9 ontwikkelingen binnen SEO die je niet mag missen (2021)

Ontwikkelingen in SEO 2021
4
(1)

Veel mensen die zich met SEO bezighouden, volgen graag de ontwikkelingen op het gebied van updates aan het algoritme. Zo weet iedereen vaak wel wat de Web Core Vitals update is, waar Google naar kijkt en wanneer deze update uitgerold wordt. Maar voor mijn gevoel hebben we te weinig oog voor de veranderingen in de SERP, want daar hoor je bijna niemand over. Terwijl de SERP bepaalt hoeveel succes je met SEO kan gaan boeken. Laten we eens kijken naar de huidige ontwikkelingen in de SERP en de gevolgen daarvan voor SEO.

Deze pagina wordt regelmatig geüpdatet met nieuwe ontwikkelingen.

Ik houd ook een artikel bij met wat er gebeurt in specifiek de Amerikaanse SERP.

1. De SERP puilt uit

Hieronder zie je een afbeelding van de SERP (Search Engine Result Page) op een top keyword, in dit geval elektrische fiets. Boven de vouw zie je nog maar één organisch resultaat, dit resultaat heb ik in de afbeelding hieronder gemarkeerd met een gele stip. Hoewel dit fenomeen niet ontzettend nieuw, is het wel belangrijk om dit te blijven volgen omdat Google regelmatig iets nieuws bedenkt. Hoe meer dingen Google bedenkt hoe meer de organische resultaten naar beneden worden gedrukt.

Op een mobiel is dit natuurlijk nog veel problematischer dan op desktop, in de animatie hieronder zie je de eerste SEO-resultaten pas verschijnen na een aantal keer scrollen.

mobile serp on top term

 

Een groot deel van de (mobiele) SERP is dus voorbehouden aan advertenties. Niet zo raar natuurlijk van Google, dat is immers waar ze het geld mee verdienen.  Als er een lokale intentie aan een zoekopdracht zit, worden de organische resultaten nog verder naar beneden geduwd door resultaten in een Google Maps-module, ook dat zie je in de scroll hierboven. En dit is niet alles….

2. Mensen vragen ook-module eist veel ruimte op

Helemaal hip op dit moment is de Mensen vragen ook-module. Deze module staat vaak onder het eerste SEO-resultaat en trekt flink de aandacht. In het screenshot hieronder zie je zo’n module.

vraag en antwoord mensen vragen ook FAQ SERP niet juist

Wie op een vraag klikt, zal merken dat het een echte rabbit hole is. Bij elke klik komen er nieuwe vragen bij. Hieronder een screenshot na 2-3x klikken. De SEO-resultaten worden steeds verder buiten beeld geduwd hierdoor.

De inhoud van de Mensen vragen ook-module komt van webpagina’s en wordt door Google zelf geselecteerd. Het kan zijn dat Google vragen en antwoorden pakt op jouw website of er zelf mee aan de slag gaat, zie volgende punt.

3. Google is al behoorlijk slim en bedenkt zelf de vraag (bij willekeurige content)

Tijdens het rond speuren in deze module ben ik geschrokken hoe slim Google al is. Blijkbaar is Google in staat om zelf een vraag te bedenken bij een willekeurig stuk content dat ze gevonden hebben op het web. Het hele verslag van mijn speurtocht kun je hier nalezen, maar hieronder zie je het stuk content wat Google heeft gepakt als antwoord (het gaat om de content tussen de twee streepjes). Je ziet dat Google in staat is om de content van 2 alinea’s samen te voegen tot één antwoord. Helemaal opvallend is dat de inhoud gebruikt worden in een vraag en antwoord-model, terwijl er nergens vragen en antwoorden in de pagina staan. Google heeft zelf een vraag bij deze content bedacht en in dit geval nog een goede vraag ook, namelijk: is skaten goed om af te vallen?

4. Hoe Google nóg slimmer wordt van de SERP

In diezelfde zoektocht door de Mensen vragen ook-module viel me nog iets op. Ik zocht dus naar skates, maar zag in de ‘Mensen vragen ook’ dus ook de vraag ‘Is skaten goed om af te vallen?’. Als ik hier als enige persoon op zou klikken, is dit niet zo interessant maar als enorm veel mensen dit doen dan maken we Google opeens heel veel slimmer; blijkbaar zijn in dat geval mensen die zoeken naar skates significant vaak geïnteresseerd in afvallen. Hier kan Google potentieel enorm veel geld mee verdienen met advertenties.

vraag en antwoord mensen vragen ook FAQ SERP niet juist

 

5. Deze mensen vragen ook module biedt kleine spelers goede kansen

Mijn oplettende SEO-collega Bas Beijk was heel scherp en merkte op dat je in de ‘Mensen vragen ook’ vaak veel b-merken en kleine partijen ziet die opeens enorme zichtbaarheid kunnen krijgen. Kijk maar in de screenshot hierboven, het is geen content van Aktiesport, Zalando of een andere grote webshop maar van een kleine speler. In het voorbeeld hieronder zie je hetzelfde gebeuren met spelers binnen het gebied van kattenvoeding. Kende ji Celtic, Orijen of voerwijzer.com al?

kans voor kleine spelers en b merken in de mensen vragen ook google serp so

6. Google “steelt” jouw content

Google laat niet alleen jouw content zien in de Mensen vragen ook-module, maar ook in featured snippets, zie hieronder. Alleen pakt het hier wat minder gunstig voor je uit. Waarschijnlijk heeft een content marketeer bij de getoonde bedrijven enorm hard zitten werken om dit soort mooie content te maken om verkeer naar de website te trekken. Wat doet Google ermee? Juist, bedankt en tot ziens. Want waarom zou je nog doorklikken als gebruiker als je het antwoord hebt gehad? Het kan niet anders dan dat Iphoned.nl en Etos.nl het SEO-verkeer naar deze pagina’s in grote mate zijn kwijt geraakt.

 

voorbeeld zero click result

featured snippet in google seo

 

Klein detail: blijkbaar is Google heel slim en kunnen ze inschatten dat ze wel veel kunnen laten zien over bovenstaande onderwerpen, maar durven ze hun handen niet te branden als iemand zoekt naar ‘symptomen huidkanker’ want dan zijn ze opeens wel erg kort en lijken ze hun bezoeker toch liever door te sturen naar een website die een autoriteit is op dit gebied:

featured snippet google seo weinig informatie

7. Gevolg: steeds meer no-clicks

De afgelopen jaren is er een enorme stijging van het aandeel no-click results. Een no-click betekent dat er niet langer vanuit Google wordt doorgeklikt naar een andere website. De resultaten hierboven dragen daar natuurlijk in grote mate aan bij. Uit data van SparkToro blijkt dat in 2016 “nog maar” 41,57% van de mobiele zoekopdrachten leidde tot een zero-clicks result. In 2018 is dat aandeel gestegen tot 61%.

sparktoro on zero clicks in the SERP

 

Uit data van juni 2019 van SparkToro blijkt dat bij desktop en mobiel opgeteld momenteel zo’n 50% van de zoekopdrachten leidt tot een zero-click result.

 

Uit de meest recente data van maart 2021 blijkt dat het alleen maar erger is geworden. In 2020 leidde bijna 65% van de zoekopdrachten op desktop en mobiel niet meer tot een klik. Dit moeten je haast wel ergens gaan voelen en neem van mij aan dat de klappen bij SEO vallen (Google gaat immers geen risico nemen met advertenties; de kip met de gouden eieren). Het kan zijn dat je in absolute aantallen heel veel verkeer bij hebt gehad doordat meer mensen de weg naar het internet hebben gevonden, maar kijk eens naar je CTR’s wat gebeurt daar?

 

verdeling kliks in google 2021 sparktoro jumpshot

 

Op een mobiele telefoon is het eigenlijk gewoon één groot drama, ruim 77% van de zoekopdrachten leidt volgens SparkToro nu al niet meer tot een klik:

77% van zoekopdrachten op mobiel leidt niet meer tot een klik in google

 

8. Het aandeel ads neemt drastisch toe

Onderstaande tabel komt uit het onderzoek van SparkToro en Jumpshot over de periode 2016-2019. Je ziet dat het aandeel ads in 2016 nog 2,10% bedroeg, in 2019 was het gegroeid naar ruim 4%. Het lijkt weinig, maar het is een verdubbeling van het aantal kliks! Opvallend is dat het aandeel van ads in bovenstaande taartdiagrammen flink kleiner is. Mogelijk komt dat doordat de tabel hieronder over de US gaat en de taartdiagrammen wereldwijd zijn.


aandelen google door de jaren heen

 

Uit wat ouder onderzoek van Search Engine Land blijkt  ook dat als er betaalde advertenties getoond worden, het percentage no-click results veel lager is dan wanneer er geen ads getoond worden. Met andere woorden: ads boven no-click results en ook dat is natuurlijk niet vreemd. Google wil de gebruiker graag heel goed helpen, maar natuurlijk niet ten koste van hun eigen portemonnee.

search behavior ads no ads

 

De gevolgen laten zich raden: er zijn veel minder kliks te vergeven. Het kan haast niet anders dan dat websites dit moeten voelen.

9. CTR op nummer 1 positie drastisch gedaald

Dat er minder geklikt wordt, blijkt ook uit wat ouder onderzoek van Search Engine Land. Op branded zoektermen is de gemiddelde CTR rond de 70%, op non-branded zoektermen daalt de CTR van de nummer 1 positie naar gemiddeld 20%. Het zijn nou net deze zoektermen die zo beconcurreerd en gewild zijn.  Het is een logisch gevolg van de hierboven genoemde ontwikkelingen.

desktop ctr branded non branded

Uit deze ontwikkelingen kun je wat mij betreft opmaken dat de rol van SEO op top termen steeds kleiner zal moeten worden. Top termen zijn in grote mate voorbehouden aan advertenties en andere soorten resultaten. Sta je dus eindelijk organisch hoog op een topterm, dan kom je er eigenlijk nog steeds bekaaid van af.

Wat zijn de gevolgen hiervan voor SEO?

Al deze ontwikkelingen moeten de nodige gevolgen hebben voor SEO, dat kan haast niet anders. Ga maar na:

  • Op top termen laat Google liever ads dan SEO-resultaten zien;
  • De mensen vragen ook-module staat vaak prominent in beeld;
  • Als er een lokale intentie zou kunnen zijn, staan de Google Maps-resultaten ook nog boven de SEO-resultaten;
  • SEO wordt hierdoor dus steeds verder naar beneden gedrukt;
  • Er is steeds meer concurrentie vanuit Google zelf die jouw content laat zien;
  • Als het je lukt om organisch hoog te ranken, sta je dus eigenlijk nog steeds best ver buiten beeld;
  • Dit merk je in een CTR van ongeveer 20% op de nummer 1 positie die waarschijnlijk in de praktijk nog veel lager zal kunnen liggen.

Dit heeft gevolgen voor jouw SEO-strategie!

Het is goed om met al deze ontwikkelingen rekening te houden. Stel je dus eens de volgende vragen:

  • Kan ik nog in SEO concurreren met de grote spelers en zichtbaar worden op top termen? (= keywords met veel zoekvolume)
  • Hoeveel verkeer mag ik nog verwachten op top keywords en top posities als ik zo ver buiten beeld sta?
  • Wat betekent het voor mijn omzet uit SEO als ik steeds minder verkeer op deze termen aantrek?
  • Heeft het dan eigenlijk nog wel zin om zo te focussen op top keywords, keyword onderzoek en rankings?
  • Hoe aantrekkelijk is SEO nog als je moet concurreren met andere partijen maar ook met Google zelf?
  • Hoeveel verkeer kan ik nog verwachten als Google m’n content laat zien in featured snippets?
  • Wat is een weergave in een snippet mij waard als er niet wordt doorgeklikt?

Deze ontwikkelingen vind je visueel weergegeven in deze infographic die je naar hartenlust kunt delen!

Infographic SEO ontwikkelingen SERP klein

Wat ga jij doen nu je dit weet?

Je zou bijna denken dat dit het einde moet zijn van SEO, dat SEO nu echt dood is. Hoewel ik denk dat het vakgebied enorm verandert, denk ik niet dat SEO dood is. Wel moeten we de oude vertrouwde werkwijze misschien maar eens los gaan laten en gaan kijken naar wat nog wel kan.

E-boeken over SEO

In mijn e-book ‘Het einde van SEO zoals we dat altijd deden’ ga ik dieper in op alle bovenstaande vragen en schets een beeld van hoe ik de toekomst van SEO zie. En let op, dit is niet al te zonnig. Maar er zijn zeker nog kansen, mits je dus bereid bent om je strategie om te gooien!

Ben je praktischer ingesteld en wil je graag weten op welke manier je meer uit SEO kan halen?
Dan geef ik je mijn e-book ‘Handleiding horizontale SEO‘ enorm veel nuttige tips!

 

 

 

 

 

 

You liked this article?

Select the number of start you'd like to give to me

Average score 4 / 5. Vote count: 1

I have no rating yet, what do you think of this article?

Tof dat je dit artikel interessant vond....

Volg mij op Facebook en mis niets!

Meer 'Frisse blik' vind je hieronder:

24,95

Verder lezen


Chantalsmink.nl SEO Podcast op Spotify

Nieuw: Mijn eigen podcast-serie

Wat is er leuker dan over SEO schrijven? Over SEO praten! Daarom heb ik besloten om mijn eigen podcast-serie te starten op Spotify. In elke aflevering staat een ander onderwerp centraal. Meestal een misvatting waar ik in 10 minuten op in ga en uitleg waarom ik denk dat het anders werkt. Sta jij open voor een ander geluid?

Naar spotify