Waar kun je het beste adverteren?

beste-adverteren-op-welk-kanaal-online-marketing
4.5
(2)

Voor veel kleine ondernemers is het lastig om te bedenken op welk kanaal je wilt gaan adverteren. Er zijn ook ontzettend veel mogelijkheden namelijk Facebook, YouTube, Instagram, Pinterest, Google en ga zo nog maar even door. Maar wat werkt het beste? En hoe maak je die keuze? In dit artikel leg ik de voor- en nadelen van elk kanaal uit en krijg je een beeld via welk kanaal je de klant kunt vinden die jij wilt bereiken en wat je van je inspanningen mag verwachten.

De voor- en nadelen van elk kanaal

Elk kanaal heeft een aantal voor- en nadelen en als je die weet, kun je al eenvoudiger bepalen waar je beter wel en niet kunt adverteren om jouw doelen te bereiken.

Social Media

Zo is social media ideaal wanneer je een specifieke doelgroep wilt bereiken, de social media platformen kunnen onwaarschijnlijk goed targeten doordat ze zoveel van ons weten. Het nadeel is dat de gebruiker die je wilt bereiken vaak passief door zijn of haar tijdlijn(en) aan het scrollen is en dus niet bezig is met jouw product of dienst. Er is vaak nog geen koopbereidheid. Dit is zeker het geval als je een nieuwe doelgroep wilt bereiken. Ga je bestaande bezoekers retargeten, dan kan de koopbereidheid groter zijn, maar het feit blijft dat je zichtbaar bent op een moment dat iemand mogelijk bezig is met andere dingen (bekijken wat zijn of haar vrienden die dag gedaan hebben). Hierdoor is de kans groot dat iemand jouw advertentie wel ziet, maar er niets mee doet. Dat kan betekenen dat je geen like krijgt of dat als mensen doorklikken, ze nog niet gaan converteren.

Zoekmachines

In zoekmachines daarentegen zijn mensen specifiek op zoek naar iets. Als je dus goed zichtbaar bent in zoekmachines, is dat laaghangend fruit. De gebruiker is op zoek naar informatie of naar een product of dienst. Op dit punt is het eigenlijk nog een kwestie van de bal voor open goal intrappen. Binnen zoekmachines kun je op diverse manieren en plekken vindbaar zijn. Zo kun je adverteren, dan sta je bovenaan. Dit kan met tekst advertenties of Shopping advertenties waarbij een product en prijs getoond worden. Daaronder komen de organische resultaten, ook wel SEO genoemd. Hier kun je gratis staan, máár hier kom je niet eenvoudig goed in beeld. Je kunt er namelijk van uitgaan dat de halve wereld daar graag wil staan.

Newsletter en e-mailings

Nieuwsbrieven en e-mailings zijn ideaal voor jouw eigen klant of bezoeker: ze kennen jou al en volgen je graag. Je bereik is vaak klein, maar de potentie is ongelimiteerd als je op de juiste manier je klant weet te bereiken met de juiste boodschap.

Overige kanalen

Binnen online marketing kennen we naast social media, SEA, SEO en emailings nog een aantal andere kanalen. De meest voorkomende overige kanalen zijn marketplaces, affiliates, influencers en display. Het voordeel van Marketplaces is dat mensen op zoek zijn naar een bepaald product dat ze willen kopen, je kunt dit vergelijken met zoekmachines. De koopbereidheid is hier dus groot. Affiliates zijn websites die reclame voor jou maken. Dit kan op verschillende manieren en dus kun je dit kanaal verschillend inzetten. Voor veel kleine ondernemers kan dit een lastig kanaal zijn omdat andere websites reclame moeten willen maken voor jouw bedrijf. Het kan goed werken, maar het is een specialisme op zich zeker als het aankomt op de verwachtingen die je van dit kanaal mag hebben. Wil je met affiliates aan de slag, verdiep je dan eerst in dit kanaal via blogs, video’s etc.

Het voordeel van werken met influencers is dat ze een enorm groot bereik hebben, het nadeel is dat er flinke kosten mee gepaard gaan en dat hun volgers wellicht helemaal nog niet klaar zijn om het product dat ze promoten (ooit) te kopen.

Het voordeel van Display is dat je een grote doelgroep kunt bereiken, soms kun je jouw klanten retargeten (als ze jouw site al bezocht hebben). Display hoeft niet duur te zijn. Ga je prospecting campagnes doen (gericht op een nieuwe doelgroep) dan bereik je mensen die nog helemaal niet bezig waren met jouw product of dienst en mogelijk niet snel gaan converteren. Bij retargeting kan dat natuurlijk anders liggen.

De kanalen en de customer journey

Wellicht heb je al door dat voor- en nadelen van elk kanaal samenhangen met het gedrag van de gebruiker van dat kanaal: jouw potentiele klant. Als je wilt gaan bepalen waar je wilt gaan adverteren, kun je dit het beste doen aan de hand van een customer journey. Dit is eigenlijk vrij simpel. Er zijn verschillende modellen zoals bijvoorbeeld het AIDA-model dat staat voor Awareness, Interest, Desire en Action. Dit model wordt vaak geleerd op school aan studenten. Het nadeel is dat het AIDA-mode geen rekening houdt met terugkerende klanten, na de aankoop is het klaar. Een van de meest gebruikte modellen en het model dat ik het liefste gebruik is het See, Think, Do, Care-model van Google. Zie de afbeelding hieronder met de uitleg van elke fase.

See

Social Media en influencers op Instagram vallen in de See-fase van jouw beoogde klant. De klant is namelijk nog helemaal niet bezig met jouw product of dienst, maar zit “gewoon” iets anders te doen. Als je het over offline media hebt vallen hier radio en tv onder.

Think

In de Think-fase gaan mensen actief op zoek naar informatie. Dit is het moment waarop ze vaak Google gebruiken om zich te oriënteren. Mogelijk komen ze tijdens die zoektocht uit op websites zijn van experts die je als affiliate of influencer zou kunnen zien.

Do

Als ze hun keuze hebben gemaakt en klaar zijn om te kopen, bevinden ze zich in de Do-fase. In deze fase kunnen ze (opnieuw) Google gebruiken, hier klikken ze op een advertentie of een organisch resultaat. Vaak zie je in de Do-fase andere soorten zoekopdrachten dan in de Think-fase. Een zoekopdracht als ‘welke kinderwagen is het beste’ is er typisch een van de Think-fase. Een zoekopdracht als ‘kinderwagen kopen’ is er een van de Do-fase. In deze fase kunnen mensen ook vaak direct naar een website gaan zoals bol.com of Amazon die dan als marketplace fungeren.

Care

In de Care-fase hebben mensen iets gekocht en zijn ze jouw klant. Hier is het de kunst om een warme band met ze te houden via bijvoorbeeld e-mailings of je eigen social media kanalen.

Customer journey als vloeibaar model

De customer journey is geen vaststaand iets: mensen kunnen direct in de Do-fase binnen komen op jouw site, van See direct naar Do gaan omdat ze snelle beslissers zijn of omdat ze bepaalde influencers binnen één thema volgen en daardoor eigenlijk altijd bereid zijn om tot aankoop over te gaan (bijvoorbeeld een deel van de doelgroep van NikkieTutorials of een Kardashion; als zij iets promoten heb je een grote kans dat veel mensen snel gaan kopen). Desondanks is dit model een goed uitgangspunt om te bepalen waar je het beste kunt gaan adverteren met jouw product of dienst.

Waar je het beste kunt adverteren binnen online marketing

Hoewel de nuances best anders kunnen liggen, kun je in grote lijnen het volgende concluderen:

  • Wil je naamsbekendheid opbouwen en veel nieuwe mensen bereiken dan zijn social media, display en influencers daarvoor hele geschikte kanalen. Je bereikt dan mensen in de See-fase. Je kunt adverteren en hebt dan een behoorlijk budget nodig. Je kunt ook hopen op organisch bereik via je eigen Facebook of Instagram, maar voordat je daarop kunt rekenen moet je al flink wat naamsbekendheid en volgers hebben. Ook is het geen garantie dat elke volger je uiting ook daadwerkelijk ziet.
  • Wil je snel je product of dienst verkopen, dan kun je het beste adverteren in Google. Afhankelijk van wat mensen zoeken zijn ze in de Think- of Do-fase. De advertenties staan vaak boven de organische resultaten en “pikken” vaak de klant die bereid is tot kopen, ook omdat SEO steeds verder naar onderen schuift. Reserveer wel een flink budget, want adverteren binnen Google is niet goedkoop.
  • Een andere goede plek om mensen te bereiken die snel willen kopen zijn de marketplaces van Bol en Amazon, maar ook hier zit een prijskaartje aan.
  • Hebben mensen vaak wat langer de tijd nodig voordat ze jouw product of dienst aanschaffen (nieuwe kozijnen, een nieuwe website, een vakantie) dan kun je wellicht het beste jouw klant in de Think-fase bereiken via SEO. Je ziet daar vaak minder advertenties dan op zoektermen van de Do-fase. Het nadeel is dat je niet goed weet wat mensen zoeken en ook niet hoe ze zoeken. Je moet dus creatief zijn én je klant goed kennen. Daarbij komt dat organische vindbaarheid het resultaat is van hard werken, maar het betaalt zich zeker terug!

Wat je mag verwachten van elk kanaal

Nu je weet dat de mensen die je bereikt via Facebook en Instagram vaak nog in de See-fase zitten en met hele andere dingen bezig waren, kun je ook begrijpen waarom je deze kanalen niet altijd op directe omzet mag afrekenen. Deze kanalen hebben een ondersteunende rol in de conversie; ze zijn het eerste contactpunt. Dit is anders wanneer je jouw bezoeker via deze kanalen retarget, dan mag je wel verwachten dat het meer omzet oplevert.
Dit geldt ook voor de andere kanalen in de See-fase zoals radio, tv, magazines, influencers etc.

In de Think-fase mag je eigenlijk ook niet meteen verwachten dat je marketinginspanningen omzet opleveren: mensen moeten vaak nog even nadenken en kunnen alsnog anders beslissen.

In de Do-fase kun je echter ervan uitgaan dat je inspanningen omzet op moeten leveren. Je moet dus goed in de gaten houden dat je campagnes binnen Google ook het gewenste rendement hebben.

In de Care-fase gaat het erom dat je mensen opnieuw wilt activeren om een blog te lezen of iets te kopen bij jou. Het gaat dan vooral om begrippen zoals klantwaarde (CLV) of retentie.

De informatie uit dit artikel kun je teruglezen in deze gratis downloadable (klik voor vergroting):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

You liked this article?

Select the number of start you'd like to give to me

Average score 4.5 / 5. Vote count: 2

I have no rating yet, what do you think of this article?

Tof dat je dit artikel interessant vond....

Volg mij op Facebook en mis niets!

Meer 'Frisse blik' vind je hieronder:


In de spotlights

Chantalsmink.nl SEO podcast
Chantal in SEO podcast Dennis & Martijn
Chantal Smink in OAK podcast
BrightonSEO

Consultancy-ervaring:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *