SEO vs Organic marketing

Wie meer uit SEO wil halen, zal moeten transformeren naar organische marketing. Maar wat is dat precies? Hoe pak het aan en wat heb je ervoor nodig?

Waarom van SEO naar Organic Marketing?

Wie kijkt naar de ontwikkelingen in SEO (en daarmee dus Google), zal een aantal opvallende zaken zien: 

TikTok en YouTube shorts in Google USA
Google Generative AI in Search

Al deze ontwikkelingen heb ik regelmatig besproken in eerdere blogartikelen op mijn site maar ook in video’s en podcasts. Het mag dus geen verrassing zijn dat zaken veranderen en waar dingen veranderen, moet je kritisch blijven op de status quo. 

Vragen die we onszelf moeten stellen over SEO

De ontwikkelingen leiden ertoe dat we onszelf moeten afvragen in hoeverre de huidige aanpak van SEO nog toereikend is.

Wat vragen die we onszelf zouden moeten stellen:

Let! SEO is niet dood

Het is goed om te benadrukken dat ik hiermee NIET wil zeggen dat SEO dood is. Dat is absoluut niet het geval. Dagelijks doen we met z’n allen ruim 8,5 miljard zoekopdrachten in Google en dus is SEO een ontzettend belangrijk kanaal.

Wat ik wel ter discussie wil stellen is of de investeringen die gepaard gaan met het maken van goede, inhoudelijke content en het opbouwen van EEAT nog te rechtvaardigen zijn wanneer we het puur en alleen op verkeer uit SEO moeten afrekenen. Dat is waar ik mijn twijfels bij heb. Vroeger was het voldoende als er content op je pagina stond, nu ligt de lat beduidend hoger en dus moeten we meer moeite gaan doen voor de inhoud. 

Daar komt bij dat Google steeds meer andere vormen van content laat zien die ook niet op de website van de afzender draaien, we moeten dus breder kijken. In Organic Marketing zie ik een aanpak die eigenlijk een passend antwoord is op alle ontwikkelingen en waarmee je de business case voor het maken van content wel rond kunt krijgen. 

In Organic Marketing zie ik een aanpak die eigenlijk een passend antwoord is op alle ontwikkelingen en waarmee je de business case voor het maken van content wel rond kunt krijgen.

Wat is Organic Marketing?

Binnen online marketing verstaan we onder organic marketing de inzet van alle organische (gratis) kanalen. Ik sluit me daarbij aan. Maar ik ben iets veeleisender als het gaat om inhoud, aanpak en doel. 

Eisen aan boodschap (content)

Organic Marketing kun je niet bedrijven met niet-relevante content, reclame boodschappen of advertentieteksten. Daarvoor is er teveel content en teveel ruis op de lijn. Wie de aandacht van de doelgroep wil trekken, moet met een goed inhoudelijk verhaal komen dat hun tijd, moeite en aandacht waard is. 

Eisen aan de inhoud

Een goed verhaal maak je niet door ChatGPT even wat te laten schrijven. Het zelf online onderzoek doen en verhaspelen wat anderen zeggen, is ook niet wat ik versta onder goede content (en met mij ook Google inmiddels). 

Voor het maken van goede content heb je minimaal een inhoudelijke deskundige nodig, de Subject Matter Expert. Deze persoon is verantwoordelijk dat de juiste kennis, ervaring en tips worden gedeeld. Dit zorgt ervoor dat je écht de verdieping in kan gaan, de unieke visie en het unieke geluid van jouw bedrijf kan laten horen en jezelf als expert kan positioneren. 

Proces van organic marketing

Eisen aan contentvormen

Goede content staat uiteraard op je website, maar er moet wel meer gedaan kunnen worden. Kijk naar mij, ik ga met mijn verhaal de hort op. Ik maak van bijna alles een podcast en video. Die kan ik op YouTube en Spotify publiceren. 

Deze opnames zijn de basis van mijn posts op social media. Uit elke opname kan ik namelijk redelijk simpel 4-5 fragmenten vinden die op zichzelf staan en de moeite van het delen waard zijn. 

Dat betekent dat ik door middel van deze aanpak eigenlijk voor alle belangrijke kanalen content kan maken. Dat is hoe je het ook zou moeten doen voor jouw bedrijf. En ja, uiteraard maak je er ook tekstuele content van voor op je website zodat je vindbaar kunt worden in Google of genoemd kunt worden door de chatbot. 

Slim snel content maken voor alle kanalen

Eisen aan het doel

Het doel van Organic Marketing is niet om zoveel mogelijk bezoekers naar je website te trekken. Niet alleen Google stuurt namelijk in verhouding steeds minder verkeer uit, alle kanalen ontwikkelen zich tot platformen waar de gebruiker blijft hangen. Nogal logisch ook, zolang de gebruiker op een platform is, wordt er geld verdiend met het tonen van advertenties. Je zou toch wel gek zijn om je verkeer gratis weg te sturen?

Dat betekent dus dat je Organic Marketing niet mag afrekenen op verkeer naar je website. Je mag het wel afrekenen op bereik, interactie, engagement, aantal volgers, aantal mensen dat jouw content gaat delen, het aantal keer dat anderen jou gaan aanraden in hun content (links!), stijging van branded verkeer of stijging van zoekvolume naar je merknaam en natuurlijk het totaal aantal aanvragen of verkopen dat wellicht gaat stijgen.

Organic Marketing is dus eigenlijk weinig anders dan branding, maar dan met een goed inhoudelijk verhaal. Verkoopt Coolblue zoveel omdat ze altijd op alles bovenaan staan in Google en adverteren? Of helpt het ook dat mensen de naam Coolblue kennen en er graag willen kopen?

De Gordon Ramsay van je markt

Wie aan de slag gaat met Organic Marketing, zorgt er eigenlijk voor dat je de Gordon Ramsay van je markt wordt. Dat komt doordat de content je gaat helpen om een naam op te bouwen en jezelf als expert te positioneren. Daar komt bij dat je alleen een Gordon Ramsay kunt worden als je ook echt daadwerkelijk inhoudelijke content maakt die op de een of andere manier opvallend goed is. Gordon is immers ook niet bekend geworden door het bakken van frikandellen. 

Het betekent ook dat je op een ander niveau gaat concurreren. Mensen kopen niet bij jou vanwege de lage prijs, snelle levertijden of kortingsacties. Mensen kopen bij jou omdat ze met jou zaken willen doen. Dat is een steviger fundament dan op prijs moeten concurreren met dozenschuivers die in de ogen van de consument allemaal vervangbaar zijn. 

Google zoekt de Gordon Ramsay's

Niet alleen jouw beoogde klant is vatbaar voor je expertise, ook Google kijkt ernaar. Wie de Gordon Ramsay van de markt is, heeft vaak een online sporenprofiel opgebouwd dat dit ondersteunt. Dat betekent dat ook Google kan herkennen dat jij een autoriteit bent en de nodige expertise bezit. Laat dat nu net zijn waar Google met EEAT zo naar kijkt. 

EEAT is niet het simpel vermelden van de auteurs en het aanmaken van auteurspagina’s. Een EEAT moet je zijn. In dit filmpje zie je dat bezoekers van Brighton SEO mij niet de EEAT vinden als het om koken gaat. Dat is precies wat EEAT is. 

Dat jij de Gordon Ramsay van jouw markt bent en dat dit ondersteund wordt door een online footprint, is belangrijk als het gaat om rankings in de zoekmachines maar ook als het op indexeren aankomt. Het web is oneindig groot dus Google kan niet alles maar blijven indexeren. 

Ik geef altijd het appeltaartenvoorbeeld: Google heeft ongeveer 400 miljoen recepten voor appeltaart (ENG) in de index. Stel dat Gordon en ik allebei morgen een eigen recept online zetten, welke zal Google dan indexeren? Ik vrees dat het helaas niet de mijne is. 

Het verschil met de traditionele aanpak van SEO

Het verschil tussen SEO en Organic Marketing is dus dat de aanpak bij Organic Marketing veel breder is. We maken geen content voor Google of voor SEO, nee we maken content omdat we erin geloven dat marketing niet zonder inhoudelijke goede content kan. 

Van keywords naar QPAFFCGMIM

Keywords zijn bij deze aanpak ook niet het fundament van je contentstrategie. Het fundament is alles wat je klant wil weten, de QPAFFCGMIM’s. De expert is de persoon die antwoord hierop kan en moet geven. 

Dat is 180 graden anders dan de aanpak die we er nu op na houden, teveel partijen maken content over keywords voor SEO en dat is precies de content die Google niet meer wil. 

Flow chart of activities within traditional SEO vs Organic Marketing

SEO als logisch gevolg

Natuurlijk publiceer je de content ook op je website, maar het uitgangspunt is dus wezenlijk anders.

Dit andere uitgangspunt zorgt ervoor dat je betere content kunt maken, met een goede inhoud en het in diverse vormen kunt gaan produceren zodat je het over alle kanalen kunt inzetten. Het is de basis voor helpful content en het draagt bij aan je EEAT. Daarmee is het dus de aanpak die ook in SEO tot goede resultaten moet gaan leiden. 

Inhoud toevoegen aan jouw marketing?

Ik ben Chantal Smink en actief in de wereld van online marketing sinds 2006. Vanaf 2010 ben ik me gaan specialiseren in SEO. Vergis je niet: in mijn optiek draait SEO niet om keywords maar om je klant, de inhoud en de boodschap. 


Wil jij samen met mij goede content maken voor jouw klant die het fundament kan zijn van goede marketing en vindbaarheid in SEO? Neem dan contact met mij op!

Lees verder

De SEO-wereld en Google liggen onder vuur: SEO’s ruïneren het internet (The Verge) en maken het internet stuk (de Volkskrant). Volgens The Verge is het web ontworpen naar de eisen van Google. Alle aandacht plaatst SEO in een kwaad daglicht en maakt dat de SEO-wereld boos is, is dat terecht?