Inmiddels weten veel ondernemers dat ze content nodig hebben om goed te presteren in SEO. In veel gevallen maken bedrijven daarom content voor op listing pages, ook wel overzichtspagina’s genoemd, maar er zijn ook voldoende bedrijven die een blog op hun website hebben. Ondanks dat schrijven niet altijd eenvoudig is, biedt een blog wel heel veel kansen om breder vindbaar te worden in Google. Hoe dat werkt en hoe je een blog kunt inzetten, lees je in dit artikel.

Liever luisteren?

SEO begint bij content

Het ranken in SEO begint bij tekstuele content en vooral goede content. Tekstuele content is een cruciale factor, teksten zijn namelijk goed te verwerken door zoekmachinespiders. Ik zeg altijd: waar je op gevonden wilt worden, dáár moet je over schrijven. Andersom geldt ook: waar je over schrijft, dáár kun je op gevonden worden. Als je niet over een onderwerp schrijft, kun je niet verwachten dat Google jouw pagina in de SEO-resultaten laat zien.

Dit betekent dat je zelfs met een fantastische visual of infographic bijna niet kunt ranken als je daar geen tekstuele content bij aanbiedt. Schrijf je één kleine zin bij de infographic, dan kun alleen maar gevonden worden op de combinaties van de woorden in die zin, je merknaam en het woord infographic. Als er dan veel concurrentie op dat zoekwoord zit, dan wordt het erg lastig. Wil je daar dus niets mee, dan zul je in tekstuele content duidelijk moeten uitleggen wat er op de infographic te zien is. Op dat moment zou je in potentie kunnen ranken op enorm veel verschillende zoekopdrachten.

Meestal zit je vast aan je structuur

Bijna alle websites hebben een vaste structuur: een homepage, overzichtspagina’s of dienstenpagina’s en productpagina’s. Dit betekent dat je enkel kunt ranken op de onderwerpen die jij behandelt op die pagina’s. In veel gevallen is het lastig om op die pagina’s voldoende uitleg te geven over allerlei verschillende onderwerpen die ook relevant zijn, je wilt voorkomen dat er hele lappen tekst op die pagina staan.

Voorbeeld 1: stel jij biedt relatietherapie aan en hebt enkel de pagina’s: homepage, relatietherapie voor stellen, seksuele problemen en een pagina over ontrouw dan kun je ook alleen met die pagina’s vindbaar worden.

Voorbeeld 2: stel jij hebt een webshop in make-up producten en je hebt vaste pagina’s over de producten oogschaduw, mascara en eyeliner. Op deze pagina’s kun je wat content publiceren over deze producten.

In beide gevallen heb je waarschijnlijk veel meer te vertellen dan je op deze pagina kwijt kunt. Zo zou in het eerste voorbeeld ook iets willen vertellen over valkuilen bij het maken van ruzie, tips bij het oplossen van een ruzie of tips om weer wat leven in de slaapkamer te krijgen. In het tweede voorbeeld zou je mogelijk iets willen vertellen over het combineren van kleuren oogschaduw bij bepaalde oogkleuren, het maken van smokey eyes, veelgemaakte fouten bij het aanbrengen van oogmake-up, nieuwe producten, trends of technieken etc.

Wil je op dit soort onderwerpen vindbaar worden, dan zul je er over moeten schrijven. Op dat moment is een blog onmisbaar. Dan kun je namelijk voor elk onderwerp een nieuw blogartikel schrijven en dus ook vindbaar worden in Google op nieuwe zoektermen die nog niet eerder binnen jouw bereik waren. Een blog is dus enorm belangrijk als je met horizontale SEO aan de slag wilt!

Ga niet schrijven om het schrijven

Nu je weet hoe belangrijk content is, is het dus niet raar dat iedereen meteen roept dat je een blog moet hebben, wil je met SEO aan de slag. Een blog is immers een uitgelezen kans om op allerlei zoekopdrachten en thema’s te kunnen ranken die dus niet standaard in je site zitten. In bijna alle gevallen zou ik dus aanraden om een blog te maken en daar regelmatig wat nieuwe content op te publiceren. Er zijn wel wat zaken waar je rekening mee moet houden: ga geen content maken puur en alleen om het maken van content. Over het algemeen geldt dat hoe meer content je hebt, hoe breder je vindbaar kunt worden maar het moet natuurlijk wel om goede, kwalitatieve en relevante content blijven gaan.

Voordelen van een blog

Een blog is trouwens niet alleen vanuit SEO handig, maar het heeft nog meer voordelen:

  • Je potentiële klanten krijgen een goed beeld van waar jij voor staat en wat jouw aanpak is.
  • Je laat zien dat je een autoriteit bent binnen je vakgebied en verstand van zaken hebt.
  • De combinatie van een blog met social media is een goede: verspreid je mooie content via social onder je volgers.
  • Je kunt een klant altijd doorsturen naar een bepaald blogartikel om dingen terug te lezen of voor extra informatie, het is dus ook nog eens klantenservice!

Keyword onderzoek om onderwerpen te vinden?

Veel mensen die met een blog aan de gang gaan, baseren hun contentkalender op keywords en zoekvolumes die ze vinden tijdens keyword onderzoek. Dat vind ik persoonlijk niet de juiste aanpak. Een blog gaat niet om keywords maar om zoekopdrachten van je klant. En er zijn heel veel zoekopdrachten die je niet uit keyword tools gaat halen. Meer hierover lees je in mijn blogartikel over de onzin van keywordonderzoek.

Onderwerpen bedenken voor je blog

Het succes van een blog valt of staat natuurlijk met de onderwerpen en de kwaliteit van je artikelen. Het bedenken van een aantal onderwerpen hoeft niet heel lastig te zijn, zeker als jij een vakidioot bent en passie hebt voor wat je doet. Vaak loop je over van de ideeën met wat je mensen zou willen uitleggen of vertellen. Vind jij het wel lastig, dan kan het helpen om op basis van een persona, de klantreis, je assortiment en de suggesties in Google aan de slag te gaan.

In het Handboek SEO & Contentstrategie ga ik uitgebreid in op deze alternatieve methodes. Ook zitten er opdrachten in het boek waar je zelf meteen mee aan de slag kunt.

Tips voor het opstellen van een blog

  1. Een goede blog kan nooit kort zijn, het is mij nog nooit gelukt om mijn boodschap in minder dan 500 woorden over te brengen. Altijd als ik dat doe, vind ik dat ik niet compleet ben geweest, niet diepgaand genoeg en dat het artikel gewoon niet interessant is.
  2. Er is geen criterium hoe lang een blog dan wel of niet mag zijn. Wat mij betreft is jouw blog zo lang als jij nodig hebt om je punt te maken. Dit artikel wat je nu leest is al meer dan 1.500 woorden.
  3. Ga niet door met schrijven om het schrijven. Uitgepraat is uitgepraat, zelfs met 500 woorden.
  4. Zorg ervoor dat je écht iets interessants en relevants maakt. De strijd binnen SEO gaat om relevantie; als je schrijft wat al op 26 andere websites staat, dan wordt het lastig om in SEO mee te doen.
  5. Zorg voor een vernieuwende blik of een nieuw licht op de zaak, dat is altijd leuk voor je lezers en je onderscheidt jezelf ermee van de concurrentie.
  6. Zorg ervoor dat je de content verspreid onder je klanten via bijvoorbeeld social media of je nieuwsbrief. Als je dat niet wilt omdat je bang bent dat je content niet goed genoeg is, kijk dan nog eens kritisch naar wat je gemaakt hebt en zet je over je angst heen.

Veelgemaakte fout: veel bedrijven (webshop) hebben een blog maar linken binnen de website bijna niet naar de blogartikelen. Ook staan er vaak geen conversiemogelijkheden op. Stel je voor dat je een blog hebt over oogschaduw, maar niet de producten laat zien waar je het over hebt. Dat is natuurlijk een gemiste kans. Als jij deze twee fouten ook maakt, dan ben je waarschijnlijk inmiddels enorm teleurgesteld over wat je blog nou echt oplevert. Herken jij jezelf hierin? Kijk dan nog eens kritisch naar je eigen site en blog.

De nadelen van een blog

Natuurlijk zitten er ook wat nadelen aan. Als je een blog maakt, hebben die pagina’s vaak maar weinig interne links vanaf andere pagina’s binnen jouw website en dus duurt het meestal nóg langer dan je gewend voordat je bezoekers via SEO op je blog ziet binnenkomen. Daarbij ‘schuiven’ artikelen op een moment op naar achter als je nieuwe content toevoegt. Dat betekent dat je blogartikelen op enig moment mogelijk minder goed vindbaar worden. Het is dus wel nodig om binnen je website vanaf verschillende pagina’s te linken naar relevante blogs. Doe je dit niet, kan het zomaar zijn dat je met een blog niet de resultaten boekt waar je op hoopt.

Als je zelf niet goed kunt schrijven

Ben je zelf niet zo goed met het schrijven van teksten? Ook dan is er een oplossing. Je kunt samenwerken met copywriters die het blog voor jou schrijven. Jij stuurt hen regelmatig een goede briefing en zij maken er een leesbare tekst van. Cruciaal hierbij is je briefing. Je moet heel duidelijk overbrengen wat je wil vertellen, op welke manier, hoe je je potentiele klanten graat wilt aanspreken en wat er wel en niet in de tekst mag. Houd er rekening mee dat de copywriter geen expert is op jouw vakgebied en dus heel goed gebriefd moet worden. Het simpelste is misschien nog wel om alles wat je wilt vertellen eens uit te spreken en dat op te nemen met een voice recorder en dat je die opname deelt met een copywriter. Houd er wel rekening mee dat de kosten van copywriters flink kunnen oplopen, zeker als je kwalitatief zeer goede content wilt.

Als je zelf een poging gaat wagen

Voordat je copywriters inschakelt is het misschien een idee om zelf eens een poging te wagen en een artikel te schrijven. Bedenk dat jouw eigen lat veel hoger ligt dan die van je klanten. De meeste klanten lezen door spelfouten en typo’s heen of zien ze niet eens. Het is wel handig om iemand mee te laten lezen met je artikel om te voorkomen dat je ingewikkelde zinnen maakt. Als je een vriend of vriendin eens mee laat lezen, kun je vaak de tekst al veel beter maken. Je kunt natuurlijk ook zelf een blogartikel schrijven en dat alleen maar laten aanpassen (proof readen) door een copywriter.

Meer leren over SEO?

37,9549,95
Uitverkocht
24,95
Header image by Canva Pro

You liked this article?

Select the number of start you'd like to give to me

Average score 5 / 5. Vote count: 2

I have no rating yet, what do you think of this article?

Tof dat je dit artikel interessant vond....

Volg mij op Facebook en mis niets!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.