Veel verkeer uit SEO zonder op één te staan, kan dat?

waarom je niet op nummer 1 hoeft te staan
0
(0)

Het is de droom van elke SEO-specialist: op nummer 1 staan in Google op die oh zo belangrijke zoekterm. Noem mij gek, maar de nummer 1 positie is misschien wel nooit iets geweest wat ik heb nagestreefd. Ben je dan wel een echte SEO-specialist vraag je je misschien af? Dat ligt er aan; als je zo hoog mogelijk wilt ranken, kan ik je niet helpen. Als je meer verkeer uit SEO wil, dan ben je bij mij aan het juiste adres. Maar hoe haal je meer verkeer uit SEO als je je niet richt op de nummer 1 positie?

Luister de bijbehorende podcast op Spotify:

Waarom ik niet op nummer 1 wil staan

Laat ik eerst toelichten waarom ik niet op nummer 1 wil staan, dan begrijp je beter waarom ik op zoek ben gegaan naar een alternatieve manier om veel verkeer uit SEO aan te trekken. Ik vind de nummer 1 positie namelijk redelijk overschat en voor de meeste partijen is het weinig anders dan een fata morgana.

  • Als je op nummer 1 staat in SEO, heb je vaak nog 4 tekstadvertenties boven je, eventueel aangevuld met Google Maps en Google Shopping. Je staat dus ver buiten beeld.
  • Op een mobiel moet je soms wel 5-6x scrollen voor je het eerst SEO-resultaat ziet.
  • De CTR positie van de nummer 1 op non-branded zoektermen is gedaald van 25% in 2014 naar 20% in 2019.
  • Het is maar één term (ok, met heel veel zoekvolume maar het blijft 1 term).
  • In veel gevallen is de zoekterm nog behoorlijk generiek, weten de gebruikers al echt wat ze zoeken of zijn ze nog aan het oriënteren? Denk aan zoektermen zoals: airconditioning (welk merk of type dan?), laptop kopen (wat voor één dan?), damesschoenen (wat voor model dan?) of e-bike (ook hier geldt; welke dan?). Er is zeker een interesse of koopbereidheid maar het is nog maar de vraag of deze bezoeker wel echt zo snel gaat converteren. Vergelijk deze zoektermen eens met de volgende: laptop voor school (hier kun je ze helpen een keuze te maken), e-bike met lage instap (weet al beter wat-ie zoekt!) of zwarte pumps dames maat 39 met hoge hak.
  • De concurrentie is moordend en wat als mijn concurrent een aantrekkelijk merk heeft; dan sta ik op nummer 1 maar kopen mensen alsnog bij Coolblue omdat zij een tof merk zijn, een leuke klantenservice hebben en morgen bezorgen.
ctr non branded search terms 2014 seo
Bron: https://moz.com/blog/google-organic-click-through-rates-in-2014

Dan zijn er nog wat redenen waarom ik dát spel binnen SEO niet leuk vind om te spelen:

  • Iedereen wil op positie 1 staan dus ik ben dagelijks gefrustreerd en heb weer budget nodig voor nieuwe links omdat ik on-site niets meer kan verbeteren.
  • Mijn manager of directie vraagt wekelijks waarom ik niet op nummer 1 sta, terwijl ik me het zweet voor de ogen werk.
  • Ik kan aan teveel criteria van Google niet voldoen; site technisch op orde, constant de meeste autoriteit, steeds de beste links najagen etc.

Ik heb dus zeker 9 (goede) redenen waarom ik niet op nummer 1 op belangrijke keywords hoef te staan, en ook niet op nummer 2 of 3 trouwens. En het hoeft ook helemaal niet; er is een andere manier waarop je enorm veel verkeer uit SEO kunt halen zonder constant te optimaliseren en zonder te linkbuilden.

Een alternatieve manier voor SEO: horizontale SEO

De alternatieve manier van SEO noem ik zelf altijd horizontale SEO. Ik richt me in mijn SEO-strategie namelijk op de breedte van zoektermen in de markt en de customer journey; de think- en do fase. Juist die do-fase is vaak zo enorm beconcurreerd dat organische vindbaarheid door enorm lastig is. De think-fase ligt vaak juist nog helemaal open. Je ziet er geen adverteerder (want het is qua ROI/ROAS vaak niet gunstig) en ook qua SEO lijkt het wel een vergeten gebied. Misschien juist wel omdat iedereen bezig is met keyword onderzoek, toptermen, optimaliseren en linkbuilden.

Bij horizontale SEO gaat het er dus om welke zoekvragen je potentiele klant heeft. Het is de kunst om die in kaart te brengen. Deze informatie ga je namelijk niet uit tools halen zoals de Keyword Planner, Answerthepublic of Keywoordtool.io. Deze informatie moet je zelf boven water krijgen. Maar juist daarom is het mega-interessant: jij hebt als enige exclusieve informatie in handen. Alle tools zijn toegankelijk voor iedereen en dus heeft iedereen dezelfde data. Maar bij horizontale SEO heb je zelf de inzichten in kaart gebracht en dus heb je al een voorsprong ten opzichte van je concurrent. Bij horizontale SEO hoef je dus ook geen rankings bij te houden; jouw content zal op zoveel verschillende zoektermen gevonden kunnen gaan worden dat keywords tracken gewoon niet te doen is. Je gaat er dus ook andere kpi’s op na houden dan rankings. Deze manier van SEO is dé strategie voor iedereen die geen grote speler is maar wel graag organisch verkeer wil aantrekken en zich in een markt bevindt waar er meer is dan enkel de top termen, dat is namelijk niet in elke markt zo.

Wil jij weten hoe je horizontale SEO aanpakt? Begin mei 2021 verschijnt mijn e-book ‘Handleiding horizontale SEO‘. Wil jij als eerste weten wanneer het e-book beschikbaar is? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief of volg mij op Instagram.

You liked this article?

Select the number of start you'd like to give to me

Average score 0 / 5. Vote count: 0

I have no rating yet, what do you think of this article?

Tof dat je dit artikel interessant vond....

Volg mij op Facebook en mis niets!

Meer 'Frisse blik' vind je hieronder:


In de spotlights

Chantalsmink.nl SEO podcast
Chantal in SEO podcast Dennis & Martijn
Chantal Smink in OAK podcast
BrightonSEO

Consultancy-ervaring:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *