Liever luisteren?
Eerste publicatiedatum: 22 juli 2022. Datum Update: 16 juni 2023
SEO-groepen: Google indexeert mij niet
Op fora, Facebook-groepen en op Twitter stellen mensen elkaar regelmatig de vraag hoe het komt dat Google een bepaalde – voor hen belangrijke – pagina niet indexeert. Als dit het geval is dan zie je dit in Google Search Console, zie verderop in dit artikel. Op het moment dat Google je pagina niet indexeert, heeft dit grote gevolgen voor je SEO-resultaten. Waarom indexeert Google niet altijd je (nieuwe) pagina en wat kun je je daaraan doen?
Wat is het probleem precies?
Steeds vaker lijken mensen op te merken dat Google niet altijd een belangrijke pagina of een nieuwe pagina indexeert. Hieronder zie je diverse meldingen in Google Search Console waaronder ook de twee waar het om gaat:
Gecrawld – momenteel niet geïndexeerd
Gevonden – momenteel niet geïndexeerd
Je hoeft niet meteen paniek te krijgen als jij ziet dat ook bij jou Google pagina’s crawlt maar niet indexeert, niet alle pagina’s zijn belangrijk. Wanneer het wel een probleem wordt is als Google productpagina’s, categoriepagina’s en blogpagina’s niet wil indexeren terwijl deze in jouw ogen wel belangrijk zijn.

Hieronder zie je dat iemand op Twitter aan John Mueller van Google de vraag stelt waarom een pagina niet wordt geïndexeerd. Het onbevredigende antwoord is dat dit “nou eenmaal” kan gebeuren en dat het vaak op een groter probleem duidt.
Voor veel bedrijven is dit problematisch omdat indexeren cruciaal is om SEO-verkeer aan te trekken, zie verderop in dit artikel. Op het moment dat je regelmatig nieuwe pagina’s publiceert en Google pikt ze niet op, dan loopt al snel je SEO-strategie vast.
You can't force pages to be indexed -- it's normal that we don't index all pages on all websites. It's not an issue with "that page", it's more site-wide. Creating a good site structure and making sure the site is of the highest quality possible is essentially the direction.
— John Mueller (official) · #StaplerLife (@JohnMu) June 28, 2021
Wat is indexeren?
Indexeren houdt in dat Google je pagina opslaat in hun ‘bibliotheek’. Dit is een voorwaarde voor vindbaarheid: als je pagina niet geïndexeerd is, dan kan Google ‘m ook niet tonen als een gebruiker een zoekopdracht plaatst.
Of je pagina geïndexeerd is, kun je zien in Google Search Console onder Dekking –> Geldig –> Ingediend en geïndexeerd. Hier zie je de eerste 1.000 pagina’s.

Wat is crawlen?
Voordat Google je pagina kan indexeren, moet een pagina eerst gecrawld worden. Crawlen is het proces van het vinden van nieuwe of geüpdatete pagina’s. Een pagina kan gecrawld maar niet geïndexeerd zijn, in zo’n geval heeft Google je pagina gevonden maar niet opgeslagen in de index.
Search Console: gevonden, niet geïndexeerd
Een van de meldingen die je dus in Search Console kunt zien is: gevonden, niet geïndexeerd. Dit betekent dat Google je pagina gezien heeft, maar niet heeft gecrawld: bekeken. Google geeft als reden aan dat dit mogelijk een technische oorzaak heeft en dat ze later nog eens terugkomen om de pagina te crawlen.

Search Console: gecrawld, niet geïndexeerd
Een andere status die je in Search Console kan zien is gecrawld, niet geïndexeerd. Google zegt hierover dat de pagina in de toekomst mogelijk wel of niet geïndexeerd kan worden en dat je ‘m niet opnieuw hoeft aan te bieden.

Als Google jouw belangrijke URL’s wel crawlt maar niet indexeert, dan heb je mogelijk een groter, cruciaal probleem dat te maken heeft met jouw SEO-strategie.
Waarom indexeert Google mijn pagina niet?
In een thread op Reddit geeft John Mueller aan dat het nu eenmaal niet mogelijk is om het hele web te crawlen en te indexeren aangezien het web feitelijk oneindig groot is.
Crawlers (software waarmee je website bezocht wordt) moeten dus aannames doen welke pagina het waard is om gecrawled en geïndexeerd te worden.

Google zegt: verwachtingen indexatie bijstellen
In een recente podcast van drie Google-ers (John Mueller, Gary Illyes en Martin Splitt) gaat het toevallig over dit onderwerp: waarom indexeert Google mijn pagina niet.
Opvallend is dat de mannen vrij helder en open zijn. Gary geeft aan dat het web te groot is om te indexeren, precies wat John ook al eerder zei. Maar de heren gaat nog wat dieper.
Zo zeggen ze ook:






De bieb is vol
Zelf vergelijk ik Google altijd met een bibliotheek. In de bieb van Google vind je alleen geen pagina’s maar boeken. Het probleem is nu: de bieb is vol. Er kunnen geen boeken meer bij. Er worden meer boeken geschreven dan waar plaats voor is. Hoe zorg je er dan toch voor dat Google jouw boek in de bibliotheek opneemt en een ander boek eruit gooit?
Kritisch kijken: kwaliteit en waarde toevoegen
Wil je serieus met SEO aan de slag, dan zul je wat mij betreft kritisch moeten zijn: het gaat erom of jouw pagina en website in het geheel, waarde toevoegt aan het web, waarschijnlijk nog meer dan de vraag of je pagina relevant is. Je pagina kan namelijk heel relevant zijn, maar als er voldoende pagina’s zijn die net zo relevant zijn, dan voeg jij waarschijnlijk weinig toe.
Wanneer voeg je geen waarde toe?
Wanneer voeg je waarschijnlijk geen waarde toe aan het web?
- als je een webshop hebt waar je geen relevante content op hebt gepubliceerd; je verkoopt enkel producten en dat is het
- als je doet wat alle andere webshops ook doen (qua producten, content, blogs etc)
- als je dezelfde content maakt als alle andere websites/webshops
- als je hetzelfde vertelt als alle andere websites/webshops
- als mensen jouw merk of bedrijfsnaam niet kennen
Voorbeeld: Appeltaart recept 1.390.001?
Hieronder zie je een voorbeeld waaruit blijkt dat er meer dan 1,39 miljoen recepten zijn waarin uitgelegd wordt hoe je een appeltaart bakt. Als jij morgen op jouw website recept 1.390.001 publiceert, dan zou je jezelf moeten afvragen of dat nog de moeite van het indexeren waard is. Bedenk je dat crawlen en indexeren niet gratis is maar Google gewoon energie en opslag kost. Het is daarom niet meer dan logisch als Google steeds strenger wordt wat wel en niet meer geïndexeerd wordt.
Zeg nou zelf: wat moet de mensheid met bijna 1,4 miljoen recepten voor appeltaart?

Gordon Ramsay wordt wel geindexeerd
Het zou dus niet raar zijn als Google zegt: ik indexeer geen nieuwe recepten voor appeltaart meer tenzij er iets voorbij komt dat echt de moeite waard is.
Stel nu dat Gordon Ramsay appeltaartenrecept 1.390.001 publiceert, dat is het logisch dat Google dit recept wél indexeert. Waarom dan wel?Omdat het nou eenmaal het recept van Gordon Ramsay is. Niet zomaar een nobody, maar een echte chef-kok met een enorme reputatie en staat van dienst. Als je mag kiezen tussen het opslaan van het recept van zomaar iemand of dat van Gordon Ramsay, dan is de keuze opeens niet meer zo moeilijk.
Hetzelfde geldt voor JK Rowling. Hoeveel fantasy boeken er ook al in de bieb staan, als JK Rowling een nieuwe Harry Potter publiceert is het logisch dat daarvoor plaats wordt gemaakt in de bieb. Baas boven baas.
Hoe je dus wel geïndexeerd wordt: E-E-A-T
Op het moment dat jij op de een of andere manier NIETS extra’s doet om naamsbekendheid op te bouwen en een autoriteit te worden, dan is indexeren iets waar je in de toekomst echt een uitdaging aan kunt hebben. Voor Gordon en JK maakt Google plaats. Voor een nobody waarschijnlijk niet.
Als jij gewoon een webshop hebt zoals alle andere webshops daarbuiten, zul je iets moeten doen om je te onderscheiden. Wie een webshop wil bouwen en er weinig moeite in wil stoppen om een goede site te maken, kan beter terugvallen op SEA dan op SEO. De tijd dat SEO zo werkte dat je een belangrijke zoekterm kon vinden in keyword tools, er content over kon maken en verwachten dat je er SEO-verkeer mee aan zou trekken is echt voorbij.
Je moet dus jezelf dus in de kijker spelen en onderscheiden. Dit moet vervolgens terugkomen in je content. In dit blogartikel leg ik uit hoe je op nummer 1 kunt komen in Google en hoe ik dit voor mezelf ook aan het doen ben.
Awesomeness.
— John Mueller (official) · #StaplerLife (@JohnMu) November 8, 2021
Lots of awesomeness.
All kinds of awesomeness.
And add more awesomeness.
Alleen unieke content is niet genoeg
Naast jezelf kunnen onderscheiden van alle websites die min of meer dezelfde thema’s en topics behandelen, zou je ook kunnen kijken naar het maken van unieke content. Toch is dat in dit verhaal lastig en mogelijk niet de oplossing.
Je kunt besluiten om een zeer uniek recept voor een appeltaart online te publiceren, maar de vraag is of het enkele feit dat het een uniek recept is voldoende is. Je bent immers nog steeds recept 1.390.001 en dan moet Google maar net doorhebben dat jouw recept afwijkt van alle andere recepten op het internet. Daarbij: als Google jou niet als autoriteit ziet, dan heb je ook niet het voordeel van de twijfel dat je unieke recept de moeite waard is.
Een andere optie is om niet een recept voor appeltaart te maken maar een appeltaart met noten en pruimen. Dat is al meer uniek en buiten het appeltaartenthema. Of dat voldoende is, zal moeten blijken uit de praktijk.
Tot slot zou je kunnen kiezen om geen recept voor appeltaart te maken, maar diverse appeltaartrecepten te vergelijken, calorieën te vergelijken en ingrediënten op een rijtje te zetten en te kijken welk ingrediënt het lekkerst is (bijvoorbeeld welke soort appel het lekkerst is). Met zulke content zou je eventueel wel voldoende onderscheidend kunnen zijn en via die pagina alsnog jouw producten onder de aandacht brengen.
Wat jij te doen hebt: E-E-A-T worden
Stop allereerst met hetzelfde doen als iedereen: dezelfde keywords najagen door het maken van dezelfde content.
Wil je ervan verzekerd zijn dat elke nieuwe pagina wel geïndexeerd wordt, dan moet je wat mij betreft eerst nadenken wat jouw bestaansrecht is, in hoeverre je onderscheidend bent van alle andere spelers en daarna hoe je dat online gaat uitdragen. Je moet Google een goede reden geven om je te indexeren, eigenlijk moet je indexatie gaan afdwingen. Dat doe je door de Gordon Ramsay van jouw markt te worden.
Dat is veel werk, dat klopt. En daar ben ik me van bewust. Maar je troost je: ik ben zelf de casus nu ook aan het bouwen. Ik weet dus wat ik van je vraag.
Natuurlijk moeten SEO-elementen zoals title tags, meta descriptions, headings etc. op orde zijn, maar met zoveel concurrentie ga je daar echt de oorlog niet meer mee winnen. Wie wil winnen in Google moet de moeite van het indexeren en vermelden waard zijn en dat moet voor Google blijken uit allerlei omgevingssignalen. De toekomstige winnaars in SEO moeten dus vooral hiermee bezig zijn.
Leer meer in deze praktische SEO-training
Wil jij meer leren over SEO, de kansen die er wel en niet zijn en het maken van steengoede content voor je gebruiker?
Speciaal voor jou heb ik een online training ontwikkeld bestaande uit 5 modules. Je krijgt ongeveer 8 uur aan videomateriaal, een digitaal lesboek en werkboek.
Doe je in een gezamenlijke ronde mee? Dan krijg je toegang tot 5 livesessies waarbij we vooruit kijken, terugblikken en jij vragen kan stellen!