De maart 2024 updates

Verdienen aan of door je content?
De maart 2024 updates, waarschijnlijk een van de meest spraakmakende ronde van Google-updates van de afgelopen jaren. Wat is er aan de hand? Waarom 'slacht' Google massaal websites af en wat hebben de getroffen websites met elkaar gemeen?

Luister podcast

Bekijk video

video volgt zsm

De maart 2024 updates

Op 5 maart 2024 kondigde Google aan dat er twee grote updates uitgerold zouden worden in maart. Het gaat om een core update en een spam update. De spam update heeft zo’n 14 dagen geduurd om uit te rollen. De core update is op het moment van schrijven nog steeds ‘in uitrol’. Google heeft telkens gezegd dat we moeten wachten tot de hele uitrol afgerond is, voor we conclusies trekken. 

De updates in maart zijn de eerste updates van 2024. Als we kijken naar 2023 waren er 9 grote updates (core, reviews, spam update etc), dus stiekem verwacht ik dat we ook komend jaar ons hart weer kunnen ophalen met de ene na de andere Google update. 

Waarom is Google zo druk aan het updaten?

Je vraagt je waarschijnlijk af waarom Google zo druk bezig is met het updaten van het algoritme. Dat heeft met verschillende zaken te maken. Ten eerste doet Google eigenlijk constant updates aan het algoritme, in 2022 waren er namelijk niet minder updates dan in 2023. Het is dus constant nodig om updates uit te voeren. Maar er speelt -uiteraard- meer. 

Google onder vuur

Het zal je wellicht niet ontgaan zijn dat er op het moment heel veel kritiek is op Google. Niet alleen The Verge nam Google onder vuur met twee artikelen over SEO namelijk het artikel ‘The people who ruined the internet‘ en ‘How Google shaped the web‘. In diezelfde periode kwam ook AJ Kohn met het artikel ‘It’s Goog enough‘ over de kwaliteit van de zoekresultaten. Het nieuws waaide zelfs over naar Nederland waar de Volkskrant er bericht van deed: hoe zoekmachines lijden onder SEO-spam. Naast deze artikelen is ook nog eens enorm veel commentaar op Twitter over de werkwijze van Google en de kwaliteit van de SEO-resultaten. Als we dan weten dat er alternatieven zijn en opkomen (Amazon voor shoppers, AI-tools voor informatiezoekers) dan is duidelijk dat Google in actie móet komen. 

Voorbeelden stellen

Op Twitter en LinkedIn zijn veel mensen die openlijk hun trucjes en short cuts delen, vaak vergezeld met domeinnaam. Doorgaans is dit natuurlijk tegen het zere been van Google. Hoe meer mensen elkaar op Twitter en social media het idee geven dat je nog wegkomt met quick fixes, trucjes etc. hoe meer mensen dit blijven doen. Grote kans dus dat Google voorbeelden wilde stellen door de websites van dit soort mensen handmatig uit de index te verwijderen, althans als we Jacky Chou moeten geloven.  

Trouwens, al eerder draaide Google handmatig een website van Jake Ward de nek om nadat hij openlijk op Twitter had lopen pochen dat hij 3,6 miljoen aan verkeer had gestolen van een concurrent met slimme trucjes.

Nieuwe technieken beschikbaar

Tel daarbij op dat er op dit moment meer technieken beschikbaar zijn dan ooit om spam en lage kwaliteit content te achterhalen. Als het je nu niet lukt, dan is de vraag waarschijnlijk of het je ooit wel gaat lukken om spam en lage kwaliteit te ontdekken. Google moet er dus wel voor gaan. 

Wie zijn er geraakt?

Wat we zien is dat er eigenlijk verschillende dingen gebeurd zijn. Zo zien dat affiliates opnieuw het slachtoffer zijn, als je site na de updates eind Q3 in 2023 nog overeind stond, dan is er een grote kans dat je nu alsnog geraakt bent. Naast de affiliates gaan er verhalen rond op Twitter en LinkedIn dat er ook sites zijn geraakt waar in meer of mindere mate AI-content op stond. 

Affiliates opnieuw de klos

Wat we zien is dat er eigenlijk verschillende dingen gebeurd zijn. Zo zijn er opnieuw heel veel affiliate websites de klos. Een groot probleem vind ik zelf dat de websites die ervoor in de plaats zijn gekomen niet altijd beter zijn, op LinkedIn vergeleek ik dit dan ook met een wondje waar je het korstje van af pulkt waarna het opnieuw begint te bloeden. Wellicht had je er dan beter van af kunnen blijven? Dat bracht me bij twee gedachtes: 

1. Op 99% van de zoektermen waarop sites nu geraakt zijn, is er geen beter alternatief voor handen. Als dit waar zou zijn, zou dit betekenen dat de lat om hoog te ranken op dit moment heel erg laag ligt, als je dus maar betere kwaliteit gaat leveren. 

2. Google is niet in staat om kwaliteit te herkennen, het is er wel maar ze kunnen het gewoon niet vinden, herkennen en laten ranken. 

Ik hoop zelf dat gedachte 1 meer waar is dan gedachte 2 trouwens. 

Waarom zijn affiliates nog steeds (of: nu weer) de klos?

Het probleem van affiliates: inhoud

Een groot probleem is natuurlijk dat affiliates content maken die vooral voor SEO gemaakt is. Bekijk deze content roast nog eens van de affiliate in epilators. Geen enkele epilator zelf getest, maar wel een review online zetten met daarin productinformatie en specificaties. Dat kan natuurlijk niet. Het is wel zo eerlijk als je een product ook echt zelf gereviewed hebt als je er een recensie aan wijdt. 

Dit staat niet op zichzelf maar zie ik eigenlijk vaker gebeuren bij affiliates. Ze maken content zonder dat ze echt ervaring of expertise hebben met het onderwerp. Jarenlang was het goed genoeg om te ranken, maar die tijden lijken voorbij. 

Het probleem van affiliates: banners en ads

Een ander groot probleem is dat de content van affiliates stikt van de banners en ads. In de VS is de website thatfitfriend.com geraakt en niemand snapte waarom. SEO’s vonden dit vaak hét voorbeeld van goede reviews. Maar wie een review erbij pakt ziet dat er door de tekst heen 6 display ads staan en aan de zijkant nog 1. 

Dat geeft je de schijn tegen: is je site er alleen maar om te verdienen aan je content? Niet door je content? 

Het probleem van affiliates: lange lappen tekst

Als we dan nog even bij het voorbeeld van thatfitfriend.com blijven, dan zien we dat er voor een review van een sneaker ruim 3.500 woorden nodig zijn. Dat zijn 8 A4’tjes met tekst. Wie wil dat lezen als je gewoon wilt weten of een sneaker of sportschoen goed is? Is de tekst zo lang omdat je zoveel te melden hebt of omdat je er dan heel veel display ads in kunt verstoppen? Ook dit staat niet op zichzelf, maar zie ik bij heel veel affiliates gebeuren. 

Het probleem van affiliates: geen bestaansrecht

De meeste affiliates halen zo’n beetje 100% van hun verkeer uit SEO. Dat hoeft niet echt een probleem te zijn, maar als je enkel gevonden wordt op ‘beste sneaker’, ‘beste epilator’ of ‘beste wijnkoeler’ wat is dan je bestaansrecht? In geen enkele site zie je dat mensen zoeken naar wat die ene auteur of die ene website erover te melden heeft: er is geen branded verkeer waarbij op de naam van de website of auteur wordt gezocht. Dat betekent dat je enkel passanten aantrekt die wat lezen en dan weer weg zijn. 

Voor mij is dit persoonlijk allemaal geen probleem, maar ik snap wel dat Google hier mogelijk wel over valt. Voegen dit soort websites echt wat toe aan het web? Schrijven ze niet stiekem allemaal hetzelfde, namelijk de specificaties van de fabrikant maar dan in andere woorden? Ga je deze mensen volgen omdat je wilt weten hoe zij over iets denken? Of kunnen deze sites leven omdat er nou eenmaal zoekvolume is in Google en zij daar handig op in weten te spelen? 

Het probleem van affiliates: "pikken verkeer weg"

Eigenlijk zou het verkeer rondom ‘beste epilator’, ‘beste wijnkoeler’ etc. toebehoren aan webshops die meerdere merken/fabrikanten verkopen. Denk aan wehkamp, een Bol.com, een Coolblue etc. Helaas laten veel webwinkels het na om dit soort content zelf te maken. Een reden is dat het assortiment te snel wisselt en de investering dus niet opweegt tegen de opbrengst. Een andere reden is dat er zoveel gereviewed moet worden dat ze niet weten waar te beginnen. Een mogelijke derde reden is dat de content marketeers zelf geen ervaring hebben met het product en dus niet weten hoe ze het moeten reviewen. En een laatste goede reden: er zijn waarschijnlijk 100 andere dingen te doen die meer prioriteit krijgen. 

Omdat webshops het laten liggen, kunnen affiliates eenvoudig hierop inspringen en het verkeer naar zich toe trekken. Maar welke waarde voegen zij toe als ze een product niet echt gereviewed hebben en alleen maar wat informatie herhalen om gevonden te worden?

Het probleem van affiliates: NavBoost

En dan is er nog een probleem en dat kun je samenvatten tot ‘NavBoost’. NavBoost is een ranking signaal van Google. We leerden deze term kennen na de rechtszaak die de Amerikaanse overheid in 2023 had aangespannen tegen Google. NavBoost gaat in grote lijnen om gebruikerssignalen. Uit interne documenten van 2016 blijkt dat Google eigenlijk de inhoud van pagina’s niet goed kon begrijpen. Wel konden ze goed zien om mensen blij waren met de content, die signalen hebben ze samengevat in NavBoost. Het idee is dat pagina’s waar mensen heel blij van worden beter gingen ranken. Pagina’s met slechte gebruikerssignalen gingen slechter ranken. 

Als je NavBoost in het achterhoofd houdt en dan opnieuw kijkt naar de situatie… moeten we er dan niet ook rekening mee houden dat gebruikers helemaal niet zo blij worden van wat affiliate sites nu maken? En dat dit een reden is waarom ze weg zien zakken?

We don't understand documents, we fake it. Google Antitrust case September 2023
Bron: https://www.justice.gov/d9/2023-11/417516.pdf
each searcher benefits from the response of the past user - Google Antitrust case september 2023
Bron: https://www.justice.gov/d9/2023-11/417516.pdf

AI-content

Naast dat affiliates de klos zijn, zien we ook dat Google websites met AI-content heeft geraakt. Ook hier is het verhaal redelijk helder: wie content laat maken door AI, herkauwt wat er al op het web te vinden is en voegt geen waarde toe. AI-tools die we gebruiken om content te maken, zijn LLM’s: Large Language Models. Deze voegen geen nieuwe kennis toe aan het web, maar baseren hun teksten op wat ze al weten. Als jij op deze manier content maakt, moet jij jezelf afvragen waarom mensen jouw site nog zouden bezoeken niet direct naar de AI-tool zouden gaan om het antwoord te vinden. 

Gebruik AI vooral om je EIGEN kennis en informatie om te zetten naar goed leesbare artikelen en vermeld eerlijk dat de AI je geholpen heeft met schrijven maar de kennis bij jou vandaan komt. Het zal mij verbazen als Google dit ooit zou bestraffen. 

Een nieuw tijdperk van SEO?

Met alles wat we zien gebeuren, is het hoogtijd om met elkaar te praten over waar SEO heengaat en hoe ‘geldig’ de oude regels nog zijn. Als ik -gechargeerd- zou moeten aangeven wat ik zie gebeuren, dan zou ik zeggen:

– Je schreef enkel over onderwerpen die je in keyword tools vond 

– Vroeger kon je gewoon wat content schrijven en ranken

– Als je niet hoog genoeg kon ranken, ging je links kopen of ruilen

– Je rekende SEO af op de groei van non-branded verkeer, dát was immers de kunst

– Je kon heel veel geld verdienen aan je content

– Je hoefde niet per se ‘iemand’ te zijn, elke nobody kon ranken 

SEO nieuwe stijl

Als we kijken naar wat er nu gebeurt, dan zou ik zeggen dat een aantal van deze heilige huisjes op de tocht staan. In SEO nieuwe stijl gaat eht om:

– Schrijven over wat jij kwijt wil en waar je klant meer over wil weten. Dit gaat verder dan de onderwerpen die je in keyword tools vindt

– Schrijven en ranken, dat wordt steeds lastiger. Je zult een EEAT moeten zijn om mee te kunnen doen in de toekomst. Hiermee bedoel ik dat je meer bestaansrecht moet hebben dan enkel een website: heb je volgers op Insta, LinkedIn of Twitter? Sta je bekend om je mening? Volgen mensen jou voor je mening? 

– Hebben mensen het op websites over jou? Een vermelding zou in mijn optiek evenveel waard moeten zijn als een link. En trouwens, een vermelding op een waardevolle site is denk ik meer waard dan een link vanaf een website die je op linklijsten vindt

– Het gaat niet om non-branded verkeer alleen, het is belangrijk maar net zo belangrijk is dat je een groot percentage branded verkeer hebt. Op die manier ziet Google dat mensen echt naar jou zoeken en je dús iets te bieden hebt 

– Geld verdienen aan je content wordt steeds lastiger. Als je een EEAT bent, waarde toevoegt aan het web met je content en Google ziet dat mensen naar jóu zoeken dan geloof ik dat het nog kan maar dit kost wel heel veel meer moeite dan je ooit hebt moeten doen voor SEO-verkeer

Van informatie naar expertise

Al enige tijd roep ik dat je niet moet herkauwen wat anderen het web op mikken. In plaats daarvan moet je je eigen kennis, visie en ervaringen gaan toevoegen. Zoals SEO-specialist Andrew Holland het samenvatten: het is een verschuiving van informatieve content naar expertise. Informatie is overal te vinden, het is overal hetzelfde en daardoor eigenlijk niets meer waard. Hét toverwoord van de toekomst is expertise: voeg jij nieuwe kennis toe aan het web? Meld jij iets nieuws wat mensen nog niet weten en nergens anders kunnen vinden? Ben jij een expert en blijkt dat uit je online footprint? Dan komen we eigenlijk uit op de geheime formule van SEO. SEO = EEAT + helpful content. 

SEO wordt een conceptueel vakgebied

Nog een belangrijke toevoeging: het gaat steeds meer om concepten. EEAT is een concept en geen ranking factor. Helpful content is ook een concept. In het rijtje hierboven zeg ik bijvoorbeeld: “volgen mensen jou op social platformen”. Hiermee zeg ik niet: zorg dat je volgers hebt op Insta en gij zult ranken. Nee, als het zo zou werken zou weer iedereen het misbruiken. 

Het gaat erom dat als jij iemand bent die mensen graag volgen om de inhoud, om de toegevoegde waarde dan leidt dat op verschillende manieren tot een online footprint. Hierbij kun je denken aan volgers, aan vermeldingen op andere sites, op aanwezigheid in podcasts van anderen etc. SEO transformeert van een vakgebied rondom afvinklijstjes die tot een bepaald resultaat zou leiden naar een conceptueel vakgebied. 

Hierbij gaat om creativiteit, waarde toevoegen, een naam opbouwen etc. Wat mij betreft is dit een goede ontwikkeling. 

Disclaimer

Ik ben me er trouwens prima van bewust dat het nu nog niet is hoe het altijd werkt en dat het nog niet goed genoeg werkt. Zoals ik al zei: wat je nu ziet ranken in Google, daar word je niet altijd vrolijker van. De nieuwe stijl is niet iets wat morgen werkelijkheid is. Het is wel de kant die Google op wil en waar je beter vandaan alvast maar aan kunt gaan werken. Eventueel kun je dit parallel laten lopen aan je huidige SEO-werkzaamheden. En als je het creatieve goed beheerst, heb je nog steeds in bepaalde mate SEO-tactieken nodig om de kerst op de taart te zetten. Denk aan het Optimaliseren van je teksten, het maken van goede headings, het schrijven van alt teksten, het toevoegen van structured data etc. Wat je wel zult zien is dat in SEO oude stijl deze werkzaamheden de basis worden, in SEO nieuwe stijl zal dit meer en meer de kers op de taart zijn maar zal er eerst een degelijk fundament moeten staan. 

Wil weten hoe helpful jouw content is?

Wil jij weten of jouw content helpful is, of je unieke content hebt, wat er beter kan, of je bestaansrecht hebt ten opzichte van AI tools, waar kansen liggen etc? Ik maak graag voor jou een uitgebreide helpful content analyse. Dit wordt geen 300 pagina’s tellen Word-document, maar een praktisch document met visuals, tips, toelichting en argumentatie. Uiteraard spreken we de bevindingen daarna samen door zodat jij weet wat je kunt doen om helpful content te maken en je te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. 

Lees verder