Appeltaarten-SEO

Misschien heb je wel eens het voorbeeld voorbij horen komen binnen SEO over appeltaarten en het worden van Gordon Ramsay. Wat bedoel ik hiermee? Hoe ben ik tot dit voorbeeld gekomen en wat betekent het voor de manier waarop je SEO in 2024 zou moeten doen?

Luister podcast

podcast volgt zsm

Bekijk video

video volgt zsm

Appeltaarten-SEO?

Misschien heb je de metafoor van de appeltaart in SEO onlangs voorbij horen komen. In de SEO-cast van Martijn Hoving & Dennis Akkerman haalt gast Ramon Eijkemans dit voorbeeld aan. Vanaf minuut 11.40 kun je horen wat ze hier over zeggen. 

Martijn vraagt aan Ramon hoe lang het nog werkt om maar content te maken en antwoorden te geven op zoekvragen. Ramon antwoordt dat er momenteel nog casussen zijn waarin mensen dit voor elkaar krijgen en ranken, maar dat het einde in zicht is. Als Martijn vraagt hoe lang het nog werkt zegt Ramon: “het werkt niet meer zodra alle antwoorden gegeven zijn. Om Chantal te quoten: “Als er al een miljoen recepten zijn over appeltaart, welke is dat het beste? Tsja die van Gordon Ramsay hè?”

Hoe lang werkt het nog? Het werkt niet meer zodra alle antwoorden gegeven zijn. Om Chantal te quoten: "Als er al een miljoen recepten over appeltaart geschreven zijn, welke is dat het beste? Tsja, Gordon Ramsay hè"

Ook Roy Huiskes haalt in zijn blog ‘Papa ik heb iets doms gedaan’ het appeltaarten voorbeeld aan:

Het appeltaarten voorbeeld komt dus vaker terug, maar misschien vraag je je af: wat bedoelt ze hier in vredesnaam mee?

Wat bedoel ik met appeltaarten-SEO?

De metafoor van de appeltaart is ontstaan vanuit mijn SEO-trainingen. Ik begin altijd met een stukje uitleg over SEO nu werkt, hoe we over SEO denken en waar het misgaat. In onderstaande ministrip zie je een fragment uit mijn training:

Stripje keyword onderzoek

Wat er achter ten grondslag ligt, is dat we allemaal onze aanpak baseren op keyword onderzoek. Stel dat ik iets doe met koken, bakken en producten dan is de kans groot dat ik in keyword onderzoek had gezien dat er enorm veel zoekvolume zit op het keyword ‘appeltaart’. De gebruikelijke volgende stap is dus dat mensen hier dus een recept over gaan schrijven en gaan wachten tot er verkeer uit SEO komt. Dit is wat ik noem appeltaarten-SEO: het maken van dertien in een dozijn content over onderwerpen gevonden in zoekwoordtools hopend op verkeer. 

Alvast een kleine spoiler waarom appeltaarten-SEO niet meer werkt: 

Verderop meer hierover, eerst even terug naar het issue.  

Is dit duplicate content?

Binnen SEO hebben we het vaak over duplicate content. De overtuiging die al jaren rond gaat is dat er pas sprake is van duplicate content als teksten nagenoeg identiek zijn. In mijn optiek klopt deze opvatting niet. De 1,4 miljoen recepten kunnen allemaal uniek geschreven zijn en een unieke zinsopbouw hebben, wat mij betreft is en blijft het duplicate content. In de kern gaat het namelijk om appels, kaneel, suiker en deeg. Je hebt nog wat mensen die zullen noten toevoegen en anderen doen er misschien een drupje honing in maar dat verschil is zo nihil dat het wat mij betreft nog steeds geen unieke content is. 

Gevolgen van deze aanpak

Deze aanpak is natuurlijk niet zonder gevolgen. Een greep van de gevolgen die we in het dagelijkse SEO-leven al ervaren. 

Indexeren

Als eerste moeten we ons afvragen waarom Google een volgende webpagina met een recept voor appeltaart nog zou willen indexeren. Indexeren betekent: opslaan in de index, de bibliotheek van Google. Als je al 1,4 miljoen pagina’s hebt, kun je ervan uitgaan dat dit wel voldoende is. Niemand op deze wereld heeft appeltaart-recept 1.400.001 nodig. Indexeren is vanzelfsprekend, maar is dat eigenlijk allesbehalve. Om pagina’s op te kunnen slaan heb je sowieso een data center nodig, een gebouw dus. En grond. En stroom. En water. En hardware. En software. Kortom, indexeren is mega duur en daarmee niet vanzelfsprekend. Persoonlijk vind ik het nog heel schappelijk van Google dat ze zóveel pagina’s nog bewaren. Bedenk dat er in het Engels nog eens zo’n 400 miljoen pagina’s zijn over appeltaart. Als ik Google was geweest, had ik er alleen 399 miljoen opgeruimd. 

apple pie recipes in google index

Ranken

Niet alleen indexeren wordt een obstakel, ook als het gaat om ‘ranken’ is dit natuurlijk een uitdaging. In zoveel aanbod, hoe gaat Google bepalen wie er hoog moet ranken? Tot op heden ging het hierbij eigenlijk altijd om links, verwijzingen naar je website. Dat betekent dat je eigenlijk altijd dezelfde websites bovenaan ziet staan als je zoekt naar een recept. Misschien ken je ze wel: laurasbakery.nl, ah.nl, eefkooktzo.nl, chickslovefood.com en ga zo maar door. Maar wie zegt dat deze websites ook de lekkerste recepten hebben? Wie zegt dat het recepten zijn van chefs die toevallig specialist zijn op het gebied van appeltaarten, bakken of koken? Hoe dan ook, op veel zoektermen rondom koken is er een stevige top 10 van doorgewinterde websites die niet eenvoudig meer te verslaan zijn. Wat hoop je te bereiken als kleine, nieuwe website als jij ook een recept voor appeltaart publiceert?

De toekomst met SGE

Niet alleen ranken en indexeren vormen een uitdaging waar we tegenaan lopen als we op deze manier invulling geven aan SEO. Er ligt nog een gevaar op de loer en dat is SGE: Seach Generative Experience, ofwel: Google’s chatbot. 

Wie in de VS met SGE aan de gang gaat, ziet dat Google op veel zoekopdrachten zelf het antwoord kan geven. Hieronder zie je dat ik in Google zoek naar ‘smokey eyes’ en ‘how to make egg benedict’, valt het je op dat ik niet meer hoef door te klikken maar dat Google meteen het antwoord geeft?

Voorbeeld van SGE waarbij je onderaan vervolgvragen ziet

Als je dus een appeltaarten recept maakt omdat je ziet dat er veel zoekvolume is, dan kom je op dit punt bedrogen uit. Niet alleen zijn indexeren en ranken een uitdaging: Google kan dit prima van ons overnemen. Wat mij betreft is het dus ontzettend zonde van je tijd om een tekstueel recept over appeltaarten te maken en die op je website te publiceren tenzij…..

Wat je moet willen bereiken

Voor het antwoord moeten we kijken naar de zoekterm ‘apple pie recipe’ in Search Generative Experience, de beta-omgeving waar de chatbot van Google actief is. Wat je hier ziet gebeuren is dat Google drie websites benoemt in het antwoord, namelijk Natasha’s Kitchen, Sally’s Baking Addiction en Allrecipes. Een link vind je er helaas niet bij, wel zie je rechts 3 links naar websites met een recept voor een appeltaart. Klein detail: valt het je op dat dit drie andere websites zijn dan de door Google genoemde sites? 

Díe plek is waar je moet willen staan als je toch een tekstueel recept op je website hebt gepubliceerd. Hoe kom je daar? Een ding is zeker: niet door maar content te blijven publiceren op je site. Wat je moet doen is zorgen dat het duidelijk is dat jij de go to source bent, dat andere website het online over jou hebben en dat het duidelijk is dat jij dit onderwerp ownt. Als je dat voor elkaar krijgt, is het duidelijk dat Google niet om je heen kan (zou moeten kunnen).  

zoekterm apple pie recipe google search generative experience

Content niet langer de cruciale factor in SEO

Wat je uit al deze ontwikkelingen moet opmaken, is dat content niet langer de cruciale factor kan zijn. Jarenlang was dat wel zo. In mijn ervaring kon je tot 2020/2021 content online zetten en daarmee eenvoudig ranken. Zat je in een niche dan was het nog simpeler. 

Sinds 2022 merk ik dat bij partijen waar het vroeger makkelijk ging, het nu niet meer zo makkelijk is. Het enkel hebben van de content is niet meer voldoende. Teveel partijen hebben content die onderling uitwisselbaar is. Teveel partijen hebben zich daarna op linkbuilding gestort om hoger te kunnen ranken. Maar domein autoriteit is niet de uiteindelijke autoriteit die Google zoekt in bronnen. Google zoekt naar de échte autoriteit: wie is hier de enige echte appeltaarten-masterchef? Om dat te bepalen heeft Google het acroniem EEAT in het leven geroepen.

EEAT als indicator van autoriteit

EEAT staat voor Experience, Expertise, Authority en Trustworthiness. Het gaat daarbij om inhoud (expertise en experience) en reputatie (autoriteit en betrouwbaarheid). Wie meer over EEAT wil weten, krijgt in het blogartikel “Wat jij moet weten over EEAT‘ antwoordt op de meest belangrijke vragen. 

Het lijkt erop dat wie nu wil ranken, eerst een inhoudelijke, oprechte autoriteit moet zijn. Dat zou betekenen dat het eerst gaat om ‘wie ben jij’  en daarna om ‘wat zeg jij’ en ben jij daarmee relevant voor een zoekopdracht? Dat is ook in lijn met de hele EEAT-gedachte die Google uitgebreid toelicht in de Search Quality Raters Guidelines

De geheime formule van Google

Tegenwoordig zeg ik in mijn SEO-trainingen dus niet meer ‘schrijf en je kunt gevonden worden’, de focus is verschoven naar de afzender, is die een verifieerbare autoriteit? De volgende slide gebruik ik in mijn trainingen om de geheime formule van SEO te duiden:

Let op! EEAT is dan wel geen ranking factor, toch zei Google het volgende over EAT, de voorganger van EEAT:

Google: E-A-T Applies To Every Single Query

2024: EEAT worden

Wie in 2024 dus succes wil hebben in SEO zal moeten werken aan ‘EEAT’. Ik zeg altijd: zul je een EEAT moeten worden. Om terug te gaan naar het appeltaarten voorbeeld: Gordon Ramsay is een EEAT als het gaat om koken. Grote kans dat als Gordon een recept zou hebben over appeltaart, hij wel eens door Google genoemd kan worden als bron. 

Kijk nog eens naar dit plaatje hieronder, wat zien we linksonder op het tweede scherm? Nu is dit toevallig bij de zoekopdracht ‘how to make egg benedict’ maar hopelijk snap je hiermee het principe: wie mee wil doen in SEO zal de Gordon Ramsay in haar vakgebied moeten worden. 

Je kunt natuurlijk zeggen: ik zoek een niche op binnen appeltaarten en ga daarop proberen te ranken: vegan appeltaart, appeltaart met noten, alternatieve appeltaart. Dat is is zeker een slimme zet maar als meer mensen dat doet, geldt daar op enig moment hetzelfde principe voor: ook binnen die niche zul je op een moment moeten aantonen dat jij de Gordon Ramsay bent.

Zolang we massaal keyword onderzoek doen, voor de hand liggende content maken en die content enkel op een website publiceren, blijf je tegen deze uitdaging aan lopen. 

Er is trouwens nog een escape om toch op dit soort zoektermen mee te doen, maar daar is wel een andere aanpak voor nodig. Die aanpak bespreek ik helemaal aan het einde van dit artikel.

Voorbeeld van SGE waarbij je onderaan vervolgvragen ziet

Wat maakt je een EEAT?

Veel mensen zeggen over EEAT dat het gaat om het hebben van een auteurspagina, een auteursbio, openheid geven van zaken in een colofon etc. Dit zijn ook zaken die Google letterlijk benoemt in de Search Quality Raters Guidelines, maar wat mij betreft maken we hier een denkfout. Het enkel hebben van dit soort content maakt je geen EEAT. Het maakt dat Google je kan verifieren als EEAT maar het wil niet zeggen dat je daarmee ook dé expert in het vakgebied bent. 

Hieronder zie je een fragment van BrightonSEO waarin ik de zaal vraag om te kiezen tussen mij en Gordon Ramsay om te bepalen wie hier de echte EEAT is:

Gordon Ramsay worden

Het is dus van belang dat mensen je gaan herkennen als EEAT, als je daarin slaagt dan resulteert dat bijna altijd tot een online sporenprofiel waardoor ook Google kan verifieren of (dat) je een EEAT bent. 
Zou kun je kunnen zeggen dat je een Insta kanaal gaat openen waarin je dagelijks drie recepten maakt en kiest welke er het lekkerst is. Je kunt een podcast starten over unieke recepten of ingredienten. Je kunt op pad gaan om unieke ingredienten te vinden waarbij je al vloggend verslag doet van je bevindingen. Je zou zelfs met een appelboer kunnen afspreken dat je drie soorten appels gaat gebruiken om te testen welke het lekkerst is in een appeltaart. 

Als je dit soort dingen met vaste regelmaat doet en er in slaagt een publiek aan te trekken kan dat leiden tot EEAT. Is het veel werk? Ja zeker, ik doe dit voor mezelf dus ik weet wat ik van je vraag. Is het onmogelijk? Absoluut niet. Davina Michelle is bekend geworden van liedjes coveren op YouTube en is nu een van de allerbeste (en bekendste zangeressen van Nederland). Kennen we Esmee Denters nog? Die deed hetzelfde en kwam terecht in een clip van Justin Timberlake. 

Zodra jij verder kijkt dan het enkel publiceren van tekst op je website, appeltaarten-SEO dus, en gaat werken aan inhoudelijke leuke, onderscheidende en unieke content en gaat zorgen dat mensen dat zien, bouw je vanzelf aan je EEAT. 

Wat het mij heeft gebracht

Het vakgebied waar ik zelf in bezig ben, is misschien wel het beste voorbeeld van een vakgebied waarin het ontzettend moeilijk is om organisch verkeer aan te trekken. Immers moet ik het op alle belangrijke zoektermen opnemen tegen websites die al jarig bezig zijn, aan linkbuilding doen, advertentie budgetten hebben etc. 

Mijn antwoord was dat ik een boek ging schrijven. Dat vertelde ik op LinkedIn en daar gingen mensen het boek kopen. Dat leidde er toe dat mensen er online over gingen schrijven. Daarna ging ik een podcast opnemen, ook dat vertelde ik op LinkedIn en nu leidt het ertoe dat mensen online in hun lijstjes mijn podcast aanbevelen. Sterker nog, in 2022 riep SEO Benelux mijn boek uit tot must read boek en mijn podcast tot must listen podcast. Dat heeft weer geleid tot aanvragen om in andere podcasts te komen, die podcastseries zetten dat weer op hun website met een link naar mijn site. Uiteindelijke heeft het me tot aan Emerce Digital Marketing Live en zelfs Brighton SEO gebracht. Beide sites linken hierbij naar mijn website. Dit is wat ik bedoel met een online verifieerbaar spoor. Op enig moment moet het Google duidelijk zijn dat veel websites op het gebied van SEO en online marketing het over mij hebben en ik dus mogelijk een EEAT ben die de moeite van het vertonen waard is. 

Kunnen bedrijven dit ook?

Ik ben natuurlijk een zzp’er, een zelfstandige die er tijd voor wil vrij maken om dit te doen. Ik vind het maken van content namelijk een van de leukste dingen om te doen. Als jij een zzp’er bent en ook de wereld wil veroveren, zou ik beginnen met mijn aanpak te kopiëren. 

Maar is deze aanpak ook weggelegd voor bedrijven? Het lijkt mij van wel. Als bedrijf kun je aan appeltaarten-SEO blijven doen of het groter aanpakken. Je kunt ook podcast starten met interessante gasten. Je kunt informatieve video’s maken over een onderwerp. Je kunt onderzoek doen naar ontwikkelingen of trends in je vakgebied, onderzoek naar de mening of ervaringen van mensen. Als je daar weer content over maakt, kun je dat gebruiken om jezelf in de kaart te spelen. Dus ja, ook als bedrijf kun je in grote mate mijn aanpak kopiëren. Ik noem die aanpak organische marketing. In dit blogartikel ga ik dieper in op de verschillen tussen organische marketing en SEO en hoe je het proces van organische marketing kunt vormgeven. Meer SEO-verkeer naar je site is een van de logische uitkomsten van organische marketing. 

De kansen van shorts

Als je met organische marketing aan de slag gaat, is het niet meer dan logisch dat korte video’s op YouTube, TikTok, Facebook of Insta een van de contentvormen is die je gaat opleveren. Deze contentvorm is bij uitstek interssant, kijk maar eens naar de afbeelding hieronder: hier zie je de korte video’s ranken in Google op pagina 1. Je ziet ze nog niet zoveel in Nederland maar toevalligerwijs spotte ik ze op de zoekterm (jawel): Appeltaart. Als jij je niet beperkt tot het publiceren van tekstuele content op je website maar aan de slag gaat om een Gordon Ramsay te worden en dus ook actief wordt op andere platformen, heb je zomaar kans dat jouw korte video hier tussen kan ranken. Wellicht wordt dat nog wel eens simpeler om hiermee te ranken dan met je website.

Leer meer in deze praktische SEO-training

Wil jij meer leren over SEO, de kansen die er wel en niet zijn en het maken van steengoede content voor je gebruiker? 

Speciaal voor jou heb ik een online training ontwikkeld bestaande uit 5 modules. Je krijgt ongeveer 8 uur aan videomateriaal, een digitaal lesboek en werkboek. 

Doe je in een gezamenlijke ronde mee? Dan krijg je toegang tot 5 livesessies waarbij we vooruit kijken, terugblikken en jij vragen kan stellen!

Lees verder