelies: En daar heb ik ook de vraag gesteld van Goh, hebben jullie op de roadmap staan om jullie programma uh digitaal toegankelijker te maken, zeg maar voor zoveel dat niet al aan het doen was.. Nou ja, dat ze zich dus nog helemaal niet zo bewust zijn dat dat over een jaar, zeg maar uh verplicht gaat zijn op het zeker op het moment dat zij leveren aan de overheid dan dan.

Annelies: Dan moet dat eigenlijk al lang maar vooruit.

Chantal: Ja, ik denk dat…. dit is… is zo’n ver van een bedshow voor voor heel veel mensen, denk ik. En  Daarom vind ik daarom vind ik ook wel, vond ik het belangrijk om uh om je langs te te hebben.  en en en en het hierover te hebben. Ik ik zit even te denken van hé, jij zegt wij zoeken mensen om die onderzoeken te doen.

Chantal: Ja, ik kan me voorstellen, we hebben al zo wij overal mensen tekort dus even vanuit de hele praktische kant, weet je. Ja, je kan nu natuurlijk zeggen van Oh, dit moet wetgeving, maar dit kan voorlopig toch niet gecontroleerd worden, het zal m’n tijd wel duren.

Annelies: Nou ja, dat is dus de grap, hè. Het toezicht gaat namelijk wel gewoon georganiseerd worden. Daar zijn ze nu al mee bezig. Dus  dus er gaan op een bepaald moment gewoon steekproeven komen. En het ding is omdat het ook vastgelegd is in bestaande wetgeving straks  zijn die toezichtpartijen er gewoon al, hè.

Annelies: Er is gewoon al toezicht op de telecommunicatiewet. Er is al toezicht op  uh privacywetgeving, zeg maar. En al die dingen die daar aan toe worden gevoegd, hè, de de een of andere waren wet, zeg maar uh nou ja, daar is gewoon toezicht op uh de Autoriteit Consent en Markt.

Chantal: Maar die kampen natuurlijk allemaal met tekorten.

Annelies: dat wel. Maar ze kunnen natuurlijk wel steeds proefgewijs of op basis van feedback.

Annelies: Wat wat dus eigenlijk zeg maar de reden is om iets te gaan controleren zijn dus inderdaad die meldingen. Dat doet de ACM nu ook. Op het moment dat er genoeg meldingen binnenkomen over hetzelfde bedrijf. Gaan ze dus kijken van wat is hier aan de hand. En op het moment dat ze dan dus inderdaad constateren van het voldoet dus inderdaad niet aan wat de wet daaraan stelt.

Annelies: Dan kunnen ze dus sancties opleggen.  Nou ja, nu zijn de sancties nog niet helemaal bekendgemaakt. Maar ja, je kan er natuurlijk gewoon best wel gif op innemen. Dat dat behoorlijke sancties gaan zijn. En zeker op het moment dat daar gewoon serieus geld wordt verdiend aan consenten  Ja, dan, dan denk ik dat de sancties ook navenant gaan zijn.

Annelies: En dat geldt natuurlijk ook nu voor overtredingen op op de huidige privacywetgeving of op de huidige telecommunicatiewet. Dat zijn ook geen kleine boetes.

Chantal: Nee, nee, precies, dat is ook zo. Maar dan hè, daarop terugkomend waar we het ook in het begin al over hadden. En ik weet zeker dat jij dat ook zo ziet. En dat we ook de luisteraar op het hart drukken van Ja, je kan zeggen Nou ja, het is wetgeving, sanctie. Ik zie het wel wanneer ik aan de beurt ben. Maar doe dit nou niet omdat dit verplicht wordt.

Chantal: maar doe dit echt omdat je eigenlijk. Je wilt zorgen dat je met iedereen kunt communiceren. dat iedereen op jouw sein kan dat ook iedereen iets bij je kan kopen. Dus het is ook een stukje eigen belang om dit te doen. Je hoeft niet een complete altruïst te zijn om het te implementeren. Maar ik denk dat dat eigenlijk veel belangrijker is.

Chantal: Dus kijk, je hebt een stok achter de deur. Je zal moeten, want er komt wetgeving aan. De kans dat je gepakt wordt, is afhankelijk van wie je bent natuurlijk gering tot tot tot tot klein. Maar dat moet denk ik niet het uitgangspunt zijn om de streamyard software die komt meteen heel toegankelijk met een duimpje omhoog.

Chantal: Maar dat moet denk ik niet de reden zijn om dit te doen, he. Dat dat zie ik toch bij veel mensen als dingen moeten gebeuren omdat het moet, dan wil niemand er wat aan. Ga dit oppakken omdat je zegt van Ja, ik vind dit toch wel belangrijk. Ik wil mensen niet buiten sluiten.

Annelies: Ja, precies. En dat is het gewoon. En  ik ik heb, zeg maar in de jaren dat ik bij heel veel verschillende organisaties binnenkwam ook gemerkt dat mensen die zeuren over de website als vervelend worden ervaren. Zo van Ja, dan moet ik dan niet, website werkt en. Ja, maar zie je dat nou als een signaal dat je dingen kan beter maken aan je website.

Annelies: En dat je dus voor een veel grotere doelgroep ook er kan zijn. En  dat je hè, wat je zegt inderdaad. Het klinkt altijd een beetje scheef. Maar ja, er mag gewoon geld verdiend worden in Nederland. En laten we daar ook niet moeilijk over doen.  En dat mensen willen geld uitgeven uh aan jouw product of dienst.

Annelies: Geef ze dan ook de mogelijkheid om dat te doen en gaan ze niet aan alle kanten uitsluiten. dus dat

Chantal: Nee, dat ben ik helemaal met je eens hoor.

Annelies: reden. En je kan dus inderdaad beter nu gewoon beginnen. Nu  Nou ja, hoe zeg je dat? De de de hele heisa nog niet is begonnen dat uh

Chantal: Ja, en het hoeft ook dus niet moeilijk te zijn, he. Ik wil dus kijk, aan de ene kant denk ik nodig eens wat mensen uit om bijvoorbeeld je app te laten testen. Maar waarschijnlijk is dat niet eens nodig. Er zijn gewoon strikte richtlijnen kwantificeerbaar, heel duidelijk, heel helder, heel concreet.

Chantal: Dit, dit, dit en dit en dit moet er aan gebeuren.  Dus weet je Ja, je hoeft ook niet zelf uit het wiel uit te gaan vinden hoe dit nou

Annelies: Nee, zeker niet. En ik bedoel, er zijn echt voorbeelden daarover van hoe je hoe je dingen goed kan implementeren. Als je even googelt, zeg maar. Tuurlijk, je moet er even werk in steken. Je moet die regels even leren kennen.  Je moet even kijken van Oh ja, Hoe ga ik dat dan inderdaad toepassen op mijn eigen website.

Annelies: Dat is natuurlijk met met eigenlijk alles. Zo geldt ook als je net in de SEO bent begonnen. Dan kost het ook even moeite om uit te pluizen van Hoe werkt dat dan allemaal? En  weet je wanneer is het goed. Ja, dat geldt hiermee ook  En het voordeel is dat je hiermee dus ook daadwerkelijk kan testen. Of het op een bepaald punt dan ook goed is.

Annelies: Dus je hoeft uh. Daar hoef je geen aannames over te doen. Dat is gewoon goed of niet goed

Chantal: Ja Ja Ja Ja.

Annelies: nou ja.

Chantal:  Wat ik even zit te denken, want de de meeste mensen luisteren naar deze podcast weet ik tijdens bijvoorbeeld schoonmaken, autorijden of ergens anders. Die hebben vast geen pen en papier in de hand. Heb jij iets wat wat je kan delen aan wat wat links of wat plekken waar informatie staat, misschien wat websites waar je mensen kunt vinden die je kunnen helpen bij dit soort toetsen, waar de mensen zich kunnen melden die zeggen Goh, ik vind dit zo, ik vind dit leuk, ik wil die kant op, hè, en eh  die die zeggen ik wil mee gaan helpen aan dit soort onderzoeken te doen.

Chantal: Kun je een lijstje aanleveren dat we er wat shownotes van van maken, dat mensen daar naar door door kunnen klikken. Misschien tools ook zo die contrast tool en zo.

Annelies: Nou ja, tuurlijk dat uh die die kan ik gewoon allemaal even uh achteraf uh delen. En dan ook met jou uh op je website, denk ik. Uh publiceren. Nou ja, wat mensen wel makkelijk kunnen onthouden. Het is natuurlijk uh. Nou ja, digitaal toegankelijk punt nl waar ik voor werk. Daar staat ook superveel informatie op.

Annelies: Ook allemaal white papers die je gratis kan downloaden met superveel informatie over hoe dit allemaal werkt. wat die richtlijnen inhouden. Wat die nieuwe wetgeving gaat betekenen. Want daar zijn ook uitzonderingen op. En dat wou ik nog even zeggen  Als je als organisatie minder dan tien medewerkers hebt en minder dan twee miljoen omzet per jaar hebt, dan hoef je daar nog niet aan mee te doen.

Annelies: wat niet wil zeggen dat je dus niet moet doen. Ik zou juist zeggen van Maak je website dan zo snel mogelijk toegankelijk als je de gelegenheid hebt.  Want daar kan je juist ook nu voordeel uithalen, he. Want  hoe toegankelijker jij bent, hoe beter dat ook is voor. Uh. Inderdaad bereiken van een goede grote doelgroep  plus wat ik nog steeds niet heb genoemd in deze podcast.

Annelies: Maar wat dus wel ook relevant is voor die ze specialisten is dat  het ook goed is voor de vindbaarheid.  Google. Die houdt ook tegenwoordig rekening mee met toegankelijkheid. Het is volgens mij nog geen harde  Hoe heet zo’n ding.

Chantal: ranking factor.

Annelies: geen ranking factor inderdaad, maar uh in in die uh. In de verschillende tools die Google beat zit ook wel een soort van indicatie over toegankelijkheid van je website.

Annelies: Al zou ik daar niet veel waarde aan hechten, want dat zijn geautomatiseerde checks op een paar onderdelen van toegankelijkheid. Dus dat. Dat zegt niet zo gek veel  Maar het geeft wel aan dat Google het ook belangrijk vindt. Plus dat heel veel uh dingen die je website toegankelijker maken. Ook gelden voor goede zoekmachine optimalisatie.

Annelies: Dus he. Je had het net over al teksten en die goed invullen. Nou ja, voor afbeeldingen die ook daadwerkelijk wat zeggen  Is dat goed om inderdaad in te vullen. Dat is er eentje van.

Chantal: Nou, en dan wil ik daar meteen op inhaken, want dat weten misschien ook de luisteraars niet. De alt tekst wordt door Google gebruikt om te begrijpen wat op een foto staat. Daar hebben ze ook natuurlijk inmiddels wel software voor die dat kan. Maar hij is oorspronkelijk was het een element van software voor blinden en slechtzienden, zodat er voorgelezen kon worden waar het over gaat.

Chantal: En dat heeft Google gebruikt in hun in hun ranking factor in hun algoritme om daarnaar te kijken.

Annelies: mhm.

Chantal: Ik denk dat dat heel belangrijk is voor de luisteraar om dat wel te beseffen dat hier het andersom is.

Annelies: dat is dus inderdaad niet dat toegankelijkheid is ontstaan uit uh zoekmachine optimalisatie. Maar inderdaad andersom. En daarom gaat iemand die uh goed is met uh met SEO ook heel veel eisen herkennen.  aan goede SEO vereisten, zeg maar. Dus inderdaad ook een goede pagina titel. Bijvoorbeeld. Is er daar eentje van

Annelies: Nou ja, En

Chantal: die onder gespamd is met keywords.

Annelies: precies. En een goede uh linkbeschrijving. Als je een linkje zeg maar in een tekst hebt staan bijvoorbeeld  En dat duidelijk is waar je heen gaat. Dus inderdaad niet de klik hier. Maar dus inderdaad een zinnetje over wat de pagina wordt waar je naartoe gaat. En ook de consistentie daarin dus altijd

Annelies: Een goede navigatie is ook één van de dingen die voor SEO heel belangrijk zijn. Uh. En nou ja, ik zeg in alle gevallen al jaren. En ook toen ik nog wel SEO consultant was. Keep it simple stupid  Geldt zeker hiervoor.

Chantal: Ja. Ja. Ja, ik ben het met je eens, hoor. Ik  ik vond het echt superinteressant. Ik heb er heel veel van geleerd.  Helaas val ik in de groep met minder dan tien werknemers en minder dan twee miljoen omzet per jaar. Maar ik denk dat

Annelies: je status beter kan maken.

Chantal: Maar ik vind ook ik moet er eigenlijk wel naar kijken van Goh, weet je hoe hoe hoe is dit hiermee

Chantal: En ik denk ook voor de luisteraars. Of je nou voor jezelf werkt of dat je bij een groot bedrijf zit. Kijk er eens naar kijk, leg je site eens naast die richtlijnen, koppel eens sowieso je muis af en kijk hoever je dan nog komt, he. Dat vind ik eigenlijk gewoon een stukje zelfkastijding wat je jezelf aan moet doen om te weten wat je van je klant vraagt.

Chantal: Ga je er eens in verdiepen voordat dit moet en dus afgeraffeld gaat worden om een bepaalde dat te halen.  Annelies, ben, ben ik nog iets vergeten? Is er nog iets wat jij de luisteraar mee wil geven?

Annelies: Ja, ik wilde hier nog aan toevoegen. Um. Iets doen is beter dan niets doen. Dus wordt niet overweldigd door al die regels waar je misschien niet op korte termijn aan kan gaan voldoen.. Maar kijk naar wat je wel kan doen. Want je maakt het per definitie beter voor een aantal mensen. En misschien niet in de groep, maar wel instapjes beter voor

Chantal: elke stap maakt het al beter. Ik denk dat je dat vind ik een hele mooie hele mooie toevoeging ook om er mee af te sluiten. Als mensen zeggen ik wil hier meer van weten, digitaal toegankelijk.nl.  Ik neem aan dat ze jou ook op LinkedIn kunnen kunnen vinden.  Ik wil je heel erg bedanken voor je aanwezigheid, voor je uitleg.

Chantal: En ik hoop dat de luisteraars ook zeggen Goh, dit was nou eens een een interessant onderwerp waar ik niet zo heel veel van wist. Annelies, dank je wel dat je dat je hier wilde zijn.

Annelies: Nou ja, jij ook, bedankt. En alle luisteraars ook bedankt voor het luisteren. Want ik vind het zelf een heel belangrijk onderwerp. Dus ik hoop jullie

Annelies: inmiddels ook.

Chantal: Ja. Is het ook. Is het ook. Dank je wel.

Meer weten?

Bericht van Annelies:

Let goed op met wie je samenwerkt als het gaat om audits en advies rondom digitale toegankelijkheid. Er zijn veel organisaties en bedrijven die zeggen tools of checks goedkoop aan te bieden. Omdat voldoen aan de richtlijnen vrijwel altijd inhoudt dat je ook handmatige checks moet doen, is het even opletten wat je dan krijgt. Als het te mooi is om waar te zijn, dan is het dat vaak ook. De meeste geautomatiseerde tools bieden alleen een indicatie of startpunt, geen volledig onderzoek. Maar dat is eigenlijk net als met SEO, er is helaas nou eenmaal geen shortcut. 

Wil weten hoe helpful jouw content is?

Wil jij weten of jouw content helpful is, of je unieke content hebt, wat er beter kan, of je bestaansrecht hebt ten opzichte van AI tools, waar kansen liggen etc? Ik maak graag voor jou een uitgebreide helpful content analyse. Dit wordt geen 300 pagina’s tellen Word-document, maar een praktisch document met visuals, tips, toelichting en argumentatie. Uiteraard spreken we de bevindingen daarna samen door zodat jij weet wat je kunt doen om helpful content te maken en je te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. 

Lees verder

De maart 2024 updates, waarschijnlijk een van de meest spraakmakende ronde van Google-updates van de afgelopen jaren. Wat is er aan de hand? Waarom ‘slacht’ Google massaal websites af en wat hebben de getroffen websites met elkaar gemeen?