SEO in de Verenigde Staten: wat komt eraan?

Logo Chantalsmink.nl
Een duurzame SEO-strategie houdt rekening met de toekomst. Wat zien we nu al in de Verenigde Staten en kunnen we wellicht ook hier verwachten?

Wie wil weten wat er in Google aan gaat komen, kan het beste even kijken in de SERP in de Verenigde Staten, In dit artikel houd ik telkens de belangrijkste en meest opvallende ontwikkelingen bij. 

E-commerce & webshops

Veel webshops zijn in grote mate afhankelijk van het verkeer dat ze via SEO uit Google krijgen. Voor hen is het extra belangrijk om de ontwikkelingen op de voet te volgen. 

Nog nooit gingen de ontwikkelingen zo hard en lanceerde Google zoveel nieuwe features. Hieronder een overzicht van de belangrijkste dingen die me opvielen.

Van lister naar PDP

Waar in Nederland listers (PLP’s) echt nog de SERP domineren, zie je dat in de VS Google nauwelijks meer listers laat zien. In plaats daarvan zien we heel veel product boxen. 

Vergis je niet, dit zijn geen betaalde advertenties. Wat je hier ziet zijn de gratis resultaten uit Google Shopping. 

Van lister naar producten: gratis google shopping

Wat betekent dit voor jou? In Nederland kunnen we nog niet zonder het optimaliseren van PLP’s, maar het is echt tijd om meerdere activiteiten naast elkaar op te gaan zetten. In het artikel Omzet uit SEO verhogen? Zet in op producten zet ik wat actiepunten op een rij. 

Shop the look

Vers van de pers (25-11): Shop the look. Een feature waarbij je een inspirationeel beeld ziet en daaronder een aantal producten die in dat beeld staan. Ook hier gaat het om de gratis variant van Google Shopping, daar komen de producten vandaan. 

Opvallend is dat Google de sfeerbeelden overal en nergens vandaan haalt. Zo zie je afbeeldingen uit Getty Images en zoekt Google er met geavanceerde technologie (AI) items bij die erg lijken op de items in de afbeelding. 

shop the look gespot in google vs

Wat betekent dit voor jou? In Nederland heb ik deze module nog niet gespot. Maar de vraag is in hoeverre je kunt beinvloeden dat jij hierin vermeld wordt. Je moet natuurlijk minimaal je producten gekoppeld hebben aan de organische variant van Google Shopping.

De vraag is of het kan helpen om ook inspirationele content en sfeerbeelden te gaan gebruiken. In twee van de vier afbeeldingen toonde Google niet de bron, bij de andere twee was de foto afkomstig van Getty Images. Daarbij wil het niet zeggen dat Google ook echt jouw producten toont.

Publishers ranken hoog op generieke termen

Nog iets wat echt erg veel invloed heeft: op generieke zoektermen zoals ‘shampoo’ of ‘jeans’ zie je in de top 4 heel veel publishers ranken: Vogue, New York Magazine etc. 

Je ziet nog wel wat shops, maar duidelijk is dat de plekken gedeeld worden. Als hier ooit webshops stonden, zullen die dat zeker gemerkt hebben in het wegvallen van de omzet. 

Wat kun jij hiermee? Het is enerzijds heel slim om aan de slag te gaan met informatieve content. Heb jij ook artikelen over de beste [shampoo], de nieuwste [jeans] etc. 

Hierbij moet ik wel een kanttekening maken: in hoeverre is het opzettelijk dat Google hier publishers laat zien en niet webshops? Het kan dus goed zijn dat je zelfs met dat soort content er nog maar lastig tussen komt. 

Alternatief: je strategie aanpassen en andere soorten zoekopdrachten gaan najagen die wel meer kansen bieden. Dit is wat ik bedoel met Horizontale SEO en zo breed mogelijk ranken. 

Informatieve content in andere vormen

Nog iets wat opvalt: wie zoekt naar iets generieks als mascara kan zomaar opeens korte filmpjes uit TikTok of YouTube te zien krijgen. Wat je hieruit mee moet nemen is niet dat je iets moet met TikTok (hoewel dat nu in de praktijk wel is waar het op neer komt), maar je moet vooral verder kijken dan tekstuele content en PLP’s. 

Jouw consument en de nieuwe consument vraagt steeds meer om visuele content lijkt het wel. Speel hierop in en ga ook aan de slag met video’s, korte video’s, afbeeldingen, graphics etc. Ondersteun dit met tekst in plaats van andersom. 

Lees meer in het artikel Google indexeert TikTok en YouTube shorts.

 

Google Explore

Nog zo’n ingrijpende nieuwe feature: Google Explore. Wie in Google zoekt naar [amsterdam] krijgt na een aantal keer scrollen allerlei gerelateerde content te zien: de leukste buurten in Amsterdam, Dingen om te doen in Amsterdam, 6 redenen om Haarlem te bezoeken etc. 

 

Google explore

Wat betekent dit voor jou? Dat het slim is om je contentstrategie te verbreden. Focus je niet op content om vindbaar te blijven op exact matching zoektermen maar ga de breedte in en geef antwoord op alle vragen die je klant heeft. 

Medische zoektermen

Niet alleen de ecommerce en webshops zullen de gevolgen ondervinden van alle veranderingen, ook de medische industrie zal merken dat er minder SEO-verkeer binnenkomt. 

Zie hieronder een screenshot als je zoekt naar [gordelroos] in Amerika. Na zoveel scrolls ben je zelf een halve dokter. Het kan niet anders dan dat de grote spelers die hier ooit stonden dit gemerkt hebben in het SEO-verkeer. 

Lees meer: Medische zoektermen in de VS

ziektes en medische zoektermen in google vs

Wat betekent dit voor jou?

Het is goed om te beseffen dat de bovenstaande voorbeelden nog niet gespot zijn in Nederland. De kans is echter wel groot dat het ook hier gaat komen. 

Wie slim is, bereid zich nu al voor op wat gaat komen. Focus niet op listers en keywords, die methode is echt verouderd en sluit niet aan bij de kant die Google op wil: informatieve content, andere vormen van content en het vermaken van de gebruiker. Het is dus hoog tijd om het over een andere boeg te gooien. Weet jij  wat je gebruiker graag wil weten? En wat zijn of haar probleem is? Dat is stap 1 van een nieuwe aanpak van SEO.

Leer meer in deze praktische SEO-training

Wil jij meer leren over SEO, de kansen die er wel en niet zijn en het maken van steengoede content voor je gebruiker? 

Speciaal voor jou heb ik een online training ontwikkeld bestaande uit 5 modules. Je krijgt ongeveer 8 uur aan videomateriaal, een digitaal lesboek en werkboek. 

Doe je in een gezamenlijke ronde mee? Dan krijg je toegang tot 5 livesessies waarbij we vooruit kijken, terugblikken en jij vragen kan stellen!

Lees verder