Dít onderscheidt gewone posts van geweldige posts

Nu ik zo’n beetje permanent gehuisvest ben op Linkedin, valt me op: de ene post vind ik echt waanzinnig leuk en laat me stoppen met scrollen van de andere denk ik: mwah, meh, mwah. Wat maakt het verschil? Dít!

Post op Linkedin

Bijna dagelijks plaats ik een post op LinkedIn over ontwikkelingen, mijn visie of iets dat je moet weten over SEO of Organic Marketing. De posts die het meest belangrijk zijn, bewaar ik tussen m’n blogartikelen. Zo kun jij iets terugvinden als je dat wil, ook via Google!

Volg mij op LinkedIn!

Posts maken op Linkedin? Zó maak je geweldige posts!

Mwah-meh-mwah posts op Linkedin: dít maakt het onderscheid tussen een post en een geweldige post 👇

Nu ik zo’n beetje permanent gehuisvest ben op Linkedin, valt me op: de ene post vind ik echt waanzinnig leuk en laat me stoppen met scrollen 💣 van de andere denk ik: mwah, meh, mwah 😴

Bij de mwah-meh-mwah posts valt me op dat het eigenlijk altijd saaie, “algemeen bekende” kennis of tips zijn. In mijn vakgebied zijn het bijvoorbeeld onderwerpen als “het belang van de H1”, “5 tools om keyword onderzoek te doen” of “Hoe optimaliseer je afbeeldingen?” Of tegenwoordig: “3 prompts voor de beste tekst uit ChatGPT”…
Maar ook: “3 ontwikkelingen die spelen in vakgebied x” of “5 tips om meer kliks te krijgen naar je site”.

Waarom doen die posts mij niets?
Het antwoord vind ik als ik de posts die bekijk die mij wél aanspreken 🤩 en niet alleen mij, deze posts hebben altijd enorm veel reacties. Het doet dus heel veel mensen iets.

Het zijn de posts waarin de afzender altijd iets ánders doet. 
Wat? Na een rondje analyseren kan zeggen dat geweldige posts een van de volgende dingen dit bevatten:

1️⃣ ze zijn concreet (niet 3 tips om.. maar 1 belofte wat je ermee bereikt)
2️⃣ ze bevatten een nieuwigheidje (nieuw gebruik of toepassing bijv)
3️⃣ de afzender gaat iets duiden
4️⃣ de afzender heeft een afwijkende mening  of poneert een controversiële stelling 
5️⃣ ze belichten een andere invalshoek 
6️⃣ ze bevatten een eigen visie op ontwikkelingen 
7️⃣ er wordt iets ter discussie wordt gesteld of bevraagd (waarom doen we dat eigenlijk zo)
8️⃣ ervaringen en cases

De afzenders die een geweldige post maken, ‘rehashen’ dus niet algemeen bekende dingen, ze voegen altijd hun eigen saus toe.

Wat mij betreft dus ook de gratis tip van de dag:

Deel niet: “Google kondigde vandaag X aan”
Maar wel: “Google kondigde X aan ik denk dat het dit betekent voor jou”

Niet: 5 tips voor een goede H1
Wel: Deze titel verdubbelde het aantal kliks

Niet: 3 ontwikkelingen in de HR op een rij
Wel: [ontwikkeling x]: het aantrekken van talent wordt nog lastiger

En er is nóg iets waar je over moet nadenken: de cliffhanger. Dit zijn de eerste twee regels die mensen zien.

Als mijn titel was geweest: 8 tips voor een goede Linkedin-post had je ‘m misschien niet aangeklikt omdat je denkt: pfffft nog meer tips, ik weet het wel hoor (het who cares-filter 🤷‍♀️ )
👉 Het wordt ‘dít’ roept echter FOMO op en belooft iets concreets.

Kortom, het verschil tussen een Linkedin-post en een geweldige Linkedin-post is in ieder geval:

✅ Aan geweldige posts is waarde toegevoegd door de afzender 
✅ Geweldige posts hebben een introductie die door het who cares-filter heen breekt


Ik ben bezig met het ontwikkelen van een training “Killer posts maken op Linkedin” zodat ook jij door who cares-filters heen kan breken. De komende periode deel ik hier alvast wat ik wat learnings uit mijn training.
Volg me 🔔 als je jij ook killer posts wil leren maken!

Naar de originele post op LinkedIn

De originele post op Linkedin met alle likes en commentaren kun je hier terugvinden. 

Lees verder

Het publiceren van content op je site en wachten tot er verkeer komt, is alsof je je content laat wegrotten… ls jij dus hele mooie blogs maakt (voor SEO bijv.) en zit te wachten op verkeer, dan kun je nog wel eens heel lang wachten.