Google vermeldt aantal volgers in zoekresultaten

Misschien heb je het nieuws al rond zien gaan op Linkedin: Google toont volgers statistieken in de zoekresultaten bij accounts. Het lijkt iets heel kleins en onopvallends: lekker boeiend , so who cares maar dat is het volgens mij niet!

Post op Linkedin

Bijna dagelijks plaats ik een post op LinkedIn over ontwikkelingen, mijn visie of iets dat je moet weten over SEO of Organic Marketing. De posts die het meest belangrijk zijn, bewaar ik tussen m’n blogartikelen. Zo kun jij iets terugvinden als je dat wil, ook via Google!

Volg mij op LinkedIn!

Volgers social profielen zichtbaar in zoekresultaten Google

Sommige veranderingen gaan ongemerkt: Google die het aantal volgers vermeldt is geen kwestie van who cares 🤷‍♀️

👉 Misschien heb je het nieuws al rond zien gaan op Linkedin: Google toont volgers statistieken in de zoekresultaten bij accounts. Op Linkedin wordt er vooral gemeld dat Google het doet bij Linkedin-resultaten, maar je ziet het ook bij Instagram, YouTube, Twitter etc.

Het lijkt iets heel kleins en onopvallends: lekker boeiend en who cares 🤷‍♀️🤷‍♀️

Nou ehm, wacht heel even! Ik denk dat het wel degelijk een dingetje is 💡

➡ Al sinds Google bestaat probeert het te achterhalen wie er het meest relevant is. Op het moment dat de onsite-score gelijk is (content, optimalisaties etc) heeft Google een andere metric nodig om te bepalen wie mogelijk waardevoller. Van oudsher waren dat altijd links. Dát is de reden waarom men massaal aan het linkbuilden is geslagen.

Van links weten we dat het vaak gepaard gaat met linkspam en daar is Google wel klaar mee, maar er is nóg een reden waarom Google niet langer op links kan leunen. Wat dat is❓

👉 Vroegâh had iedereen een persoonlijke website. Zonder website was je af. Maar wat je ziet is dat een website eigenlijk best wel ‘uit’ is. Ja, bedrijven hebben het nog, maar heel veel personen zijn in grote mate vertrokken naar social platforms

Toevallig deed ik deze week een rondje. Ik bekeek oude linkbuildinglijsten uit 2013 en ging eens langs bij de sites waar toen grof geld betaald werd voor een linkje. Wat viel me op: van de 5 die ik bekeek bestonden er 3 niet meer en 1 was echt zwaar niet up to date.

Wist je dat zelfs de grote Nikkie Tutorials níets op haar website heeft staan, 1 YouTube video en verder helemaal niets. Nada, noppes, niets 💥

Ik weet niet in hoe grote mate persoonlijke websites niet meer populair zijn, maar mijn niet-representatieve steekproef geeft denk ik wel een hint. En het kan niet anders dan dit een hiaat vormt in Google’s algoritmes.

❓ Hoe moet Google nu bepalen wanneer het een teken van autoriteit en relevantie is als iemand het over een persoon of bedrijf heeft, als een deel van de de basis daarvoor (websites) aan het verdampen is? Mensen zoals Nikkie zijn een autoriteit, maar dat zie je niet aan hun website.

👉 Het antwoord is dat Google wil kijken naar andere signalen. In de docs over E-E-A-T kunnen we uitgebreid lezen dat Google wil weten wie de autoriteit is door o.a. naar online presence te kijken.

❗Dat Google nu het aantal volgers vermeldt is wat mij betreft een eerste stap naar het mogelijk meewegen hiervan. In ieder geval zal Google willen zien wie op social “ertoe doen” zodat evt. hun short video’s of andere content hoog kan ranken.

Maar het kan ook zomaar dat op zakelijk vlak Google kijkt naar het aantal volgers op Linkedin om te bepalen welke websites echt waardevol zijn en dus hoog ranken.

De vraag is: hoe ver zijn we van het punt dat als Google mag kiezen tussen twee websites, er ook wordt gekeken naar “wie” er de expert is op Linkedin? 

Afbeeldingen

Naar de originele post op LinkedIn

De originele post op Linkedin met alle likes en commentaren kun je hier terugvinden. 

Lees verder