Help! Waarom kom ik niet hoger in Google?

waarom kom ik niet hoger in google
0
(0)

Zeg je SEO dan zeg je zeg je: hoger in Google! Iedereen die met SEO aan de slag gaat, doet dit met de wens hoger te staan in Google op een aantal belangrijke top keywords met veel zoekvolume. Logisch toch? Ja heel logisch, maar wat doe je als het niet lukt? Wat als je al weken of maanden bezig bent om op die ene zoekterm op positie 1 te komen? Als je -tevergeefs- uren hebt besteed aan het optimaliseren van een pagina voor dat ene zoekwoord en ook heel veel links hebt gefixed? Hoe leg je uit aan je manager of je klant dat je nog steeds ergens rond positie 5 of 6 staat of misschien zelfs een plek gezakt bent? Waarschijnlijk ben je ten einde raad, misschien gefrustreerd maar nog wel strijdvaardig, of misschien overweeg je wel om gewoon de handdoek in de ring te gooien. Ligt het aan jou?

Luister de bijbehorende podcast op Spotify:

Nee, het ligt niet aan jou

Laat ik eerst beginnen met je geruststellen, want het ligt -in mijn optiek- waarschijnlijk niet aan jou. Ik geloof je meteen als je zegt dat je alles hebt gedaan wat de SEO-boekjes zeggen dat je moet doen: keyword onderzoek, pagina’s aanmaken en optimaliseren, interne links leggen naar belangrijke pagina’s en externe links najagen. Omdat dat laatste misschien niet goed lukte heb je wellicht hier en daar wat links gekocht in de vorm van blogposting of iets anders. Waarschijnlijk heb je op techniek wel wat consessies moeten doen omdat de IT-capaciteit erg beperkt is. je moet dus dealen met een wat minder snelle website, een website die wat lager scoort op Page Speed Insights of een CMS waarin je net niet alles lekker kunt instellen (bijv. hreflangs en canonicals). Maar verder ben je echt hard aan de slag geweest om die topposities te bereiken.

En toch sta je niet op 1 in SEO

Maar ondanks al je harde werk sta je niet op 1 op die paar belangrijke keywords, misschien ben je zelfs wel wat posities gezakt. Hoe kan dat nou toch met alles wat je hebt gedaan? Je hebt toch precies gedaan wat al die boekjes, trainingen en cursussen zeggen? Sommige online cursussen beloven je fantastische resultaten in 10 dagen…. Als het zo makkelijk is, hoe ga je aan het management verklaren dat het jou niet gelukt is?

SEO is geen trucje

Het is misschien wel mijn grootste irritatie: dat er over SEO gesproken wordt alsof het een trucje is. Dat als je x, y en z doet je vanzelf binnen 10 dagen op positie 1 in Google staat. Het is je reinste b*llshit, onzin en nonsense. Het is een illusie om te denken dat jij de enige bent die bezig is met het ranken op dat ene keyword. Er speelt dan ook een heleboel mee waar jij geen vat op hebt maar wel last van hebt.

Complicerende factor 1: iedereen doet hetzelfde binnen SEO

Als eerste is het goed om je bewust te zijn dat jij niet de enige bent in jouw markt die bezig is met SEO. Afhankelijk van je markt kun je zeggen ‘veel websites zijn bezig met SEO’ tot ‘iedereen in de markt is bezig met SEO’. Iedereen heeft dezelfde SEO-boekjes en blogs gelezen en iedereen doet dus hetzelfde als jij: dezelfde keywords vinden in dezelfde keyword tools, ongeveer dezelfde content maken, interne links leggen en externe links najagen van (waarschijnlijk) dezelfde websites om op dat ene keyword op 1 te komen. Als jij denkt dat je op 1 kunt komen op dat ene keyword door wat simpele stappenplannen af te werken, dan ben ik van mening dat je er te makkelijk over denkt. Als er maar 10 partijen strijden om zichtbaarheid op dat ene keyword is de kans 1 op 10 dat jij op 1 komt te staan.

Complicerende factor 2: de grote spelers bepalen het spel

Doordat we allemaal hetzelfde aan het doen zijn, bepalen de grote partijen per markt het spel; dit kunnen hele sterke niche spelers of grote generalisten. Ben jij een kleinere speler in een beconcurreerde markt met 5-6 grote spelers? Dan heb je het nou eenmaal heel erg zwaar. Waarschijnlijk is de strijd om de topposities een oneindige ratrace tussen de sterke spelers. Steeds troeven zij elkaar af om meer online autoriteit te verkrijgen dan de ander. Het kan zijn dat ze op een creatieve manier heel veel links weten te verdienen, het kan zijn dat ze op een andere manier heel creatief zijn om minder natuurlijke links te vergaren. Ben jij zelf een grote speler in deze markt dan kun je misschien wel beamen dat je inderdaad dagelijks je beste beentje voorzet om de concurrentie voor te blijven.

Ik denk vaak aan DIY-markten waarin spelers zoals Gamma, Hornbach, Praxis en wat niche badkamerpartijen actief zijn. Maar ook de eigenaar van een kleinere schoenenketen die het moet opnemen tegen Omoda, Zalando en Wehkamp benijd ik zeker niet, om over de lokale kledingboetiekjes nog maar niet te spreken. En wat dacht je van de elektronicabranche? De optiekwereld? De meubel en freubelwinkels? De vraag is in hoeverre het behalen van goede posities in SEO voor kleine spelers nog haalbaar is of dat ze zich beter op een andere vorm van (gratis) online marketing kunnen richten (pinterest, spotify podcasts, je eigen fanbase opbouwen in Instagram etc).

Ga er namelijk vanuit dat de grote speler het altijd van je wint als het gaat om non-branded keywords met heel veel zoekvolume. De rankings op deze keywords zijn namelijk het gevolg van je autoriteit en relevantie. Een deel heb je zelf in de hand met on-site optimalisaties, een ander deel hangt af van je linkprofiel. Dat on-site optimaliseren is nog het minst spannende: meestal kan iedereen on-site optimaliseren tot-ie een ons weegt. Het nadeel: je concurrent kan het dus ook. Met on-site optimalisaties alleen (je content, techniek en sitestructuur) kom je er dus niet. Om in beconcurreerde markten hoger te ranken op top termen heb je iets anders nodig: een waanzinnig sterk linkprofiel maar dat krijg je niet eenvoudig.

Complicerende factor 3: een goed linkprofiel is niet eenvoudig

Het opbouwen van een waardevol linkprofiel is alles behalve eenvoudig. Een voorbeeld: ik heb inmiddels al flink wat blogs geschreven, podcasts gemaakt, in podcasts geïnterviewd en het heeft me bar weinig links opgeleverd. Websites schrijven over mijn vreemde visie op SEO maar linken niet naar mijn website. Waarom niet? Omdat veel websites niet uitgaand willen linken omdat ze bang zijn verkeer weg te sturen of omdat ze het niet gratis willen doen. De enige links die ik op dit moment hebt zijn links vanaf Marketingfacts, Frankwatching en Mediaweb omdat ik daar gepubliceerd heb. Zijn dat waardevolle links? Mwah. Deze platformen linken naar iedereen die voor ze publiceert. Het kunnen dus platformen met autoriteit zijn, maar doordat ze linken naar iedereen onderscheidt het mijn linkprofiel nauwelijks van de rest. Hopelijk verandert dit ooit als ik maar genoeg blijf investeren in mijn verhaal en mijn bereik: hard werken dus, goede content maken, netwerken en mazzel hebben.

In the end zijn links dus enorm belangrijk, maar het verkrijgen daarvan is allesbehalve simpel. Omdat het zo lastig is, vallen veel bedrijven terug op het kopen van links via linknetwerken of via blogposting. Of dit soort links relevant zijn zou je hele avonden over kunnen discussiëren. Ga er vanuit dat als jij moet concurreren met Omoda, Coolblue of Wehkamp en jij geen partij bent van dit kaliber, je het van ze verliest op die top keywords met veel zoekvolume. Ben jij wel zo’n partij dan zul je dagelijks mee moeten in de ratrace om de beste links.

Je kunt dan linkbuilden tot je en ons weegt en in het meest gunstige geval helpt dat steeds een beetje. Maar als je constant moet blijven smeken en bedelen om links, vraag je jezelf dan niet af wat jij fout doet? Waarom heeft een Coolblue shitloads aan goede links? Het antwoord: omdat ze (wellicht naast linkbuilden) ook heel veel dingen gewoon heel erg goed doen. Ze maken toffe content en toffe filmpjes. Ze maken 1-april grapjes, nodigen Sinterklaas uit in hun grappige video’s en hebben een ontzettend fijne merkuitstraling. Coolblue lijkt ons nationale lieverdje: alles wat zij doen vinden we leuk en pakken we in alle media op compleet met link erbij.

Er zijn net als Coolblue heel veel partijen die hun marketing en communicatie net wat beter op orde hebben en daarmee constant heel eenvoudig links verdienen. Merken met mooie campagnes op radio of tv. Of ze doen een interessant onderzoek, sturen een PR-bericht uit en hebben er weer 20 goede linkjes bij. Of ze hebben enorme budgetten om “lekker te linkbuilden’. Als jij het moet opnemen tegen zulke grote partijen, kún je het dan wel van ze winnen? Is het niet een soort David tegen Goliath? God zegen de greep!

Soms doet de concurrent alles gewoon beter

Wees je ervan bewust dat die grote jongens een heel team hebben zitten (of een top bureau hebben ingehuurd) om dagelijks de beste dingen te doen: de beste zoekopdrachten in kaart brengen, de beste en meeste content maken, de beste PR maken, de beste links najagen. De ervaring leert dat grote partijen het vaak op IT-gebied niet goed op orde hebben maar nog wel goed genoeg om er weinig last van te hebben.

Kleine speler, kun jij dat spel wel meespelen?

Als jij je richt op een aantal top termen of short tail keywords met heel veel zoekvolume en heel veel concurrentie en je bent geen grote jongen, dan moet je jezelf afvragen of jij dit spel echt mee kunt spelen. Want met een keer extra je keyword toevoegen aan een title tag, in een h-tag of in je content kom je er gewoon niet. Er komt een moment waarop je klaar bent met je on-site optimalisaties en afhankelijk wordt van je autoriteit, het linkprofiel. Hoe beconcurreerder een zoekterm, hoe belangrijker het wordt. Techniek zorgt ervoor dat spiders je site kunnen vinden, content zorgt ervoor dat je site gematcht kan worden aan een zoekvraag maar het linkprofiel en de interne links naar een pagina bepalen hoe hoog je rankt. Als jij dagelijks moet leuren en sleuren om links en nog steeds niet mee kan doen met de top, dan is dat wat mij betreft een teken dat je mee doet aan een competitie die out of your league is.

Grote spelers spelen een andere competitie

Dit betoog is met klem niet gericht aan de grote jongens in elke branche die de markt domineren, deze ratrace ís namelijk hun spel, hun dagelijkse kost. Vergelijk het met FC Barcelona tegen PSG. Zij spelen gewoon een andere league dan de meeste mensen die ‘voetballen’. De vraag is dus: kun jij Champions League spelen (SEO op toptermen nastreven) of kun je beter een gewoon potje voetballen (kijken waar jij wel kunt winnen)?

Grote spelers gaan constant met elkaar de strijd aan. Zij concurreren constant met elkaar en daar halen ze alles voor uit de kast: het maken van enorm veel content, het najagen van links en zelfs het opkopen van verlopen domeinen. Alles om constant de meeste autoriteit te halen. De ene week staan ze op 1, de week daarna op 2 en als ze weer gas bijgeven staan ze hopelijk de week daarna weer op 1. En zo fluctueren de resultaten het hele jaar door. De ene week is er taart, de andere week tissues.

SEO doe je niet even in je eentje

Het is al met al dus een grote misvatting om te denken dat iemand wel even “de SEO kan doen”. Je hebt het namelijk gewoon niet niet in je eentje in de hand, jij alleen kunt niet zorgen dat je hoger gaat ranken in Google. Daar heb je namelijk ontzettend veel mankracht, budget en marketingpower voor nodig. En als je weinig marketingpower en mankracht hebt, is budget misschien nog extra belangrijk om goede links te regelen. Als je op één van deze vlakken tekort schiet, kun je, afhankelijk van het soort markt waarin jij opereert, eigenlijk meteen de wens om zo hoog mogelijk te ranken laten varen. Ik heb daarom de wens om op nummer 1 te ranken allang laten gaan: ik vind de strijd niet leuk, ik vind het spel niet leuk en ik denk dat het makkelijker is om er ergens bezig te zijn waar minder partijen zich op richten.

Een minder drukke markt

Ik ben zelf van mening dat 80% van de websites een spel aan het spelen is in SEO dat buiten hun league is. Je kunt prima besluiten dat je wel Champions League wilt spelen als je het leuk vindt om constant gefrustreerd te zijn dat je niet hoger komt in Google op die ene term. Je kunt ook besluiten een ander spel te gaan spelen: het spel dat ik horizontale SEO noem.
Laat de grote jongens vechten om die nummer 1 positie op die zoekterm met het meeste zoekvolume, er is namelijk heel veel daarbuiten dat met elkaar wellicht nog wel interessanter is dan die ene top term. Als je in de breedte vindbaar zou kunnen worden op heel veel andere relevante zoektermen (en er zijn er oneindig veel) kun je eenvoudig en zonder concurrentie heel veel SEO-verkeer binnen halen. Maar daarvoor moet je wel het spel anders gaan spelen met  een andere strategie en een andere tactiek. En natuurlijk ook andere KPI’s want rankings hoef je dan niet meer te monitoren.

Horizontale SEO

Bij horizontale SEO doe je geen keyword onderzoek naar toptermen, je houdt geen rankings bij, je optimaliseert je niet een ongeluk op een aantal gewenste termen en je doet ook geen linkbuilding gericht op focus keywords. Bij horizontale SEO ga je in de breedte vindbaar worden in Google. Denk aan zoektermen in de Think- en Do-fase van de Customer Journey van jouw klanten. Afhankelijk van je business kun je enorm veel interessante zoekopdrachten in kaart brengen. Niet via keyword onderzoek, maar wel via klantonderzoek. En het voordeel: deze markt met zoekopdrachten in de See- en Think-fase blijkt vaak een vergeten goudmijn, juist omdat iedereen altijd maar bezig is met toptermen. Voor horizontale SEO heb je vaak minder budgetten, marketingpower en mankracht nodig. Natuurlijk komt er ook in de markten een punt waarop een goed linkprofiel gaat meetellen, maar het duurt nog wel even voor we zover zijn. Wat mij betreft is horizontale SEO dus hét alternatief voor iedereen die vastloopt en niet hoger komt in Google op die top termen.

Wil jij hier meer over lezen? In mijn e-book Het einde van SEO zoals we dat altijd deden kun je alles lezen over de veranderende SEO-markt en waarom ik denk dat de traditionele vorm van SEO niet houdbaar is. In de Handleiding Horizontale SEO krijg je praktische tips om aan de slag te gaan met horizontale SEO.

You liked this article?

Select the number of start you'd like to give to me

Average score 0 / 5. Vote count: 0

I have no rating yet, what do you think of this article?

Tof dat je dit artikel interessant vond....

Volg mij op Facebook en mis niets!

Meer 'Frisse blik' vind je hieronder:


In de spotlights

Chantalsmink.nl SEO podcast
Chantal in SEO podcast Dennis & Martijn
Chantal Smink in OAK podcast
BrightonSEO

Consultancy-ervaring:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *