Continuous scrolling: tijd voor een hervorming van de SERP?

0
(0)

Read the English version of this blog. 

Vorige week kwam Google met het nieuws dat ze in de US afscheid gaan nemen van paginering en in plaats daarvan overgaan op continuous scrolling. Google start met Engelstalige zoekopdrachten op mobile devices in de US. Volgens Google is de reden om gebruikers die meer over een onderwerp willen weten beter te bedienen. Maar als we het hebben over verbeteringen en veranderingen, dan heb ik nog wel een idee voor Google: gebruik dit moment om de nieuwe SERP samen te stellen op basis van data uit de Mensen vragen ook-module. Als je toch meer dan 10 plekken te vergeven hebt, waarom zou je die dan niet vullen met een ander soort pagina? Dat verlost ons SEO’s van die eeuwige focus op listers of saaie salespagina’s en dwingt websites om écht goede content te gaan maken. In dit pleidooi, deze hartenkreet, deze schreeuw om verandering leg ik m’n idee uit.

Beste Google,

Het is niet zo gebruikelijk om het op deze manier te doen, maar ach wat maakt het ook uit. Toen ik ging nadenken over continuous scrolling in de SERP kwamen er allemaal ideeën opborrelen en ging het kriebelen om ze uit te werken en te delen met de wereld. Ja, het zijn rare ideeën die je zeker niet verwacht van een SEO-specialist, maar ik ben dan ook geen doorsnee SEO-specialist. Vinden jullie ook niet dat het hoog tijd is om ons te verlossen van de SERP die al jarenlang zo’n 10 blauwe linkjes onder elkaar laat zien van allemaal dezelfde soort pagina’s? 

Continuous scrolling, een interessantere SERP?

Zou het een idee zijn om de overgang naar continuous scrolling aan te pakken om de SERP meteen meer op een nieuwsfeed te laten lijken? En dan niet gewoon eentje met veel content, maar zo eentje met verschillende soorten pagina’s en verschillende soorten SEO-resultaten? Immers, hoe meer interessante content, hoe groter de kans dat mensen van alles willen zien en langer in omgeving van Google blijven. Dat is wat jullie graag willen toch? Volgens mij hebben we dan een win-win situatie want als gebruiker en SEO-specialist wil ik wel eens wat anders zien dan altijd maar diezelfde listers of standaard salespagina’s. Jullie mogen dan wat content van ons pakken, in ruil voor een ander landschap?

Wat er mis is met de huidige SERP

Vooral op non-branded keywords met hoge zoekvolumes zien we altijd dezelfde soort pagina’s/content ranken: lister pagina’s geoptimaliseerd voor dat ene non-branded keyword of van die typische SEO-salespagina’s die weinig waarde toevoegen.

Voorbeeld: robotstofzuiger

Kijk maar eens naar de SERP op het keyword ‘ robotstofzuiger’ . Je ziet allemaal webwinkels met lister pages met daarop robotstofzuigers, aangevuld met 1 SEO-resultaat van de consumentenbond en 1 SEO-resultaat van een krant met een nieuwsartikel. 

Wat er nu gebeurt is dat elke webwinkel de lister pagina aan het optimaliseren is voor het zoekwoord ‘robotstofzuiger’ en dat ze allemaal aan het linkbuilden zijn om die listers maar te laten ranken. Onze opdrachtgevers zien veel liever dat we aan listers werken dan dat we komen met adviezen over soft content zoals blogs of andere informatieve content over robotstofzuigers. Hetzelfde geldt voor zoekwoorden zoals Amerikaanse koelkast (listers), witte wijn (listers), ondergoed (listers), taart bezorgen (listers), tandenborstel (listers), housewarming cadeau (listers) en ga zo maar door. Hieronder een aantal screenshots van deze SERPS, alle roze pijltjes verwijzen naar listers. 

 

Voorbeeld SERP met listers

Dienstensector? Altijd maar diezelfde saaie landingspagina’s

Maar ook in de dienstverlening zie je dit gebeuren. Zoek maar eens naar HR-software, ooglidcorrectie of duurzaam beleggen. Hier zijn het niet de listers maar de standaard, saaie, salespagina’s die geoptimaliseerd zijn voor die ene zoekopdracht, dat ene keyword. Elk bedrijf in deze branche zet vol in op deze landingspagina’s. Op dit soort zoektermen kom je er namelijk met interessante, relevante soft content zoals blogs, tips, tricks en vernieuwende inzichten niet doorheen. Als je als nieuwkomer niet optimaliseert op die zoekterm en werkt aan een mega linkprofiel van met name van de listers dan is zichtbaarheid op deze termen vaak ook niet meer te bereiken. De markt is verzadigd en de toetredingsdrempels zijn te hoog. 

Wat zijn intenties op zulke termen?

Maar wil een gebruiker oneindig veel listers onder elkaar zien? Op een zoekterm als ‘ondergoed’ snap ik het nog wel. Maar als je zoekt naar ‘witte wijn’, waarom zien we dan niet meer content met tips over lekkere witte wijnen en bijzondere witte wijnen? Gewoon om mensen te helpen kiezen want als je zoekt naar witte wijn, dan weet je (denk ik) nog niet welke witte wijn je zoekt. Misschien wel een Duitse, een zoete, een goedkope of juist een exclusieve. Waarom zien we daarop niet meer content die mensen helpt de juiste wijn te kiezen? Waarom bestaat 90% van de SEO-resultaten uit lister pagina’s? Ander voorbeeld: waarom zien we geen tips over hoe je een tandenborstel kiest en hoe je het beste kunt poetsen op het zoekwoord ‘tandenborstel’? 

Ik denk niet dat listers helemaal uit de mode zijn, alles behalve zelfs. Natuurlijk willen mensen soms gewoon assortiment bekijken. Maar is er niet ook behoefte aan andere soorten SEO-resultaten? Wat zegt de data over het klikgedrag in de People Also Ask/Mensen vragen ook? Vooral op dit soort generieke non-branded zoektermen zagen we opeens interessante vragen staan die gerelateerd zijn aan het onderwerp maar gepaard gaan met bredere zoekintenties. Hebben jullie daarin inderdaad gezien dat er meer intenties verscholen gaan achter zo’n keyword? 

Voorbeeld mensen vragen ook

Het lijkt me dat jullie inmiddels flink wat data zouden moeten hebben vergaard en daarmee een goed beeld moeten hebben van wat mensen dan echt zoeken op dit soort keywords met veel zoekvolume? Ik ben razend benieuwd? Onderbouwt de data dit betoog? Hebben mensen een bredere informatiebehoefte? Zo ja, hopelijk is dan de overstap naar een SERP met continuous scrolling een uitgelezen kans om de SERP om te gooien: meer ruimte voor andere soorten resultaten!

Het lijkt erop alsof jullie al goed op weg zijn want op het zoekwoord witte wijn zie ik inmiddels een informatief artikel ranken, op nummer 1 of ben ik de enige?

Informatief artikel op generieke zoekterm in SERP

Wat als jullie andere soort content zouden laten zien op deze toptermen?

Wat zou er gebeuren als jullie zouden besluiten om ook eens/meer soft content te laten zien op dit soort non-branded high volume zoektermen? Met soft content bedoel ik blogs en informatieve artikelen met tips en adviezen, how to’s, keuzewizards, longreads etc. Waardevolle content in plaats van altijd maar listers of niets zeggende salespagina’s die geoptimaliseerd zijn op dat ene keyword. 

Als dit soort content beter zichtbaar zou zijn op deze high volume top keywords, weet je wat er dan gaat gebeuren met onze websites? Dan gaan we eindelijk een keer echt goede content maken, een echt goede website. Dan is de vraag niet meer eerst: hoeveel zoekvolume zit er op zo’n vraag. Nee als we in Google op zulke keywords soft content zien met allerlei verschillende invalshoeken en dus het zoekwoord wordt los getrokken van het soort resultaat, dan moeten wij zelf gaan bedenken welke content handig/behulpzaam/interessant zal zijn. Jullie zeggen al jaren: ‘ just create a good website, everything else will follow’. Maar dat is nu natuurlijk onzin, tot nu toe heb je vooral een goede listers nodig met veel linkwaarde om zichtbaar te zijn.

Waarom dit soort content er weinig is

Ik zit al 11 jaar in SEO en zie maar weinig bedrijven die willen investeren in goede content. Mijn eigen klanten heb ik meestal wel overtuigd omdat ik een onheilspellend verhaal heb over een verzadigde markt op top keywords, maar ik zie veel meer bedrijven die er niet aan willen. De reactie is maar al te vaak: “Eerst listers, eerst transactionele pagina’s en misschien ooit -als marketing nog een potje met geld over heeft- dan kijken we wel eens. Maar alleen als je tegen die tijd een goede business case kunt maken van de verwachte ROI hè.”

En weet je waarom dat nu zo gaat? Omdat de SERP op non-branded keywords met veel zoekvolume vanuit SEO altijd transactionele pagina’s laat zien. De soft content die mensen echt verder helpt, zie je vaak alleen als mensen een long tail zoekopdracht doen waaruit blijkt dat ze zelf echt die zoekvraag hebben. En aangezien dat zoekvolume kleiner is, is dat voor veel bedrijven bijzaak. 

Kom op Google, dwing bedrijven het anders te gaan doen!

Als jullie informatieve content een kans geven op non-branded high volume zoekwoorden, dan dwingen jullie bedrijven om het eens anders te gaan doen. Mogelijk haalt dat eindelijk de focus af van het optimaliseren van lister pages, het leggen van interne links naar die pagina’s en het najagen van externe links op die pagina’s. Wellicht zorgt het ervoor dat we eindelijk eens echt content gaan maken waar mensen behoefte aan hebben ook als je uit keyword onderzoek geen zoekvolume op dat soort zoekopdrachten kunt vinden. Op dat moment is zoekvolume namelijk niet meer een voorwaarde omdat zoekvolume op een keyword niets zegt over het soort content dat je gaat zien. 

Op dat moment draai je alles om: wij moeten goede content gaan maken omdat je ons op keywords met veel zoekvolume ziet. Goh, wat zou onze klant eigenlijk willen weten over make up, goede witte wijn, ooglidcorrecties, robotstofzuigers etc. 

Een voorbeeld: ooglidcorrecties

Ik sprak laatst een kliniek die ooglidcorrecties doet; ze doen alles om op 1 te komen op het woord ‘ooglidcorrectie’. Nou ja alles, ze optimaliseren hun sales/landingspagina en gaan linkbuilden rondom deze pagina. Waarom? Omdat we op het trefwoord ‘ooglidcorrectie’  SEO-resultaten zien waarvan 80% een soort salespagina is, zie de roze pijltjes. Het zijn allemaal dezelfde soort landingspagina’s maar dan van kliniek A, B of C. 

huidige serp ooglidcorrectie

Maar als we eens vanuit de gebruiker kijken die in Google zoekt naar een ooglidcorrectie, gaat die behoefte dan niet veel verder dan enkel dit soort pagina’s met algemene informatie? Wat zou ik als potentiële klant in de SERP zou willen zien? Ik zou willen weten wat het ongeveer kost, hoe lang het duurt, hoe mensen het ervaren hebben, wat het resultaat is en hoe het ervoor uitzag. Ik zou willen weten of er nieuws is rondom dit soort operaties. Nou valt het bij ooglidcorrecties nog wel mee, maar rondom borstvergrotingen en implantaten is een hoop te doen op het moment. Dus Google, dat wil ik ook weten als het speelt voor datgene wat ik zoek. En ik wil video’s zien over hoe zo’n operatie in z’n werk gaat. Dus Google: minder adviespagina’s en listers graag, geef me goede content! 

Als het aan mij lag, zag het er zo uit

Ik kon het dan ook niet laten om speciaal voor jullie een opzet te maken van hoe de SERP op ‘ooglidcorrectie’ er wat mij betreft ook uit zou kunnen zien. Het gaat me niet om de volgorde of de partijen, het gaat me er om de verschillende soorten content en de verschillende soorten SEO-resultaten te laten zien. De volgorde kunnen jullie veel beter bepalen dan ik…

Wat denken jullie Google? Zou het een idee zijn om de SEO-wereld op z’n grondvesten te laten schudden en alle regels, tradities en gebruiken over keywords, intenties en soorten pagina’s over boord te gooien? Zou het een idee zijn om bedrijven echt goede content te laten maken en die te laten zien op dit soort zoektermen?  I hope you are in!

Liefs,
Een a-typische SEO-specialist die het liefste relevante/interessante content maakt in plaats van listers optimaliseert

 

Mock up SERP informatieve content op topterm

You liked this article?

Select the number of start you'd like to give to me

Average score 0 / 5. Vote count: 0

I have no rating yet, what do you think of this article?

Tof dat je dit artikel interessant vond....

Volg mij op Facebook en mis niets!

Meer 'Frisse blik' vind je hieronder:


In de spotlights

Chantalsmink.nl SEO podcast
Chantal in SEO podcast Dennis & Martijn
Chantal Smink in OAK podcast
BrightonSEO

Consultancy-ervaring:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *