Waarom ik geen rankings monitor

waarom ik geen rankings bijhoud
0
(0)

Al jaren worden rankings door iedereen in de SEO-industrie aangehouden als dé manier om prestaties te meten. Het stikt dan ook van de rankingtrackers die het allemaal voor je bijhouden. Toch heb ik een aantal jaar geleden besloten om niet meer op rankings te rapporteren en die keuze heb ik niet zomaar gemaakt. Waarom ik geen rankings meer bijhoud en hoe ik wel de prestaties van SEO in kaart breng, leg ik je in dit artikel uit.

Liever luisteren? Ik nam een podcast op over dit onderwerp:

Waarom iedereen rankings bijhoudt binnen SEO

Zoals gezegd houd denk ik iedereen rankings bij als het gaat om SEO. Waar komt dit vandaan? Daarvoor gaan we even terug in de tijd. Zeker vroeger draaide SEO heel erg om keywords; mensen deden een hele korte zoekopdracht die vaak bestond uit één of twee keywords. Je wist door keyword onderzoek op welke keywords je gevonden wilde worden en hield dus bij hoe je daarop stond. Je maakte een pagina voor een keyword en dat keyword trok verkeer. Je positie zei dus iets over de hoeveelheid verkeer dat je kon verwachten. Stond je op één dan had je veel verkeer, stond je op 2 dan had je wat minder en stond je buiten de top 3 dan had je nog minder verkeer. Er was zelfs ooit een tijd dat je in Google Analytics kon zien hoeveel omzet je gehad van één keyword. Je wist dat als je op één stond op dat ene keyword je het maximale had bereikt en dus was je SEO-strategie geslaagd.

Wanneer dit had moeten veranderen

Het belang dat we met z’n allen hechten aan rankings had wat mij betreft moeten gaan veranderen toen we met z’n allen merkten dat SEO niet meer zo om keywords ging. Ergens in de afgelopen tien jaar zijn mensen steeds meer gaan zoeken op langere zoekopdrachten, langer dan op één enkel keyword. Sterker nog, Google lanceerde in 2015 Rankbrain, een machine learning algoritme update om de essentie te halen uit zoekopdrachten die het niet kende. Google wilde die relateren aan een zoekopdracht die het wel kent. Google gaf toen aan dat 15% van de zoekopdrachten dagelijks weer nieuw zijn en dus moesten ze een manier gaan vinden om de essentie te halen uit al die zoekopdrachten. Ergens op een moment is ook het inzicht gekomen dat we niet voor elk keyword een aparte pagina moeten gaan maken, maar meer thematisch naar keywords moeten kijken. Niet meer een aparte pagina voor vaatwasser en afwasmachine bijvoorbeeld. In plaats daarvan gingen we dit samenvoegen op één nieuwe pagina. En doordat mensen ook specifieker gingen zoeken, kon zo’n pagina gevonden worden op meerdere zoekopdrachten. En als ik nu in Google Search Console kijk van mijn klanten dan zie ik dat één pagina soms op wel 600 tot 1.000 verschillende zoekopdrachten gevonden wordt.

Als je dit dus weet, hoe kun je dan nog verwachten dat rankings een representatieve weergave zijn van je prestaties? Want als één pagina op zoveel zoekopdrachten gevonden wordt, hoe kun je dat dan bijhouden? Ik kan zoveel rankings in ieder geval niet monitoren. En dan zul je dus moeten kiezen welke keywords je het belangrijkste vindt per pagina en per pagina een beperkt aantal keywords moeten gaan monitoren. Maar dat betekent dus ook dat rankings en posities van dat kleine aantal keywords niet zoveel zal zeggen over op hoeveel zoektermen zo’n pagina verkeer kan aantrekken en wat dus de potentie is. En dan moet je je afvragen wat rankings nog zeggen over je SEO-succes?

Waarom rankings niet zeggen over je SEO-prestaties

Als je rankings dus gebruikt om te concluderen dat je het goed doet, kom je wat mij bedrogen uit. Nogmaals; we doen dit omdat we vinden dat als je op nummer 1 staat, je het maximale uit SEO hebt gehaald. Je hebt iedereen verslagen, je hebt gewonnen. Of althans, op die ene zoekterm. Ik zie steeds vaker in Google Search Console bij verschillende klanten dat ze verkeer verliezen, óndanks dat ze op nummer 1 staan op een belangrijk keyword. Ze hebben meer vertoningen, ze hebben dezelfde positie (en dan bedoel ik volgens Google Search Console) en toch verliezen ze kliks op dat keyword. Heb je dan nog het maximale uit SEO gehaald of moet je realistisch zijn en zeggen dat je op die zoektermen gewoon krimpt ondanks dat je op 1 staat? Op nummer 1 staan is dus niet de heilige graal.

Het tweede probleem is dus dat er per pagina heel veel zoekopdrachten zijn die verkeer kunnen sturen. Het monitoren van één enkel keyword zegt dus niets over je prestaties. Als je dus kijkt naar rankings op een bepaald aantal keywords per pagina, dan mis je mogelijk 80-90% van de zoekopdrachten die ook verkeer naar je site sturen. Je kunt dan dus concluderen dat het heel goed gaat omdat je posities stijgen, maar toch verkeer verliezen. Je kan concluderen dat het heel slecht omdat je posities dalen, maar toch meer verkeer aantrekken.

Wat je meet = waar je op stuurt

Maar als het niet erom gaat op nummer 1 komen, waarom zouden we dan nog monitoren op welke positie je staat? Er is namelijk nog een nadeel van het monitoren van rankings en dat is: wat je meet, daar ga je naartoe werken. We meten rankings, dan zal ik hoog ranken ook! Terwijl je daarmee dus juist gaat missen wat er nog meer kan in SEO. Wil je op één staan op die ene term of wil je liever ranken op zoveel mogelijk termen. Wat levert er mogelijk meer verkeer op? Want uiteindelijk gaat het daarom: kwalitatief verkeer dat wil gaan converteren. Dát is het echte resultaat, niet rankings.

En als je mag kiezen wat je monitort aan resultaten en liever met je klanten of management deel, waar kies je dan voor? Wil je delen dat je op 1 rankt op die ene term of weten dat die ene pagina rankt op op 1.100 verschillende zoekopdrachten en dat het verkeer met 30% gegroeid is en de omzet ook. Ik denk dat dat laatste een veel leukere boodschap is.

Het SEO-leven zonder rankings

Er zijn dus heel veel redenen waarom ik dus gestopt ben met het monitoren van rankings. En heel eerlijk: mijn SEO-leven daar een stuk leuker op geworden. Vanaf het moment dat ik ermee stopte heb ik nooit meer discussies gehad over waarom je van positie 3 naar positie 4 bent gezakt, op van positie 2 naar positie 3. Vanaf dat moment ging ik monitoren hoeveel verkeer de individuele pagina trekt en kon ik zeggen tegen mijn klant: we hebben 30% meer verkeer dan dezelfde maand vorig jaar op deze pagina. En dat betekende een veel gezondere discussie: een over resultaten en niet over posities.

Het nadeel van geen rankings meer meten

Als je stopt met het bijhouden van rankings, dan betekent het dat je nooit meer het gevoel hebt dat je het maximale uit SEO aan het halen bent. Je hebt nooit meer het gevoel dat je gewonnen hebt als je op 1 staat, je hebt nooit meer het gevoel dat je de anderen verslagen hebt. Maar als 15% van de zoekopdrachten dagelijks nieuw zijn, betekent het dat je sowieso nooit weet of je het maximale binnenhaalt of dat je iets mist. De ironie is dus dat je met een nummer 1 positie ook nog enorm veel mist, maar dat iedereen denkt dat dit het maximaal haalbare is. Misschien moeten we het eens los gaan laten dat we het maximaal haalbare nastreven, je zult namelijk nooit weten wat dit is en nooit kunnen meten. Misschien is het goed om te kijken naar andere KPI’s, gezondere KPI’s. In dit blogartikel ga ik daar dieper op in.

Wanneer ik wel naar rankings kijk

Kijk ik dan helemaal nooit naar rankings? Nee, zo zwart wit is het ook allemaal niet. Als ik zie dat een pagina verkeer verliest, dan duik ik Search Console en ga ik kijken waar het doorkomt. Zoals gezegd soms zie ik dat het gaat om een keyword waarop de partij op één stond en staat, meer vertoningen heeft maar toch minder verkeer krijgt. De CTR is door verschillende oorzaken gedaald. Hoe dan ook, op zulke momenten duik ik in de data en ga ik kijken welke zoekopdrachten daarvoor verantwoordelijk zijn en wat er is gebeurd. Op basis daarvan maak ik een plan van aanpak en gaan we aan de slag.

You liked this article?

Select the number of start you'd like to give to me

Average score 0 / 5. Vote count: 0

I have no rating yet, what do you think of this article?

Tof dat je dit artikel interessant vond....

Volg mij op Facebook en mis niets!

Meer 'Frisse blik' vind je hieronder:

24,95

Verder lezen


Chantalsmink.nl SEO Podcast op Spotify

Nieuw: Mijn eigen podcast-serie

Wat is er leuker dan over SEO schrijven? Over SEO praten! Daarom heb ik besloten om mijn eigen podcast-serie te starten op Spotify. In elke aflevering staat een ander onderwerp centraal. Meestal een misvatting waar ik in 10 minuten op in ga en uitleg waarom ik denk dat het anders werkt. Sta jij open voor een ander geluid?

Naar spotify

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *