Vergeet linkbuilding, zo kom jij aan waardevolle links!

Logo Chantalsmink.nl
Wie met SEO bezig is, doet aan linkbuilden. Maar waarom kijkt Google naar links? Wat is eigenlijk een goede link en hoe kom je daaraan?

Liever luisteren?

Google was de eerste zoekmachine die het criterium ‘links’ gebruikte bij de sortering van de websites in de zoekresultaten. Google had bedacht dat een link van de ene naar de andere website als aanbeveling gezien kon worden, een teken van kwaliteit! Een mooi idee, maar de praktijk bleek weerbarstiger.

De afgelopen jaren is veel gebeurd in het gebied van linkbuilding. Tijd om daar eens op in te gaan. In deze longread gaan Floris van Vredendaal en ik in op de vragen: wat is een goede link, hoe kom je aan goede links en wat kun je beter niet doen?

Het idee: een link als teken van kwaliteit

Het idee van Google om links te zien als een aanbeveling was in de zoekindustrie behoorlijk innovatief en is mogelijk voortgekomen uit het wetenschappelijke werkveld: op het moment dat jouw wetenschappelijk onderzoek van toegevoegde waarde is zal het waarschijnlijk opgepikt worden in een ander artikel wat resulteert in een citaat: een bronvermelding/verwijzing. Hoe meer onderzoeken jouw onderzoek citeren, hoe relevanter het waarschijnlijk is.

Het was dan ook een slim idee van Google om op dezelfde manier, op basis van verwijzingen dus, te beoordelen welke websites belangrijk zijn.

De praktijk: manipuleren van rankings met links

Door de jaren bleek dit echter anders te liggen. Vanaf het moment dat men doorhad dat links het belangrijkste criterium waren om de PageRank (PR, hierover later meer) van een pagina te bepalen, ging iedereen ermee aan de slag. Er ontstond een hele industrie van partijen die bemiddelden tussen publishers en klanten, bedrijven die linknetwerken bouwden en bedrijven die links verkochten. Allemaal met als doel om de PageRank omhoog te krijgen.

Zoals het in elke markt gaat: op het moment dat er geld te verdienen valt springen veel mensen daarop in. Als iets dan ook nog belangrijk is, is het vragen om misbruik. Daarmee ontstonden er scheuren in de filosofie van Google: een link bleek in de praktijk geen bewijs van relevantie, links konden overal op het internet eenvoudig gekocht, geruild of verkregen worden, ook van websites met een hoge PageRank.

Uitstapje: PageRank, Domein Autoriteit, Citation Flow etc.

PageRank was een belangrijk criterium bij de totstandkoming van rankings. De formule om de PageRank te berekenen, is openbaar en overal online te vinden. Het opkrikken van je PR door middel van linkbuilding werd voor veel SEO’s een doel op zich. Hoe hoog je PR was, kon je zien in de Toolbar van Google. In 2014 stopte Google echter met het updaten van de PageRank in deze Toolbar, in 2016 werd het hele element PR uit de Toolbar verwijderd.

Op dit moment is PageRank nog steeds een criterium waar Google naar kijkt, maar is het dus niet meer inzichtelijk hoe hoog de PageRank van een pagina is. Er zijn veel SEO-tools die een soortgelijke formule hebben ontwikkeld om een score aan een pagina en aan een domein te geven op basis van inkomende links. Zo gebruikt Moz de metric Domein Autoriteit, heeft Majestic het over Citation Flow en Trust Flow en praat Semrush over een Authority Score. Het is goed om te beseffen dat al deze metrics externe metrics zijn die niet door Google gebruikt worden. Google telt ook geen links op domein niveau.

Lees ook: waarom je niet moet sturen op domein autoriteit

Google Penguin om linkspam te bevechten (2012)

In 2012 was Google genoodzaakt een algoritme update uit te voeren om alle linkspam en manipulatie rondom links aan te pakken: de Google Penguin update. Er werd zodanig veel gemanipuleerd op het gebied van links, linkwaarde en PageRank, dat Google wel iets moest doen. Het werd nodig om onderscheid te kunnen maken tussen een kwalitatieve, relevante link en een waardeloze, spammy link. Iets wat Google beweerde met dit stukje algoritme te kunnen herkennen.

Fast forward naar 2022: wat mag wel en niet?

Nog steeds is linkbuilding anno 2022 bij een uitstek een grijs vakgebied. Dat ligt niet direct aan Google, Google is vrij helder hoe je aan goede links zou moeten komen. Zo blijft Google benadrukken dat je links moet verdienen.

In hun Webmaster Guidelines zeggen ze dan ook letterlijk dat je je niet bezig moet houden met:

  • het kopen van links;
  • het ruilen van links tegen goederen of diensten;
  • het versturen van gratis samples naar mensen met daarbij de vraag om een review met een link;
    linkruil;
  • het op grote schaal aanbieden van artikelen aan publishers met links (gastblogs);
  • geautomatiseerde programma’s of diensten om links naar je website te creëren;
  • het contractueel verplichten van derden om een link naar je website op te nemen;
  • links vanaf directories van lage kwaliteit;
  • tekstadvertenties om linkwaarde door te sturen;
  • het verstoppen van links in widgets;
  • het opnemen van links in templates van websites etc.

Een flinke waslijst van verboden handelingen dus. Wist je trouwens dat men onder meer deze tactieken bedoelt als men het heeft over Blackhat SEO?

Google over link schemes
Google on link schemes part 2

Grijs gebied: “er mag zoveel niet”

Waarom is linkbuilding dan toch zo’n grijs gebied? Dat komt omdat er veel meningen over zijn. Vaak hoor je uitspraken als: “Maar het werkt zo goed” of “Mijn concurrent doet het ook” of “Google heeft het toch niet door”. Deze meningen maken linkbuilding ons inziens tot een grijs gebied.

Ondanks dat Google vrij duidelijk is over wat niet mag, zijn bovenstaande activiteiten aan de orde van de dag. Er zijn genoeg partijen die zich bezighouden met linkbuilding en dan met name via de onnatuurlijke (betaalde) wijze met als doel het opkrikken van kwalitatieve metrics. De partijen kun je doorgaans herkennen doordat ze een vast aantal links per maand beloven voor een vaste prijs. Het doel van hun programma’s is altijd om hoger te ranken in Google op belangrijke zoektermen. Het heeft doorgaans geen breder doel dan het linken op zich, zoals marketing, naamsbekendheid opbouwen of bereik.

Het feit dat Google aangeeft dat iets niet mag, wil niet zeggen dat daarmee alles dat iedereen nu braaf volgens de regels van Google handelt en dat alles rondom links, linkbuilding en linkruil wordt aangeboden “legaal” is. Nog erg vaak wordt als excuus aangedragen dat Google het toch niet doorheeft, of dat het nog steeds heel goed werkt. Een reden voor veel partijen om nog steeds bezig te zijn met linkruil, het kopen van links etc.

Werken onnatuurlijke links echt niet meer?

Google geeft (uiteraard) aan aan steeds beter in staat te zijn om te zien welke links natuurlijk en onnatuurlijk zijn, hoe goed ze hier echt in zijn weten we niet. Onnatuurlijke links kunnen ze negeren, maak je het echt te bont dan kunnen ze je alsnog bestraffen. De straffen zijn doorgaans niet mild en zonder gevolgen en dat moet een afschrikwekkend effect hebben.

Toch hebben mensen in de industrie vaak veel verhalen over de effectiviteit van linkbuilding, sluit je aan bij een willekeurige SEO-groep op Facebook of een SEO-forum en de succesverhalen over het stijgen van rankings en posities vliegen je om de oren.

Kun je succesverhalen fact checken?

Het is lastig om de succesverhalen te fact checken. Het algoritme van Google maakt gebruik van zoveel criteria dat het lastig is om causaliteit aan te tonen. Rank je hoger vanwege die link of ondanks die link? Als je toevallig ook nog bezig bent met andere optimalisaties of het uitbreiden van je content, dan weet je ook niet altijd goed waar het succes vandaan komt. Komt het door die paar links die je gekocht hebt, of is je website door aanpassingen relevanter geworden? Of heeft de concurrent iets aangepast en daarmee zijn of haar eigen positie verslechterd?

Daarbij maakt het algoritme gebruik van machine learning wat het allemaal nog gecompliceerder maakt. Misschien rank je wel hoog omdat Google ziet dat wanneer ze jou tonen, de gebruiker “gedrag vertoont” dat voor hen “gunstig” is. Het is dus bijzonder lastig om de werkelijke effectiviteit van links en linkbuilding in kaart te brengen.

Links op bestelling: wat mag allemaal niet?

Zoals gezegd is er nog altijd een enorme vraag naar links en het liefst links op bestelling: elke maand 10-15 linkjes graag! Mogelijk speelt hierin ook een soort FOMO mee (fear of missing out): de concurrent doet het ook, dús ik moet ook anders word ik ingehaald in SEO. In Nederland zien we met name vijf tactieken veelvuldig gebruikt worden, we zullen hieronder uitleggen wat elke tactiek inhoudt.

Let op! al deze tactieken worden met naam en toenaam genoemd in de “Don’t do this” lijst van Google. Ze staan hierop omdat ze puur en alleen bedoeld zijn om de PageRank en de rankings van een pagina te manipuleren.

Don’t 1: directories

Directories zijn overzichten van websites rondom een bepaald onderwerp, gerubriceerd met subonderwerpen over dat onderwerp. Neem bijvoorbeeld de diverse pagina’s op startpagina.nl: onderwerp.startpagina.nl. Op dit soort sites kun je veel links vinden naar websites over dat ene onderwerp. Startpagina.nl is de moeder van de directories in Nederland maar vanwege het succes ervan, zijn er inmiddels veel copycats actief.

Het is een makkelijke manier om aan links te komen: je maakt een bepaald onderwerp aan en zet er wat links op. Wil je op een bestaande startpagina graag ertussen staan? Dan moet je een link terugplaatsen, geld betalen of écht van waarde zijn.

Let op! We zeggen niet dat je niet op startpagina’s vermeld mag staan, de link mag alleen geen waarde doorgeven. Het is mogelijk dat Google inmiddels zelf al besloten heeft geen waarde toe te kennen aan dit soort links.

Don’t 2: linkjes ruilen

Een andere veelvoorkomende tactiek is het ruilen van links waarbij website A naar website B linkt en vice versa. Systemen waarbij cirkeltjes worden gemaakt van website A-B-C komen ook vaak voor. Linkruil is eenvoudig te herkennen, de links staan vaak op een pagina die heet /partners of /links. Hierop staan alle uitgaande links. Klik de ontvangende partij aan en je zult zien dat die weer vanaf een zelfde soort pagina terug linkt.

Het nadeel is dat deze links eigenlijk geen bestaansrecht hebben, de gebruiker van noch website A, noch website B en noch website C is ermee geholpen. Het zijn links die puur en alleen bedoeld zijn om linkwaarde en autoriteit heen en weer te sturen.

Wil je naar je partners linken, dan mag zo’n link eigenlijk geen waarde doorgeven. Je moet de link dan voorzien van een rel=”nofollow”. Het is de vraag of Google niet inmiddels zelf al de waarde van dit soort links negeert.

Don’t 3: linklijsten

Bij linklijsten krijg je letterlijk lijsten aangeleverd met daarop websites waarop je een link kunt kopen. Je hoeft niet lang naar dit soort lijsten te zoeken, vaak worden ze gratis verspreid of kun je ze inzien na het achterlaten van een mailadres.

Het nadeel met linklijsten is dat iedereen gebruik kan maken van deze lijsten, niet alleen jij maar ook je concurrent. Deze links zijn dus niet uniek en zelfs makkelijk te dupliceren. Een ander nadeel is dat ook websites in andere industrieën gebruik maken van deze lijsten. Wil jij met jouw merk tussen de casino’s, CBD, crypto’s en 18+ websites staan?

Een ander nadeel is dat het vaak puur en alleen om de link gaat. Vraag jezelf af of je er ook tussen zou willen staan als zo’n link geen waarde door zou geven?

Don’t 4: blognetwerken

Een blognetwerk wordt ook wel een PBN genoemd: private blog network. Het is een verzameling van meerdere websites (blogs) met daarop blogartikelen, vaak in handen van een of meerdere partijen. De websites hebben weinig inhoudelijke waarde, de artikelen hebben geen diepgang, zijn niet interessant en al zeker niet relevant voor de lezer.
Waarschijnlijk lijken alle blogs qua layout wel erg op elkaar en verschilt er alleen een kleurtje of foto. Soms bevatten de domeinnamen een voor- en achternaam (zoiets als jandeblok.nl) maar wordt op de site zelf niet duidelijk wie Jan is, wat hem beweegt etc. Het is de vraag of Jan wel echt bestaat (waarschijnlijk niet).

PBN’s zijn eigenlijk zinloze en irrelevante vulling van het web. De websites zijn opgericht voor SEO-doeleinden: het verkopen van links. De klikbare tekst van de link, de anchor tekst, bevat vaak het belangrijkste keyword waarop de gelinkte website wil ranken. Een typisch en ouderwets trucje om hoger te kunnen ranken op die term.

Vraag ook hier jezelf af of je op deze website vermeld zou willen worden als de link geen waarde door zou geven. Als het antwoord ‘nee’ is, dan zou je er eigenlijk ook niet voor moeten willen betalen.

Don’t 5: bloggers en influencers

Naast blognetwerken zijn er ook individuen met een eigen blog. Je kunt gerust zeggen dat er een sprake is van een wildgroei van blogs en bloggers: websites voor moeders door moeders, voor vaders door vaders, websites over wonen, slapen, coaching, yoga, meditatie, sporten, lifestyle, SEO ;). You name it. Deze blogs hebben vaak een authentiek karakter in die zin dat het duidelijk wie de eigenaar van het blog is. Deze eigenaar heeft vaak een passie voor het onderwerp en wil daar graag kennis over delen of een autoriteit op worden. Je zou mijn eigen website als voorbeeld kunnen nemen.

Toch kleeft er wel een nadeel aan; met een blog moet doorgaans geld verdiend worden (dat hoef ik dan weer niet ;)). Het onderhouden van een goede, interessante website is bijna een dagtaak die lastig te combineren is met een baan. De website ís dus de baan. Dat leidt ertoe dat veel bloggers hun linkwaarde verkopen aan zo ongeveer iedereen die hierin geïnteresseerd is. Vaak maken zij hiervoor gebruik van SEO- of linkbureaus die vraag en aanbod bij elkaar brengen.
Sommige bloggers met veel bereik vragen enorme bedragen, ik heb er ooit een voorbij zien komen die 4.200 euro vroeg voor een blogartikel met link. Andere bloggers vragen een paar tientjes maar werken vaak samen met iedereen die betaalt. Hoe kwalitatief en oprecht is de link naar jouw website dan?

Links: het middel is het doel geworden

Links waren dus ooit bedoeld als middel om vast te kunnen stellen welke partijen door anderen op het internet werden aangeraden, het was de online versie van mond-tot-mond reclame. Dat is waarom Google ernaar keek en het een rol gaf in het algoritme.
Binnen SEO zijn links nu echter een doel op zich geworden: het hebben van zoveel mogelijk (goede) links. Toch is dat wat ons betreft niet hoe je naar links moet kijken.

Terug naar de basis: dit is wat je moet willen

Het is goed om terug te gaan naar het originele idee van een link. Je wilt namelijk links waaruit blijkt dat anderen jouw website, jouw bedrijf, jouw assortiment of content interessant vinden, de moeite van het aanbevelen waard. Het gaat dus om link earning in plaats van link building.

Het liefst wil je links vanaf websites die échte autoriteit hebben, niet kwantitatief gezien zoals in metrics als Domein Autoriteit, Citation Flow of Trust Flow maar omdat ze veel naamsbekendheid hebben en omdat hun bezoekers oprecht geïnteresseerd zouden kunnen zijn in jouw business.

Je moet dus eigenlijk afvragen: welke websites zijn bekend in mijn markt? Wil ik met hen geassocieerd worden en zou ik hun bezoekers willen ontvangen? Als je hun bezoekers graag wilt hebben, dan wil je een link vanaf zo’n website hebben! Maar hoe kom je daaraan?

Linkearning: de uitgangspunten

Wat ons betreft is het dus de crux om links te verdienen. Dat is lang niet altijd makkelijk, omdat het veel tijd kost en je vooraf geen garantie op succes hebt. Andere websites moeten maar net een link willen opnemen naar jouw website. Je vergroot de kans op een link als je ook écht een goede website hebt, een goed assortiment en/of een goed verhaal.

Voor veel websites is dit echter een flinke uitdaging. Het is niet eenvoudig om écht iets goed te doen, daar ruchtbaarheid aan te geven en om te zetten in het ontvangen van waardevolle links. Juist daarom is het zo aantrekkelijk om in zee te gaan met linkbuilding partijen die elke maand een aantal links voor je verzamelen.

Toch is het goed om te kijken hoe je links het resultaat kunnen zijn van jouw toegevoegde waarde, in plaats van een doel om maar zo hoog mogelijk te ranken.

Verdiende links zijn duurzaam

Hoewel het zeker niet eenvoudig is, zijn er altijd opties om toch links te verdienen. Soms is een flinke portie creativiteit nodig en vooral doorzettingsvermogen omdat niet altijd elke actie tot waardevolle links zal leiden. Maar de links die je op die manier aantrekt, zijn ook echt verdiend en daarmee duurzaam en (als het goed is) bestand tegen Google updates gericht op het herkennen van linkspam!

Voorwaarden voor het verdienen van links

Voordat we hieronder tips en ideeën gaan geven hoe je aan links kunt komen, is het goed om wat voorwaarden helder te hebben. Zoals je zult zien, hebben bijna alle tips betrekking op het maken van leuke, originele, interessante en relevante content.

Houd rekening met het volgende:

  1. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je mensen laat weten dat je relevante content hebt gemaakt, je moet daar dus wel wat marketing voor doen. Niemand bedenkt zich ‘s ochtends om op jouw site te kijken of je nog wat leuke content hebt gemaakt.
  2. Je content moet echt iets unieks hebben ten opzichte van alle andere content online, je moet dus iets toevoegen! In je eigen woorden herhalen wat anderen online zeggen, zal waarschijnlijk op niemand indruk maken.
  3. Je weet van te voren meestal niet wie je content gaat oppikken en wat over je gaat schrijven met een link. Het is dus afwachten wat het oplevert!

Tips om links te verdienen: webshops

Vaak is het zeker voor de gemiddelde webshop niet eenvoudig om links te verkrijgen. Wat ons betreft heeft dat er vooral mee te maken dat er teveel vanuit commercie en het product gedacht wordt. Het gaat vaak om “dit willen wij zeggen” in plaats van “dit wil iemand weten”. Helaas is het zo dat niemand wil naar jou linken omdat jij zegt dat je iets geweldigs hebt. Mensen willen wel naar jou linken als daar ook echt iets relevants te vinden is. Denk maar eens vanuit jezelf: zou jij linken naar een website die zegt dat ze heel goed zijn in iets, of zou je sneller linken naar een website omdat daar ook echt iets gaafs, grappigs, tofs of interessants te vinden is? Het gaat er dus om te kijken wat voor andere partijen relevant en interessant is om naar te linken, niet wat jij wilt zeggen. Je moet dus met een andere mindset aan de slag. Een aantal tips!

Maak een gids met toffe, relevante en unieke content

Een optie is om een interessante gids met tips en aanbevelingen te maken. Geen informatie over jou of jouw bedrijf, maar informatie die de lezer graag wil hebben. Denk aan een gids met de lekkerste wijnen als je een wijnwinkel hebt. Een gids met heerlijke Italiaanse familierecepten als je online Italiaanse delicatessen verkoopt. Een gids met vernieuwende of onbekende tips over de verzorging van katten als je een online dierenwinkel hebt. Vergeet niet je content aan de man te brengen en er “reclame” voor te maken, zoals gezegd niemand gaat kijken of je nog iets bijzonders hebt gemaakt, daar is meer voor nodig.

Maak een shoppinglijst

Ook een leuk idee kan zijn om handige shoppinglijsten te maken. Verkoop jij alles voor baby’s? Maak dan een handige lijst met producten voor in de kraamtijd. Verkoop jij online feestartikelen? Maak dan lijsten met themafeestjes en wat je per feestje nodig hebt

Deel statistieken

Cijfers en statistieken vindt bijna iedereen leuk en doen het heel vaak heel erg goed. Voor een grotere shop is het vaak wat eenvoudiger dan voor een kleinere shop maar niet geschoten is altijd mis. Ga op zoek in je eigen cijfers naar opmerkelijke informatie: kopen mensen in Limburg een bepaald product vaker dan mensen in Groningen? Geven mensen in Arnhem meer geld uit aan iets dan mensen in Rotterdam? Merk je dat mensen massaal een nieuwe type product aan het kopen zijn? Dit soort informatie is vaak erg geschikt om links mee te verdienen van (regionale) dagbladen en nieuwswebsites!

Tips voor experts en dienstverleners om links te verdienen

Ben jij een expert op een bepaald gebied of verleen jij een dienst? Ook dan zijn er genoeg leuke ideeën om aan waardevolle links te komen.

Interviews geven

Wellicht kun je via je netwerk voor elkaar krijgen dat jij een interview mag geven voor een andere website of organisatie. Vaak krijg je daarin een link naar jouw website en het is goed voor je naamsbekendheid!

Interviews afnemen

Het kan ook een goed idee zijn om andere experts in jouw markt te interviewen. Je hoeft niet direct je concurrent een podium te geven, je kunt ook kijken naar andere partijen die actief zijn op jouw markt. Ben jij een mediator? Kijk dan of je een echtscheidingsadvocaat kunt interviewen. Ben jij een kindercoach? Misschien kun je docenten en directeuren van basisscholen interviewen. Vaak levert dit enorm veel bereik op.

Podcast maken

Het maken van een podcast kan een leuke manier zijn om nieuwe mensen te bereiken. Publiceer ze niet alleen op Spotify of Apple Podcasts maar ook op je eigen site. Maak een blog per podcast zodat Google er ook wat mee kan. Daarna kun je opzoek gaan wie in jouw branche podcasts aanraadt en je eigen podcast onder de aandacht brengen. Misschien zijn er wel websites die naar een specifieke blog met podcast op jouw site willen linken.

Boek schrijven

Oké toegegeven, dit is niet wat je even doet maar áls je het leuk vindt dan kan het een goede manier zijn om links te verdienen. Op het moment dat je promotie doet voor je boek, is er een grote kans dat andere websites je boek willen reviewen en daarbij een link naar je website opnemen.

Ergens spreken

Word je uitgenodigd om ergens te spreken? Meteen doen! Vaak levert dit een linkje op naar je website en anders enorm veel bereik. Er zijn ontzettend veel bezoekers van beurzen en congressen die achteraf een blogartikel schrijven en het daarbij wellicht over jou gaan hebben. Zeker als er op je website een leuke give-away te vinden is, is er een reden om te linken (denk aan whitepaper, downloadable of goede video van een webinar).

Verhalen uit de praktijk

Ben jij coach, mediator, relatietherapeut, haptonoom of wat dan ook? Het anoniem delen van verhalen van je patiënten kan veel voor je doen. Wil je weten hoe je dit met respect kan doen? Beluister dan eens de podcasts van Esther Perel, een relatietherapeut uit de VS. Als je zulke verhalen maakt en er ruchtbaarheid aan weet te geven, dan kan het zomaar zijn dat andere bedrijven dit zulke mooie content vinden dat ze ernaar gaan linken!

Overige tips om links te verdienen

Dan zijn er nog wat overige tips die eigenlijk altijd goed zijn om naar te kijken.

Onderzoek doen: doe onderzoek onder je doelgroep naar iets ludieks en maak daar een persbericht voor. Zorg ervoor dat er een reden is om naar jouw website te linken, publiceer daar bijvoorbeeld alle resultaten of leuke video’s over het onderzoek.

Wie noemt je, maar linkt niet: kijk eens online wie het allemaal over je heeft maar geen link naar jouw website heeft opgenomen. Trek de stoute schoenen aan en vraag om een link!

Samenwerkingen: kun je met andere bedrijven samenwerken of ze verder helpen? Kijk naar bedrijven of mensen die iets aan jouw product hebben. Wellicht inspireert onderstaande casus van Floris je:

Een website over stalking heeft een pagina met tips voor mensen die gestalkt worden. De site waar we graag een link voor willen bewerkstelligen heeft een pagina waar (alle) password managers vergeleken worden. Op het eerste gezicht denk je misschien, wat hebben deze twee websites met elkaar te maken? 
Door aan te geven dat stalkers vaak het wachtwoord weten van hun slachtoffer en ze op die manier kunnen volgen, creëren we een nuttige connectie. Met een wachtwoordmanager kunnen mensen die gestalkt worden eenvoudig veiligere wachtwoorden maken die te ingewikkeld zijn voor de stalker om te onthouden.

Samenvattend

De linkbuildingindustrie is alive and kicking, maar wat ons betreft is goed om alert te zijn. Je kunt beter op een originele manier links verdienen vanaf relevante websites, dan links kopen omdat je nou eenmaal links moet hebben.

Toegegeven: links verdienen is niet eenvoudig, je krijgt ze zeker niet cadeau, het kost veel tijd en je weet niet wanneer je een link krijgt en van wie. Eigenlijk kun je links verdienen zien als merketing: jouw merk onder de aandacht krijgen van het publiek en zoveel indruk maken dat mensen er online over willen praten en hun bezoekers op jou willen attenderen.

De sleutel van merketing is wat ons betreft het maken van hele goede, leuke, relevante, inspirerende, ontroerende, prikkelende of aansprekende content en die weten te verspreiden. Het gaat om content waar mensen iets aan hebben en waarmee jij je kunt onderscheiden!

Wil jij meer weten over hoe je relevante content maakt?

In mijn boek ‘Handboek SEO & Contentstrategie‘ ga ik uitgebreid in op alle ontwikkelingen in Google en wat dit betekent voor de manier waarop we SEO doen. Het is hoogtijd om je niet langer te focussen op keywords en content voor SEO. Je zult nu de omslag moeten maken naar content voor je gebruiker.
Kijk dus verder dan alle trucjes en short cuts die je kent en ga jezelf onderscheiden ten opzichte van de rest.

Wil je weten hoe je dit moet aanpakken? Bestel dan nu het Handboek SEO & Contentstrategie om je op weg te helpen.
Het boek wordt getipt door SEO Benelux als must-read.

Handboek SEO & Contenstrategie

Lees verder