Horizontale SEO als nieuwe SEO-strategie

0
(0)

SEO verandert niet, maar het landschap verandert ongemerkt ontzettend. De SERP (Search Engine Results Page) van nu is niet meer te vergelijken met die van 10 jaar geleden. Toch streven nog veel bedrijven een SEO-strategie na die zo goed als onveranderd is. Iedereen die bezig is met SEO wil graag op nummer één staan op top termen en het liefst die ene belangrijke term. Toch is die nummer 1 positie op zo’n belangrijke term niet zaligmakend. Sterker nog; ik denk dat je het verkeerde aan het nastreven bent. In een eerder artikel heb ik al op een rij gezet wat er allemaal verandert in de SERP en dat dit gevolgen heeft voor je SEO-resultaten. Een kort overzicht:

  • Er staat zoveel boven SEO en dan met name op top toptermen, denk aan advertenties, Google Shopping, Google Maps, boekingsmodules etc;
  • Dit leidt ertoe dat de CTR op de nummer 1 positie op non-branded zoektermen is gedaald naar 20% in 2019;
  • Steeds meer zoekopdrachten leiden niet meer tot een klik, Google stuurt de gebruiker niet meer naar een andere website. In 2020 is dit volgens Rand Fishkin al dan 66%

tweederde zoekopdrachten leidt niet meer tot een click

 

Geen zin om te lezen: luister mijn podcast!

We blijven allemaal hetzelfde doen

Toch blijven we allemaal hetzelfde doen en willen we hetzelfde bereiken. We blijven keyword onderzoek doen naar belangrijke top termen, we blijven on-site optimalisaties doorvoeren en linkbuilden op belangrijke pagina’s met mooie anchorteksten en we blijven rankings monitoren (“Sta ik al op nummer 1?”). Maar wat als het doel van zo hoog mogelijk ranken in Google niet meer klopt? Moeten we wel op nummer één willen blijven staan op top termen? En kun je als kleinere speler nog wel mee doen? Ik zie niet anders dan dat de SERP gedomineerd wordt door altijd dezelfde grote partijen; Wehkamp, Zalando, Omoda, Hunkemöller, Bol, Coolblue, Hornbach. In elke branche kun je al snel 3-5 spelers opnoemen die altijd de topposities pakken. Ik weet dan ook bijna zeker: als kleine partij kún je niet meer aan traditionele SEO doen waarbij je zo hoog mogelijk wil ranken. Je zult een andere SEO-strategie moeten gaan volgen als je écht nog resultaten met SEO wilt bereiken in de toekomst.

 

“Maar wat als het doel van zo hoog mogelijk ranken in Google niet meer klopt?”

Het einde van verticale SEO, horizontale SEO als strategie van de toekomst

Ik geloof niet in de oude traditionele vorm van SEO die ik zelf verticale SEO noem. Ik ben heilig overtuigd van het nut en de noodzaak van horizontale SEO. Hierbij wil je zo breed mogelijk gaan ranken op allerlei verschillende zoektermen in de gehele customer journey. Hier komt ook de term ‘horizontaal’ vandaan: horizontaal in de customer journey en in de breedte op relevante termen. Ik houd geen rankings bij; ik breng zoekopdrachten in kaart waar ik op wil ranken. Dat doe ik niet door keyword onderzoek, ik zit nooit langer dan een paar minuten in de Google Keyword Planner en dan vaak alleen om even snel wat dingen te checken. Een gratis keyword tool gaat je namelijk nooit aan inspiratie helpen en als je er wel inspiratie van krijgt, onthoud dan dat iedereen dezelfde input krijgt vanuit die tool. Je blijft dus concurreren met partijen die dezelfde uitgangspunten hebben en hetzelfde willen bereiken als jij. Rankings monitoren doe ik ook niet; het gaat me namelijk niet om top termen en posities. En waar het me wel om gaat is niet te monitoren; met één pagina kun je op zoveel verschillende zoektermen ranken dat je het nooit meer bij kunt houden.

Waarom horizontale SEO werkt

Al jaren pak ik SEO anders aan. Het eerste wat ik zeg als ik voor een klant of bedrijf ga werken is: “ik ga je niet op nummer 1 brengen op je belangrijkste keyword, ik ga wel meer organisch verkeer voor je binnen halen”. Het spel van horizontale SEO ligt namelijk open, juist omdat iedereen zich bezighoudt met de traditionele vorm van SEO. Als iedereen een focus heeft op top termen omdat iedereen gelooft dat dit zaligmakend is, dan betekent dat ook dat er een vergeten gebied is in Google. En dat is waar de kansen liggen in SEO. Nu en in de toekomst. Dat is waar ik de afgelopen jaren al veel verkeers- en omzetgroei heb kunnen bereiken. Dat is ook de plek waar in de toekomst kansen liggen. Adverteerders zie je daar niet gauw op want adverteren is duur en dus willen ze snel omzet genereren. Alle zoektermen die in de do-fase zitten, zullen op een moment door adverteerders geclaimd worden, ook de zoekopdrachten binnen de horizontale strategie. Maar er is maar dan enkel die do-fase. Juist voor SEO kan de think-fase ontzettend interessant zijn, als je de rol van SEO maar anders gaat definiëren.

Een nieuwe rol voor SEO

Als je SEO ziet als een opzichzelfstaand kanaal waarbij het enige doel is zo hoog mogelijk ranken, dan is deze aanpak niets voor jou. Maar als jij de kanalenmix kent en weet hoe die binnen de customer journey past, dan weet je dat elk kanaal een rol speelt. Het is dan tijd om te kijken naar de nieuwe rol van SEO waarbij op enig moment ook andere KPI’s gaan gelden. Want in rankings geloof ik al jaren niet meer, maar er komt een tijd dat ook omzet vanuit SEO onder druk komt te staan. Nu nog niet, zeker niet na 2020 waarin de online markt geëxplodeerd is. Het afgelopen jaar heb je waarschijnlijk record omzetten gedraaid met SEO en dat is juist het gevaar; als je verblind bent door succes zie je de donkere wolken in de verte niet. Want die donkere wolken zijn er wat mij betreft wel degelijk. De vraag is momenteel enorm groot, misschien wel twee keer zo groot als begin 2020 en dus heb je ook veel meer omzet. Niets aan de hand zul je misschien denken. Maar pak je evenveel van de SEO-markt als je begin vorig jaar gedaan zou hebben of lekt er toch ergens verkeer en omzet weg? Sta je al jaren op een nummer positie maar zie je dat je (in verhouding) steeds minder verkeer daarmee trekt? Hoeveel directe omzet brengt SEO en hoeveel ondersteunende omzet? En hoe heeft zich dit de afgelopen jaren ontwikkeld? Dit zijn signalen waar je alert op moet zijn! 

Een nieuwe aanpak van SEO

Een nieuwe strategie vraagt om een andere aanpak want hoe ga je jouw directie, management, stakeholders of klanten ervan overtuigen dat ze niet op de nummer 1 positie moeten willen staan? Hoe ga je ze vertellen dat je geen rankings meer wilt gaan monitoren? En wat ga je doen als je geen keyword onderzoek meer doet, als je niet meer constant met dat ene keyword bezig bent en ook niet meer constant aan het linkbuilden bent voor dat ene keyword? Een horizontale SEO-strategie vraagt om een andere invullen van de werkzaamheden. Alle pilaren van SEO blijven overeind, maar de manier waarop je het gaat doen zal ingrijpend veranderen!

Wil jij alles weten over horizontale SEO en de nieuwe KPI’s? Bestel dan mijn e-book ‘Het einde van SEO zoals we dat altijd deden’.

Uitgelichte afbeelding:
Foto door Nextvoyage via Pexels

You liked this article?

Select the number of start you'd like to give to me

Average score 0 / 5. Vote count: 0

I have no rating yet, what do you think of this article?

Tof dat je dit artikel interessant vond....

Volg mij op Facebook en mis niets!

Meer 'Frisse blik' vind je hieronder:

24,95

Verder lezen


Chantalsmink.nl SEO Podcast op Spotify

Nieuw: Mijn eigen podcast-serie

Wat is er leuker dan over SEO schrijven? Over SEO praten! Daarom heb ik besloten om mijn eigen podcast-serie te starten op Spotify. In elke aflevering staat een ander onderwerp centraal. Meestal een misvatting waar ik in 10 minuten op in ga en uitleg waarom ik denk dat het anders werkt. Sta jij open voor een ander geluid?

Naar spotify

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *