SEO: wat moet je regelmatig checken?

SEO checks om regelmatig te doen
0
(0)

Met SEO ben je eigenlijk nooit klaar. De meeste mensen die zich met SEO bezig houden willen hoger staan in Google en checken dus regelmatig rankings, maar ook verkeer, omzet etc. Maar er zijn ook wat checks die vaak vergeten worden of waar je niet aan gedacht hebt. Daarom een lijstje met dingen die je zeker eens wilt checken als je met SEO aan de slag wil.

SEO-dingen om te checken:

Voor beginners:

  • 404’s oplossen
  • Interne links
  • Afbeeldingen
  • XML-sitemap
  • Aantal pagina’s in de index
  • De SERP op belangrijke zoekwoorden
  • Prestaties van belangrijkste pagina’s

Voor de meer ervaren lezers:

  • Content gap
  • Backlink profiel
  • Structured data
  • Core Web Vitals score

404’s oplossen

Niveau: beginner

Met 404’s worden pagina’s bedoeld die niet meer bestaan. Technisch gezien geven ze de statuscode HTTP 404 af en daarom heten ze in de volksmond 404’s. In Google Search Console kun je opvragen welke URL’s een 404 afgeven, je vindt dit onder Dekking --> Niet gevonden.

404’s ontstaan doordat je pagina’s verwijdert of de URL verandert. Stel je hebt de pagina www.website.nl/blog/een-handig-artikel-over-seo (dit is URL A). Op een bepaald moment besluit je het een ander te hernoemen en wordt de nieuwe URL: www.website.nl/artikelen/een-handig-artikel-over-seo (URL B). De oude URL A zal dan in veel gevallen een 404 afgeven,

Een pagina die een 404 afgeeft is om meerdere redenen niet wenselijk:

  • Bezoekers lopen ‘dood’; ze komen op een pagina waar ze niks kunnen en komen niet op de nieuwe pagina uit
  • Zoekmachines laten de oude URL met 404 vallen uit de index (wat betekent dat die pagina geen verkeer meer zal krijgen vanuit SEO)
  • Linkwaarde verdwijnt: de pagina bestaat immers niet meer dus links vanaf andere websites naar die pagina’s “tellen niet meer”

Door de oude URL A, de 404, te redirecten naar een vervangende, nieuwe URL B kun je dit allemaal voorkomen. Een redirect is een soort verhuiskaartje waarmee je technisch instelt dat URL A dus gewijzigd is naar URL B. In dit geval zeg je: de URL met blog is gewijzigd naar die URL met artikelen.

Het instellen van redirects kun je in veel CMS-en zelf doen, draait jouw website op WordPress dan is de tool SEO Redirection een handige en gebruiksvriendelijke tool. Je voert de oude URL in, je voert de nieuwe URL en selecteert de statuscode waarmee je de URL wilt redirecten. In bijna alle gevallen is de keuze voor de 301 de juiste, kies dus deze. Daarna is je redirect ingesteld, klaar is Kees. Doe dit voor elke URL die een 404 afgeeft. Tip: kies als nieuwe doelpagina de vervangende pagina of een pagina die qua inhoud en intentie het meest bij de oude pagina in de buurt komt. Kom je hier niet uit of werkt jouw CMS anders? Vraag je webbouwer om hulp.

Let op! Het is niet zo dat je website helemaal geen 404’s mag hebben, als een product out of stock gaat, nooit meer terugkomt en er ook geen vervanger is dan is een 404 helemaal niet erg. Je wilt er dan in ieder geval niet naar linken binnen je eigen website. Heeft een pagina echter veel links vanaf andere websites, dan is redirecten echter wel erg handig om die waarde van verwijzende links te behouden.

Hieronder zie je dat ik op mijn website ook 404’s heb, dit zijn pagina’s waarop ik ooit blogs gepubliceerd heb. Deze content wil ik niet meer gebruiken en er wordt niet naar gelinkt door andere sites. Prima URL’s om een 404 te laten zijn dus.

404's in Google Search Console

Interne links

Niveau: beginner

Idealiter link je binnen jouw eigen website direct naar pagina’s met een bestaande URL. Huh? Soms komt het voor dat URL’s wijzigen. Denk nog even aan die URL A en B hierboven: www.website.nl/blog/een-handig-artikel-over-seo en www.website.nl/artikelen/een-handig-artikel-over-seo

Als je nu binnen jouw eigen website vanaf andere pagina’s naar URL’s A linkt, dan is het zo netjes om dit aan te passen zelfs als je de URL geredirect hebt. Hoewel het niet verschrikkelijk is, link je liever niet binnen jouw eigen websites naar URL’s die geredirect zijn. Je stuurt zoekmachines dan eigenlijk van het kastje naar de muur: hey, Google je moet hier zijn (A) oh nee toch daar (B). Het is netter om Google meteen naar de nieuwe URL B te sturen.

Of je binnen jouw website linkt URL’s die geredirect zijn (of een 404 afgeven!), kun je checken in de gratis tool Screaming Frog die je wel even moet downloaden. Tot 500 URL’s kun je deze tool gratis gebruiken, ideaal voor websites van zelfstandig ondernemers. Scan je website en kijk naar Status Codes, zie de afbeelding hieronder. Selecteer alles met een 301 en 404 en klik links onderaan op het tabblad ‘inlinks’, hier kun je zien vanaf welke pagina er links naar een geredirecte pagina gaan (301) of een niet bestaande pagina (404).

Zoek in het CMS de pagina op waar de link naar URL A staat en pas de de link aan zodat hij meteen naar de juiste pagina gaat. Het is even een rotklusje maar ideaal voor een regenachtige vrijdagmiddag als je geen inspiratie meer hebt. Ga je hier de SEO-oorlog mee winnen? Nee, zeker niet maar het is wel een teken van kwaliteit als dit netjes op orde is.

In het voorbeeld hieronder zie je dat de pagina’s onder From linken naar de pagina onder TO en wat de anchortekst is (de klikbare tekst van een link). De pagina onder To bestaat echter niet en is geredirect. In dit geval kan ik niet anders omdat de link niet eenvoudig aan te passen is door het template waar ik mee werk, maar in andere gevallen wil je direct naar de juiste URL linken. Zoek zoals gezegd de pagina op waar de link staat en pas ‘m aan.

interne links checken screaming frog

Afbeeldingen

Niveau: beginner

Door middel van een alt tekst kun je zoekmachines vertellen wat er op een afbeelding te zien is. Ook software voor blinden en slechtzienden kijkt vaak naar de alt tekst, zij lezen de alt tekst aan de gebruiker voor en zo weet de gebruiker wat er op een afbeelding te zien is. Zeker als je producten verkoopt, wil je dat jouw afbeeldingen een alt tekst hebben en het liefst een die zo beschrijvend mogelijk is. Heb je een paar uur over? Loop dan de afbeeldingen op jouw site eens na. Open je CMS, zoek een afbeelding op en kijk of er een alt tekst is ingevoerd. Werk je in WordPress dan kun je voor elke afbeelding 1 alt tekst invoeren die op elke pagina hetzelfde is.

waar voer je een alt tekst in in wordpress

Hieronder zie je een afbeelding op mijn site, de alt tekst die ik heb ingevoerd is: Foto’s van mijn reis op weg naar ZZP.

Voor deze foto is dat een relevante alt tekst en omdat ik geen commercieel doel hiermee heb is hij prima. Verkoop je echter dekbedovertrekken voor peuters in het blauw met roze stippen en bijtjes? Dan is een handige alt tekst: Dekbedovertrek peuter blauw met roze stippen en bijtjes. Als iemand een dekbedovertrek zoekt en dit soort zoektermen gebruikt, kan Google ‘m matchen.

Foto's van mijn reis op weg naar ZZP

XML-sitemap

Niveau: beginner

De XML-sitemap is een soort stratengids van je website: alle URL’s die je op je website hebt draaien staan erin. De XML-sitemap wordt vaak door de webbouwer aangeleverd als je website gemaakt wordt en staat vaak op de URL domein.nl/sitemap.xml. Staat hier niks? Vraag dan je webbouwer na waar je de XML-sitemap kan vinden.

Kijk regelmatig eens in Google Search Console of de juiste sitemap daar “aangemeld” is en of Google geen fouten gevonden heeft. In een XML-sitemap wil je namelijk geen URL’s opnemen die een 404 afgeven of geredirect zijn. Dit omdat je Google meteen naar de juiste URL wil sturen (URL B) en niet eerst naar URL A zodat-ie via de redirect URL B kan vinden. Je vindt dit onder Index --> Sitemaps. Je ziet dan een invoerveld waar je de URL van jouw sitemap kunt plakken, in mijn geval is dat https://chantalsmink.nl/sitemap_index.xml.

In de afbeelding hieronder zie je meteen waarom je dit regelmatig moet checken: Google slaagt er niet in om mijn sitemap te bekijken, ik krijg de melding: “Kan niet ophalen” te zien. Een uitzoekklusje dus. In mijn geval ga ik zelf op onderzoek uit, krijg jij zo’n melding en ben je niet zo handig of technisch vraag dan je webbouwer om hulp.

Sitemap checken in Google Search Console

 

Aantal pagina’s in de index

Niveau: beginner

Zo nu en dan wil je ook eens checken hoeveel pagina’s Google geïndexeerd heeft, opgeslagen. Dit doe je door in Google in te voeren: site:[jouwsite]. Dus: site:chantalsmink.nl

Je krijgt dan een grove inschatting van het aantal pagina’s, bij mij zijn het er zo’n 107 en dat kan goed kloppen met het aantal pagina’s dat ik op mijn website heb.

Waarom is dit belangrijk om eens per kwartaal te doen? Dat heeft ermee te maken dat je niet wilt dat Google (per ongeluk) heel veel meer pagina’s indexeert dan je denkt te hebben of per ongeluk helemaal niets heeft geïndexeerd en je dat niet weet.

Heb jij een overzichtelijke webshop met ongeveer 300 producten maar heeft Google enkele honderdduizenden pagina’s geïndexeerd? Dan heb je werk aan de winkel want zoveel pagina’s is echt niet nodig met een beperkt assortiment. Het betekent waarschijnlijk dat Googlebot (de software waarmee Google websites bezoekt) steeds bezig is om (overbodige) nieuwe pagina’s te vinden terwijl je liever wilt dat hij bezig is om pagina’s te vinden die je ook met opzet had gemaakt.

Check het aantal pagina's in de index

 

Als je hier een aantal pagina’s ziet dat niet kan kloppen (heel veel of heel weinig) dan is het handig om een specialist of expert in te schakelen. Die kan dan kijken wat er aan de hand is en wat de oplossing is. Waarschijnlijk is er werk aan de winkel voor de webbouwer.

De SERP op belangrijke zoekwoorden

Niveau: beginner

Het is zeker geen overbodige luxe om af en toe eens te checken hoe de zoekresultatenpagina in Google eruit ziet op zoektermen waar je graag op wilt ranken. Immers wil je waarschijnlijk op een aantal zoektermen graag ranken en zichtbaar zijn. Het is dan goed om te weten hoe zo’n pagina ‘eruit ziet’. Dingen waar je op moet letten:

  • hoeveel ads staan er bovenaan?
  • wat staat er allemaal aan features op? Denk aan stukjes content met uitleg die Google meteen laat zien.
  • wanneer zie je het eerste SEO-resultaat?
  • wie ranken er hoog in SEO en met wat voor soort content? Gaat om het overzichtspagina’s met assortiment, informatieve (blog)pagina’s?
  • welke vragen staan er in de Mensen vragen ook?

Dit geeft je namelijk een beeld van wat er te halen valt, of je kunt concurreren met de andere spelers, wat voor vragen mensen hebben rondom het onderwerp en wat voor soort content Google laat zien. Nuttige informatie die je mee kunt nemen in jouw plan van aanpak. Je wilt namelijk dat jouw content aansluit bij wat Google laat zien aan gebruikers.

In het voorbeeld hieronder zie je de Amerikaanse SERP van het zoekwoord ‘Running Gear Women’. Alle roze cirkeltjes zijn resultaten waarbij Google een blog laat zien. Als jij dit voor jouw eigen branche checkt, weet je meteen wat je te doen staat als je op zo’n zoekterm wil ranken: een hele goede blog maken. De andere type pagina’s zijn overzichtspagina’s met assortiment, daar zou je ook wat mee kunnen. Ook is het goed om je ervan bewust te zijn dat Google een kaart toont met lokale resultaten. Als jij weet hoe de zoekresultatenpagina eruit ziet, kun je daarna ook beter je resultaten en doelen snappen.

De SERP af en toe even bekijken en zien dat er veel blogs ranken

Prestaties van belangrijkste pagina’s

Niveau: beginner

Natuurlijk moet je als website-eigenaar weten welke pagina’s het belangrijkste zijn en het meeste verkeer naar je website sturen. In Google Search Console of Google Analytics kun je dit checken. Dingen om naar te kijken zijn:

  • welke pagina’s trekken het meeste verkeer?
  • welke pagina’s hebben veel impressies (vertoningen) maar geen verkeer?
  • welke zoektermen sturen verkeer naar mijn website?

Kijk ook eens per pagina welke zoektermen verkeer sturen en of dat logisch is. Dit doe je door op een URL in het overzicht te klikken en op ‘zoekopdrachten’ te klikken. Je kunt dit bekijken van de eerste 10 pagina’s, maar je kunt ook tot 500 pagina’s in het overzicht te zien krijgen.

Je kunt kijken naar kleine details: trekken pagina’s verkeer op de juiste zoektermen, je kunt ook kijken naar grote lijnen: welke soort pagina’s trekken veel verkeer? Dan is het tijd om verder te zoeken; wat maakt deze pagina’s zo interessant, wat kunnen we hiervan leren? En welke pagina’s trekken helemaal geen verkeer? Zijn die al oud of bestaan ze pas net? Als de pagina’s al lang bestaan en geen verkeer trekken, is het de moeite waard om er eens met SEO-specialist naar te kijken waarom dat het geval is.

In het voorbeeld hieronder zie je welke pagina’s het meeste verkeer naar mijn website trekken. Klik op ‘zoekopdrachten’ om inzage te krijgen in de gebruikte zoekopdrachten. Je kunt ook eerst op een URL klikken en dan op zoekopdrachten om te zien welke zoektermen verkeer naar die ene pagina sturen. Rechts onderin kun je selecteren hoeveel resultaten je wilt zien.

Prestaties belangrijke pagina's SEO in Google Search Console

Let op: deze punten zijn belangrijk om af en toe te checken, als je echter volle focus op SEO hebt, dan wil je diepgaandere analyses maken maar dat zou een blogartikel op zichzelf kunnen zijn.

Content gap

Niveau: wat meer ervaren

Het kan een zeer interessante activiteit zijn om eens op zoek te gaan naar content gaps. Je kunt hier heel veel werk van maken (het allerbelangrijkste deel van mijn werk als SEO-strateeg is content gaps vinden) maar je kunt ook wat kleine checks doen met behulp van een tool. Als ik zo’n kleine pragmatische check doe gebruik ik zelf altijd de tool Semrush hiervoor, maar die is helaas niet gratis.

Wat je hierin kunt doen is jouw eigen website invoeren en die van concurrenten. Klik op Unique en dan zie je op welke keywords je concurrent rankt en jij niet. Niet altijd kun je hier wat mee (als jij een bepaald product bijvoorbeeld niet verkoopt) maar soms biedt het wel degelijk inspiratie. Probeer een keyword wel als thema te zien. Wat ik hiermee bedoel is het volgende: stel jij verkoopt babyartikelen en je ziet dat een grote webshop wel vertoond wordt op het keyword ‘roze babykleding’ maar jij niet. Houdt dan in het achterhoofd dat het om een thema gaat en niet zozeer om dit keyword. Maak een pagina aan met roze babykleding en zorg ervoor dat deze pagina op allerlei verschillende zoektermen gevonden kan worden: roze babykleding, roze kleertjes, roze babykleertjes 3 maanden, roze babykleertjes 6 maanden, roze romper, roze pyjama baby etc.

Wil je meer weten over het optimaliseren van de content op je website, ook zonder (dure) tools? In mijn e-book Handleiding Horizontale SEO leg ik hier alles over uit.

 

content gap tool semrush

Backlink-profiel

Niveau: wat meer ervaren

In Google Search Console kun je zien wie er naar jouw website linkt en naar welke pagina dan precies. Dit is interessant om te weten want het geef je een idee of mensen je content gevonden hebben en willen delen. Zie je weinig tot geen verwijzingen? Dan is het hoogtijd om te gaan kijken hoe je meer interessante links kunt verdienen.

Nog interessanter is het om jouw linkprofiel eens naast dat van een concurrent te leggen; welke links hebben ze en naar wat voor soort pagina’s? Vaak kan dit een enorme bron van inspiratie zijn. Let op: het is niet de bedoeling om het linkprofiel te kopieren; het gaat erom de grote lijnen te zien. Wie linkt er naar je concurrent en waarom? Dan weet je meteen wat jij zou kunnen doen om ook (interessante) links te verzamelen.

Diverse tools als Semrush en Ahrefs zijn geschikt om linkprofielen mee te checken, maar zijn helaas niet gratis. Hieronder zie je een screenshot van een backlink gap analyse in Semrush. Klik op Unique en je ziet de links die andere partijen wel hebben, maar jij niet. Wil je bijvoorbeeld weten waarom Reuters.com linkt naar Converse, dan klik je op de ‘4’ en zie je de pagina’s waar Reuters naar linkt. Vaak snap je dan meteen waarom.

Backlink gaps in Semrush

Structured data

Niveau: wat meer ervaren/technisch

Een ietwat technischere tip. Structured data is code waarmee je zoekmachines beter kunt vertellen wat bepaalde content is of inhoudt. Zo kun je structured data plaatsen bij een video en zo aan Google vertellen dat iets een video is, wat de titel is, waar de video over gaat, hoe lang de video duurt etc. Naast structured data voor video’s heb je ook structured data voor producten, blogs, podcasts etc.

Je kunt via deze pagina een URL invoeren en kijken of er structured data op staat.

Als je handig bent, kun je zelf in jouw CMS structured data toevoegen (bijvoorbeeld via een plugin). Ben je niet zo handig, vraag dan een SEO-specialist of webbouwer om hulp. Structured data waar Google naar kijkt:

  • Article (blog)
  • Book
  • Event
  • Recipe
  • Breadcrumbs
  • FAQ
  • Podcast

Core Web Vitals score

Niveau: wat meer ervaren/technisch

Ook deze tip is technisch van aard. Core Web Vitals zijn onderdeel van een update die Google in 2021 uitgerold heeft. Google kijkt naar een aantal belangrijke technische aspecten. Het gaat vooral om de score op een mobiel aangezien Google mobile first indexeert, maar Google heeft ook aangekondigd dat op desktop de desktop score gaat meetellen.

Je kunt de Core Web Vitals scoren hier testen. Zoals je ziet scoort mijn homepage 51/100 punten op een mobiel device. Je krijgt ook meteen suggesties van Google om het beter te doen en dit is waar het vrij technisch wordt. Ben jij een beginner, doe dan alleen de check en schakel een webbouwer om de verbeterpunten onder handen te nemen. Check dit regelmatig eens voor jouw website en check dan meteen verschillende soorten pagina’s zoals je homepage, een overzichtspagina of lister, een productpagina en een blog.

Werk aan de winkel? Schakel dan je webbouwer in, dit onderdeel kan al snel technisch worden. Ook bij mij is er nog werk aan de winkel, maar ik heb vandaag al wat verbeterpunten doorgevoerd waardoor de score van een 36/100 naar 51/100 is gegaan.

Core Web Vitals score checken

 

You liked this article?

Select the number of start you'd like to give to me

Average score 0 / 5. Vote count: 0

I have no rating yet, what do you think of this article?

Tof dat je dit artikel interessant vond....

Volg mij op Facebook en mis niets!

Meer 'Frisse blik' vind je hieronder:


In de spotlights

Chantalsmink.nl SEO podcast
Chantal in SEO podcast Dennis & Martijn
Chantal Smink in OAK podcast
BrightonSEO

Consultancy-ervaring:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *