Keyword tools? Nee! Start met QPAFFCGMIM!

Logo Chantalsmink.nl
Start niet met keywords als basis voor je contentstrategie voor SEO. Dat leidt alleen maar tot eenheidworstige, suffe SEO-content. De sleutel tot succes is QPAFFCCGMIM. Maar wat is dat?

Luister podcast

Bekijk video

Let op! In het blogartikel bespreek ik meer dan in de podcast.
Alle voorbeelden van hoe je QPAFFCGMIM kunt zien, komen niet in de podcast naar voren.
Eerste publicatiedatum: 8 juni 2023 - Datum update: 23 juli 2023

Keyword tools zijn niet de basis van een contentstrategie

Bijna iedereen die aan de slag gaat met content, doet dat om meer verkeer uit SEO te halen. Daarom wordt bijna altijd gestart met het doen van keyword onderzoek in tools. Zonde, zonde, zonde. 

In het artikel ‘Misvattingen over zoekwoordonderzoek en keyword tools‘ kun je precies nalezen waarom ik keyword tools zwaar overrated vind. Een kleine hint: iedereen gebruikt dezelfde tools, vindt dezelfde keywords, maakt dezelfde middelmatige content. Om die hoger te laten ranken, gaan we vervolgens linkbuilden. Dat werkt natuurlijk niet. 

Ten eerste is er zoveel concurrentie dat Google wel slimmer moet worden: wie is het meest relevante en betrouwbare resultaat voor deze zoekterm? Het hebben van content alleen, is allang niet meer voldoende. Laat staan dat keywords het verschil gaat maken.

Maar we moeten het ook hebben over de motivatie om content te maken: is dat echt om beter in zoekmachines gevonden te worden? Wat mij betreft is vindbaarheid in Google vooral een gevolg van de juiste content hebben en moet je geen content voor SEO maken. 

De crux: geen content voor SEO maken

De sleutel naar het maken van goede content, ligt in de motivatie die ermee gepaard gaat. Maak geen content voor SEO of vindbaarheid in zoekmachines maar maak content voor je beoogde doelgroep. Omdat je die graag verder wil helpen. Omdat je jouw kennis wil delen en inhoud wil geven aan je merk. Als dit je motivatie is, is het niet lastig om te bedenken wat voor content je zou moeten maken. 

QPAFFCGMIM is het antwoord

Al jaren start ik dus niet meer met keyword research bij het opstellen van een contentstrategie. Maar ik maak dan ook geen content voor SEO. Wat wel mijn motivatie is? De beoogde klant bereiken met een inhoudelijke boodschap die bijdraagt aan het uitstralen van je expertise, het opbouwen van een merkvoorkeur en merkbekendheid.

De basis van mijn contentstrategie is dus de klant die we graag willen bereiken, niet wat er ingevoerd wordt in Google. Dat eerste geeft namelijk een veel beter beeld van wat iemand echt zoekt. Ook zorgt het er meteen voor dat we veel relevantere content kunnen maken. 

Waar de klant mee bezig is? QPAFFCGMIM!

Dat staat voor: 

Voorbeelden QPAFFCGMIM

Wellicht maakt bovenstaand rijtje nog niet meteen duidelijk wat ik bedoel of waar je aan kunt denken. Laten we er eens in duiken. Waarschijnlijk zal het je opvallen dat sommige invalshoeken elkaar erg overlappen, dat is op zich niet erg. Ik heb het QPAFFCGMIM-framework vooral bedacht om je te inspireren waar je allemaal aan kunt denken. 

Je zult zien dat sommige onderwerpen bij uitstek geschikt zijn om de zoekende gebruiker te helpen. Maar er zijn ook invalshoeken die je een heel goed fundament geven voor interessante content op social media. 

Questions

Wat is het?

Met questions (vragen) bedoel ik vragen die jouw klant heeft over je product of dienst. Het zijn de vaak wat simpelere vragen die gaan over het gebruiken van een product, het materiaal, de eigenschappen, het onderhoud en wat je er precies mee kan. 

Help me even…

Stel dat je een fysieke winkel hebt en je staat face-to-face met jouw klant. Welke vragen stelt hij over jouw type product? Wat wil hij weten? 

Hoezo interessant?

Dit soort vragen zijn interessant want het kan zomaar zijn waar mensen naar op zoek gaan in Google. Daarbij ben ik van mening dat je (ongeacht het zoekvolume) dit soort onderwerpen sowieso moet bespreken op je site. Het laat zien dat je hebt nagedacht over de vragen die je bezoeker heeft, dat je kennis ervan hebt en die graag wil delen. Het is dus hygiëne content. Daarbij kun je deze content goed gebruiken in nieuwsbrieven en op social.

Valkuil

Pas op dat je het niet over jouw product gaat hebben, maar over jouw productsoort. Verkoop je anti-aanbakpannen vertel dan over de soorten anti-aanbaklagen. Vertel over de soorten pannen, wat je in welke pan kunt bereiden, waar je op moet letten bij het kiezen van een pan, hoe je de pan kunt onderhouden of schoonmaken. Hier zou je al enorm veel content aan kunnen wijden. 

 

Problems

Wat is het?

Met problems (problemen) bedoel ik problemen of uitdagingen waar je beoogde doelgroep tegenaan loopt. Een concreet iets dat opgelost moet worden. 

Help me even…

Bijv: ik wil twee microfoons aansluiten op mijn macbook, hoe doe ik dat? Of: ik heb een plant waar X mee aan de hand is, hoe los ik dat op. Dit soort problemen. 

Hoezo interessant?

Mensen die een probleem hebben, gaan vaak in Google op zoek naar het antwoord. Daarnaast zou je ook deze content kunnen gebruiken op social media of in je nieuwsbrief waarin je een specifiek onderwerp centraal zet. 

Valkuil

Pas op! Voorkom het wc-eend-effect. Het gaat nog niet over jou of jouw product. Het gaat over het probleem van je klant, dus help om het probleem op te lossen. Het wordt vanzelf duidelijk dat jij de oplossing in handen hebt. 

 

Alternatives

Wat is het?

Met alternatives (alternatieven) bedoel ik de opties die je beoogde doelgroep heeft om het probleem op te lossen. Het kan gaan om twee verschillende acties (de plant proberen te genezen of weggooien). Maar het kan ook gaan om verschillende merken of verschillende producten van een merk. 

Help me even…

Het kan gaan om vergelijkingen binnen een product: iPhone 13 vs iPhone 14. Of iPhone 14 vs iPhone 14 Pro. Maar het kan ook gaan om het vergelijken van merken: Miele vs Siemens vaatwassers. En dus ook om twee acties: plant weggooien of verzorgen, alleen is daar de zoekopdracht waarschijnlijk: [zieke plant redden] of [is plant nog te redden] etc. 

Hoezo interessant?

Je zult verbaasd zijn hoeveel organisch verkeer je ermee kunt aantrekken. Ik heb het ooit als lucky shot gemaakt bij een bedrijf en m’n mond viel open van verbazing. Verplaats je in de klant, schrijf de alternatieven op en je hebt een eindeloze waslijst aan content. 

Valkuil

Houd het eerlijk en netjes. Ga niet je concurrent afkraken. Wees eerlijk, ook als je iets minder goed doet. De klant zal het alleen maar waarderen. 

Fears

Wat is het?

Fears zijn angsten die je klant heeft. 

Help me even…

Stel iemand wil op vakantie naar Columbia maar heeft verhalen gehoord dat het zo gevaarlijk is. Of neem het voorbeeld dat Marcus Sheridan geeft in z’n boek They Ask You Answer: je wil een zwembad kopen maar bent bang dat kunststof niet het juist materiaal is. Maar het kan ook zijn: veilig beleggen, hoe doe ik dat. En ook in de medische industrie zie je het veel dat mensen zoeken naar symptomen of aandoeningen. 

Hoezo interessant?

Praten over angsten vinden veel mensen vaak eng (ironisch hè). Wat is dan de plek waar je anoniem op zoek kunt naar informatie? Juist Google! Maar het is ook interessante content voor op social media. Als je het juiste haakje weet te vinden, dan is de kans groot dat je de aandacht hebt van je doelgroep. Waarom? Omdat ze zich erin zullen herkennen. 

Valkuil

Hiervoor moet je je klant wel een beetje kennen. En niet altijd zoeken mensen naar de angst maar zijn ze wel gedreven door de angst. Als ik Google naar blindedarmontsteking, dan doe ik dat omdat ik bang ben dat ik het heb. Maar de zoekterm is zeer waarschijnlijk dus niet [is blindedarmontsteking gevaarlijk]. Je moet hier dus echt even verder denken dan je neus lang is!

Frustrations

Wat is het?

Met frustrations bedoel ik letterlijk frustraties die je klant heeft. Het kunnen ook ergernissen of kleine irritaties zijn. 

Help me even…

Het kan een echte frustratie zijn (buurman heeft muziek hard aan) maar het kan ook een verkapt probleem zijn dat niet wordt/is opgelost. Het voorbeeld dat ik gaf bij problemen (hoe sluit ik twee mics aan op een macbook) was indertijd bij mij al opgelopen van probleem tot frustratie. Maar het kan ook zijn dat een product het niet goed genoeg doet, bijvoorbeeld: Miele stofzuiger doet het niet goed.

Hoezo interessant?

Ook hier heb je kans dat mensen online, dus in Google, op zoek gaan naar een oplossing. Ik vind sportleggings zonder telefoonzakje frustrerend, ik zoek dus altijd naar ‘legging met zakje’. Dit is tevens een mooi haakje op social media omdat mogelijk meer mensen zich in de frustratie zullen herkennen. 

Valkuil

Valkuilen liggen hier wat minder op de loer. De kans dat jij als bedrijf over jezelf gaat praten is een stuk kleiner omdat het nou eenmaal gaat over de lezer en hun frustraties. De enige tip die ik mee wil geven: zorg dat je zeker weet dat het speelt, kom met een frisse blik en vermijd holle frasen. Als je op een frustratie niet goed antwoord geeft, kan het zomaar zijn dat leidt tot meer frustraties.

Concerns

Wat is het?

Concerns (zorgen) zijn zorgen die iemand heeft, dingen die mensen wakker houden uit hun slaap. Dit kan heel erg overlappen met fears, maar vind ik toch net wat anders. Concerns zijn mogelijk urgenter en hebben meer impact op het leven van de doelgroep. Maar ook hier geldt: het is maar een manier van mij om je op verschillende vlakken aan inspiratie te helpen, ik heb er geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. 

Help me even…

Het kan zijn dat iemand zich zorgen maakt om zijn/haar partner die wel heel veel uren per dag aan het gamen is. Of dat iemand zich zorgen maakt omdat er wel erg veel ruzie is in huis de laatste tijd. Iemand die zich zorgen maakt om een puberkind, dat valt ook onder concerns. 
Ook in de B2B zijn concerns aan de orde van de dag: hoe ga ik om met die ene medewerker die bepaald gedrag vertoont? Waar kan ik kosten besparen als het gaat om IT, personeel of huisvesting?

Hoezo interessant?

Ook hier is het aannemelijk dat mensen in Google gaan zoeken naar tips of informatie. Daarbij kun je ook concerns goed gebruikt om op social media in contact te komen met je beoogde klant. Als jij praat over hun zorgen, heb je grote kans dat je sneller door hun filters heen komt. 

Valkuil

Ik zie hier weinig valkuilen: blijf bij de zorg van je klant en biedt nieuwe, verfrissende of praktischere informatie waar iemand echt wat mee kan. 

Goals

Wat is het?

Goals (doelen) zijn dingen die mensen willen bereiken. Het is een mijlpaal in het leven en daarmee erg belangrijk voor ze. Het kan zijn dat ze nog oriënterend zijn of echt al besloten hebben dat een doel willen bereiken. 

Help me even…

Denk aan iemand die graag de 10km wil lopen binnen een half jaar. Of iemand die voor het eerst gaat backpacken door Aziè en niet goed weet welke landen de moeite waard zijn. Het kan ook gaan om iemand die iets wil leren, een vaardigheid wil ontwikkelen bijvoorbeeld. 

In de zakelijke omgeving kun je denken aan iemand die een specifieke vaardigheid wil leren. Iemand die voor een nieuwe functie wil weten welke opleiding daar het beste bij past. Of iemand die vastbesloten is volgend jaar voor zichzelf te beginnen en benieuwd is wat er allemaal bij komt kijken. 

Hoezo interessant?

Ook hier geldt: grote kans dat mensen in Google gaan zoeken naar informatie hoe ze hun doel kunnen gaan bereiken. En ook nu zou ik je adviseren om de content ook te gebruiken op social media omdat het mogelijk erg interessant kan zijn en je er de aandacht van je doelgroep mee kunt trekken. 

Valkuil

De valkuil is dat je onderwerpen gaat behandelen die al uitgemolken zijn. Het voorbeeld van 10km lopen hierboven: dat kun je echt overal al vinden. Sterker: in de promo-uitingen van Google rondom hun chatbot Bard kon je zien dat Bard in een handomdraai een trainingsplan voor je maakt. Als het een uitgemolken onderwerp is, wees je er dan van bewust dat het mogelijk minder succesvol is in SEO en dat je het vooral maakt voor de andere kanalen

Myths vs Misunderstandings

Wat is het?

Myths (mythes) en misunderstandings (misverstanden) pak ik in dit voorbeeld even samen omdat ze erg dicht bij elkaar liggen maar toch echt anders zijn. Een mythe zie ik als een algemeen bekend broodje aap-verhaal dat nodig recht gezet moet worden. Een misverstand kan veel subtieler en individueler zijn. Er zijn zeker mythes die ook een misverstand zijn maar ik heb ervoor gekozen om ze toch apart te noemen. 

Help me even…

Bij mythes kun je denken aan het verhaal dat e-sigaretten gezonder zouden zijn dan echte sigaretten. Dat anti-aanbakpannen zonder teflon per definitie beter/gezonder zijn dan pannen met teflon. Of dat SEO dus begint met keyword onderzoek 😉 

Een misverstand kan veel kleiner zijn. De aanname dat dagelijks je haar wassen goed is. De aanname dat je in een gezonde relatie nooit ruzie hebt. Of het idee dat als de THT-datum op een melk verstreken is, je deze weg moet gooien. 

Zoals gezegd: het kan zijn dat jij het te overlappend vindt en dat is niet erg. Als je maar een beeld krijgt van hoe breed en ver dit kan gaan. 

Hoezo interessant?

Het kan goed zijn dat mensen willen uitzoeken hoe het echt zit. Ze zullen dan het specifieke verhaal in Google invoeren met de vraag of het echt waar is. Het kan zijn dat ze in een winkel een verkoper iets hebben horen zeggen en dat willen checken. Het kan ook zijn dat ze iets zeker willen weten of uitsluiten voor ze tot aankoop overgaan. 

Het leuke is, dat deze invalshoek zich leent voor meer dan enkel SEO. Het kan zomaar eens conversieverhogend werken als je de bezoeker op jouw site kan vertellen dat een bepaald verhaal (niet) waar is. 

Tip: ga ook in op verhalen die wel degelijk waar zijn. Ook hier kan het zijn dat mensen het gaat uitzoeken en ook die wil je dan verder helpen. Denk dus niet alleen in daadwerkelijke mythes of misverstanden maar ook in verhalen die er wel de schijn van hebben maar dat niet zijn. 

Valkuil

De valkuil is hier dat je denkt: dat weet toch iedereen. Nee, dat is vaak niet zo. En als het zo is, dan heb je grote kans dat mensen precies willen weten hoe het zit en waarom. Pak die kans om een goed (met bronnen onderbouwd) verhaal aan je klant te presenteren.

Interests

Wat is het?

Met interests (interesses) bedoel ik alles waar je klant nog meer in geïnteresseerd is. 

Help me even…

Stel jij bent een wedding planner, dan kun je natuurlijk beperken tot het schrijven van blogartikelen over de verschillende soorten bruiloften. Je kunt echter ook trends bespreken op het gebied van trouwjurken, trouwauto’s, bruidsfotografie, trouwringen etc. Als jij weet waar je klant nog meer in geïnteresseerd is, heb je opeens heel veel meer haakjes om een bezoeker binnen te hengelen en verder te helpen. 

Voor de B2B is dit mogelijk ook interessant. Stel jij verkoopt HR-software, je kunt het dan alleen hierover hebben maar je kunt het ook hebben over ontwikkeling van de HR-manager, nieuwe HR-strategieën, best practices hoe anderen een HR-strategie opstellen etc. The sky is the limit zou ik zeggen. 

Hoezo interessant?

Dit is zowel interessant voor SEO als andere kanalen. Je kunt gevonden worden op alles waar je overschrijft, maar je hebt ook enorm veel haakjes voor relevante content op social media. 

Valkuil

Je zit mogelijk wat verder van de conversie af (iemand die zoekt naar trends op het gebied bruidsmode zal niet direct een wedding planner willen inschakelen). Je moet hierop scherp zijn door het bijvoorbeeld niet te hebben over trouwjurken in het algemeen maar trouwjurken vanaf een bepaalde prijs of een bepaalde ontwerper. Daarmee trek je mogelijk een doelgroep die wel interesse heeft in een wedding planner. 

Ook in de B2B geldt dat je het niet te ver van je onderwerp af moet zoeken: dat kan wel eens zonde zijn van je moeite en leiden tot leads die helemaal niet geïnteresseerd zijn in jouw product maar vooral in je whitepaper.  

Van keywords naar QPAFFCGMIM's

Wie keywords vindt, vindt dus maar een beperkt deel van wat er leeft bij mensen. En het zegt ook niets over wat ze dan precies van het keyword willen weten. Iemand die zoekt naar [jeans], hoe zoekt die naar een bepaalde stijl? Een bepaalde kleur? Waar het van gemaakt is? Hoe je het moet verzorgen? In de ‘Mensen vragen ook’ zie je al dat Google op bijna elk zoekwoord vragen laat zien. Datzelfde zien we ook gebeuren in de bèta versie van Bard; Google’s chatbot die in de VS te gebruiken is. 

Het leuke is ook nog: Google lijkt keywords steeds meer los te koppelen van de zoekresultaten. In de VS zien we dit al meer dan in Nederland. Zoek naar ‘jeans’ en Google laat artikelen zien over mooiste jeans, nieuwste jeans of hoe je jeans moet verzorgen. Dit zijn allemaal onderwerpen die je kunt vinden als je nadenkt over QPAFFCGMIM. 

keywords in zoekresultaten SEO

QPAFFCGMIM als basis van je contentstrategie

Wie weet wat z’n beoogde doelgroep wil weten, heeft met QPAFFCGMIM dus de sleutel in handen voor een contentstrategie die verder reikt dan SEO alleen. In de voorbeelden hierboven, zie je dat ik bij een aantal invalshoeken aangeef dat je ze ook goed op social kunt inzetten. 

Hoe dat werkt, zie je in de afbeeldingen hieronder. Op afbeelding 3 zie je dat als je start met het in kaart brengen van de QPAFFCGMIM’s je dit kunt vertalen naar content voor andere kanalen. Zo kun je het dus ook gebruiken voor podcasts, webinars, whitepapers, social uitingen etc. Kijk maar eens naar hoe ik mijn eigen marketing aanpak. 

Het is daarom belangrijk om een keyword als een thema te zien en dat helemaal te ontleden naar alle QPAFFCGMIM’s die mensen hebben. 

QPAFFCGMIM de basis van een solide SEO- en contentstrategie
Vergeet traditionele SEO en zoekwoordonderzoek
Transformeer van SEO naar Organic Marketing met QPAFFCGMIM's

Hoe vind je de QPAFFCGMIM's van jouw doelgroep?

De QPAFFCGMIM’s ga je niet vinden in keyword tools. Ook niet in een tool als Answer the Public of the People Also Ask van Google. Nou ja, je vindt ze daar wel maar daar kijkt iedereen en dus krijg je weer dezelfde uniformiteit als wanneer we keyword onderzoek doen: iedereen gaat dezelfde content maken. En een ander probleem: het zijn de doorsnee QPAFFCGMIM’s. 

De échte relevante QPAFFCGMIM’s vind je pas als je met je beoogde doelgroep in gesprek te gaat en ze de juiste vragen gaat stellen om ze door en door te leren kennen. Wees oprecht geïnteresseerd in ze, luister en vraag door op wat ze zeggen. 

QPAFFCGMIM vs content-ui

Wellicht heb je me al wel eens eerder horen praten over de content-ui. Wat is het verschil tussen QPAFFCGMIM en de content-ui? De content-ui zijn de verschillende thema’s die mensen kunnen boeien binnen een onderwerp. 

Een voorbeeld voor het onderwerp vacatures. In de kern staan zoekwoorden zoals ‘vacature callcentermedewerker’, vacature den haag’, ‘vacature parttime’ etc. Maar daaromheen gebeurt vaak veel meer. Mensen kunnen op zoek zijn naar een bepaalde functie of informatie over een functie. De laag daarom heen gaat om het beroep: welke vragen hebben over het beroep? Weer een laag verder zijn mensen wellicht bezig met doorontwikkelen, ze willen iets maar weten wellicht niet hoe of wat precies. Daarna komen lagen zoals ‘omscholen‘ of ‘dromen‘. Hoe verder je van de kern afgaat, hoe groter de kans dat mensen nog niet precies weten wat ze willen. Het kan dus nog even duren voor ze gaan converteren.

QPAFFCGMIM's in elke laag van de content-ui

De QPAFFCGMIM’s van je klant kun je in elke cirkel van de content-ui vinden: in elke laag hebben mensen namelijk vragen, problemen, alternatieven, zorgen, interesses etc. Welke QPAFFCGMIM’s hebben mensen als het gaat om doorontwikkelen of omscholen? En welke als het gaat om hun werk? Het is aan jou om die in kaart te brengen.

Het voordeel: hoe verder van de kern je al in contact komt met je beoogde doelgroep, hoe langer je de tijd hebt om een band met je doelgroep op te bouwen en ze op verschillende kanalen te vinden. Als je al in de buitenste lagen vindbaar bent en er in slaagt om een relatie met ze op te bouwen, leg je dus een goed fundament. 

Content-ui de basis van SEO en contenstrategieen uitgelegd
Content-ui de basis van SEO en contenstrategieen uitgelegd

Wanneer sprak jij voor het laatst je klant?

Helaas spreek ik maar weinig marketeers die contact hebben met de klant. Dat is natuurlijk eeuwig zonde. Hoe kun je de juiste content maken als je niet weet wat je klant of doelgroep bezig houdt? Je weet dan niks van de onderwerpen waar ze meer over willen weten, maar mogelijk ook niet over de manier waarop ze aangesproken willen worden. De kanalen waar je ze vindt, welke soort content ze de voorkeur geven. Welke kleine vragen of onzekerheden ze hebben. Wie niet met de klant praat, weet eigenlijk niets. 

Zorg er dus voor dat je eens kan meedraaien op de afdeling klantenservice of dat je interviews met je klant kunt organiseren. Denk aan een videocall (in B2B goed mogelijk), klantpanels, een klantendag etc. Het heeft de voorkeur om je klant echt face-to-face te spreken en liever niet via ‘paper’ zoals in het geval van vragenlijsten. Natuurlijk geldt: iets is beter dan niets maar wie face-to-face met de klant zit, kan veel beter luisteren, doorvragen, tussen de regels doorluisteren en horen wat er niet gezegd wordt. Wat dat betreft is interviewen nog best een hele kunst!

Van QPAFFCGMIM's naar contentstrategie

Als je eenmaal voor alle lagen in de content-ui de QPAFFCGMIM’s in kaart hebt, kun je daar heel veel kanten mee op. Voor SEO is het sowieso nodig dat je jouw informatie en antwoorden tekstueel op je site publiceert. Google heeft nou eenmaal tekstuele content nodig. 

Maar eigenlijk is het zonde om er niets méér mee te doen. Al eerder zie ik dat de onderwerpen die je vindt in de QPAFFCGMIM’s een goed startpunt zijn voor je hele contentstrategie. Zo kunnen mythes, misverstanden of fabels kunnen briljante onderwerpen zijn voor podcasts of LinkedIn-posts. Korte vragen kun je goed beantwoorden in posts op Instagram bijvoorbeeld. Alternatieven die mensen hebben kun je bespreken in wat langere video’s of korte shorts per alternatief. 

Het biedt dus handvatten om ook andere kanalen dan SEO van relevante content en inhoud te voorzien en daarmee proactief je doelgroep te bereiken en een band op te bouwen. Mooie bijkomstigheid is dat het meteen de mogelijkheden biedt om jezelf als autoriteit en expert te positioneren. 

Leer meer in deze praktische SEO-training

Wil jij meer leren over SEO, de kansen die er wel en niet zijn, QPAFFCGMIM’s en het maken van steengoede content voor je gebruiker? 

Speciaal voor jou heb ik een online training ontwikkeld bestaande uit 5 modules. Je krijgt ongeveer 8 uur aan videomateriaal, een digitaal lesboek en werkboek. 

Je volgt de training op je eigen tempo en in je eigen tijd. Wie dat wil kan optioneel een 1-op-1 bijboeken om te sparren over jouw vragen of bevindingen.

Lees verder

Het publiceren van content op je site en wachten tot er verkeer komt, is alsof je je content laat wegrotten… ls jij dus hele mooie blogs maakt (voor SEO bijv.) en zit te wachten op verkeer, dan kun je nog wel eens heel lang wachten.