SEO en webshops: wat zien we al in de VS?

Google SEO Zoekresultaten in de Verenigde Staten
Een duurzame SEO-strategie houdt rekening met de toekomst. Welke ontwikkelingen zien we als het aankomt op SEO en webshops in de Verenigde Staten en wat betekent dat voor jou?

Liever luisteren?

Oorspronkelijke publicatiedatum: 25 november 2022  – Datum update: 11 maart 2023

Veel webshops zijn in grote mate afhankelijk van het verkeer dat ze via SEO uit Google krijgen. Voor hen is het extra belangrijk om de ontwikkelingen dan ook op de voet te volgen. Echter, nog nooit gingen de ontwikkelingen zo hard en lanceerde Google zoveel nieuwe features.Tijd voor een uiteenzetting van een aantal belangrijke zaken voor weshops. 

Goodbye listers?

Al vorig jaar maart spotte ik het verschijnsel dat we steeds minder overzichtspagina’s zagen ranken in Google. Inmiddels zijn we een jaar verder en is het duidelijk: dit is een blijvertje. 

Waar in Nederland listers (PLP’s) echt nog de SERP domineren, zie je dat in de VS Google veel minders meer listers laat zien op topposities. Met listers bedoel ik productoverzichtspagina’s, ook wel categoriepagina’s genoemd. Het zijn de pagina’s waarop je bijv. alle sneakers laat zien of alle sneakers van een bepaald merk. 

Status in Nederland

Wie in Nederland met SEO begint, zal waarschijnlijk als een van de eerste activiteiten met deze overzichtspagina’s aan de slag gaan. Kijk maar eens naar de Nederlandse zoekresultaten op het zoekwoord [mascara]: het zijn allemaal listers die je ziet ranken (met vergrootglas gemarkeerd).

Voorbeeld product listers nederland in SEO

Status in de VS

Zoals gezegd: in de VS zie je ze nog maar heel beperkt, vooral ver buiten de top 10 en als je ze al ziet lijkt het erop dat de grote ketens domineren zoals Asos of Target. In plaats van die listers zien we in de eerst scrolls van zoekresultaten in de VS heel veel product boxen. 

Product boxen? Kijk maar eens in de printscreen hieronder, daar zie je telkens twee kleine afbeeldingen van producten op 1 rij en soms meerdere rijen boven elkaar. Dát zijn de product boxen die ik bedoel. Vergis je niet, dit zijn geen betaalde advertenties. Wat je hier ziet zijn de gratis resultaten uit Google Shopping, denk dat het officieel heet ‘Organic Shopping’.

Van lister naar producten: gratis google shopping

In deze print screen hieronder,  die alweer wat ouder is, zie je bijna alleen maar “product boxen” met organic shopping en nog drie reguliere SEO-resultaten die naar een lister verwijzen. 

Wat betekent dit voor jou?

In Nederland kunnen we nog niet zonder het optimaliseren van PLP’s, maar het is echt tijd om meerdere activiteiten naast elkaar op te gaan zetten. In het artikel Omzet uit SEO verhogen? Zet in op producten zet ik wat actiepunten op een rij. Zo is het slim om te zorgen dat jouw producten ook in die boxen getoond kunnen worden, dit moet je regelen via het Google Merchant Center. 

Afbeeldingen - organic shopping - shopping ads

Kijk ook nog even naar onderstaande afbeeldingen, zie je hoeveel product afbeeldingen, organic shopping en shopping ads op elkaar lijken?  Hier hoef je niet direct wat mee, je moet alleen weten dat deze modules zo op elkaar lijken. 

Afbeeldingen, organic shopping en shopping ads in Google VS

Shop the look

Vers van de pers (25-11): Shop the look. Een feature waarbij je een inspirationeel beeld ziet en daaronder een aantal producten die in dat beeld staan. Ook hier gaat het om de gratis variant van Google Shopping, daar komen de producten die Google erbij toont namelijk vandaan. 

Opvallend is dat Google de sfeerbeelden overal en nergens vandaan haalt. Zo zie je afbeeldingen uit Getty Images en zoekt Google er met geavanceerde technologie (AI) items bij die erg lijken op de items in de afbeelding.  

shop the look gespot in google vs

Wat betekent dit voor jou?

In Nederland heb ik deze module nog niet gespot. Maar de vraag is in hoeverre je kunt beinvloeden dat jij hierin vermeld wordt. Je moet natuurlijk minimaal je producten gekoppeld hebben aan de organische variant van Google Shopping.

De vraag is of het kan helpen om ook inspirationele content en sfeerbeelden te gaan gebruiken. In twee van de vier afbeeldingen toonde Google niet de bron, bij de andere twee was de foto afkomstig van Getty Images. Daarbij wil het niet zeggen dat Google ook echt jouw producten toont.

Minder webshops, hallo magazines

Iets wat heel erg veel invloed moet hebben: op generieke zoektermen zoals ‘shampoo’ of ‘jeans’ zie je in de top 4 opeens publishers ranken: Vogue, New York Magazine etc. 

Je ziet nog wel wat shops, maar duidelijk is dat de plekken gedeeld worden. Als hier ooit webshops stonden, zullen die dat zeker gemerkt hebben in het wegvallen van de omzet. 

Wat betekent dit voor jou?

Het is enerzijds heel slim om aan de slag te gaan met informatieve content. Zorg dat hij ook artikelen hebt over de beste [shampoo], de nieuwste [jeans] etc. en dat je die geschreven hebt conform de richtlijnen van de product reviews update

Hierbij moet ik wel een kanttekening maken: in hoeverre is het opzettelijk dat Google hier publishers laat zien en niet webshops? Het kan dus goed zijn dat je zelfs met dat soort content er nog maar lastig tussen komt omdat Google mogelijk geen webshops wil laten zien. 

Alternatief: je strategie aanpassen en andere soorten zoekopdrachten gaan najagen die wel meer kansen bieden. Dit is wat ik bedoel met Horizontale SEO en zo breed mogelijk ranken. Je gaat dan kijken naar onderwerpen die doelgroep interessant vindt of wat ze allemaal mogelijk zouden willen weten over bepaalde producten. Het kan goed zijn dat Google die content gaat tonen op generieke zoekopdrachten waar je eigenlijk shops met listerpagina’s zou verwachten.

Informatieve content: TikTok en YouTube

We zien nog meer informatieve content: wie zoekt naar iets generieks als mascara kan zomaar opeens korte filmpjes uit TikTok of YouTube te zien krijgen. Wat je hieruit mee moet nemen is niet dat je iets moet met TikTok (hoewel dat nu in de praktijk wel is waar het op neer komt), maar je moet vooral verder kijken dan tekstuele content en PLP’s. 

Jouw consument en de nieuwe consument vraagt steeds meer om visuele content lijkt het wel. Speel hierop in en ga ook aan de slag met video’s, korte video’s, afbeeldingen, graphics etc. Ondersteun dit met tekst in plaats van andersom. 

Lees meer in het artikel Google indexeert TikTok en YouTube shorts.

 

Google Explore op transactionele zoektermen

Maar wellicht wel de meest ingrijpende nieuwe feature: Google Explore. Deze feature had ik op veel termen verwacht, maar niet op de transactionele zoektermen waar we het nu opeens ook op zien. Google Explore zie je in de screenshots hieronder: het is de magazine-achtige opmaakt met gerelateerde content aan jouw zoekopdracht. Het is echte informatieve- en/of inspirationele content. 

Wie in de Amerikaanse versie van Google zoekt naar [jeans] krijgt na een aantal keer scrollen allerlei gerelateerde content te zien: 

  • de beste jeans voor vrouwen van boven de 40
  • hoe draag je jeans met rechte pijpen
  • de mooiste light wash jeans
  • etc. 
Google Explore op transactionele zoekterm gaat SEO voor webshops voor beinvloeden

Wat betekent dit voor jou?

Het is de hoogste tijd om je strategie te verbreden: focus je niet op typische SEO-content voor je product lister pages. Ga juist op zoek naar alles wat je klant wil weten, lezen, zien, horen of leren over een bepaald onderwerp. Alles wat ook maar enigzins gerelateerd is aan het onderwerp, kan opeens zichtbaar worden op die ene zoekterm. 

Dit soort input haal je trouwens niet uit zoekwoordentools, die komen met de standaard zoekwoorden en kennen je klant niet. De enige manier om input te verzamelen is door je in je klant te verplaatsen. Je leert dit van mij in de online training Horizontale SEO. 

Wat betekent dit voor jou?

Het is goed om te beseffen dat de bovenstaande voorbeelden nog niet gespot zijn in Nederland. De kans is echter wel groot dat het ook hier gaat komen. 

Wie slim is, bereid zich nu al voor op wat gaat komen. Focus niet op listers en keywords, die methode is echt verouderd en sluit niet aan bij de kant die Google op wil: informatieve content, andere vormen van content en het vermaken van de gebruiker. Het is dus hoog tijd om het over een andere boeg te gooien. Weet jij  wat je gebruiker graag wil weten? En wat zijn of haar probleem is? Dat is stap 1 van een nieuwe aanpak van SEO.

Lees meer in het SEO e-magazine voor webshops

Wil jij meer weten over de ontwikkelingen in SEO en wat dit voor jouw webshop betekent? Dan kun je jouw hart ophalen in dit e-magazine voor webshops. Ongeveer 44 pagina’s vol met tips, tricks, ontwikkelingen en een handig to do-lijstje. 

Het magazine verschijnt in april 2023 maar is al via pre-order te bestellen voor maar € 9,13 excl. 9% BTW. 

€ 9,13

excl. 9% BTW

Lees verder

Het publiceren van content op je site en wachten tot er verkeer komt, is alsof je je content laat wegrotten… ls jij dus hele mooie blogs maakt (voor SEO bijv.) en zit te wachten op verkeer, dan kun je nog wel eens heel lang wachten.