Steeds meer informatieve content in SEO?

0
(0)

Wie de voorkant van Google in de gaten houdt, zal zien dat we steeds vaker informatieve content zien ranken op transactionele termen. Wat houdt dit in en wat betekent dit voor het optimaliseren van transactionele pagina’s voor SEO?

Liever luisteren? Deze podcast over ontwikkelingen in Google USA gaat in op wat ik in dit blogartikel uitleg.

Transactionele zoektermen en transactionele pagina’s

Allereerst even uitleggen wat ik bedoel met transactionele zoektermen. Het gaat daarbij om algemene zoekopdrachten waarbij je van oudsher denkt dat er een commerciële intentie bij zit: witte wijn, hardloopkleding, stofzuiger etc. Het zijn dus non-brandend zoektermen die zich aan het eind van een customer journey bevinden. Tegelijkertijd zijn het nog vage zoekopdrachten: zoekt iemand zoete witte wijn, droge witte wijn, een Franse witte wijn of een Duitse? Toch zijn het dit soort zoektermen waar bijna iedereen die meer uit SEO wil halen zich op richt.

Het is de standaard in bijna elke SEO-strategie om aan de slag te gaan met listerpagina’s en die te optimaliseren voor dat soort zoektermen. Met listerpagina bedoel ik hetzelfde type pagina als een overzichtspagina of een categoriepagina. Het zijn de (standaard) pagina’s binnen een webshop waarbij je een flink deel van het assortiment ziet met vaak wat SEO-tekst onderaan.

transactionele content

Informatieve content

Met informatieve content bedoel ik blogpagina’s of andere contentpagina’s met daarop informatie in de vorm van tekst en eventuele audiovisuele content. Het gaat dus niet om overzichtspagina’s, categoriepagina’s of listerpagina’s met daarop het assortiment.

Informatieve content op transactionele zoektermen in SEO?

Ik heb het idee dat we steeds vaker informatieve artikelen zien ranken op transactionele zoektermen. Dat is een interessante ontwikkeling, zeker omdat SEO op het moment als volgt werkt: op het keyword ‘mascara’ wordt er gerankt met een overzichtspagina en dus optimaliseren we die pagina met wat content die we onderaan plaatsen. Deze content gaat vooral over mascara, bevat het woord mascara moet wel overkomen als een natuurlijke, interessante tekst. Daarom gebruiken we ook andere interessante woorden zoals kleuren, types, merknamen etc.

Maar als je ziet dat Google steeds vaker andere soorten content laat zien, dan is het de vraag hoe zinvol het nog is om te starten met listerpagina’s als je wilt ranken op een bepaald keyword. Als Google op de zoekterm ‘mascara’ niet langer commerciele pagina’s laat zien maar informatieve content, dan wordt in feite zoekwoord en type pagina van elkaar losgekoppeld. Het is dan belangrijker om een goede informatieve pagina te hebben over bijvoorbeeld de beste mascara’s en te hopen dat je met die pagina mee kunt doen in Google.

Transactionele content vs informatieve content in SEO

Een voorbeeld uit Amerika

In de VS viel me al in december op dat je op de zoekterm ‘running gear women’ veel informatieve pagina’s zag. Hieronder zie je de eerste 7 scrolls op een mobiel device. De 4 resultaten met het cirkeltje bevatten informatieve content. De 6 resultaten met het sterretje zijn nog de traditionele listerpagina’s. De resultaten met het dollarteken zijn gesponsorde advertenties (SEA). Je zou zeggend at de SERP nog overwegend transactioneel van aard is, maar dat je al 4 informatieve pagina’s ziet ranken is best uniek. In Nederland zie je nog geen enkele informatieve pagina en alleen listerpagina’s met daarop het assortiment.

Amerikaanse SERP SEO december 2021

 

De zoekresultaten in de VS maart 2022

Hieronder zie je de SEO-resultaten op dezelfde zoekopdracht (running gear women) in maart 2022. Nu was de SERP na 8 scrolls nog interessant dus heb ik het resultaat uitgebreid met een achtste screenshot. De eerste 8 scrolls laten 5 blogartikelen zien (met het rondje), een YouTube-resultaat (vierkant) en 2 nieuwe modules (handjes). Het is niet helemaal duidelijk wat deze nieuwe modules zijn, is het SEA, is het SEO? Ze leiden in ieder geval naar een ander scherm binnen Google waar je de items kunt bestellen of meer informatie kunt bekijken. Opvallend is dat dit soort resultaten normaliter sponsored ads zijn, maar dat staat er niet bij. Je ziet nog 6 traditionele listerpagina’s ranken, deze zijn met een sterretje gemarkeerd.

 

voorbeeld SERP SEO Google Amerika VS

 

Dezelfde trend zie je op de zoekopdracht ‘white wine’. In maart 2022 zie je op de eerste 8 scrolls 10 informatieve pagina’s ranken waaronder een Knowledge Graph met informatie van Wikipedia. Je ziet meerdere video’s en nog maar 3 traditionele overzichtspagina’s met assortiment erop. Daarnaast zie je nog 2 gesponsorde advertenties (SEA).

Amerikaanse SERP SEO witte wijn

Nederland vs Amerika: mascara

Laten we eens op een aantal zoektermen de SERP is de Verenigde Staten en in Nederland naast elkaar leggen om te kijken wat we zien. De eerste zoekterm is “mascara”. Ik heb deze term gekozen omdat het eigenlijk een duidelijke transactionele term is (iemand wil mascara kopen) maar omdat er ook enorm veel over te vertellen valt (make-up tips etc.) zou het wel eens een SERP kunnen zijn die enorm informatief is van aard.

Amerika: 7 scrolls met daarop 4 informatieve pagina’s, 3 traditionele listerpagina’s, flink wat video’s en het nieuwe element (met het handje).

Amerikaanse SERP Amerika mascara

 

Nederland: in Nederland is het overduidelijk dat de SERP nog bijna compleet transactioneel van aard is. Je ziet eigenlijk alleen maar SEO-resultaten die je leiden naar transactionele listerpagina’s: overzichtspagina’s en categoriepagina’s met daarop een hele lading aan mascara’s. Hier zie je (nog) geen enkele informatieve pagina ranken. Gezien de SERP in Amerika is het wel te verwachten dat we hier op enig moment steeds meer informatieve content zullen gaan zien, de vraag is wanneer.

Nederlandse SERP SEO mascara

Nederland vs Amerika: meisjesjurkjes

Volgende zoekopdracht: meisjesjurkjes. Ik heb voor deze gekozen omdat het een duidelijk tranasctioneel keyword is maar het ook prima zou kunnen dat Google magazines en blogs met inspiratie en informatie laat zien. We zien eigenlijk alleen maar transactionele content, listerpagina’s dus. Hier zie je een eventuele verschuiving naar informatieve content dus niet terug.

Amerikaanse SERP SEO meisjesjurk

Nederland: eigenlijk zie je op dit keyword hetzelfde gebeuren als bij het keyword mascara. Enkel en alleen transactionele pagina’s met daarop het hele assortiment aan jurkjes. Gezien de Amerikaanse SERP verwacht ik niet dat de Nederlandse SERP anders zal worden, mogelijk is dit een typisch voorbeeld van een SERP die altijd wel transactioneel van aard zal blijven.

Nederlandse SERP SEO meisjesjurk

 

 

Nederland vs Amerika: cadeau voor moeder

Volgende term: cadeau voor moeder. Ook deze term is vatbaar voor meerdere soorten resultaten, de kans is groot dat iemand nog geïnspireerd wil worden anders had je mogelijk wel gezocht naar een bepaald type cadeau (sieraad, chocola, bloemen).

We zien ook hier een overvloed aan informatieve content, eigenlijk zie je geen enkele webshop ranken met een traditionele listerpagina. Het zijn vooral magazines, kranten en tijdschriften met informatieve content en inspiratie.

 

Kado voor moeder SERP Google SEA USA

Nederland: op deze zoekterm zie je inmiddels al wat meer informatieve content. Ik zou niet willen zeggen dat het in balans is (er is duidelijk nog meer transactionele content) maar het is de eerste SERP in deze check waar je ook in Nederland meer informatieve content ziet ranken.

Nederlandse SERP SEO cadeau voor moeder

Wat betekent dit voor SEO in Nederland?

Of we deze ontwikkeling ook in Nederland zullen gaan, is natuurlijk afwachten. Niemand weet wat Google van plan is. Toch is het goed om alvast de volgende tips mee te nemen:

  1. Wees niet verbaasd als je in NL ook binnen enkele jaren meer informatieve content gaan zien ten koste van transactionele pagina’s.Bedenk dat de Nederlandse taal andere koek is dan het Engels en dat Google mogelijk meer tijd nodig heeft om in het Nederlands te kunnen begrijpen welke informatieve content bij welke (transactionele) zoekterm past. Daarbij is Nederland een veel kleinere markt en zal het waarschijnlijk niet als eerste aan de beurt zijn. In Duitsland valt op dat je op het woord ‘mascara’ wel al (serieuzere) websites ziet met testresultaten, in Frankrijk zie je net als in Nederland vooral (nog) transactionele resultaten.
  2. Ga alvast aan de slag met informatieve content: maak relevante informatieve artikelen op onderwerpen die voor jou van belang zijn.
  3. Google laat veel lijstjes zien van gerenommeerde partijen, zorg dat je een plek hebt in die lijstjes. Aan de slag met je marketing dus.
  4. Zorg ervoor dat bezoekers vanaf de informatieve content goed kunnen converteren, nog maar al te vaak hebben blogartikelen geen conversiemogelijkheid.

You liked this article?

Select the number of start you'd like to give to me

Average score 0 / 5. Vote count: 0

I have no rating yet, what do you think of this article?

Tof dat je dit artikel interessant vond....

Volg mij op Facebook en mis niets!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.