Slim content maken met AI. Zo doe je dat

Je kan als een razende Roelie heel veel content gaan zitten maken 🤯 of je gaat het slimmer aanpakken 🧠 Hoe maak je in een handomdraai unieke content met AI voor alle organische kanalen? Zó!

Geen zin om te lezen? Kijk en luister m'n podcast over dit onderwerp.

Hoe je geen content met AI moet maken

Veel mensen gebruiken AI-tools om van scratch content te laten maken. Logisch ook, ChatGPT en andere tools maken in een handomdraai een tekst, waarom die niet 1 op 1 gebruiken? Nou daar zijn een aantal redenen voor:

AI's zijn vaak taalmodellen (LLM's)

Als eerste is het goed om te benadrukken dat AI-tools vooral taalmodellen zijn: LLM’s. Large Language Models. Het zijn modellen die op basis van statische gegevens weten welke woorden voor met elkaar voorkomen. De output is dus in grote mate een kansberekening van welke woorden vaak samen gebruikt worden. 

Maar er is nog iets. AI-tools zijn getraind met bepaalde data, vaak is het data die openbaar aanwezig is geweest. Daar halen ze hun ‘kennis’ vandaan. LLM’s weten zelf niet zoveel, ze herhalen vooral wat er al staat. Dat betekent dat er eigenlijk nooit iets unieks uit kan komen. 

Het levert niet de output op die Google wil

Laten we eerlijk zijn, de meeste partijen maken enkel en alleen content omdat het voor SEO nodig is. Als je dat doet, dan moet je weten dat je met AI-tools geen goed fundament legt. 

Google heeft er niet eens bezwaar tegen dat de tekst gemaakt is door AI, het zijn vooral inhoudelijke bezwaren. Dat de content niet uniek is. Dat de content geen waarde toevoegt. Dat de content niet jouw unieke kennis, ervaring en expertise bevat. Dat is waarom Google er niet op zit te wachten. Je mag dus best content maken met AI, maar als je de inhoud uit een AI-tool haalt dan staat haaks op wat zij van je willen. 

Google indexeert het (waarschijnlijk) niet

Als je toch op deze manier content maakt, dan moet je weten dat je er waarschijnlijk niks mee gaat bereiken. Vorige week zei John Mueller van Google al dat ze niet eens alle hoge kwaliteit content kunnen indexeren, zoveel content wordt er gemaakt. 

Wat er dan als eerste uitvliegt? Content die inhoudelijk geen pepernoot bijdraagt aan het web. Maak dat dus ook niet, tenzij je graag dingen voor spek en bonen doet. 

Google John Mueller: zelfs hoge kwaliteit content wordt niet altijd geindexeerd, het is geen garantie

Hoe je ervoor zorgt dat je toch geïndexeerd wordt? Door te zorgen dat Google eigenlijk niet om jou heen kan. Als je de Gordon Ramsay van jouw markt bent, is er grote kans dat Google heel veel van jouw content gewoon indexeert. In dit artikel vind je een aantal tips en uitleg hoe je de Gordon Ramsay in jouw markt kunt worden. 

Hoe je wel content met AI maakt

Zoals gezegd, het is niet zo dat je helemaal geen content met AI moet maken, alleen de inhoud moet je niet AI-tools halen. Klinkt ingewikkeld he? Toch is het vrij simpel als je dit wil oppakken. 

De crux is: de inhoud moet van jou komen. 

Jij moet zorgen dat je een AI-tool een basis geeft om mee te werken. Dit kan een tekstueel document zijn dat je wilt laten herschrijven. Het kan een audiobestand zijn dat je laat transcriberen. Let op! Dit is een tip als je veel kennis hebt, maar schrijven niet jouw ding is. Spreek het in, neem het op en biedt het audiobestand aan aan een tool als Whisper. Je krijgt dan goede content die uniek en onderscheidend is. Die past bij jouw merk en die jouw kennis, visie, expertise en ervaring weerspiegelt. Dát is de manier om waarde toe te voegen aan het web. 

Vanaf dat punt kun je in een handomdraai snel tekstuele content maken voor de kanalen/platformen waarop je actief bent. 

Wil je het helemaal goed doen, dan neem je geen audiobestand op maar een videobestand. Je hebt dan namelijk meteen toffe visuele content voor social media. Dat doet het net iets beter dan tekstuele content. Ook kun je jouw video’s insluiten bij content op je website.

Afgelopen week deelde ik deze tips en meer in onderstaande post op Linkedin! 

Van een stuk audiovisueel naar heel veel content

Van een stuk content meer maken: zó haal je eenvoudig alles uit je master piece 👇

Je kan als een razende Roelie heel veel content gaan zitten maken 🤯 of je gaat het slimmer aanpakken 🧠 Op deze manier kan zelfs een drukke ondernemer redelijk snel goede content maken 💡

Stap 1: je bepaalt het topic waar je het over gaat hebben (tip: leun niet op keyword tools. Serieus: niet doen)

Stap 2: je kiest het format waarin je begint. Mijn tip: start met audiovisueel zodat je beeld én geluid hebt 📹. Je kunt daar besluiten in welke vorm je het aan je doelgroep aanbiedt, dat hoeft niet per se audiovisueel te zijn, maar kan nu wel.

Stap 3: download daarna het audiobestand 🎙 en laat ‘m door een AI-tool als Whisper transcriberen 📝

Stap 4: bied het transcript aan (bijv. aan de AI-tool Claude) en vraag om de highlights eruit te halen. Je zult verbaasd staan hoe goed die tools dit kunnen

Stap 5: eens met de selectie van Claude? Vraag ‘m dan om het blogartikel uit te schrijven. Zo krijg je heel snel een tekstueel artikel voor je site van jouw unieke input.

Je hebt ook een audiobestand dat je evt. als podcast zou kunnen gebruiken als de kwaliteit goed genoeg is. Je hebt ook een video die je op YouTube kan gebruiken of kan opknippen voor YouTube shorts.

Ben je niet comfortabel met audiovisueel? Begin dan simpeler 👇

Gebruik je voice recorder om een ‘gesproken artikel’ op te nemen en ga dan verder vanaf stap 3. Je hebt dan helaas geen audiovisuele content voor socials en YouTube (en dat is een gemiste kans) maar je hebt in ieder geval wel iets tekstueels en kunt ook daar meer van maken.

Wat ik zelf doe?
1️⃣ Eerst een blogartikel schrijven om de inhoud te bepalen, gedachten te ordenen en slimmer te worden
2️⃣ Daarna neem ik een video op en exporteer de audio apart. Dat wordt m’n podcast.
3️⃣ De video publiceer ik op YouTube. De video is de basis van diverse korte video’s voor op Insta, Linkedin en YouTube shorts.
4️⃣ Voor Insta en Linkedin maak ik een zero-click content item, in mijn optiek cruciaal.
5️⃣ M’n podcast en video sluit ik in bij m’n tekstuele content op m’n site

Op die manier haal je alles uit een stuk content: je hebt voor meerdere dagen interessante content om met je doelgroep in contact te komen en bent op alle kanalen met dezelfde boodschap aanwezig.

De enige valkuil?
❌ Dat de inhoud niet goed genoeg is. Praat niet over jezelf of je product. Nobody cares.
✅ Praat over de QPAFFCGMIM’s van je klant en deel kennis, tips en tricks.

Enjoy!

p.s. vind je dit toch allemaal erg ingewikkeld? Haak niet af! Samen met Jerrel Arkes ben ik bezig met het opzetten van een nieuw bedrijf dat B2B-spelers gaat helpen om écht goede content te maken om thought leadership uit te dragen. Het doel: indruk maken op je klant zodat ze naar jou zoeken in Google, niet naar iets. Wij doen het lastige werk: het verhaal uit de organisatie halen en zorgen dat de content er komt. 

Zo zet ik content om met AI

Hieronder zie je hoe ik dit voor mezelf aanpak. Ik begin altijd met audiovisuele content. Daar maak ik een podcast van en een video. Een blog heb ik vaak al, dat komt omdat ik het fijn vind om eerst uit te schrijven wat ik wil zeggen en daarna op te nemen. Social posts maak ik of even snel zelf of zet ik met AI-tools in elkaar op basis van mijn tekstuele content of het transcript. Deze manier van werken zorgt ervoor dat ik eenvoudig op meerdere platformen actief kan zijn. 

Slim snel content maken voor alle kanalen

Naar de originele post op LinkedIn

De originele post op Linkedin met alle likes en commentaren kun je hier terugvinden. 

Lees verder

De SEO-wereld en Google liggen onder vuur: SEO’s ruïneren het internet (The Verge) en maken het internet stuk (de Volkskrant). Volgens The Verge is het web ontworpen naar de eisen van Google. Alle aandacht plaatst SEO in een kwaad daglicht en maakt dat de SEO-wereld boos is, is dat terecht?