Hoe ik links kreeg zonder te linkbuilden

Logo Chantalsmink.nl
Linkbuilden is vaak een aparte activiteit in SEO. Toch denk ik dat linkbuilden geen doel is, maar vooral een gevolg. Zo deed ik het voor mezelf en dit is het resultaat.

Liever luisteren?

Het idee achter links

Binnen SEO is algemeen bekend dat links belangrijk zijn. Google ziet een link naar jouw website als een aanbeveling. Hoe meer websites jou aanbevelen, hoe relevanter je waarschijnlijk zult zijn. Althans, dat was ooit de gedachte. Helaas voor Google ontstond er een hele industrie waarin je links kon kopen en waar websites puur en alleen voor linkbuilding werden opgericht. Ik wil hier openbaar niemand aan de schandpaal nagelen, maar geloof me: er zijn genoeg fake websites die geen enkel doel dienen. 

De meest waardevolle links zijn niet te koop

Ik ben nooit fan geweest van link building. Niet alleen omdat het van Google niet mag, ook omdat de linkjes die je kunt kopen in elk linkprofiel te terug te vinden zijn en omdat je de meest waardevolle linkjes niet kunt kopen. Denk maar zelf na: stel jij werkt voor Thuisarts.nl, Consumentenbond of een leerlingenraad. Zou jij een linkje vanaf jouw website verkopen aan een willekeurig bedrijf? Nee toch?

Wanneer zou je wel linken naar een bedrijf? Waarschijnlijk als dat bedrijf een bijzondere ontdekking heeft gedaan, vernieuwende data inzichtelijk heeft gemaakt of een heule goede en handige checklist/check-tool heeft gemaakt. 

In mijn optiek is het kopen van links dan ook een pleister op je marketingwond: als je dit moet doen heb je vaak geen onderscheidend verhaal en doe je waarschijnlijk niets bijzonders om jezelf in de kijker te spelen. 

Om aan te tonen dat je ook op een andere manier links kunt verdienen, ben ik hard aan het werk aan mijn eigen casus. 

Mijn eigen casus: zo pak ik het aan

In het blogartikel ‘Hoe ik mijn eigen SEO doe’ vertel ik al dat ik mezelf als autoriteit wil positioneren. Ik wil kennis delen in de vorm van content. Dat doe ik door blogs te schrijven, podcasts op te nemen, een boek uit te brengen en op zoveel mogelijk relevante plekken te komen spreken. Mijn idee is altijd geweest: als ik het op deze manier doe, móet dat resulteren in waardevolle mentions en links. Daar helpt het dat ik een afwijkende (vernieuwende) blik heb op SEO en dingen anders doe dan de meeste SEO’s. 

Kijk maar mee. 

Deel 1: ik maak veel waardevolle content

Hieronder zie je veel van de content die ik maak om kennis, tips en tricks te delen:

Het meest interessante is dat ik inhoudelijk niet hetzelfde vertel als iedereen. 

Inhoud van het boek

Het meest interessante is dat ik inhoudelijk niet hetzelfde vertel als iedereen. Mijn boek gaat in grote mate in op de problematiek met de huidige aanpak van SEO en dat die niet langer werkt. In mijn boek maak ik korte metten met een aantal heilige huisjes en kom met een alternatieve methode om SEO aan te pakken. Dit is wel een voorwaarde voor succes: als je hetzelfde zegt als iedereen, val je niet op. Je moet dus op zoek naar JOUW unieke invalshoek. 

Inhoud van de podcast

Deze afwijkende blik op SEO komt ook naar voren in mijn podcast. In afleveringen van 10 minuten behandel ik telkens een onderwerp. Soms zijn het onderwerpen waar de hele SEO-wereld het over heeft, soms deel ik mijn eigen ervaring en soms steek ik een pleidooi af van 10 minuten om mensen aan te sporen dingen eens anders te doen. Daarbij ben ik niet bang om af en toe te speculeren en vooruit te kijken. 

Bloggen voor andere sites

Natuurlijk vind ik het een eer om te bloggen voor andere websites. Zo heb ik in het verleden wel eens wat geschreven voor Marketingfacts en Emerce. Een van die blogs is opgepikt door het vakblad Marketing Tribune die het graag ook in hun magazine wilde printen en online publiceren. 

Posten op Linkedin

Ongeveer 2x per week post ik iets op LinkedIn. Ook hier geen geijkte tips, vragen of trucjes. Nee ik vind het juist leuk om iets ter discussie te stellen of een veelgemaakte fout uit te lichten. Doordat ik telkens een prikkelend onderwerp pak, hebben mijn posts inmiddels redelijk wat bereik.

Voorbeeld post op Linkedin die 'viral' ging. De insteek was hier om een heilig huisje aan te pakken: zijn online marketeers wel échte marketeers?
Voorbeeld van Linkedin post met redelijk wat bereik. Het doel was hier om een gangbare gedachte te challengen en een andere invalshoek te tonen. Vragen naar de ROI van SEO is als vragen naar de ROI van 2 ons groente en 2 stuks fruit.
Voorbeeld waarbij titel vooral nieuwswaardig ingestoken is. Dit onderwerp was toen enorm hot en ik was één van de eersten. Een aantal dagen later zou deze titel niet meer gewerkt hebben: Dit is 'm, de chatbot van Google genaamd Bard, de tegenhanger van ChatGPT.

Deel 2: ik spreek graag op relevante plekken

Een gevolg van alle content die ik maak en bijv. deel via LinkedIn, is dat je wordt uitgenodigd om in andermans podcast of webinar te komen. 

In de carroussel hieronder zie je dat ik te gast ben geweest bij in de SEO Benelux podcast, de Inboud4Cast van Jerrel Arkes en samen met Christiaan Slierendrecht een videotalk heb opgenomen. Niet in de carroussel vanwege gebrek aan beeldmateriaal is dat ik bij Nicol Tadema in de webinar langs mocht komen om recruiters meer te vertellen over SEO. 

Dit heeft aan linkjes opgeleverd...

Zoals je ziet heb ik eerst veel moeten zaaien, voordat je kan gaan oogsten. Dat is wat mij betreft wel een belangrijk aspect: voor niets gaat de zon op. Niemand gaat ‘gewoon’ naar jou linken of het over jou hebben, daar moet een goede reden voor zijn. 

Laten we eens kijken wat het opgeleverd heeft. In Google Search Console houd ik bij welke linkjes ik met mijn content heb verdiend. Je ziet een aantal van deze links naar mijn website hieronder:

linkjes verdiend met goede content en inhoudelijke marketing
Links Belgian agency and Inbound4Cast
linkjes verdiend met goede content en inhoudelijke marketing
Links Nicol Tadema &SEO Benelux
linkjes verdiend met goede content en inhoudelijke marketing
Link to my website

In een aantal gevallen zijn het links vanaf websites waar ik mee samen heb gewerkt. In twee gevallen (tot nu toe) zijn het links waarvoor ik niets heb gedaan: deze websites hebben naar mij gelinkt omdat ze mijn content (podcast) een aanrader vonden of mijn visie inhoudelijke interessant. Tof he! 

Naast deze linkjes heb ik natuurlijk ook linkjes vanaf de website waar ik voor geschreven heb: Frankwatching, Marketingfacts, Emerce en Marketing Tribune. Deze laat ik wel buiten beschouwing omdat die het gevolg zijn van een gastblog op hun website en daarmee niet echt ‘verdiend’. 

Vermeldingen

Helaas levert niet alles een linkje op naar mijn site. Het goede nieuws: ik vind dat helemaal niet erg. Als we de Search Quality Evaluators Guidelines erop naslaan, zien we dat Google ook veel belang hecht aan vermeldingen: hebben andere experts het over jou? Dit is een teken voor Google van bewezen relevantie. 

Hieronder zie je welke websites het over mij hebben en waar ik dus heel trots op ben:

Vermelding op SEO Brein
Mention SEO Brein
Vermelding op SEO Benelux
Mention SEO Benelux
Vermelding bij online bureau en op Emerce Digital Marketing Live
Mentions online agency & Emerce Digital Marketing live

De meest waardevolle linkjes zijn niet te koop

Waarschijnlijk zie je het al, dit soort linkjes zijn niet te koop. Voor de mooiste linkje moet je hard werken, een goed/onderscheidend verhaal hebben, jezelf in de kijker spelen en vooral volhouden. Deze linkjes heb ik niet direct binnen 1-2 dagen verdiend, daar gaat gewoon langere tijd overheen. Al die tijd moet je doorgaan met het delen van interessante content, tips, tricks, je visie en dingen ter discussie stellen. 

Het voordeel is: deze linkjes zijn echt natuurlijk verdiend. Ik hoef dus niet bij elke update van Google bang te zijn dat je eruit gaat. 

Mocht jij denken dat niemand op het web zonder betaling nog wil linken, dan blijkt hieruit dus dat dit zeker niet zo is. Het is wel zo dat niemand gratis naar onzin wil linken. De vraag is dus: moet je de portemonnee trekken of moet je gaat zorgen dat je jezelf in de kijker gaat spelen?

Leer meer in deze praktische SEO-training

Wil jij meer leren over SEO, de kansen die er wel en niet zijn en het maken van steengoede content voor je gebruiker? 

Speciaal voor jou heb ik een online training ontwikkeld bestaande uit 5 modules. Je krijgt ongeveer 8 uur aan videomateriaal, een digitaal lesboek en werkboek. 

Doe je in een gezamenlijke ronde mee? Dan krijg je toegang tot 5 livesessies waarbij we vooruit kijken, terugblikken en jij vragen kan stellen!

Lees verder

Wie meer uit SEO wil halen, zal moeten transformeren naar organische marketing. Maar wat is dat precies? Hoe pak het aan en wat heb je ervoor nodig?