Heb ik een blog nodig om goed te ranken in SEO?

heb je een blog nodig voor SEO?
5
(2)

Het valt me op dat een groot gedeelte van de online ondernemers inmiddels weet dat ze content nodig hebben om goed te presteren in SEO. Vaak wordt er bij content direct gedacht aan een blog. Toch is schrijven niet voor iedereen even simpel en eenvoudig en dus kan het opzetten en onderhouden van een relevant blog een behoorlijk obstakel zijn. Wat een blog je kan brengen voor SEO en wat de mogelijkheden zijn zonder blog, leg ik in dit artikel uit.

SEO begint bij content

Het ranken in SEO begint bij content en dan vooral goede content. Voor zoekmachines en met name Google is tekstuele content namelijk een cruciale factor. Kort gezegd: waar je op gevonden wilt worden moet je over schrijven. Als je dit niet doet, kun je nooit verwachten dat Google jouw pagina in de SEO-resultaten laat zien. Dat is natuurlijk een beetje dom want het betekent dat je zelfs met een fantastische visual of infographic nauwelijks kunt ranken als je daar geen tekstuele content bij hebt. Het kan wel maar het aantal zoekopdrachten waarop je getoond kan worden, zal heel klein zijn. Schrijf je één kleine zin bij de infographic, dan kun alleen maar gevonden worden op de combinaties van de woorden in die zin, je merknaam en het woord infographic. Ga je de hele infographic in tekstuele content duidelijk uitleggen dan kun je op enorm veel verschillende zoekopdrachten gaan ranken.

beter ranken in seo dankzij een blog

Een blog biedt nieuwe kansen om vindbaar te zijn 

Stel je voor dat jij een gezondheidscoach bent en je hebt een gewone website met daarop wat pagina’s over wat je doet, wie je bent en waar je gevestigd zit. En eventueel nog wat reviews. Je kunt dan maar heel beperkt ranken, namelijk enkel op de onderwerpen die jij behandelt op die pagina’s. Stel dat jij heel veel ervaring hebt met vegetarische gerechten, sporten met blessures en het omgaan met een suikerverslaving. Je meldt dit kort in één alinea per onderwerp op één pagina. In theorie zou je kunnen ranken op wat zoektermen, in de praktijk is dit zo goed als kansloos. Je concurrenten die uitgebreid schrijven over hun diensten, sessies en ervaringen zullen het in Google zeer waarschijnlijk veel beter doen dan jij. Een uitzondering kan zijn als jouw website ontzettend veel goede backlinks heeft. Stel dat jij elke avond mag optreden ergens in een talkshow op tv en dus van al die talkshows linkjes ontvangt, dan kan het zijn dat je een voorsprong hebt maar ik weet haast zeker dat je nog steeds verkeer mist doordat je geen content hebt.

Een blog lost heel veel van deze problemen op, je kunt namelijk voor elk onderwerp een nieuwe blog schrijven en dus vindbaar worden in Google. Een blog is dus enorm belangrijk als je met horizontale SEO aan de slag wilt!

De voordelen van een blog

Nu je weet hoe belangrijk content is, is het dus niet raar dat iedereen meteen roept dat je een blog moet hebben, wil je veel verkeer via SEO binnen halen. Een blog is namelijk een uitgelezen kans om op allerlei zoekopdrachten en thema’s te kunnen ranken die niet standaard in je site zitten. Een blog biedt alle ruimte aan diverse rubrieken en onderwerpen die je niet per se in je gewone websitestructuur wil hebben. Nog even terug naar die gezondheidscoach: stel je hebt sowieso al een pagina over suikerverslaving, een pagina over vegetarisch eten en een pagina over sporten met blessures. Waarschijnlijk kun je nog heel veel meer vertellen over deze onderwerpen want je niet op die pagina’s wil doen. Je wilt namelijk geen ellenlange pagina’s gaan creëren die niet meer lekker leesbaar zijn. Juist die extra informatie kun je goed kwijt op een blog. Je kunt een rubriek maken “vraag van de week” of je richten op één specifiek aspect van suikerverslaving. Of wat betreft het vegetarisch eten pak je één specifiek onderdeel eruit: bijvoorbeeld het belang van noten en peulvruchten bijvoorbeeld. Ik zou je dus in veel gevallen aanraden om een blog te maken en daar regelmatig wat nieuwe content op te publiceren. Een blog is dan niet alleen vanuit SEO handig, maar het heeft nog meer voordelen:

  • Je potentiele klanten krijgen een goed beeld van waar je voor staat en wat jouw aanpak is.
  • Je laat zien dat je een autoriteit bent en verstand van zaken hebt.
  • Je kunt je blog gebruiken om via social media te verspreiden onder je volgers om zo binding met hen te houden.
  • Je kunt een klant na een sessie doorsturen naar een bepaald blog om wat dingen terug te lezen of voor extra informatie, het is dus ook nog eens klantenservice!

een blog voor seo

Zoekwoordonderzoek: hoe kom je aan onderwerpen?

Veel mensen die met SEO aan de slag gaan starten met het doen van zoekwoordonderzoek. Toch denk ik dat dit in veel gevallen zonde van je tijd is. Een blog gaat niet om keywords maar om zoekopdrachten van je klant. En er zijn heel veel zoekopdrachten die je niet uit keywordtools gaat halen. Meer hierover lees je in mijn blogartikel over de onzin van keywordonderzoek.

Hoe je wel aan je onderwerpen komt, is door je klant heel goed te kennen. Welke vragen of problemen heeft iemand? Waar loopt iemand tegenaan? Welke informatie heb jij om iemand verder te helpen? Bedenk dat een blog niet om jouw product of dienst gaat, maar om het probleem van je klant. Je moet dus in staat zijn om het probleem goed in beeld te hebben en daar antwoord op te bieden. Als je klant getriggerd is, zal hij wellicht vanzelf jouw producten of diensten bekijken (het is wel handig als je onderaan je blog aangeeft hoe jij het probleem van jouw klant kan oplossen, bij mij zie je dat ook onderaan deze blog 🙂 ).

De nadelen van een blog

Natuurlijk zitten er ook wat nadelen aan. Als je een blog maakt, hebben die pagina’s vaak maar weinig interne links vanaf andere pagina’s binnen jouw website en dus duurt het meestal nóg langer dan je gewend voordat je bezoekers via SEO op je blog ziet binnenkomen. Niets is zo demotiverend als dat. En zoals gezegd; een artikel schrijven is niet voor iedereen heel eenvoudig, als je echt geen schrijftalent hebt, kan dit voelen als een enorme last. Ik heb het zelf ook, maar dan met beelden en visuele middelen. Ik heb er gewoon geen talent voor, ik zie niet welk plaatje bij welk onderwerp past en heb al zeker geen talent om zelf leuke plaatjes te vinden voor bij mijn teksten. Dat is de reden waarom je in mijn blogs altijd van die voordehand liggende plaatjes ziet. Voor mij is het minder erg, de plaatjes heb ik niet nodig voor SEO en doen (vind ik) niet af aan de kwaliteit van mijn artikelen. Als klanten wel afhaken vanwege de plaatjes, dan is het maar zo. 

Als je zelf niet goed kunt schrijven

Ook als je niet goed bent met teksten is er een oplossing. Je kunt samenwerken met copywriters die het blog voor jou schrijven. Jij stuurt hen regelmatig een goede briefing en zij maken er een leesbare tekst van. Cruciaal hierbij is je briefing. Je moet heel duidelijk overbrengen wat je wil vertellen, op welke manier, hoe je je potentiele klanten graat wilt aanspreken en wat er wel en niet in de tekst mag. Houd er rekening mee dat de copywriter geen expert is op jouw vakgebied en dus heel goed gebriefd moet worden. Het simpelste is misschien nog wel om alles wat je wilt vertellen eens uit te spreken en dat op te nemen met een voice recorder en dat je die opname deelt met een copywriter. Houd er wel rekening mee dat de kosten van copywriters flink kunnen oplopen, zeker als je kwalitatief zeer goede content wilt. 

Als je zelf een poging gaat wagen

Voordat je copywriters inschakelt is het misschien een idee om zelf eens een poging te wagen en een artikel te schrijven. Bedenk dat jouw eigen lat veel hoger ligt dan die van je klanten. De meeste klanten lezen door spelfouten en typo’s heen of zien ze niet eens. Het is wel handig om iemand mee te laten lezen met je artikel om te voorkomen dat je ingewikkelde zinnen maakt. Als je een vriend of vriendin eens mee laat lezen, kun je vaak de tekst al veel beter maken. Je kunt natuurlijk ook zelf een blogartikel schrijven en dat alleen maar laten aanpassen (proof readen) door een copywriter.

aan de slag met je eigen blog

 

Onderwerpen bedenken voor je blog

Het succes binnen SEO van je blog valt of staat natuurlijk met je onderwerpen en de kwaliteit van je artikelen. Het bedenken van een aantal onderwerpen hoeft niet heel lastig te zijn, zeker als jij een vakidioot hebt en passie hebt voor wat je doet. Vaak loop je over van de ideeën met wat je mensen zou willen uitleggen of vertellen. Sta jij op dit punt en twijfel je? Ga dan gewoon beginnen! Laat je niet afleiden door randfactoren als zoekwoordenonderzoek of SEO-optimalisaties. Ga lekker zitten, pak een kopje thee met een koekje en schrijf je eerste artikel bij wijze van try-out. Laat het lezen door klanten, vrienden of familie en vraag om een reactie. Heb jij nog geen onderwerpen of inspiratie? Geen nood, in dit artikel leg ik je uit hoe je aan inspiratie kunt komen.

Als je aan de slag gaat, wil ik je nog wel wat tips meegeven:

  • Een goede blog kan nooit kort zijn, het is mij nog nooit gelukt om mijn boodschap in minder dan 500 woorden over te brengen. Altijd als ik dat doe, vind ik dat ik niet compleet ben geweest, niet diepgaand genoeg en dat het artikel gewoon niet interessant is.
  • Er is geen criterium hoe lang een blog dan wel of niet mag zijn. Wat mij betreft is jouw blog zo lang als jij nodig hebt om je punt te maken. Dit artikel wat je nu leest is al bijna 1.500 woorden.
  • Ga niet door met schrijven om het schrijven. Uitgepraat is uitgepraat, zelfs met 500 woorden.
  • Zorg ervoor dat je écht iets interessants en relevants maakt. De strijd binnen SEO gaat om relevantie; als je schrijft wat al op 26 andere websites staat, dan wordt het lastig om in SEO mee te doen.
  • Zorg voor een vernieuwende blik of een nieuw licht op de zaak, dat is altijd leuk voor je lezers en je onderscheidt jezelf ermee van de concurrentie.
  • Zorg ervoor dat je de content verspreid onder je klanten via bijvoorbeeld social media of je nieuwsbrief. Als je dat niet wilt omdat je bang bent dat je content niet goed genoeg is, kijk dan nog eens kritisch naar wat je gemaakt hebt en zet je over je angst heen.

Wil je meer weten over SEO, de type pagina’s, het bedenken van onderwerpen en het optimaliseren van je content? Ga dan aan de slag met deze complete handleiding Horizontale SEO voor beginners.

Meer leren over SEO?

 

You liked this article?

Select the number of start you'd like to give to me

Average score 5 / 5. Vote count: 2

I have no rating yet, what do you think of this article?

Tof dat je dit artikel interessant vond....

Volg mij op Facebook en mis niets!

Meer 'Frisse blik' vind je hieronder:


In de spotlights

Chantalsmink.nl SEO podcast
Chantal in SEO podcast Dennis & Martijn
Chantal Smink in OAK podcast
BrightonSEO

Consultancy-ervaring:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *