Sneak peek: de SERP in de USA

Sneak peek SERP USA Google SEO toekomst
0
(0)

Samen met een bevriende SEO-er deed ik een rondje SERP-en door de Amerikaanse versie van Google. We schrokken van wat we zagen, maar ik voelde ook een soort blijdschap; op non-branded zoektermen zagen we nog meer nieuwe dingen die we in Nederland nog niet hebben. En we zagen ook hoe deze nieuwe features de gewone SEO-resultaten nog meer buiten beeld duwen, wat we natuurlijk verschrikkelijk vonden. Maar we zagen ook welke nieuwe kansen dit biedt voor met name merken om te ranken op non-branded zoektermen.

NB: Let op, dit artikel wordt regelmatig geüpdatet. Er is ook een artikel met wat gebeurt in de Nederlandse SERP en wat dit voor jou betekent.

Sneak peek USA SERP SEO Google

Een lijstje met merken op een non-branded keyword

Nog niet in Nederland, maar wel gespot in de VS. Op een non-branded zoekterm (yoga mats) zie je dat Google met een rijtje populaire merken komt op basis van “bronnen op het web”. Dit resultaat zagen we prominent in beeld op een non-branded zoekterm, boven de SEO-resultaten en bevat direct een link naar de genoemde websites. Als Google je hierin vermeldt, is dat natuurlijk goud waard.

Hoe je hierin komt is niet helemaal duidelijk, maar gezien de hint (from sources across the web) heb ik een vaag vermoeden (of is het hoop?) dat Google dit doet op basis van mentions: hoe vaak praten andere websites over jouw merk? Nog een reden dus om serieus aan branding te doen en te zorgen dat mensen over je merk gaan praten. Het is aan jou om te zorgen dat je een outreach strategie gaat opstellen en uitvoeren waarbij het belangrijkste doel is dat mensen over je gaan praten. Mogelijk spelen links stiekem toch ook nog een belangrijke rol bij de totstandkoming van het rijtje, maar het zou zomaar kunnen dat Google juist probeert om zonder links te kijken of er een aardig lijstje uit kan komen (wat ik dus hoop!).

beste yogamatten serp boven seo

Uitklaps onder Wikipedia in de Knowledge Graph

Ook interessant: uitklap features prominent in beeld. In Nederland zie je wel eens een Wikipedia-resultaat in een Knowledge Graph met daaronder 1-2 uitklaps bij sommige zoekopdrachten, in de VS zie je op bijna elke non-branded zoekopdracht 3-4 uitklaps zoals ‘Good brand’ in het voorbeeld hieronder.

In dit screenshot zie je dat Google op die plek ruimte geeft aan lijstjes met daarin diverse producten. In dit voorbeeld hebben ze zelf de uitklap ‘Good brand’ bedacht waarbij je weer een lijstje te zien krijgt met beste producten. Een goede reden waarom je in andermans lijstje wil staan.

je merk in lijstje SERP Google

 

Kun je niet concurreren met de grote partijen om de gewone SEO-resultaten? Dan bieden deze extra uitklaps direct onder Ads in de toekomst mogelijk nieuwe kansen: jouw informatie direct onder informatie van Wikipedia. Je ziet ze vaak juist op non-branded top keywords zoals in dit voorbeeld: dishwasher. Google laat dit resultaat direct onder de Ads zien, dus boven de People Also Ask en boven de reguliere SEO-resultaten.

Afhankelijk van de zoekopdracht zie je andere uitklaps, vaak met specificaties of weetjes. Zoek je op wijn dan zie je uitklaps met daarin ‘Cheese’, ‘Temperature’ of ‘Cooking’. Ter vergelijking in NL zie ik tot nu toe alleen ‘voedingswaarde’ bij het zoekwoord ‘wijn’. Zoek je op vaatwasser dan zie je in de VS ‘Size’, ‘Width’, ‘Power consumption’ en ‘Temperature’.

Zorg dat je hier goede content over hebt met een focus op de dingen die mensen willen weten en wie weet kom je hier tussen, zowel als fabrikant als webshop. Hoe pak je dit aan? Ga eens rustig zitten en bekijk welke specificaties, weetjes, gebruiken e.d. jouw product oproept, zet ze op een rij en maak voor elk punt goede content waarin je uitleg geeft.

je merk in uitklap boven seo in serp

uitklaps onder wikipedia in google usa

 

Lijstjes, lijstjes, lijstjes

Op non-branded zoekopdrachten zie je steeds vaker een People also ask/ Mensen vragen ook; een module met 4-5 verschillende vragen. Hoe precies jouw content daar tussen komt, is niet helemaal helder. Vermoedelijk zit het ‘m in relevantie en autoriteit, want dat is bijna altijd het geval. Vooral de vraag “Wat is de beste x”, biedt leuke kansen voor merken.

Je ziet daar namelijk bijna altijd lijstjes met een opsomming van de beste merken of producten volgens onafhankelijke sites. Als het jou lukt om in dit soort lijstjes terug te komen met jouw merk of product, kun je eenvoudig “meeliften” op de zichtbaarheid van de partij die de lijstjes maakt. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je echt toffe/mooie/geweldige producten maakt anders val je door de mand.

Stap 1 op weg naar meer zichtbaarheid binnen SEO is wat mij betreft om op zoek te gaan naar de websites die lijstjes maken en te vragen of ze ook jouw producten willen beoordelen en laten weten wat ze ervan vinden.

je merk in lijstje serp yogamat

merk in serp non branded zoektermen seo lijstje

Blijkbaar is Google dol op lijstjes en tonen ze deze graag op non-branded zoektermen. Een voorbehoud dat ik hierbij moet maken: als deze nieuwe features helemaal onder gespamd worden, is het natuurlijk snel klaar. Zodra bijvoorbeeld zichtbaarheid in lijstjes niet meer verdiend is maar een verdienmodel is geworden en de waarde dus teruggebracht is naar 0 kun je er donder op zeggen dat ze gaan verdwijnen of liever: dat Google ze vervangt voor betrouwbare, onafhankelijke instanties die een plek in een lijstje niet verkopen.

UGC in PAA

Ook dit verschijnsel heb ik nog niet eerder in Nederland gezien in de Mensen vragen ook, maar dus wel in de Amerikaanse versie van de PAA (People also ask). Ik zocht naar een specifiek product van Elizabeth Arden, namelijk het product Flawless Start. Ik zie direct onder de advertenties in de People also ask/Mensen vragen ook de triggerende vraag: Is Elizabeth Arden Flawless Start goed? Mega relevant natuurlijk dus ik klikte erop en de content sloot naadloos aan.
Maar wat blijkt nou, het was afkomstig van een review op een website die dit product verkoopt. Een goede reden dus om User Generated Content zoals reviews te verzamelen want Google kan zelf een vraag bedenken bij de content, dus in theorie kan elke content nu goed zichtbaar worden in de PAA. En hoe krijg je makkelijker content dan door het je klant te laten aanleveren?

SERP USA UGC in PAA people also ask mensen vragen ook review

Related to

Iets wat ik ook nog niet in NL gezien heb maar wel dus wel in de VS: Related to. In dit geval was de zoekopdracht ‘tompouce’. Google kan dat heel goed relateren aan in dit geval Mille-feuille, een gebakje dat bestaat uit duizend laagjes. Handige manier van Google om mensen in de eigen omgeving te houden door ze een vervolgopdracht voor te schotelen dat ze mogelijk ook interessant vinden. De mogelijkheden zijn eindeloos als Google inderdaad op grote schaal in staat is om verbanden te leggen: voetbal gerelateerd aan voetbalschoenen, Ajax (gerelateerd een Ajax t-shirt) etc.

Related to gerelateerd aan SEO SERP Google

Hoe kom je hiertussen?

Goede vraag, het lijkt een beetje op SEO binnen SEO maar dan met minder plekken. Pakt Google een speler met goede content, een betrouwbare naam of een zwaar linkprofiel? Of is toch die combi van allemaal waardoor nieuwkomers met goede content nog steeds weinig kans krijgen om hier tussen te staan? Wat wel zorgelijk is, is dat Google eigenlijk de 10 plekken die er ooit voor SEO waren buiten beeld schuift en daarvoor een minimaal aantal plekjes teruggeeft die wel in beeld staan. Is dit het vooruitzicht van SEO over een aantal jaar? Een paar spots op mega goede plekken met maar 1 resultaat?

Komen deze SERP-features ook naar Nederland?

Goede vraag, of dit soort nieuwe features ook in Nederland gaan komen dat weten we natuurlijk niet. Toch zijn er twee redenen om de ontwikkelingen in de US wel in de gaten te houden: 1. we zien waar Google mee bezig is en kunnen daarmee beter voorbereid zijn en 2. je kunt je op tijd gaan klaarmaken voor dit soort nieuwe kansen onder het motto: baat het niet, dan schaadt het niet.

You liked this article?

Select the number of start you'd like to give to me

Average score 0 / 5. Vote count: 0

I have no rating yet, what do you think of this article?

Tof dat je dit artikel interessant vond....

Volg mij op Facebook en mis niets!

Meer 'Frisse blik' vind je hieronder:


In de spotlights

Chantalsmink.nl SEO podcast
Chantal in SEO podcast Dennis & Martijn
Chantal Smink in OAK podcast
BrightonSEO

Consultancy-ervaring:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *