Hoe kun je als kleine ondernemer nu toch geld verdienen? 10 tips!

Geld verdienen als kleine ondernemer
5
(1)

Als kleine ondernemer kun je zo langzamerhand in een hele lastige situatie zitten. Als je pech hebt, is je winkel of bedrijf al meer dan 2 maanden dicht. Als je heel veel pech hebt ben je al veel langer dicht. Ik dacht aan een kleine ondernemer in mijn omgeving. In december moest ook zij vanwege Corona de deuren sluiten. Steun vanuit de NOW-regeling krijgt ze niet meer, want haar man heeft een inkomen. Ik snap dat de pot met geld een keer op is en de overheid keuzes moet maken, maar eerlijk is anders. Je winkel moet dicht en je kan er helemaal niks tegen doen. Terwijl de ene helft van Nederland tijdens deze crisis vanuit huis kan doorwerken, lijkt het alsof de andere helft het water aan de lippen staat. En dus ben ik steeds vaker met mensen aan het meedenken hoe ze nu toch geld kunnen verdienen. Die ideeën zet ik hier op een rij zodat jij er ook mee aan de slag kan.

Let op: niet elk idee zal voor iedereen geschikt zijn. De ene heeft een winkel, de andere begeleidt mensen 1 op 1 en weer een andere levert enkel online diensten. Kijk of er wat tips bijzitten waar jíj wat mee kan.

Snel geld in kas

Als je behoefte hebt aan liquide middelen en dus gewoon snel geld in kas wilt, zijn er een aantal mogelijkheden. Het is wel nodig om eventuele schroom heen te stappen en eerlijk te zijn. Er is namelijk niets om je voor te schamen: de overheid heeft je winkel of bedrijf gesloten en jij betaalt de rekening van de coronacrisis. Zie al deze acties dus niet als “bedelen” maar als een manier om inkomsten te genereren en aan marketing te doen.

Organiseer een kleine loterij

Stel je hebt een beautysalon en verkoopt daarnaast nog verzorgingsmiddelen en make-up. Als je geen schoonheidsbehandelingen mag geven, kun je natuurlijk wel iets met die producten. Organiseer een kleine loterij voor jouw klanten. Stel een paar leuke prijzen samen en vraag of je klanten een lootje willen kopen. Maak een aantal verzorgingspakketten, maar geef ook één hoofdprijs weg met bijvoorbeeld 6 gratis behandelingen. Op die manier is het voor je klanten ook echt leuk om mee te doen. Vraag voor een lootje niet de hoofdprijs, maar bijvoorbeeld €5-€7,50. Waarschijnlijk willen jouw klanten dat met liefde betalen om kans te maken op een mooie prijs. Heb je duurdere verzorgingsproducten weg te geven, dan kun je de prijs per lootje natuurlijk omhoog gooien. Bekijk zelf waar de balans ligt voor jou tussen de prijzen en een aantrekkelijke prijs per lot.

Als je zo’n 50 lootjes verkoopt voor € 10,- dan heb je daarmee een extra omzet van €500,-. Reken uit hoeveel de inkoopprijs van je producten was en zorg dat je geld overhoudt. De investering in tijd (6x een gratis beautybehandeling) komt uit jouw zak. Misschien kun je elke maand wel zo’n loterij doen, dan heb je al wat extra inkomsten.

Verkoop strippenkaarten

Of je nou producten of diensten verkoopt, een strippenkaart kun je eigenlijk in beiden gevallen gebruiken. Denk aan 3 beautybehandelingen tegen een aantrekkelijke prijs; normaal € 150,-, nu tijdelijk € 135,- bijvoorbeeld. Dit kun je ook doen als je verbruiksproducten verkoopt. In Crisis in de tent (een programma op RTL4) ging een horeca-ondernemer met dit idee aan de slag: 3 maaltijdboxen voor 2 personen (maar dan zelfs zonder korting!) Van te voren betalen en daarna kun je drie keer eten. Ideaal want deze ondernemer had heel snel geld nodig. Let er natuurlijk op dat je niet al je inkomsten meteen weer uitgeeft. Een ijzeren discipline is noodzakelijk om opzij te zetten wat je straks nodig hebt (bijvoorbeeld voor de inkoop van grondstoffen of producten of als salaris op dat moment).

1 op 1 ondersteuning 

Stel jij verkoopt sport en trainingsartikelen, je hebt een fysieke winkel en normaal kun je daar goed van rondkomen. Online verkopen heb je nooit uitgeprobeerd, want dat was niet nodig. Je hebt dus een achterstand en daardoor blijven de verkopen en dus de omzet nu achter. Wat nu? Een optie is om niet de verkoop van je producten nu als hoofdactiviteit te zien, maar te zoeken naar andere oplossingen. Misschien kun je iemand 1 op 1 begeleiden bij het gebruiken van je artikelen. Het mooie weer komt eraan, dus dit kan ook heel goed buiten. Misschien kun je er niet van leven of rondkomen, maar misschien geeft het net een beetje verademing. Vraag hiervoor een eerlijk uurtarief voor jou en je klant.

Online ondersteuning of training

Niet voor iedereen geschikt, maar vlak het ook niet meteen uit. We doen op het moment ontzettend veel online, dus ook jouw klanten. Als je ze niet fysiek kunt helpen, misschien kun je jouw dienst wel op afstand bieden. Kun je online niet dezelfde service verlenen, maar kun je wel íets? Organiseer dan bijvoorbeeld kleine online samenkomsten met maximaal 4 of 5 mensen, eventueel tegen een aangepaste prijs. Of je nu online pilatesles geeft, online een trainingsplan uitlegt voor de 5 km of online een cursus gesprekstechnieken geeft, dat maakt niet uit. Zoals gezegd: kijk naar wat er nu wél kan. Waarschijnlijk zijn je klanten allang blij dat het door kan gaan want wellicht willen zij heel graag verder leren of doorgaan waar ze gebleven zijn.

Verkoop je kennis

Ben je handig met Canva? Kun je mooie dingen maken en best een beetje schrijven? Durf de stap te zetten en maak een ontzettend mooi mini e-book of mini handboek. Dit kan een kookboek zijn met recepten, instructieboekjes of wat je ook maar bedenkt. Ik heb dit zelf gedaan en vind het ontzettend leuk. Daarbij geeft het echt een kick als iemand jouw werk koopt. Voor mijn e-book en e-handboek vraag ik € 24,95 maar dat komt omdat ik het ook echt waard vind. Je kunt natuurlijk ook een lagere prijs vragen (of zelfs een hogere). Vind je geld ervoor vragen nog een stap te voor en heb je niet direct geld nodig? Bied je werk dan gratis ter download aan zodat je in ieder geval werkt aan een nieuw klantenbestand.

Bouwen aan de toekomst

Kun jij het nu nog wel even uitzingen, maar zie je de toekomst somber in omdat die hele coronacrisis nog wel even gaat duren? Investeer dan nu tijd om je bedrijf toekomst-proof te maken. In het ergste geval zitten we namelijk nog wel even in deze ellende. Je kunt dus het beste nieuwe dingen gaan opzetten om een solide fundament te leggen.

Instructiefilmpjes

Dit klinkt meteen heel lastig, maar houd het vooral simpel. Pak je telefoon, schaf een selfie-light aan en ga filmpjes maken over je producten. Leg uit wat het is, wat je ermee kan, hoe je het gebruikt, wat de voor-en nadelen zijn. Je kunt eens spieken bij Coolblue hoe zij dat doen. Zet de filmpjes op je website bij elk product en eventueel op een aparte blogpagina. Schrijf uit wat je vertelt in de video zodat je ook in SEO vindbaar kunt zijn. Upload de filmpjes naar je zakelijke Facebook of YouTube kanaal. Op die manier werk je aan meerdere dingen tegelijk: je website, je online bekendheid, je vindbaarheid (SEO) en je kunt in de toekomst bestaande klanten naar de filmpjes verwijzen. En als je jouw producten online verkoopt, kun je op die manier wellicht heel goed nieuwe klanten vinden.

Gratis webinars

Ideaal om in contact te komen met nieuwe mensen: organiseer een gratis webinar. Zorg voor een mega-interessant onderwerp en je klanten gaan je webinar vanzelf delen met hun vrienden en kennissen. Kies bijvoorbeeld een van de meest gestelde vragen die je van je klanten krijgt. Of een onderwerp wat jouw stokpaardje is. Ben je een fysiotherapeut, organiseer dan een sessie over rugpijn. Zit je in de mode? Organiseer dan een webinar waarin je de laatste trends bespreekt of juist mode voor dames met brede heupen, een grotere maat etc. In zo’n geval is het natuurlijk wel handig als daarna je webshop staat zodat je wat kunt verkopen. Heb je geen webshop? Deel dan een voucher uit voor een gratis fysiek consult zodra het weer mag, of een kleinigheidje bij een grote bestelling.
Verkoop jij reizen op maat? Organiseer dan online een Inspiratieavond Thailand of Bali om op die manier nieuwe klanten te werven of contact te houden met bestaande klanten.

Nieuwsbriefinschrijvingen werven

Zorg ervoor dat de mensen die meedoen aan jouw webinars, de optie niet kunnen missen om zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief. Je gratis webinar is het eerste contact, je nieuwsbrief biedt een mogelijkheid om dit contact te onderhouden. Zorg natuurlijk wel voor interessante nieuwsbrieven die je klanten echt leuk vinden om te lezen. Blijf in je nieuwsbrief weg van het commerciele aspect: elke week een nieuwsbrief met de nieuwste aanbiedingen vind ik zelf in ieder geval niet interessant.

Werken aan je SEO

Veel ondernemers willen graag beter gevonden worden in Google maar hebben daar normaal gesproken de tijd niet voor. Tel daarbij op dat velen niet weten waar ze moeten beginnen en dus gebeurt er niets. Zonde! SEO kost heel veel tijd, en tijd heb je waarschijnlijk nu meer dan je ooit nog zult hebben. Investeer die tijd nuttig en ga aan de slag met je website. Weet je niet waar je moet beginnen? Ik heb een e-handleiding voor je gemaakt waarin alles stapsgewijs wordt uitgelegd. Deze e-handleiding kost € 24,95 maar als je serieus met SEO aan de slag gaat, heb je deze investering heel snel terugverdiend! De handleiding staat vol met tips en inspiratie om online klanten te werven. Je leert niet alleen waar je moet beginnen maar ik hoop je ook voldoende te inspireren zodat je niet kunt wachten om ook echt aan de slag te gaan!

Referenties verzamelen

Als je nu toch tijd hebt, ga dan eens op zoek naar referenties. Als je jouw klanten 1 op 1 kent, kun je ze natuurlijk eenvoudig benaderen en vragen of ze een review voor je willen achterlaten op je website. Niets straalt zoveel kennis, expertise en vertrouwen uit als een aantal mooie referenties op je site. Dit kost wel tijd want je zult je klanten moeten benaderen en wellicht vinden ze het lastig om een referentie te schrijven. Kijk hoe je ze hierin kunt ondersteunen zodat je toch je referentie krijgt!

Het begint met je mindset

Kijk vooral naar wat er nu wel kan. Het heeft geen zin om te gaan zitten balen in een hoekje en te mokken. Het is heel hard en oneerlijk maar verwacht geen hulp meer van de overheid. Niemand komt je meer redden, je zult het nu zelf moeten doen. Je kunt bij alles bedenken: “levert toch niet genoeg op”, “wil niemand” of “niemand gaat dat kopen” maar dan weet je één ding zeker: het gaat ook niet gebeuren. Zet je hierover heen en ga het in ieder geval proberen. Dan kun je later zeggen: “ik heb echt alles uit de kast gehaald, en makkelijk was het niet maar ik ben er nog wel”. Misschien denk je dat je nu te laat bent, maar over een jaar zou je willen dat je vandaag was begonnen met het uitbouwen van je business. Net zoals je nu misschien had gewild dat je een online webshop zou hebben gehad of een Instagram-account met een paar honderd volgers die daarna de nieuwste producten bij je bestellen.

De meeste dingen zijn niet heel moeilijk, maar het kost wel tijd. En je moet er echt voor gaan zitten. Als je wilt, kun je online zoveel kennis en tips vinden dat je heel veel dingen zelf kunt. Ook ik heb uiteindelijk deze site zelf ontworpen, gebouwd en er een winkelmodule in gehangen. Is de site 100% naar mijn wens? Nee, maar het is meer dan voldoende! Leg je lat niet te hoog, begin érgens (dat is beter dan nooit beginnen) en onthoudt: alle kennis is online te vinden. Misschien ben je niet handig, dat kan. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat je het niet kan. Zet hem op!

 

You liked this article?

Select the number of start you'd like to give to me

Average score 5 / 5. Vote count: 1

I have no rating yet, what do you think of this article?

Tof dat je dit artikel interessant vond....

Volg mij op Facebook en mis niets!

Meer 'Frisse blik' vind je hieronder:


In de spotlights

Chantalsmink.nl SEO podcast
Chantal in SEO podcast Dennis & Martijn
Chantal Smink in OAK podcast
BrightonSEO

Consultancy-ervaring:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *