Liveblog Chatbot Google

Logo Chantalsmink.nl
Op 8 februari houdt Google een live conferentie over AI. Het vermoeden is dat ze hun chatbot gaan aankondigen: het antwoord op ChatGPT. Als dat zo is, is dit mogelijk revolutionair. In dit blog houd ik alle ontwikkelingen en mijn hersenspinsels voor je bij.

Luister de aanvullende podcast

Voor het laatst bijgewerkt op: dinsdag 7 februari om 11:33 uur

In dit liveblog:

Kondigt Google hun chatbot aan?

The Verge meldt dat Google’s CEO Sundar Pichai tijdens de omzetbesprekingen zegt dat mensen op korte termijn interactief kunnen communiceren met Google’s AI chatbot LaMDA. Je kunt dit vergelijken met ChatGPT: je stelt een vraag en Google heeft het antwoord. 

Het is opmerkelijk dat Google uit het niets een event op 8 februari aankondigt. Er wordt gefluisterd dat Google hun chatbot zal presenteren aan het publiek. De vraag is hoe de chatbot gaat heten. CNBC heeft het over Apprentice Bard, maar ik zag ook de naam Sparrow rond gaan. Of gaat de bot LaMDA heten naar de techniek achter de chatbot?LaMDA staat voor “Language Model for Dialogue Applications”.

Google may be gearing up to compete with OpenAI’s ChatGPT by letting people “interact directly” with its “newest, most powerful language models as a companion to search,” according to CEO Sundar Pichai.

Voorspelling van mijn kant: snel beschikbaar maar niet meteen in NL

Ik vermoed dat Google gaat aankondigen dat de chatbot binnen enkele weken in het Engels beschikbaar is, als het meezit is de chatbot er al direct. Wel denk ik dat het langer duurt voor we ‘m in Nederland gaan krijgen, geef het een paar weken. 

Ik denk dit omdat Google bijna altijd eerst dingen in het Engels uitrolt en wij echt achteraan hobbelen. 

Bekijk de live uitzending op 8 februari om 14.30

Waarom is de chatbot big news?

Op het moment dat mensen rechtstreeks kunnen interacteren met een chatbot in de zoekmachine, valt het te verwachten dat er een hele hoop gaat veranderen. De chatbot zal naar verwachting een belangrijke taak gaan vervullen in de zoekmachine. Aan de hand van designs die CNBC inzag, ben ik nagegaan hoe de chatbot er ongeveer uit moet zien:

Deel 1: wat kun je mogelijk verwachten áls Google met een chatbot komt?

In dit artikel ga ik door op de verwachting dat Google a.s woensdag 8 februari een chatbot gaat aankondigen. Ik neem je mee door mijn denkwereld: hoe denk ik dat de chatbot SEO, online marketing, content marketing en de rol van websites gaat veranderen?

Het einde van gegarandeerde SEO-groei

Op het moment dat mensen rechtstreeks kunnen interacteren met een chatbot in de zoekmachine, valt het te verwachten dat er een hele hoop gaat veranderen. Nu is een zoekmachine vooral bedoeld om verkeer naar je website te sturen. Als Google hun eigen chatbot lanceert dan kan deze veronderstelde garantie van verkeer wel eens onder druk komen te staan. Wie heeft er nog websites nodig als een chatbot je het antwoord geeft? 

Nou zal er altijd wel wat verkeer blijven komen uit Google, maar de kans is toch groot dat mensen anders gaan zoeken. Zie hieronder het stuk over gebeurtenissen voor SEO

Herbezinnen: wat wordt de rol van content en mijn website

De rol van je website zal waarschijnlijk ook gaan veranderen. Nu was een website vooral bedoeld om nieuw verkeer op te vangen en zoveel mogelijk verkeer aan te trekken. Als het verkeer uit SEO kleiner wordt, valt een van de grootste kanalen weg. Wie komt er dan nog op je website en met welke reden?

Je moet dus gaan bedenken wat dit alles betekent dit voor de rol van websites en je marketing. Staan we op een historisch moment in de geschiedenis van websites en marketing? Ik vermoed het wel.

Video: hoe gaat de chatbot waarschijnlijk werken?

In dit filmpje leg ik in 3 minuten uit hoe de Chatbot zeer waarschijnlijk gaat werken en waarom je waarschijnlijk SEO-verkeer gaat verliezen. 

Verschil tussen ChatGPT en Google's chatbot

ChatGPT is ontwikkeld door OpenAI en heeft een samenwerking met Bing. ChatGPT heeft geen toegang tot actuele data, het maakt gebruik van een database met informatie uit het verleden. Op dit moment is ChatGPT beperkt gratis maar is de toegankelijkheid en bereikbaarheid erg beperkt. Wie gegarandeerd van de tool gebruik wil kunnen maken, moet een betaald abonnement afsluiten.

Google’s chatbot zal naar verwachting zijn aangesloten op het wereldwijde web de index die tot op de minuut actueel is. Daarbij zal Google’s chatbot gratis zijn (aanname van mijn kant, maar lijkt me een no-brainer). 

De vraag is of Google de bronnen zal vermelden die gebruikt worden, ChatGPT doet dat niet. Lees verderop meer over Bard & bronnen. 

Wat betekent dit voor verkeer uit SEO?

Naar de gevolgen kunnen we alleen maar gissen, maar ik durf best al vooruit te denken. 

Als mensen hun antwoord direct in en van Google gaan krijgen, kan het haast niet anders dan dat websites flink wat verkeer gaan verliezen, afhankelijk van hun business en de aard van de zoekopdrachten. 

Verkeer met een transactionle intentie

Bezoekers die écht meer van je willen, die zul je waarschijnlijk gewoon houden. Hoe zit dat? Stel ik wil een neuscorrectie doen, kattenvoer kopen of een boek bestellen: in die intentie kan de chatbot niet voorzien. Dus bezoekers die tot actie willen overgaan, zul je niet kwijt raken. 

Het conversieratio zal dus wel eens flink kunnen toenemen: minder bezoekers maar wel evenveel transacties en omzet. 

Verkeer met een informatieve intentie

Als we kijken naar informatieve zoekopdrachten rondom symptomen, problemen, vragen etc. kun je er helaas van uitgaan dat de chatbot daar een goed antwoord op zal hebben. Bezoekers die op je website kwamen puur en alleen om informatie te consumeren, zul je waarschijnlijk gaan verliezen. 

Het is aannemelijk dat je het verkeer in Search Console flink zult zien dalen en daarmee de CTR. Impressies zul je waarschijnlijk bijven houden, maar veel minder mensen klikken door.

Het kan zijn dat mensen anders gaan zoeken, stel de chatbot raadt ze een matras van merk x aan. De kans is dan groot dat ze direct naar dat merk gaan zoeken of wellicht een review willen lezen waarom dat merk zo goed is. 

Mis niks over 'SEO na de chatbot'

Schrijf je in voor m’n nieuwsbrief en je blijft op de hoogte!

Het nieuwe doel: branded verkeer?

Jaren geleden zei de voormalig oprichter van Moz het al: je merk is het enige wat Google niet van je kan afpakken. Mensen die naar jouw merk of jouw bedrijf zoeken, die zul je blijven houden. Wat dat betreft was SEO natuurlijk gewoon gehuurde grond. Ja, de content stond op je eigen site maar je kreeg verkeer van iemand anders. 

Het zou niet raar zijn als je straks nog in grote mate enkel branded verkeer overhoudt. Dat is niet stom of onzinnig, het is het meest waardevolle verkeer dat je kunt hebben. 

Het nieuwe doel van content

Als je geen content meer voor zoekmachines hoeft te maken, scheelt dat natuurlijk een slok op een borrel. Denk trouwens maar niet dat je helemaal geen content meer hoeft te maken: gebruikers willen nog steeds op je site iets lezen over een product, hun probleem en jouw oplossing. Daarbij draagt de content bij aan het beeld dat mensen van je hebben: aan de inhoud kunnen ze opmaken of je een autoriteit bent., of je verstand van zaken hebt en kunnen ze bepalen of ze zaken met je willen doen. Verderop vertel ik hier meer over. 

Video: jouw uitdagingen

In dit filmpje leg ik uit waarom je waarschijnlijk verkeer gaat verliezen en welke uitdaging je waarschijnlijk onder ogen moet gaan zien. 

Waar gaat jouw verkeer vandaan komen?

Als er nog minder SEO-verkeer te verdelen valt, dan moet je op zoek gaan naar andere bronnen van verkeer. Je kunt denken aan kanalen/media als Linkedin, Instagram, YouTube of samenwerkingen met anderen. Daar kun je in contact komen met mensen die jouw bedrijf of merk nog niet kennen. Dat zal echter wel wat minder gericht zijn dan me SEO: die bezoeker had een duidelijke intentie en bezoekers die je via de eerder genoemde kanalen vindt, zijn mogelijk nog latent. 

Waarschijnlijk zul je harder moeten gaan werken om jouw merk, jouw bedrijf onder de aandacht van je potentiële klant te krijgen. Het doel kan dan bijna niet meer zijn om meetbaar meer verkeer aan te trekken uit een bron of meetbaar meer conversies per bron. 

Je zult waarschijnlijk moeten gaan kijken naar een strategie waarbij je zowel demand generation inzet, als aan je branding gaat werken. Een beetje hoe ik het voor mezelf doe: ik speel mezelf in de kijker op allerlei andere kanalen in de hoop dat mijn bezoeker ergens van mij hoort en zal naar mij toekomt. Het is wat meer werk, maar wel enorm waardevol verkeer!

Je hoeft geen dingen voor SEO meer te doen

Als er veel minder SEO-verkeer te verdelen valt, loont het waarschijnlijk ook niet meer om slechte content te maken, al dan niet gefabriceerd door chatbots. Maar je hoeft ook niet meer te linkbuilden voor SEO: waarschijnlijk zijn de kosten en opbrengsten op termijn niet meer in verhouding. 

Wat betekent dit voor de content die jij maakt?

Als je veel minder verkeer uit SEO zult gaan krijgen, dan hoef je daar eigenlijk ook geen content meer voor te maken. Hallelujah! 

Persoonlijk hoop ik dat de chatbot daar echt een einde aan gaat maken; die waardeloze crappy content die je alleen maar maakte voor zoekmachines om hoger te ranken. 

De vraag is waarom je nog content zal blijven maken en welke rol je website gaat spelen. Dit is een hele interessante vraag, laten we eens verder gaan kijken.

De deal was altijd: maak (goede) content en gij zult verkeer ontvangen. Als Google de bron niet gaat vermelden, dan wordt die afspraak geschonden. De belofte van verkeer was dan niet meer dan een Trojaans Paard.

De nieuwe rollen van content en websites

Op dit moment bevatten veel websites content die gemaakt is voor SEO-doeleinden. Maar al te vaak is het slechte, niet goed leesbare content over een keyword. De inhoudelijke toegevoegde waarde van de teksten is minimaal. Het doel was ook nooit de bezoeker te helpen, “de bezoeker leest toch” niet was de veronderstelling. Waarom daar content voor maken?

Maar op het moment dat een groot deel van het SEO-verkeer dreigt weg te vallen en je bezoekers vooral via andere kanalen moeten gaan komen: met welk doel komen zij dan? Wat weten ze al van jou en wat willen ze op jouw site doen? 

Niet langer moet je slechte content maken om maar beter vindbaar te worden, je moet content gaan maken waar de nieuwe bezoeker verder mee geholpen wordt. Dat kan tekstuele content zijn of audiovisuele content maar duidelijk is dat het veel inhoudelijker moet gaan worden. 

Video: waarom het vakgebied leuker wordt

Veel mensen zullen de chatbot waarschijnlijk met afgrijnzen ontvangen. Ik niet, ik denk dat content, content marketing en marketing in het algemeen heel veel leuker gaat worden. Waarom, dat leg ik in dit filmpje uit. 

Waarom ik nog content maak

Kijk maar naar wat ik nu doe: ik denk dat na woensdag SEO min of meer kapot zal zijn. Waarschijnlijk niet direct, niet meteen en al zeker niet in Nederland maar de glorietijden zijn voorbij. 

Toch maak ik dit liveblog, ik post erover op Linkedin en ga korte video’s maken op Instagram. Dit doe ik allemaal niet om verkeer te trekken, maar om mezelf te profileren als autoriteit en je vertrouwen te wekken: ik denk met je mee!

Steeds meer premium content?

Interessant hersenspinsel: als je content niet meer voor SEO maakt, maar voor je gebruiker dan wordt het waarschijnlijk echt goede content. 

Waarom zou je dat als bedrijf nog zomaar weggeven als het je geen verkeer meer oplevert? Ik had het hierover met SEO-collega Ramon Eijkemans. Het zou niet raar zal als de echte mooie content achter een inlog gaat komen. 

De deal die we met Google hadden is verbroken: verkeer in ruil voor content.  Geen verkeer meer? Dan krijg je ook niet langer mijn beste content: wel zo eerlijk. 

Het einde van gratis content?

Dat ik mijn content verkoop, wil niet zeggen dat jij het ook moet doen. Ik ben een zzp’er en het verkopen van content is een business model van mij. Als MKB of groter bedrijf wil je jouw klant er niet voor laten betalen, maar je kunt het wel achter een inlog zetten. 

Mensen moeten dan een account aanmaken om je mooiste content te consumeren. Het voordeel: je hebt meteen gegevens van je bezoekers en kunt ze veel beter volgen wat ze doen. Als je jezelf kunt beheersen met je e-mailmarketing, dan heb je hier wel eens goud in handen. Door de hele wetgeving rondom privacy was het sowieso al noodzakelijk om zelf eigenaar te worden van je data. Wat dat betreft komt veel nu mooi samen. 

Mijn beste content

Mijn beste content staat al een tijdje achter een in inlog. Wie wil weten hoe ik content maak(te) voor SEO en je gebruiker kon mijn boek aanschaffen of een betaalde online training volgen. Voor recruiters maakte ik een magazine over SEO en vacatures dat ik te koop aanbied op mijn site. 

Misschien moet je beste content ook niet langer gratis zijn. 

SEO was gehuurde grond

Ook je zichtbaarheid in Google kun je vergelijken met ‘bouwen op gehuurde grond’. Je bent afhankelijk van Google of je zichtbaar zult worden. Je moet je aan hun regels houden, anders loop je het risico dat ze je website devalueren en je dus minder vertoond zult worden. Als jij dus enorm veel non-branded verkeer uit Google hebt, dan was jouw SEO-strategie goed op orde maar bouwde je flink op gehuurde grond. 

Als je vooral veel branded verkeer hebt, dan ben je minder afhankelijk van Google en bouw je dus minder op gehuurde grond. Daarentegen laat je weer veel potentieel liggen. 

Het voordeel is dat alle inventaris en meubels van jouw bouwsel wel in eigen beheer zijn: je bent zelf eigenaar van de content op je website. Je bent dus niet álles kwijt als Google straks met een chatbot komt. Wel zul je toch aan de slag moeten om in een mogelijke nieuwe wereld weer een plekje op te eisen. 

Deel 2: Meet: Bard, Chatbot Bard

chatbot bard van google eerste screen

Op 6 februari kondigde Google CEO Sundar Pichai Bard aan, chatbot Bard wel te verstaan. Chatbot Bard wordt op het ogenblik getest door een select groepje testers maar Google deelt wel al een screenshot van de pasgeboren baby. 

Bard draait inderdaad op LaMDA en maakt gebruik van informatie die op het web te vinden is. Volgens het persbericht wordt Bard binnenkort uitgerold in Search. Aangezien Pichai niet rept over talen of locaties, ga ik ervan uit dat Bard meteen wereldwijd wordt uitgerold. 

Opvallend detail 1: we zien geen bronvermelding bij het antwoord, en ook geen ‘about this result’.

Opvallend detail 2: het voorbeeld over piano of gitaarspelen is nog erg vaag. Wat kan Bard nou echt?

Opvallend detail 3: onder Bard zien we links naar bijbehorende artikelen waar men verder kan lezen. 

Wie is er wendbaar genoeg?

Het was een spoedbevalling. Laten we er niet om heen draaien: voor de industrie is dit ontnuchterend. Als Google het hele stuk met informatieve zoekopdrachten overneemt, betekent dit mogelijk nog meer zero clicks en valt er mogelijk een nog groter deel van het verkeer weg. De toekomst van SEO was nog nooit zo somber. Als dit daadwerkelijk gebeurt is de vraag welk bedrijf zich kan aanpassen? Wie weet op andere manieren verkeer en potentiële klanten te trekken en wie slaagt er niet in zich te handhaven? De marketeer van nu moet agile zijn om hierop te kunnen reageren, de marketing manager een hele goede crisismanager om radeloze directies bij te sturen. Of zal er een wonder gebeuren?

In dit artikel op Marketingfacts zet ik alles op een rij welke opties bedrijven hebben en hoe je in mijn optiek je online marketingstrategie zult moeten bijsturen. 

Googles Persco 'Live from Paris': niks nieuws

Wat een deceptie, die langverwachte persco van Google ‘live from Paris’. De conferentie duurde ongeveer 38 minuten waarvan het 5 minuten over Bard ging. In die 5 minuten zeiden ze….. niks nieuws. 

In het persbericht van Sundar Pichai op maandagavond was al te lezen dat Bard toegankelijk was voor een select groepje testers. Geen woord over wanneer ze Bard aan het grote publiek tonen. Het is ook niet duidelijk of Bard direct wereldwijd beschikbaar is of alleen in het Engels.  

Natuurlijk lieten ze ook wat screenshots zien. Zo zien we hieronder een soort desktop weergave waarin iemand vraag welke nieuwe gezinsauto hij zou moeten overwegen. 

Allemaal leuk en aardig, maar inhoudelijk is dit toch absoluut niet relevant of vernieuwend? Is iemand echt verder geholpen met de informatie die Bard hier geeft? Grappig detail, in een van de screenshots stond foutieve informatie over James Webb-ruimtelescoop. De beurswaarde van Google zou daarna tientallen miljarden gedaald zijn aldus NOS. 

Laten we dan eens verder kijken naar dit filmpje waarin we zien dat Bard een vraag krijgt over sterrenbeelden. Een aantal dingen vallen op:

Bard en bronnen

Er is nogal wat gaande in SEO-land over het al dan niet noemen van bronnen. Meerdere internationale bekende namen in de SEO-wereld maken zich druk over het feit dat Google geen bronnen noemt. 

Er valt iets voor te zeggen dat Google dit niet doen; Large Language Models zoals Bard en ChatGPT halen namelijk niet per se één concrete bron aan. Hun ‘wijsheid’ komt van oneindig veel bronnen en met die wijsheid maken ze zelf nieuwe content. Het wordt dus lastig om bronnen te vermelden aangezien het hun eigen content is (leuke vraag voor advocaten op het gebied van intellectueel eigendom wat mij betreft: wanneer kun je spreken van ‘eigen content’ van Google en wanneer van plagiaat?)

Volgens SEO-specialist Lili Ray mag dit geen reden zijn om geen bronnen te noemen, zij zegt:

Lili Ray over chatbot Bard waar geen bronvermelding bij staat

Maar ook Marie Haynes komt met een voorbeeld, namelijk de manier waarop Neeva omgaat met ‘attributie’. 

In deze tweet hieronder zie je trouwens hoe Bing omgaat met bronvermelding:

Dit hele verhaal met al dan niet (kunnen) vermelden van bronnen of waar je wijsheid vandaan komt, klinkt een beetje als een slangenkuil waarin rechters en advocaten zich uit kunnen leven. Feit blijft dat de chatbots zoals we die nu zien weinig anders doen dan op basis van statistieken aannames doen welke woorden bij elkaar horen en zo nieuwe zinnen maken. 

We gaan het zien!

Dit liveblog wordt continue geupdated

Zodra er nieuwe inzichten zijn of nieuwe hersenspinsels van mijn kant, dan lees je het natuurlijk hier!

Mis niks over 'SEO na de chatbot'

Schrijf je in voor m’n nieuwsbrief en je blijft op de hoogte!

Lees verder

De SEO-wereld en Google liggen onder vuur: SEO’s ruïneren het internet (The Verge) en maken het internet stuk (de Volkskrant). Volgens The Verge is het web ontworpen naar de eisen van Google. Alle aandacht plaatst SEO in een kwaad daglicht en maakt dat de SEO-wereld boos is, is dat terecht?