Top of flop? Over dit resultaat (Google)

Google over dit resultaat waardevol waardeloos
0
(0)

Vorige week kwam Google met het grote nieuws dat ze vanaf nu inzage gaan geven over hoe een ranking tot stand komt. Ik dacht even dat ze in Palo Alto wat achterliepen en niet doorhadden dat 1 april al lang geweest was, maar het blijkt waar: Google gaat openheid geven waarom ze een resultaat laten ranken. Maar wordt nu niet meteen te enthousiast, echt wijzer ga je er wat mij betreft niet van worden. Hoe werkt deze nieuwe feature en waarom ben ik (slechts) gematigd enthousiast?

Hoe Google deze feature aankondigt

Wie de aankondiging bekijkt ziet dat Google er het volgende over zegt:

(..) maybe you’ve found yourself wondering how Google connected those results to the words you typed, especially if you didn’t get exactly what you were expecting to find. Now, there’s a quick and easy way to see useful context about how Google returned results for your query, and to find helpful tips to get more out of Google Search. Starting today, when you visit an About This Result panel — the three dots next to most results — you’ll get even more information about your results to help you make sense of the information and figure out which result will be most useful.

Hieruit blijkt dus dat Google meer context wil geven over hoe ze tot het resultaat gekomen zijn, vooral voor gebruikers die blijkbaar niet gekregen hebben wat ze hadden verwacht. Google meldt dit tot twee keer toe in de aankondiging. Op zich al interessant want blijkbaar krijgen veel gebruikers dus niet het resultaat dat ze hadden verwacht? Anders zou je zo’n tool niet hoeven maken toch? Maar wellicht zie ik dat verkeerd.
Hoe dan ook, Google zal straks bij een resultaat drie stipjes laten zien en als je daarop klikt krijg je wat extra informatie.

Wat je aan informatie of context krijgt

In de illustratie hieronder kun je zien hoe deze nieuwe feature gaat werken. Je klikt op de drie bolletjes en dan krijg je wat extra informatie:

Google about this result meer informatie

Laten we eens kijken hoe waardevol en vernieuwend dit nou echt is…

Als eerste zien we in dit voorbeeld dat iemand de zoekopdracht ‘best jogging shoes’ plaatst, daarna zegt Google dit over het resultaat:

  • Deze zoektermen komen terug in het resultaat: best en shoes
  • Termen gerelateerd aan jouw zoekopdracht: running, running shoe, shoe
  • Het resultaat heeft afbeeldingen die aansluiten op jouw zoekopdracht
  • Het resultaat is in het Engels
  • Het resultaat is relevant voor mensen in jouw gebied

Detail over dit resultaat Google SEO

 

Heel eerlijk: als dit de verantwoording is van hoe Google tot de resultaten komt, dan is dat alleszins mager. Het voelt een beetje als zoekmachinemarketing les 1.0. Als SEO’s weten we natuurlijk allang dat Google de zoektermen terug wil vinden op een pagina. En we weten ook al enige tijd dat Google zoektermen kan relateren aan andere termen en synoniemen. In dit geval ziet hij running als gerelateerd aan jogging en de hele zoekopdracht als gerelateerd aan running shoe. Ook geen hogere wiskunde lijkt me. En Google ziet dat de afbeeldingen matchen met de zoekopdracht, waarschijnlijk gaat dit op basis van alt tekst. Over taal en locatie hoeven we het helemaal niet te hebben lijkt (open deur alert).

Wat zijn we nu slimmer geworden?

Heel eerlijk: voor niemand in de SEO- of zoekmachine-industrie mag dit nieuwe informatie zijn. Ik snap ook eigenlijk niet waarom Google hier zo hoog over opgeeft. Echt verbazingwekkende features van het algoritme of de slimmigheid van Google krijgen we niet te zien. Het kan zijn dat je uiteindelijk meer van Google te zien krijgt dan in dit voorbeeld getoond, maar dat lijkt mij ijdele hoop (dan had je het immers bij de aankondiging al laten zien wat je kunt?). Wat mij betreft is dit dus een aankondiging/release die we net zo goed meteen opzij kunnen leggen (“leuk geprobeerd, maar niet interessant). Ook hier geldt dat Google je veel minder laat zien dan wat er allemaal echt gebeurt. Dat er veel meer achter het algoritme zit dan bovenstaande informatie lijkt mij evident, zeker als je claimt vooruitstrevende technieken zoals AI/ML geïntegreerd te hebben in je algoritme. Op dat moment verwacht ik stiekem heel veel slimme dingen en niet meer het matchen van woorden. Maar goed, het is ook niet aan Google om ons slimmer te maken dan we zijn en dat hoeft ook helemaal niet. Een van de leukste kanten van SEO is wat mij betreft om telkens zelf te kijken wat je kunt vinden en vervolgens te kijken hoe je die kennis gaat inzetten.

Implementatie: Google gaat dit eerst lanceren in de US en daarna uitrollen.

 

You liked this article?

Select the number of start you'd like to give to me

Average score 0 / 5. Vote count: 0

I have no rating yet, what do you think of this article?

Tof dat je dit artikel interessant vond....

Volg mij op Facebook en mis niets!

Meer 'Frisse blik' vind je hieronder:

24,95

Verder lezen


Chantalsmink.nl SEO Podcast op Spotify

Nieuw: Mijn eigen podcast-serie

Wat is er leuker dan over SEO schrijven? Over SEO praten! Daarom heb ik besloten om mijn eigen podcast-serie te starten op Spotify. In elke aflevering staat een ander onderwerp centraal. Meestal een misvatting waar ik in 10 minuten op in ga en uitleg waarom ik denk dat het anders werkt. Sta jij open voor een ander geluid?

Naar spotify

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *