Het is je vast al opgevallen, bij sommige snippets (SEO-resultaten) laat Google vragen zien. Hoe krijg je deze vragen bij jouw snippet?
FAQ vs Mensen vragen ook
Eerst even iets helder hebben, de vragen die je bij een snippet of resultaat ziet, is iets anders dan de Mensen vragen ook. Hieronder zie je ze naast elkaar. In dit artikel ga ik je uitleggen hoe je de vragen krijgt zoals je links in het screenshot kunt zien.
Hoe krijg je deze FAQ vragen bij je snippet?
Op dit moment is het eigenlijk vrij simpel om de vragen bij een snippet getoond te krijgen. Het enige wat jij moet doen, is structured data toevoegen aan je pagina. Je webbouwer kan je hierbij helpen, maar als je zelf handig bent met CMS’en, plugins en codes kun je het ook zelf doen.
Het gaat in het bijzonder om FAQ structured data. Structured data is een stukje code dat toegevoegd wordt aan een pagina. De gebruiker ziet het aan de voorkant niet, het staat dus enkel in de code die Google bekijkt.
Hoe werkt de FAQ structured data?
In de afbeelding hieronder zie je zo’n stukje code waarin je kunt zien wat de vraag is en wat het antwoord is. Schrik niet, dit hoef je niet zelf te maken, Dit is puur en alleen de output!
Meestal werk jij als gebruiker met velden waar je de vraag kunt invoeren en het antwoord. Zie verderop.
Hoe geef je aan wat de vraag en het antwoord is?
Hieronder zie je zo’n invulmodule met vragen en antwoorden. Dit is een screenshot van mijn eigen website en de plugin Structured Data for WordPress. In de instellingen kan ik aangeven op welke pagina ik deze module wil invullen en dan verschijnt dit invoerveld. Ik kan zoveel vragen invoeren als ik wil.
Let op! Alle vragen staan zowel op mijn site gepubliceerd als ingevuld in deze module.
Wat zijn de regels vanuit Google?
Een nieuwe functionaliteit gaat natuurlijk gepaard met regels. Google heeft dus ook wat regels opgesteld rondom het opmaken van vragen en antwoorden, De belangrijkste regels zijn:
- Je mag alleen vragen en antwoorden opmaken met structured data die je zelf hebt opgesteld. Vragen en antwoorden waarop iedereen antwoord kan geven (bijv. een forum) mogen niet hiermee opgemaakt worden.
- De content moet op de pagina zichtbaar zijn voor gebruikers. Je mag dus geen vragen en antwoorden in je module opnemen die niet op je site staan.
- De vraag moet zichtbaar zijn op de pagina, het antwoord mag in een uitklap of accordeon staan. Je moet de gehele vraag en het gehele antwoord opmaken met structured data.
- Het mag gaan om een FAQ pagina met vragen of een pagina waarop een aantal vragen staan.
- Je mag het niet gebruiken voor de opmaak van advertenties.
Goed om te weten: het kan zijn dat Google je vragen en antwoorden niet toont als het gaat om seksueel getinte content, illegale content, beledigende content etc.
Is er een garantie dat Google de vragen toont?
Bij Google krijg je altijd garantie tot aan de voordeur, helaas. Maar mijn ervaring is tot nu toe dat je deze vragen binnen 24 uur na implementatie getoond krijgt. Maar dat kan natuurlijk veranderen als iedereen dit opeens gaat doen. Het kan dan zo zijn dat Google besluit dat teveel partijen het gebruiken dus aanvullende criteria gaat hanteren.
Ik heb dit nog nooit bij mijn concurrenten gezien?
Dat kan wel eens kloppen. Het kan zijn dat Google in jouw markt geen FAQ’s bij snippets toont. Het kan echter ook zijn dat nog niemand structured data heeft geïmplementeerd. Met name bij grote spelers kan dit nog wel eens ingewikkeld zijn omdat ze vaak IT nodig hebben om dit te implementeren, als kleine speler kun je wellicht sneller handelen.
Ga je hoger ranken in Google met deze vragen?
Nee, in 2017 gaf Google aan dat structured data geen ranking factor is. Dit is tot op heden nog niet weerlegd door iemand die namens Google praat.
Welke vragen toont Google?
In principe kan Google alle vragen die je hebt opgemaakt tonen in de SERP, maar in mijn ervaring pakt Google doorgaans de eerste twee vragen.
Waar kan ik testen of Google mijn structured data goed uitleest?
Je kunt hier testen of je structured data goed geïmplementeerd is.
Meer leren over SEO & Content?
In mijn boek ‘Handboek SEO & Contentstrategie‘ leg ik je stap voor stap uit wat er de afgelopen jaren veranderd is in Google, wat er mogelijk nog aankomt en wat dit betekent voor de manier waarop we SEO doen en content maken. Wil jij slimmer aan de slag met je content? Dan helpt dit boek jouw zeker op weg!