Helpful Content nu ook naar Nederland! Wat nu?

Logo Chantalsmink.nl
De Helpful Content Update komt naar Nederland. Google wil websites en content belonen die de gebruiker centraal zetten. Dit gaat ten koste van websites die zich richten op SEO en zoekmachines. Wat houdt deze update precies in en moet je er bang voor zijn?

Liever luisteren?

Helpful Content Update: nu ook in NL

Donderdag 18 augustus kondigde Google de Helpful Content Update aan. Deze update was toen alleen gericht op Engelstalige zoekopdrachten. 

Op 5 december 2022 kondigde Google aan dat de update wereldwijd en voor alle talen werd uitgerold. De uitrol duurt naar verwachting 2 weken.

Helpful Content Update wereldwijd uitgerold in alle talen

Wat is de Helpful Content update?

De Helpful Content Update heeft als doel om websites die behulpzame content maken te belonen, dit gaat ten koste van websites die content maken die vooral voor zoekmachines is geschreven. Als jij content maakt die de gebruiker centraal stelt, hoef je je waarschijnlijk niet al te veel zorgen te maken. Maak jij content vooral om in zoekmachines gevonden te worden, dan moet je wellicht even alert zijn.

Wat bedoel je precies met content voor zoekmachines?

Google geeft tekst en uitleg over wat ze bedoelen met ‘content voor zoekmachines gemaakt’, laten we eens kijken naar deze criteria:

Helpful content update

Opvallend in deze richtlijnen

Persoonlijk vind ik vooral criteria 1, 3 en 4 erg interessant. Dat zijn namelijk dingen die ik toch nog maar al te vaak zie gebeuren.

Je kunt denken aan zaken als het (te) vaak herhalen van je keyword, het schrijven van onjuiste zinnen om bepaalde keywords in een bepaalde volgorde te krijgen en het maken van content om ze maar te hebben. Zo zie ik veel bedrijven die content marketeers of copywriters aan het werk zetten om snel veel content te hebben over onderwerpen, terwijl de content marketeer of copywriter inhoudelijk niet de juiste kennis bezit. Het gevolg is dat heel websites content bevatten die overal op het internet te vinden. Het is namelijk gemaakt met het doel om te hebben zodat je erop gevonden kan worden niet om je gebruiker van goede informatie te voorzien.

Google claimt behulpzame content te kunnen herkennen op basis van artificial intelligence en machine learning. Of Google hier echt goed in is, dat zal natuurlijk moet blijken.

Wanneer is je content wel behulpzaam?

Ook hier geeft Google een aantal criteria, gaan we:

  • Zou je doelgroep de content interessant vinden als ze direct naar je site toe zouden komen?
  • Blijkt uit je content dat er sprake is van expertise en kennis uit eerste hand?
  • Heeft je site een duidelijk doel of focus?
  • Als iemand je content gelezen heeft, heeft iemand dan genoeg geleerd?
  • Heeft iemand na het lezen het gevoel dat zijn of haar informatiebehoefte voorzien is of is het nodig om nog verder te Googlen op zoek naar meer informatie?
  • Houd je rekening met instructies uit andere Core Updates en de Product Reviews Update? (zie verderop).

Update raakt hele website

Opvallend is dat Google aangeeft dat ook “helpful” content minder goed kan gaan presteren in zoekmachines als er in verhouding teveel unhelpful content is. Het is belangrijk om hiervan op de hoogte te zijn!

Helpful content update raakt hele website, ook content die wel helpful is.

Product Reviews Update: echt goede reviews maken

De Product Reviews Update is een update gericht op websites die producten vergelijken en beoordelen. Google wil niet dat dit soort websites maar gewoon herkauwen wat de fabrikanten of andere websites zeggen. Google wil juist dat de auteur de producten echt zelf uitgeprobeerd heeft en dus uit eigen ervaring en uit eerste hand kan vertellen hoe het werkt. Ook ziet Google graag dat je ‘bewijs’ aanlevert in de vorm van video’s, audio of afbeeldingen, dit geeft de echtheid van review aan!

Hoe maak je dan goede, behulpzame content?

Behulpzame content zet de gebruiker de informatie behoefte centraal, de crux is om heel helder te hebben wat de gebruiker wil weten en hoe je ‘m verder helpt. Hoe ik het zelf aanpak is door mijn contentstrategie niet te baseren op keyword data maar door klantonderzoek te doen en daarmee aan de slag te gaan. Het is van belang om te weten wat voor vragen, problemen of frustraties mensen hebben en dit in je content maar ook in je hele contentstrategie centraal te zetten. Bij het maken van de content houd je vooral in ogenschouw wat je wil zeggen en laat je typische SEO-regeltjes los, bijvoorbeeld dat je content een bepaald aantal woorden zou moeten hebben.

Deze aanpak heeft een aantal voordelen: je maakt écht relevante content waar je klant waarschijnlijk echt mee geholpen is. Ook is er een goede kans dat het veel unieker is dan wat er op internet al allemaal gezegd wordt. In de afbeelding hierboven zie je het criterium: som je voornamelijk op wat anderen zeggen zonder waarde toe te voegen? Dit criterium kan nog wel eens problematischer zijn dan we nu denken.

Helpful Content Meets Indexeringsproblemen

Wat je nu namelijk merkt is dat Google steeds meer pagina’s niet meer lijkt te de indexeren. Deze ontwikkeling gaat voor mijn gevoel hand in hand met de Helpful Content Update. Is jouw content niet uniek, niet behulpzaam, vooral voor zoekmachines gemaakt of herhaal je wat er al op talloze andere plekken gemeld wordt? Dan ga je zeer waarschijnlijk grote problemen op je SEO-pad vinden. Mogelijk ligt de lat dus hoger dan enkel ‘behulpzaam’, je content moet ook uniek en onderscheidend zijn.

Voorbeeld: hoe mijn behulpzame content niet geïndexeerd werd

Hoe hoog de lat ligt, kan wel eens blijken uit mijn eigen ervaring met dit blogartikel. Toen Google op 18 augustus de update aankondigde schreef ik meteen dit blogartikel, nam een podcast op en maakte een slideshow over wat deze update inhoudt en wat je kunt verwachten.

Mijn doel was om mijn eigen klanten te informeren en natuurlijk hoopte ik er ook mee in SEO gevonden te worden.

Hoewel het een behulpzaam en nuttig artikel was, zag ik enkele dagen later dat Google de pagina wel had gecrawled maar besloten had niet te indexeren. Natuurlijk schrok ik in eerst instantie: hoezo niet?

behulpzame content niet geindexeerd in Google

Tegelijkertijd was het ook niet heel vreemd: mijn site is nieuw en heeft nog weinig autoriteit. Ondanks dat het artikel behulpzaam is, was het natuurlijk niet vernieuwend. Elke website die over SEO gaat heeft eenzelfde soort artikel geschreven met uitleg van de update: in grote lijnen deden we allemaal min of meer hetzelfde.

Wat we tegelijk weten is dat Google tegen indexeringslimieten aanloopt: het web is oneindig groot en ze kunnen niet alles opslaan. Dus gaat de lat omhoog wat de moeite waard is.

Het kan zijn dat Google heel veel pagina’s over dit onderwerp op veel verschillende sites uit de index heeft gemikt, het kan ook zijn dat omdat ik nog weinig autoriteit heb Google heeft besloten dezelfde content wel op belangrijke sites te toleren, maar niet op mijn site. Als Google tegen beperkingen aanloopt en moet kiezen, ligt ergens de grens natuurlijk.

Voor jou is deze casus een goed voorbeeld: dat content interessant en actueel is, wil niet zeggen dat het onderscheidend, relevant en van toegevoegde waarde is ten opzichte van wat er al op het web staat.

Wat je dus ook doet: doe niet hetzelfde als iedereen. Zeg en schrijf niet hetzelfde als iedereen maar voeg altijd waarde toe. Dat is waar de komende jaren de strijd gewonnen gaat worden.

Tweede blik of hulp nodig?

Als je niet goed weet of jouw content uniek, onderscheidend en goed genoeg is of als je wilt weten hoe je jouw content beter kunt maken dan kan ik je daar natuurlijk bij helpen. Uit alle updates en ontwikkelingen blijkt dat de lat hoog ligt, het is dus tijd om echt eerlijk en kritisch te zijn naar elkaar en jezelf: voeg je iets toe aan het wereldwijde web of niet.

In mijn boek ‘Handboek SEO & Contentstrategie’ ga ik uitgebreid in op wat goede content is, hoe je het maakt en hoe je aan inspiratie kunt komen.

Wil je liever 1 op 1 overleggen? Boek dan een afspraak via de SEO-vraagbaak, dan kijk ik met je mee naar jouw website.

Wil jij meer weten over hoe je relevante content maakt?

In mijn boek ‘Handboek SEO & Contentstrategie‘ ga ik uitgebreid in op alle ontwikkelingen in Google en wat dit betekent voor de manier waarop we SEO doen. Het is hoogtijd om je niet langer te focussen op keywords en content voor SEO. Je zult nu de omslag moeten maken naar content voor je gebruiker.
Kijk dus verder dan alle trucjes en short cuts die je kent en ga jezelf onderscheiden ten opzichte van de rest.

Wil je weten hoe je dit moet aanpakken? Bestel dan nu het Handboek SEO & Contentstrategie om je op weg te helpen.
Het boek wordt getipt door SEO Benelux als must-read.

Handboek SEO & Contenstrategie

Lees verder

Op 8 februari houdt Google een live conferentie over AI. Het vermoeden is dat ze hun chatbot gaan aankondigen: het antwoord op ChatGPT. Als dat zo is, is dit mogelijk revolutionair. In dit blog houd ik alle ontwikkelingen en mijn hersenspinsels voor je bij.