Waarom maken we nog steeds title tags en meta descriptions?

Logo Chantalsmink.nl
Het maken van title tags en meat descriptions hoort bij SEO. Maar waarom is het anno 2023 nog steeds nodig en zegt Google niet: ga maar wat anders doen (helpful content maken ofzo) en laat het genereren van deze informatie maar aan ons over.

Liever luisteren?

Liever kijken?

Wat zijn titles en meta description?

Title tags en meta descriptions voer je in het CMS van je website in per pagina. De title tag wordt ook meta title of SEO-title genoemd en is niet zichtbaar voor bezoekers, behalve in het tabblad in de browser. 

De meta descriptions wordt ook SEO-omschrijving genoemd. Deze is voor bezoekers niet zichtbaar maar kan wel door andere platformen worden gebruikt om als beschrijvende tekst weer te geven bij het delen van een link. De title tag en meta description zijn vooral bedoeld voor zoekmachines. 

Wat laat Google zien bij een zoekresultaat?

Zoekmachines kunnen de ingevoerde informatie bij de title en meta description weergeven in de zoekresultaten bij een snippet. Dat zie je in het voorbeeld hieronder. De titel die je ziet heb ik zelf ingevoerd in mijn CMS, net als de beschrijving daaronder. 

Dit laat meteen zien wat het belang is van title tags en meta descriptions: het kan bijdragen om gebruikers van zoekmachines over te halen op jouw resultaat te klikken. In die zin kan het invloed hebben op de CTR. 

voorbeeld van snippet met title tag en meta description

Waarom laat Google vaak iets anders zien?

Wat je echter moet weten, is dat Google steeds vaker iets anders laat zien dan je hebt ingevoerd in je CMS. Google probeert namelijk de getoonde informatie aan te laten sluiten bij de zoekopdracht. Wat er dus kan gebeuren, is dat je een door jou gebruikte zoekterm terug ziet komen. Als jij een zoekopdracht invoert waarin je andere termen gebruikt dan ingevoerd, gaat Google op zoek naar die termen op de pagina zelf en maakt zelf een andere omschrijving. Dit is niet nieuw, al in 2014 schreef ik hier een blogpost over. 

Paniek: Google speelt met andere titels in snippet

In 2021 brak er paniek uit toen Google opeens niet meer de ingevoerde tekst bij de title tag liet zien, maar de tekst die bij de H1 op de pagina stond. De SEO-wereld was in rep en roer: hoe haalden ze het in hun hoofd bij Google om dit te doen?! 

Waarom willen wij zo graag meta data invullen?

Ik vraag me wel af waarom wij zo graag zelf de title tag en meta description willen invullen? Denken wij dat wij het beter kunnen dan Google? Vinden we het gewoon heel erg leuk om te doen? Of eisen we gewoon stiekem van Google dat ze onze input laten zien? Onlangs postte ik daar dit bericht over op LinkedIn. 

Wie maakt er nog handmatig meta data?

Zoals je in het LinkedIn bericht kunt lezen, vermoed ik dat het te maken heeft met onze controledrang: wij weten heel goed hoe we het willen en Google heeft dat – vinden wij – maar op te volgen. Enerzijds snap ik dat, maar toch niet helemaal. 

Ik ken maar weinig bedrijven waar handmatig title tags en meta descriptions gemaakt worden. Zeker nu we de mogelijkheid hebben om dit op grote schaal te laten doen door ChatGPT, zie je op LinkedIn een oneindige stroom aan tips voorbij komen. Mijn vraag is dan: waarom mogen wij het wel doen met AI, maar waarom worden we helemaal gek als Google zelf aan de slag gaat met het aanpassen van de getoonde informatie? Is dat niet een beetje hypocriet?

Is het omdat we graag een keyword erin willen proppen?

Ik vermoed dat de belangrijkste reden dat we dit zelf willen doen, is omdat we er dan een keyword in kunnen proppen. Maar ik vraag me af of dat anno 2023 niet een beetje achterhaald is. 

We zien namelijk dat Google binnen een zoekopdracht allerlei soorten resultaten laat zien met allerlei verschillende onderwerpen. Kijk maar eens naar het voorbeeld hieronder. De zoekopdracht (het keyword) is [jeans] maar de onderwerpen gaan echt alle kanten op. 

Wie goed kijkt, ziet zelfs een content item met als title ’10 types of denim and how to wear them’. We hoeven dus helemaal niet per se een keyword erin te proppen want Google snapt echt wel waar een tekst over gaat. En dat mag natuurlijk ook wel hè. Google claimt dat ze kunnen bepalen of content helpful of unhelpful is, ze kunnen ook beoordelen of een tekst echt wat toevoegt aan de wereld. Dan zouden ze niet kunnen snappen wat de kern van een stuk content is? 

Google kan dit beter dan wij - denk ik -

Moeten we niet gewoon toegeven dat Google dit eigenlijk gewoon prima van ons kan overnemen? Het algoritme van Google maakt gebruik van honderden AI-algoritmes. Die zijn echt wel in staat om de essentie uit een stuk tekst te halen. Daar hebben ze onze hulp en het ingevoerde keyword echt niet bij nodig. Ze kunnen beoordelen of een content item helpful of unhelpful is, ze zijn in staat om te bepalen welke bronnen de meeste waarde toevoegen. Denken we dan nog echt ons succes nog te kunnen beïnvloeden door een keyword in de title tag te zetten?

De AI-tools die nu beschikbaar zijn op de markt, inclusief de AI van Google, kan zelf echt wel goed genoeg een titel en een omschrijving maken om weer te geven in de zoekresultaten. En sowieso: waar zie je op die laatste 3 screenshots nog beschrijvingen staan? Het gaat alleen maar om de titel en de afbeelding. Welkom in 2023. 

Er is geen reden waarom wij het nog moeten doen

Je zou nog kunnen beargumenteren dat Google niet het beste voor heeft met ons en dat de omschrijving die zij maken beter kunnen. Daar kan ik tot op bepaalde hoogte in meegaan. Google heeft vooral oog voor de belangen van Google zelf en dat is niet vreemd. Ze zitten in een concurrentiestrijd met Amazon enerzijds en Bing anderzijds. Google denkt dus vooral even aan zichzelf. 

Maar de vraag moet denk ik vooral zijn: we kunnen onze tijd maar één keer besteden, doen we dat dan echt het liefste aan het maken van titles en meta’s? Seriously? Zou je niet liever iets nuttigers doen? Werken aan je reputatie of autoriteit (E-E-A-T)? Het in kaart brengen van de informatiebehoefte van je potentiële klant? Het creëren van people first-content? Als je het mij vraagt, weet ik wel wat ik het liefste doe op een dag en het maken van titles en meta descriptions staat niet op dat lijstje. 

Kom op Google, zeg dat het niet meer hoeft!

De vraag is dus: wanneer gaat Google zeggen dat het niet meer hoeft. Wanneer komt de boodschap “Laat maar hangen mensen, wij kunnen dit veel beter en gaat het zelf doen. Gaan jullie maar iets anders nuttigs doen!”.

Wat mij betreft mag die boodschap morgen komen!

Stop met dingen doen voor SEO, gooi het roer om

Zeker in de B2B is zichtbaarheid in SEO het gevolg van de juiste dingen doen. Een contentstrategie gebaseerd op zoekwoorden en zoekvolumes is in mijn ervaring niet de juiste manier om dingen te doen. 

Het enige juiste uitgangspunt is jouw klant. Toch worstelen veel B2B-bedrijven hiermee. Wat moet je precies weten van de klant? En hoe zet je die informatie om naar content? En hoe zorg je ervoor dat de content dan ook nog aantrekkelijk is? 

In een training bij jou op locatie leer ik je alles wat je moet weten over content, SEO en hoe je andere kanalen op je content laat aansluiten. 

SEO-training geven

Lees verder