Maar Zalando/Coolblue/Omoda doet het ook zo

vergelijk jezelf niet met anderen in seo
5
(2)

Veel mensen nemen een voorbeeld aan grote partijen als het aankomt op SEO. “Maar Zalando doet het ook niet zo” reageerde iemand jaren geleden toen ik een afwijkende structuur voor zijn site voorstelde. Mijn idee was toen om niet de indeling van Zalando over te nemen maar op basis van het eigen assortiment een indeling te kiezen met andere categorieën dan Zalando had. Hierdoor konden we ze op veel zoektermen ontwijken en andere zoektermen juist oppaken, iets wat mij cruciaal leek aangezien we in de positie David tegen Goliath stonden. En onlangs zei iemand nog: “Coolblue doet het ook”, toen we aan het kijken op welke manier we het menu moesten gaan aanbieden. En hoewel het verleidelijk is om te kijken naar wat en hoe anderen het doen, is het binnen SEO eigenlijk absoluut geen aanrader. In dit artikel leg ik je uit waarom.

Reden 1: rankt een website ondanks of dankzij?

De eerste reden is: je weet namelijk nooit of iemand “ondanks of dankzij” iets het goed doet. Het kan zijn dat ze zo goed ranken ondanks dat ze iets op een bepaalde manier doen. Maar het kan ook zijn dat ze juist ranken omdat ze iets op een bepaalde manier doen. Het Google algoritme is één grote black box en je moet er niet vanuit gaan dat dingen lineair werken of dat er een causaal verband is. Dingen kunnen in de black box afgewogen worden, gecompenseerd worden of een andere weging hebben. Zo kun je wellicht een krakkemikkig menu (redelijk) compenseren als je enorm veel linkwaarde hebt en dat op een juiste manier door je site weet te loodsen naar je belangrijke pagina. Je kunt ondanks dat je enorm veel links hebt gekocht, toch bij elke spam-update de dans ontspringen omdat je veel meer hele waardevolle links hebt waarvan Google vindt dat ze op een natuurlijke manier zijn verkrijgen. Omdat je nou eenmaal niet weet hoe Google dingen afweegt om tot een volgorde te komen, kun je als buitenstaander nooit zeggen: “zij doen het zo, dus het zal wel goed zijn”.

Het kan zijn dat het ene specifieke dingetje helemaal niet zo goed uitpakt, maar dat zo’n speler dus een heleboel kan compenseren omdat ze anderen dingen enorm op orde hebben. Je weet ook niet of zo’n speler bepaalde dingen op een andere manier heeft gecompenseerd, bijvoorbeeld met het aanleggen van een sloot aan interne links op allerlei pagina’s.

Reden 2: je weet niet waarom keuzes gemaakt worden

De tweede reden is dat je niet weet wat er binnen zo’n bedrijf gebeurt; je hebt geen inzicht in resultaten, processen en wat er binnenskamers besproken wordt. Misschien zijn ze alweer hard bezig om dat ene wat jij wil gaan kopiëren op te lossen omdat ze zien dat de resultaten achter- of wegblijven. Heb jij het net gekopieerd (omdat zij het ook doen!) en dan mag je het straks weer aanpassen. Of hebben ze iets live gezet wat vanuit SEO eigenlijk niet ideaal is, omdat het nou eenmaal vanuit conversie een groot pluspunt kan zijn. Het kan dan zijn dat wat ze mogelijk verliezen op SEO-verkeer op een ander vlak gecompenseerd wordt. Je weet als buitenstaander niet welke belangen intern afgewogen worden en welke keuzes worden gemaakt.

Reden 3: zij hebben ook niet alles op orde

De derde reden om niet alles klakkeloos over te nemen of te kopiëren, is dat deze partijen ook niet alles op orde hebben. Ik weet zeker dat als je het de in-house SEO-specialisten vraagt ze nog een hele wensenlijst hebben met wat ze eigenlijk anders zouden willen. En natuurlijk is er ook een hele wensenlijst met wat ze ook nog zouden willen, maar waar geen tijd voor is. Misschien willen ze graag iets oppakken maar is de IT-tijd voor het komende half jaar al ingepland met urgentere punten. Dan kun je zeggen: “Coolblue doet het ook niet, dus ik ook niet”, maar dan kun je dus ook goed de boot missen. En dan kan het ook voorkomen dat dingen gewoon gebeuren omdat het een groot bedrijf is. Zo had Coolblue ooit enorm veel links naar de pagina ‘Pietermanager’, een vacature waarin gezocht werd naar een PA voor de CEO Pieter Zwart. De vacature had online zoveel aandacht gehad, dat er enorm veel websites naar gelinkt hadden. Toen de vacature vervuld was, ging de pagina offline en gaf een 404 af. Is dat een voorbeeld om dan ook maar pagina’s te verwijderen en een 404 te laten afgeven? Nee, maar als je op zo’n moment niet er bovenop zit om te zorgen dat deze pagina op een juiste manier wordt geredirect, gaan dingen zoals ze gaan en je kunt ervan uitgaan dat je je onmogelijk bovenop alles kunt zitten.

Reden 4: jij bent geen Cooblue, Zalando, Amazon of Omoda

De vierde reden is dat als je zelf geen Coolblue, Zalando of Omoda bent je ook niet hun strategie per se moet willen volgen. Ze doen een aantal dingen goed en dat pakt voor hun goed uit. Maar wie zegt dat jij daar ook succes mee boekt? Zoals al eerder gezegd: zij spelen Champions League niveau en moeten andere keuzes maken om op hun niveau te kunnen blijven concurreren. Ben jij ook een Champions League speler dan zul je zeker met ze de strijd aan moeten gaan, maar de vraag is of je dat doet door ze te kopiëren of juist te kijken waar je dingen beter kunt doen?

En als je niet in dezelfde markt zit, maar toch een voorbeeld neemt aan dit soort partijen bedenk dan dat je dingen wel eens veel te groot aan zou kunnen pakken. Zij moeten bepaalde dingen doen omdat ze de strijd om de top posities of felbegeerde keywords kunnen winnen. Als jij in jouw markt niet een vergelijkbare strijd voert, hoef je mogelijk helemaal niet hetzelfde te doen. Een simplistisch voorbeeld: jij rijdt toch ook geen Formule-1 auto omdat Max er een rijdt en snel is? Voor jouw situatie heb je helemaal geen Formule-1 auto nodig maar kun je met een gewone auto prima uit.

Reden 5: de kansen liggen daar waar niemand naar kijkt

Tot slot misschien wel de belangrijkste reden: de kansen liggen juist daar waar zij vaak niet naar kijken. Ga je content schrijven over exact dezelfde onderwerpen als Coolblue of ga je een andere invalshoek kiezen waar je in ieder geval niet met die reus hoef te concurreren? Ga je op dezelfde zoektermen zitten als Omoda, of ga je juist een andere markt op zoeken? Ga je doen wat Amazon doet, of kies je je eigen spel? Houd er rekening mee dat een Amazon mogelijk helemaal geen tijd heeft voor “details” en zich alleen op de grote markten richt. Een kleine market voor hen, kan voor jou jaarlijks meer dan voldoende omzet opleveren om je eigen bedrijf mee draaiende te houden. Nog maar een simplistische vergelijking: als iedereen in dezelfde rij gaat staan bij de kassa met een volle kar, maar 20 meter verderop is een zelfscankassa vrij en je hebt maar 5 boodschapjes, wat ga je dan doen? Blijf je in de rij staan of ga je jouw 5 boodschapjes handmatig afrekenen?

Samenvattend

Grote bedrijven moeten vaak bepaalde keuzes maken omdat ze op hun manier zijn gebonden aan hun budget, tijd, resources en doelstellingen. Jij bent op jouw eigen manier gebonden aan je eigen budget, tijd, resources en doelstellingen. Omdat jij andere doelstellingen hebt, andere budgetten hebt, andere prioriteiten hebt, moet je per definitie al niet kopiëren van wat zij doen. Je weet nooit of ze “ondanks of dankzij” iets ranken. Je weet niet of zelf happy zijn met hoe het nu live staat op hun site, je weet nooit welke belangen zijn afgewogen en je weet ook niet wat er nog op hun to do-lijst staat. Inspiratie mag je zeker weten op doen, maar kijk daarna altijd hoe JIJ dat kan inzetten.

You liked this article?

Select the number of start you'd like to give to me

Average score 5 / 5. Vote count: 2

I have no rating yet, what do you think of this article?

Tof dat je dit artikel interessant vond....

Volg mij op Facebook en mis niets!

Meer 'Frisse blik' vind je hieronder:


In de spotlights

Chantalsmink.nl SEO podcast
Chantal in SEO podcast Dennis & Martijn
Chantal Smink in OAK podcast
BrightonSEO

Consultancy-ervaring:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *