Nee, je móet niets met SEO

Moet ik iet met SEO?
0
(0)

Het lijkt soms wel alsof iedereen iets wil met SEO, zonder eerst na te denken over het waarom. Want waarom wil je vindbaar worden en waarop?  Het valt me op dat veel mensen SEO zien als een doel en niet als een middel. “SEO bestaat en dus moeten we allemaal op nummer één ranken in Google en daar doen we alles voor” lijkt het motto te zijn bij het gemiddelde bedrijf. Ik zie dan ook vaak dat mensen dingen zeggen als: “links zijn goed voor mijn SEO” of “keywords zijn ook goed voor je SEO”. Ik snap heus wel wat mensen ermee bedoelen, maar toch even serieus: wat verwacht je daar dan écht van? Op wat voor soort thema’s en zoekopdrachten wil je dan vindbaar worden? En waarom op die? En heb je al eens gekeken of dat überhaupt wel eens zou kunnen lukken? En zoeken mensen dan ook nog eens naar wat jij aanbiedt? Wat als mensen er niet naar zoeken, wat wil je dan met SEO? Het valt me op dat veel mensen daar vaak niet over nagedacht hebben. Ze willen of op die ene zwaar beconcurreerde term ranken of ze willen gewoon iets met SEO omdat het nou eenmaal ook bestaat als kanaal en je er dan toch wat mee moet. Ik denk niet dat dit de juiste aanpak is.

Liever luisteren? Ik nam een podcast op over dit onderwerp:

Vraag 1: is er überhaupt een zoekvraag naar wat jij aanbiedt?

Als je ergens vindbaar op wilt worden, moeten mensen er wel naar op zoek zijn. Google is per definitie een reactief kanaal. Ik zal dit kort uitleggen: er zijn verschillende kanalen in je online marketingmix: je hebt SEA, SEO, social media, display, affiliates en e-mail. Dan heb je zo’n beetje de meeste kanalen wel gehad. Deze kanalen kun je opsplitsen in proactieve kanalen en reactieve kanalen. Een proactief kanaal is een kanaal waar jij in contact wil komen met jouw klanten zoals via display, social, e-mail en offline media. Reactieve kanalen zijn kanalen waarbij de klant op zoek gaat naar jou; Google is bij uitstek een reactief kanaal. Mensen die Google gebruiken hebben eerst zelf gesignaleerd dat ze iets willen en komen in actie. Het is daarmee dus per definitie een reactief kanaal. Dat betekent dus dat als je iets met SEO of SEA wil doen, dat er als eerste überhaupt zoekvolume moet zijn naar het product of de dienst die jij aanbiedt. En hoe we ook gewend zijn dat er altijd wel zoekvolume is, ik vraag me af of dit niet stiekem een blinde vlek van ons is. 

Een voorbeeld: ik heb de afgelopen jaren voor meerdere goede doelen gewerkt. Een aantal daarvan waren van het soort dat hulptroepen stuurt naar een gebied waar mensen het zwaar hebben, misbruikt of mishandeld worden of waar rampen plaats hebben gevonden. Voor zulke goede doelen is SEO echt heel ingewikkeld, want wát wil je met SEO? Wil je gevonden worden op je eigen eigen “merknaam”? Of hoop je dat mensen ‘s ochtend opstaan en denken: “ik ga eens op zoek naar een goed doel dat mensen helpt in hongersnood in Afrika”. 

Dan is de vraag of mensen gaan zoeken naar ‘goed doel Afrika’ of “hongersnood in Jemen” met het doel geld te doneren. Ik denk dat deze groep echt ontzettend klein is. Als je inderdaad zelf besluit om donateur te worden van een goed doel, dan kan het zijn dat je inderdaad in Google gaat zoeken naar goede doelen voor mensen in nood. En dan wil je een overzicht vinden en daar kies je er een van. Wellicht één die je kent of herkent. 

Maar de kans is groter dat je zegt: dat ene goede doel dat ken ik van radio, TV of een bekende Nederlander en die instelling doet goede dingen dus daar ga ik wat aan geven. Je navigeert dan direct naar zo’n goed doel of doet een branded zoekopdracht in Google waarbij je sowieso dus dat goede doel vindt.

Als jij voor zo’n soort goed doel werkt, lijkt het mij belangrijker dat je constant mensen proactief benadert met een prikkelende boodschap. In dat geval passen proactieve kanalen veel beter in je strategie dan reactieve kanalen. Als jij mensen wilt informeren over de hachelijke situatie van mensen in Afrika, dan zul je proactief mensen moeten benaderen met jouw verhaal via de juiste kanalen. En natuurlijk wil je content hebben op je site over wat daar gebeurt en wat jouw organisatie daaraan doet, zodat áls mensen die getriggerd zijn en je gaan zoeken je ook echt kunnen vinden. 

Maar is het realistisch om heel veel non-branded verkeer te verwachten? Hoe groot is de groep van mensen die gaat zoeken naar “hongersnood in Jemen” met de intentie om daar geld aan te geven als er niet eerst via proactieve kanalen prikkels zijn afgegeven? In zulke gevallen is SEO echt een uitdaging. Wat mij betreft komt eerst het prikkelen en triggeren van je doelgroep via andere kanalen en daarna zorgen dat je er via SEO bent. Maar als je dat eerste niet of nauwelijks doet, wat kun je dan van SEO verwachten? Kun je één keer per jaar campagne voeren en dan hopen dat er ontzettend veel non-branded verkeer naar je site komt? Ik denk dat dit heel lastig is, mensen zoeken nou eenmaal niet naar iets wat ze niet weten of kennen. 

Een ander verhaal is het als je een goed doel bent waar mensen persoonlijk belang bij hebben. Denk aan alle goede doelen op het gebied van gezondheid of seksualiteit. Omdat mensen persoonlijk daarmee te maken krijgen, is er veel meer zoekvolume over van alles en nog wat zoals symptomen, situaties, tips, advies etc. Voor zulke goede doelen is SEO echt een prachtig kanaal om heel veel verkeer aan te trekken en dus is het logisch dat je daar het nodige van kan verwachten. 

Vraag 2: wat verwacht je precies van SEO?

Het tweede punt waar je bij stil moet staan voordat je met SEO aan de slag gaat, is wat je doel precies is. Waar wil je op ranken en denk je dat dit realistisch is gezien jouw bedrijf en gezien de markt? Wat wil je bijvoorbeeld met SEO als je werkt voor een mode of kledingmerk? Ik sprak ooit een klein modemerk dat iets met SEO wilde doen. Ze wilden graag gevonden worden op generieke termen zoals ‘spijkerbroek’, ‘jeans’ en ‘trui’. Dat is natuurlijk een prachtig streven, maar laten we eerlijk zijn: dat is zo goed als onmogelijk. Op zulke generieke zoektermen zie je vooral grote webwinkels ranken en geen mode merken. Zelfs Adidas en Nike ranken voor zover ik weet niet op het woord ‘sneaker’ of ‘trainingspak’. Als je een merk bent, kun je vindbaarheid op dit soort termen volgens mij op je buik schrijven. Google weet dondersgoed dat mensen op zulke termen nog verschillende merken willen zien en bekijken en dus is het logisch dat daar webwinkels ranken met een breed assortiment. Anders was het geweest als mensen zoeken naar ‘Adidas sneaker Stan Smith’. Dan zoeken ze specifiek naar je merknaam.

Wat kun je dan als modemerk dus met SEO? Ik denk hooguit zorgen dat je op je merknaam boven webwinkels blijft ranken; puur branded verkeer dus. Qua generieke non-branded zoektermen zou ik niet op veel rekenen. Wellicht kun je inzetten om images zodat als iemand zoekt naar ‘rok met bloemenprint’ jouw afbeelding naar boven komt. 

Vraag 3: kun je überhaupt het spel meespelen?

Een derde punt is dat je je moet afvragen of je kunt concurreren in SEO. Stel: je hebt een winkel op het gebied van witgoed en elektronica. Je hebt 2 fysieke winkels en een webwinkel en je wil graag ranken op zoektermen als ‘Amerikaanse koelkast’, ‘laptop’ of ‘wasmachine’. Ook dit is volgens mij ijdele hoop. Hoewel er dus zoekvolume is en je ook niet gebonden bent aan je merknaam, denk ik wel dat ranken zo goed als onmogelijk kan worden. In een van mijn eerste podcasts bespreek ik dit ook: grote partijen als Coolblue, Bol, BCC, Expert en Beslist ranken op dit soort termen. Waarom zou je als kleine lokale speler met een webwinkel tussen zulke partijen mee kunnen doen? 

In sommige markten kan het zeker; denk aan markten waarin veel kleine ondernemers actief zijn en je weinig grote markten ziet. Daar zijn nog kansen, maar zodra jij in jouw markt met grote spelers, grote merken of partijen te maken hebt die al jaren investeren in SEO dan moet je je echt afvragen of je iets met SEO wilt. Tuurlijk alles kan, maar tegen welke prijs? Kun jij net zo veel in SEO investeren als die grote partijen? Is het antwoord nee, dan moet je denk ik ook niet direct met SEO aan de slag willen. Je kunt dan beter inzetten op lokale vindbaarheid en bijvoorbeeld Google My Business goed inrichten en zorgen voor goede informatie en recensies. 

Eerst even nadenken!

Dat SEO dus bestaat als kanaal wil niet zeggen dat jij er iets mee kan, moet en wil. Allereerst moet er zoekvolume zijn naar wat jij aanbiedt. Soms moet je mensen eerst informeren, prikkelen of triggeren zodat ze in Google op zoek gaan. Stel dat ik morgen een nieuw product op de markt lanceer waarbij ik gebruik maak van de allerduurzaamste technieken; kan ik dan verwachten dat mensen uit zichzelf gaan zoeken naar dit product? Het lijkt me niet. 

Als er eenmaal kennis van is bij je doelgroep of mensen in de markt hebben een zoekvraag dan kun je over SEO gaan nadenken. Maar dan moet je wel kijken of Google je ooit op de gedroomde zoektermen zal laten zien. Als ik morgen een nieuw high-end fashion merk op start met bikini’s van kamelenleer, mag ik dan verwachten dat mijn webshop gaat ranken op ‘bikini’? Nee, dat lijkt me niet. Google zal op zulke termen de voorkeur geven aan generieke webshop. 

En ten derde moet je jezelf de vraag stellen of je kunt concurreren op generieke termen met de gangbare partijen in de markt. Als jij niet net zo groot bent of net zoveel budget en een hele adem hebt, denk ik dat je hier niet op in moet zetten. 

In zulke gevallen kun je best met SEO aan de slag, maar zul je er een andere strategie op na moeten houden. Je kunt kijken wat je met Google My Business kunt, wat de kansen zijn op het gebied van image search en mogelijk horizontale strategie waarbij je gaat proberen zo breed mogelijk te ranken: op zoveel mogelijk verschillende zoekopdrachten van mensen die wellicht op een later moment jouw product of dienst willen gaan aanschaffen. In sommige gevallen zul je tot de conclusie komen dat andere kanalen beter bij je passen zoals SEA, Google Shopping, Instagram, Pinterest of het samenwerken met influencers die je boodschap willen verkondigen en zo willen gaan zorgen dat er op een moment branded zoekverkeer gaat ontstaan.

Wil jij eens met mij babbelen over welke kansen er voor jouw bedrijf zijn in de markt? En ben jij niet bang voor kritische vragen, neem dan eens contact met me op. Dan denk ik graag met je mee.

You liked this article?

Select the number of start you'd like to give to me

Average score 0 / 5. Vote count: 0

I have no rating yet, what do you think of this article?

Tof dat je dit artikel interessant vond....

Volg mij op Facebook en mis niets!

Meer 'Frisse blik' vind je hieronder:

24,95

Verder lezen


Chantalsmink.nl SEO Podcast op Spotify

Nieuw: Mijn eigen podcast-serie

Wat is er leuker dan over SEO schrijven? Over SEO praten! Daarom heb ik besloten om mijn eigen podcast-serie te starten op Spotify. In elke aflevering staat een ander onderwerp centraal. Meestal een misvatting waar ik in 10 minuten op in ga en uitleg waarom ik denk dat het anders werkt. Sta jij open voor een ander geluid?

Naar spotify

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *