The Verge: SEO’s ruined the internet. Klopt dat?

SEO's ruined the internet, dat zegt The Verge. Is dat echt zo? Het hele internet is in rep en roer: hoe durven ze?! Toch vind ik dat ze gelijk hebben!

Post op Linkedin

Bijna dagelijks plaats ik een post op LinkedIn over ontwikkelingen, mijn visie of iets dat je moet weten over SEO of Organic Marketing. De artikelen die het meest belangrijk zijn, bewaar ik tussen m’n blogartikelen. Zo kun jij iets terugvinden als je dat wil, ook via Google!

Volg mij op LinkedIn!

The Verge: SEO's ruined the internet.

The Verge heeft het gemunt op SEO. Al 2 longreads publiceerden ze waarin ze ons, ons vakgebied en Google de maat nemen tot woede van de SEO-industrie 🤬

Vooral bij het eerste artikel vielen SEO’s over elkaar heen om schande te spreken van het artikel. De titel was “The people who ruin the internet” (ok, ik had vriendelijkere titels kunnen bedenken maar dat terzijde). Het tweede artikel heeft geen duidelijke titel maar lijkt ‘How Google perfected the web’ te heten.

Vooral in het eerste artikel worden wij SEO’s afgeschilderd als content goblins die regels en moraal schenden in ruil voor bergen cash en daarna in onze Aston Martin naar een decadent feestje rijden. Tot zover herken ik me niet in het verhaal, bij mij staat er helaas nog steeds geen Aston voor de deur.

In artikel 2 geven ze aan dat bedrijven hun content afstemmen op keywords en zoekvolumes, in plaats van wat ze zelf willen zeggen. Dat websites gemaakt zijn naar de eisen van Google. Ze illustreren dit aan de hand van een fictieve website over kameleons en hoe ze die in de loop der tijd aanpassen aan Google’s wensen en SEO best practices tot het een dertien in een dozijn lelijke k** website geworden is met dito content.

Je kunt er boos op worden, maar het is in grote mate waar. Echt niet alle SEO’s zijn shit. Ik voel me bijvoorbeeld niet aangesproken. Maar ik herken het wel.

Ik ben m’n carrière ook zo begonnen in 2010 met het maken van shitty content. Één pagina per keyword en dus 20 pagina’s over hetzelfde onderwerp maar telkens met een ander keyword. Tot we de index uit gegooid werden door Google. Toen al.

Ook ik heb geschreven over dingen waar ik de ballen verstand van heb. Is dat goed? Nee, maar het was wat toen werkte. Mijn opdrachtgevers zijn er niet slechter van geworden. Heb ik daarmee het internet vervuild? Zeker weten. Alles wat ik schreef, stond al ergens anders. Ik deed “online research”, herschreef het en publiceerde het opnieuw. Typisch gevalletje: “appeltaarten SEO”.

Waarom zijn we massaal beledigd? Laten we gewoon toegeven dat dit is hoe het lange tijd heeft gewerkt. Dat dit is hoe veel bedrijven nog steeds werken. Dat SEO de enige reden is dat er tekst op een lister pagina in een webshop staat. Dat veel sites enkel zijn begonnen met bloggen voor SEO en misschien nog wel steeds bloggen voor SEO. Dat veel content is geschreven door mensen zonder verstand van zaken.

En ja, nu roep ik op om anders te denken, gedwongen door de praktische kant: we hebben allemaal hetzelfde gedaan en nu treedt -eindelijk- verzadiging op. Ook Google zelf is er klaar mee én er komen nieuwe ontwikkelingen aan (iets met AI).

Hoe lang kom je nog weg met dingen voor SEO te doen? Zelfs als je er nog steeds veel succes mee boekt omdat Google nog niet slim genoeg is, is het niet tijd om te erkennen dat als we zoeken naar een andere, oprechte motivatie om content te maken en het ons niet gaat om domein autoriteit maar echte inhoudelijke autoriteit we hetzelfde (en nog meer) kunnen bereiken?

Naar de originele post op LinkedIn

De originele post op Linkedin met alle likes en commentaren kun je hier terugvinden. 

Lees verder