Nieuws: “Goodbye” Core Web Vitals – wijziging Helpful Content update – nieuwe zoekmachine

Logo Chantalsmink.nl
Verrassend nieuws van Google: ze nemen afscheid van de Core Web Vitals als ranking factor. De Helpful Content Update richtlijnen zijn geupdatet en ze bouwen een nieuwe zoekmachine.

Liever luisteren?

Goodbye Core Web Vitals als ranking factor

In 2019 kondigde Google aan dat er een nieuwe rankingfactor bij was gekomen: Core Web Vitals. Deze update ging om 3 onderdelen: LCP, FCP en CLS, ook wel laadtijd, schuiven van elementen en snelheid. 

Nu 4 jaar later geeft Google aan dat de CWV-onderdelen niet langer rankingfactoren zijn maar nog enkel onderdeel van de ranking systemen. Dat betekent vooral dat Google mensen aanraadt om er aandacht aan te besteden. Ze zijn nog steeds belangrijk maar als onderdeel van een goede Page Experience.

In totaliteit gaat Page Experience verder dan CWV. Ook mobile friendliness en https zijn niet langer rankingfactoren.


Documentatie Google: 

https://developers.google.com/search/docs/appearance/page-experience

https://developers.google.com/search/docs/appearance/core-web-vitals


Update van Helpful Content richtlijnen

Afgelopen week heeft Google de richtlijnen van de Helpful Content Update bijgewerkt. Zo is het onderdeel Page Experience hierheen verhuisd. Hierbij gaat om meer dan de technische onderdelen, zo wil Google dat je met een holistische blik naar naar je page experience kijkt. 

Who, How & Why

Een andere toevoeging is het stukje over Who, How & Why. Zo zegt Google dat je je van jouw content moet afvragen wie het gemaakt heeft, hoe het gemaakt is en waarom het gemaakt is. Als je hier rekening mee houdt, zou je de juiste dingen doen. Dingen die Google wil belonen. 

Google zet: vraag jezelf af van je eigen content: wie heeft het gemaakt, hoe is het gemaakt en waarom is het gemaakt?

'Why' is belangrijkste vraag

Opvallens idat Google aangeeft dat de ‘why’ vraag misschien wel de belangrijkste vraag is: waarom heb je deze conten gemaakt. Als het antwoord is om mensen te helpen en content te maken die relevant is voor gebruikers die zonder zoekmachine naar je site komen, dan ben je de goede dingen aan het doen, dingen die Google dus wil belonen. 

Is het antwoord echter: ‘om meer verkeer uit zoekmachines aan te trekken’ dan is dat niet lijn met wat Google wil belonen. 

Het is een belangrijke opmerking van Google en sluit naadloos aan bij wat ik al eerder zei: bepaalde dingen moet je niet voor SEO doen. Zo moet je geen content maken voor SEO en al helemaal geen SEO-content. Ook lijkt het mij niet handig om te linkbuilden voor SEO. In plaats daarvan moet je een goede reputatie opbouwen die leidt tot waardevolle links: links die niet te koop zijn. Lees meer hierover in het blogartikel Dingen niet voor SEO doen.

Google geeft hint: waarom heb jij je content gemaakt? Is dat voor SEO dan is dat niet het soort content dat wij willen waardern

Google bouwt nieuwe zoekmachine

Google heeft afgelopen week aan New York Times bevestigd dat er een nieuwe zoekmachine wordt gebouwd. Deze nieuwe zoekmachine is er niet morgen, sterker nog als we Google moeten geloven zijn de concepten nog niet eens uitgewerkt. Het kan dus zomaar nog 1-2 jaar duren voor we een glimps van de nieuwe zoekmachine kunnen opvangen. 

Zeker is dat de nieuwe zoekmachine veel meer gebruik zal maken van personalisatiemogelijkheden. Zo zou de zoekmachine goede suggesties moeten kunnen doen voor ieder persoonlijk. Mogelijk zal ook de interface anders zijn, zo zou het niet raar zijn als de nieuwe zoekmachine veel meer gaat richting het chatten met een chatbot. 

Project Magi

Omdat het nog lang duurt voordat de nieuwe Google er is, zijn er wel plannen om sneller nieuwe features toe te voegen. Deze features vallen onder de projectnaam Magi. Wat we weten is dat Bard mogelijk een van de nieuwe features is binnen Project Magi. 

Google gaat sneller met nieuwe features aan de slag omdat het de strijd van Bing dreigde te verliezen. Zo zou smartphonefabrikant Samsung van plan zijn geweest de samenwerking met Google op te zeggen. Samsung was van plan om Bing de nieuwe standaard zoekmachine te maken op nieuwe smartphones. Google wil dit contract ter waarde van 3 miljard dollar niet verliezen en gaat dus rete-snel innoveren. De hoop is ook te voorkomen dat contracten met Apple (ter waarde van 20 miljard dollar) in gevaar komen. 

Leer meer in deze praktische SEO-training

Wil jij meer leren over SEO, de kansen die er wel en niet zijn en het maken van steengoede content voor je gebruiker? 

Speciaal voor jou heb ik een online training ontwikkeld bestaande uit 5 modules. Je krijgt ongeveer 8 uur aan videomateriaal, een digitaal lesboek en werkboek. 

Doe je in een gezamenlijke ronde mee? Dan krijg je toegang tot 5 livesessies waarbij we vooruit kijken, terugblikken en jij vragen kan stellen!

Lees verder