SEO vs Organic marketing

Wie meer uit SEO wil halen, zal moeten transformeren naar organische marketing. Maar wat is dat precies? Hoe pak het aan en wat heb je ervoor nodig?

Luister podcast

Bekijk video

Oorspronkelijke publicatiedatum: 28 november 2023 – Datum Update: 15 mei 2024

Waarom van SEO naar Organic Marketing?

Wie kijkt naar de ontwikkelingen in SEO (en daarmee dus Google), zal een aantal opvallende zaken zien: 

TikTok en YouTube shorts in Google USA
Google Generative AI in Search

Al deze ontwikkelingen heb ik regelmatig besproken in eerdere blogartikelen op mijn site maar ook in video’s en podcasts. Het mag dus geen verrassing zijn dat zaken veranderen en waar dingen veranderen, moet je kritisch blijven op de status quo. 

Vragen die we onszelf moeten stellen over SEO

De ontwikkelingen leiden ertoe dat we onszelf moeten afvragen in hoeverre de huidige aanpak van SEO nog toereikend is.

Wat vragen die we onszelf zouden moeten stellen:

Let! SEO is niet dood

Het is goed om te benadrukken dat ik hiermee NIET wil zeggen dat SEO dood is. Dat is absoluut niet het geval. Dagelijks doen we met z’n allen ruim 8,5 miljard zoekopdrachten in Google en dus is SEO een ontzettend belangrijk kanaal.

Wat ik wel ter discussie wil stellen is of we de dingen die we doen, nog wel voor SEO moeten (kunnen) doen. Neem bijvoorbeeld de investeringen die gepaard gaan met het maken van goede, inhoudelijke content en het opbouwen van EEAT, zijn die nog te rechtvaardigen wanneer we het puur en alleen op verkeer uit SEO moeten afrekenen? Dat is waar ik mijn twijfels bij heb. Vroeger was het voldoende als er content op je pagina stond, nu ligt de lat beduidend hoger en dus moeten we meer moeite gaan doen voor de inhoud. En meer moeite betekent vaak: duurder.

Daar komt bij dat Google steeds meer andere vormen van content laat zien die ook niet op de website van de afzender draaien, we moeten dus breder kijken. In Organic Marketing zie ik een aanpak die eigenlijk een passend antwoord is op alle ontwikkelingen en waarmee je de business case voor het maken van content wel rond kunt krijgen. of 

In Organic Marketing zie ik een aanpak die eigenlijk een passend antwoord is op alle ontwikkelingen en waarmee je de business case voor het maken van content wel rond kunt krijgen.

Wat is Organic Marketing?

Binnen online marketing verstaan we onder organic marketing de inzet van alle organische (gratis) kanalen. Ik sluit me daarbij aan. Maar ik ben iets veeleisender als het gaat om inhoud, aanpak en doel. 

De boodschap

Organic Marketing kun je niet bedrijven met niet-relevante content, reclame boodschappen of advertentieteksten. Daarvoor is er teveel content en teveel ruis op de lijn. Wie de aandacht van de doelgroep wil trekken, moet met een goed inhoudelijk verhaal komen dat hun tijd, moeite en aandacht waard is. 

Een goed inhoudelijk verhaal

Een goed verhaal maak je niet door ChatGPT even wat te laten schrijven. We zien ook dat mensen zelf online onderzoek doen en die informatie verhaspelen, dat is ook niet wat ik versta onder goede content (en met mij ook Google inmiddels). 

Expert based content

Voor het maken van goede content heb je minimaal een inhoudelijke deskundige nodig, de Subject Matter Expert. Deze persoon is verantwoordelijk dat de juiste kennis, ervaring en tips worden gedeeld. Dit zorgt ervoor dat je écht de verdieping in kan gaan, de unieke visie en het unieke geluid van jouw bedrijf kan laten horen en jezelf als expert kan positioneren. Deze expert staat wat mij betreft centraal in alle content die je gaat maken, sterker nog… de kennis van deze expert IS waar de content omdraait. Je ziet dit in onderstaande afbeelding:

Wie niet denkt: die expert is er niet, of: expertise, dat is toch niet nodig? Ja dat is zeker wel zo. Of je nou gordijnen, hondenvoer, voedingssupplementen, haarelastiekjes of HR-software verkoopt, in al deze vakgebieden zijn er mensen met verstand van zaken. Het zijn deze mensen die je eigenlijk (letterlijk) aan het woord moet laten. Zij kunnen expertise delen in de vorm van tips, inspiratie, achtergrondkennis, zaken duiden etc. 

Wie het proces met de expert slim aanpakt, kan daarna eenvoudig zijn kennis omzetten in talloze contentvormen, voor alle verschillende platforms. 

Proces van organic marketing

SEO is content voor op de website

Veel bedrijven maken content enkel en alleen voor SEO, om vindbaar te worden in zoekmachines. Dat is zonde. 

Goede content staat uiteraard op je website, maar er moet wel meer gedaan kunnen worden. Het maken van inhoudelijk goede content kost wat meer tijd dan het maken van gewone content en dat moet je dus wel terugverdienen. Wie de kennis alleen maar gebruikt om daar tekstuele content van te maken voor op de website, laat enorm veel kansen liggen. En heel eerlijk: content op je website staat in veel gevallen vooral weg te rotten… Het is zonde om te wachten tot er eindelijk eens verkeer op komt. Daarom moet je met je verhaal de hort op. 

Organic marketing is proactief de hort op

De hort op gaan, dat klinkt eng maar dat valt best mee. Kijk naar mij, ik doe het zelf ook. De kunst is om het proces slim aan te pakken, het uitgangspunt is wat mij betreft áltijd audiovisuele content. Zo doe ik dat ook, ik maak van bijna alles een podcast en video. Die kan ik op YouTube en Spotify publiceren. 

Deze opnames zijn de basis van mijn posts op social media. Uit elke opname kan ik namelijk redelijk simpel 4-5 fragmenten vinden die op zichzelf staan en de moeite van het delen waard zijn. Deze fragmenten gebruik ik om op Instagram en LinkedIn te zetten 

Dat betekent dat ik door middel van deze aanpak eigenlijk voor alle belangrijke kanalen content kan maken. Dat is hoe je het ook zou moeten doen voor jouw bedrijf. En ja, uiteraard maak je er ook tekstuele content van voor op je website zodat je vindbaar kunt worden in Google of genoemd kunt worden door de chatbot. 

Slim snel content maken voor alle kanalen

Doel: zoveel mogelijk je expert status uitstralen

Het doel van Organic Marketing is niet om zoveel mogelijk bezoekers naar je website te trekken. Niet alleen Google stuurt namelijk in verhouding steeds minder verkeer uit, alle kanalen ontwikkelen zich tot platformen waar de gebruiker blijft hangen. Nogal logisch ook, zolang de gebruiker op een platform is, wordt er geld verdiend met het tonen van advertenties. Je zou toch wel gek zijn om je verkeer gratis weg te sturen?

Organic marketing gaat over veel meer kanalen/platformen dan enkel je website en dat je de inspanningen niet mag afrekenen op verkeer naar je website. Je mag het wel afrekenen op bereik, interactie, engagement, aantal volgers, aantal mensen dat jouw content gaat delen, het aantal keer dat anderen jou gaan aanraden in hun content (links!), stijging van branded verkeer of stijging van zoekvolume naar je merknaam en natuurlijk het totaal aantal aanvragen of verkopen dat wellicht gaat stijgen.

Organic Marketing is dus eigenlijk weinig anders dan branding, maar dan met een goed inhoudelijk verhaal (expert based content). Verkoopt Coolblue zoveel omdat ze altijd op alles bovenaan staan in Google en adverteren? Of helpt het ook dat mensen de naam Coolblue kennen en er graag willen kopen?

De Gordon Ramsay van je markt

Wie aan de slag gaat met Organic Marketing, zorgt er eigenlijk voor dat je de Gordon Ramsay van je markt wordt. Dat komt doordat de content je gaat helpen om een naam op te bouwen en jezelf als expert te positioneren. Daar komt bij dat je alleen een Gordon Ramsay kunt worden als je ook echt daadwerkelijk inhoudelijke content maakt die op de een of andere manier opvallend goed is. Gordon is immers ook niet bekend geworden door het bakken van frikandellen. 

Het betekent ook dat je op een ander niveau gaat concurreren. Mensen kopen niet bij jou vanwege de lage prijs, snelle levertijden of kortingsacties. Mensen kopen bij jou omdat ze met jou zaken willen doen. Dat is een steviger fundament dan op prijs moeten concurreren met dozenschuivers die in de ogen van de consument allemaal vervangbaar zijn. 

Google zoekt de Gordon Ramsay's

Niet alleen jouw beoogde klant is vatbaar voor je expertise, ook Google kijkt ernaar. Wie de Gordon Ramsay van de markt is, heeft vaak een online sporenprofiel opgebouwd dat dit ondersteunt. Dat betekent dat ook Google kan herkennen dat jij een autoriteit bent en de nodige expertise bezit. Laat dat nu net zijn waar Google met EEAT zo naar kijkt. 

EEAT is niet het simpel vermelden van de auteurs en het aanmaken van auteurspagina’s. Een EEAT moet je zijn. In dit filmpje zie je dat bezoekers van Brighton SEO mij niet de EEAT vinden als het om koken gaat. Dat is precies wat EEAT is. 

Dat jij de Gordon Ramsay van jouw markt bent en dat dit ondersteund wordt door een online footprint, is belangrijk als het gaat om rankings in de zoekmachines maar ook als het op indexeren aankomt. Het web is oneindig groot dus Google kan niet alles maar blijven indexeren. 

Ik geef altijd het appeltaartenvoorbeeld: Google heeft ongeveer 400 miljoen recepten voor appeltaart (ENG) in de index. Stel dat Gordon en ik allebei morgen een eigen recept online zetten, welke zal Google dan indexeren? Ik vrees dat het helaas niet de mijne is. 

Het verschil met de traditionele aanpak van SEO

Het verschil tussen SEO en Organic Marketing is dus dat de aanpak bij Organic Marketing veel breder is. We maken geen content voor Google of voor SEO, nee we maken content omdat we erin geloven dat marketing niet zonder inhoudelijke goede content kan. 

Van keywords naar QPAFFCGMIM

Keywords zijn bij deze aanpak ook niet het fundament van je contentstrategie. Het fundament is alles wat je klant wil weten, de QPAFFCGMIM’s. De expert is de persoon die antwoord hierop kan en moet geven. 

Dat is 180 graden anders dan de aanpak die we er nu op na houden, teveel partijen maken content over keywords voor SEO en dat is precies de content die Google niet meer wil. 

SEO als logisch gevolg

Natuurlijk publiceer je de content ook op je website, maar het uitgangspunt is dus wezenlijk anders.

Dit andere uitgangspunt zorgt ervoor dat je betere content kunt maken, met een goede inhoud en het in diverse vormen kunt gaan produceren zodat je het over alle kanalen kunt inzetten. Het is de basis voor helpful content en het draagt bij aan je EEAT. Daarmee is het dus de aanpak die ook in SEO tot goede resultaten moet gaan leiden. 

Training: van SEO naar Organic Marketing

Nog nooit veranderde er zoveel in SEO als de afgelopen periode. De index puilt uit, allemaal hebben we dezelfde middelmatige (en onderling vervangbare) content gemaakt. De eisen van Google gaan omhoog en daarmee ook de prijs van de content die we maken. Als we dan bekijken dat we mogelijk steeds meer verkeer gaan verliezen, dan moet je jezelf afvragen wat je aan het doen bent. 

Hoe overleef je in een tijd waarin SEO-verkeer onder druk staat en de eisen van Google omhoog gaan? Door een complete mindset shift: transformeren van SEO naar Organic Marketing.

Expert based content maken tijdens SEO-training

Lees verder