Als je regelmatig in de voorkant van Google zit, is het je vast al opgevallen dat je steeds vaker de ‘Mensen vragen ook-module’ ziet: een stuk of 4 vragen en als je erop klikt krijg je het antwoord te zien en de bron. Hoe werkt deze module, wat is er bijzonder aan, hoe weet je of je erin staat en meet je het succes?

Let op! Dit artikel wordt regelmatig geüpdatet met nieuwe informatie.

Liever luisteren?

Vraag 1: Wat is de Mensen vragen ook?

De Mensen vragen ook, ook wel de People also ask of de PAA, zie je steeds vaker verschijnen in de zoekresultaten. Doe een willekeurige zoekopdracht en de kans is groot dat je ‘m ziet. Je ziet in eerste instantie vaak 3-4 vragen en als je op het pijltje naar beneden klikt, krijg je de antwoorden op de vragen te zien.

Mensen vragen ook in Google SEO

 

Hoe meer je klikt, hoe meer je krijgt

Natuurlijk zijn al deze vragen erg interessant en dus begon ik erop te klikken. Hoe meer vragen ik aan klikte, hoe meer vragen er bij kwamen. Het resultaat na 3-4 keer klikken, zie je in het volgende screenshot:

Mensen vragen ook uitgeklapt

 

Vraag 2: Hoe kom je in de Mensen vragen ook?

Natuurlijk is het een uitgelezen kans als het je lukt om in goed in beeld te komen in de Mensen vragen ook. Hoe je dat doet, dát is de grote vraag. Google heeft zich er niet over uit gelaten dus we kunnen alleen maar gissen. Ik zou zeggen: door hele goede (long tail) content te maken over jouw producten of diensten en vragen die er spelen. Content die relevant is, ingaat op verschillende vragen en waarde toevoegt voor de gebruiker. Google leest namelijk content online en bedenkt zelf de bijbehorende vraag voor in de People also ask.

Wat mij opvalt is dat je voornamelijk informatieve pagina’s in de Mensen vragen ook ziet staan, bijna nooit gaat het om content van listing pages (ook wel overzichtspagina’s genoemd).

Vraag 3: Heb ik structured data nodig om in de Mensen vragen ook te ranken?

Nee, je hoeft geen structured data op je website te hebben en zelfs geen vraag- en antwoord opzet. Google leest jouw content en bedenkt zelf een vraag, zie het voorbeeld helemaal onderaan op deze pagina.

Vraag 4: Hoe komt Google aan de vragen?

Misschien iets waar je je nog bewust van was, maar Google bedenkt zelf de vragen. Misschien is het je al opgevallen dat niet altijd de vragen in correct Nederlands of gangbaar taalgebruik zijn, zie de eerste en vierde vraag in de volgende afbeelding:Google bedenkt zelf de vraag in Mensen vragen ook

 

 

Vraag 5: Wat heb ik eraan als ik in de People also ask sta?

Dat hangt denk ik af van de soort zoekopdracht. Gaat het om een commerciële vraag dan kan het zijn dat je hiermee verkeer naar je website kunt trekken. Denk aan een zoekopdracht als ‘witte wijn’ en dat jij er tussen staat met de vraag: wat is de lekkerste witte wijn. In dat opzicht kan het zijn dat iemand naar jouw website doorklikt om je content te lezen. Gaat het echter om een informatieve zoekopdracht zoals hierboven, dan kan het zijn dat iemand zijn of haar informatie heeft gehad en niet doorklikt. Maar ook hier zal het afhangen van de informatiebehoefte. Als het echt een belangrijke onderwerp is, heb je grote kans dat iemand er meer over wil weten.

Vraag 6: Biedt de PAA ook nog kansen?

Het kan je mogelijk klikken kosten, maar het kan je ook wat brengen. Bedenk dat je nu in de Mensen vragen ook zo’n 4 website kan zien waar je anders maar 1 organisch resultaat had gezien. In die zin heb je dus opeens meer kansen om goed in beeld te komen op belangrijke zoektermen (want dat is waar je de PAA bijna altijd wel ziet).

Wat mijn SEO-collega Bas Beijk opviel, is dat je relatief vaak kleinere spelers hierin ziet staan die normaal gesproken nooit zouden kunnen ranken op zo’n top keyword. Kijk maar eens naar deze screenshots. Bij de vraag ‘De beste kattenbrokken’ zie je voerwijzer.com ranken met redelijk onbekende merken als Celtic en Orijen. Prominente zichtbaarheid dus voor redelijk onbekende merken.

Mensen vragen ook kleine spelers ranken

 

Nog een voorbeeld. Hierin valt op dat je een redelijke kleine speler ziet ranken en niet een Aktiesport, Zalando of een van de andere partijen die de SERP domineert.

Mensen vragen ook kleine spelers ranken 2

 

Het lijkt er dus op dat de People also ask erg interessant kan zijn voor kleine spelers om zichtbaar te worden. De vraag is of er wordt doorgeklikt of niet en indien dat niet het geval is, wat dat waard is.

Vraag 7: Hoe weet/meet ik of in de Mensen vragen ook sta?

Er zijn diverse tools die voor je bijhouden of je een plekje hebt in de Mensen vragen ook, in ieder geval Advanced Web Ranking en Semrush doen dit. In het voorbeeld hieronder zie je dat volgens Semrush mijn site in de PAA staat op de zoektermen ‘people also asked’ en ‘seo strategie 2020’. Het icoontje voor de PAA is het spraakwolkje met het vraagteken.

Mensen vragen ook in SEO tool bijhouden

Vraag 8: Hoe houdt Search Console bij of je in de Mensen vragen ook staat?

In Google Search Console wordt niet specifiek bijgehouden of je in de Mensen vragen ook staat. Klikt iemand jouw vraag open en verschijnt jouw URL in beeld, dan wordt dit wel meegeteld als een impressie.
Wat betreft posities/rankings houdt Google in Search Console bij op welke positie het element Mensen vragen ook staat, die notering zie jij dan terug bij het keyword. John Mueller van Google zegt hierover:

Hoe Google de Mensen vragen ook meetelt in Google Search Console als impression

Hoe Google aanwezigheid in de Mensen vragen ook meetelt: kliks en rankings

Bizar: Google bedenk de vragen zelf aan de hand van jouw content

Er was echter wel iets waar ik behoorlijk van schrok toen ik lekker zat te klikken in de Mensen vragen ook. Ik klikte door op het eerste resultaat en kreeg het volgende antwoord:

Google maakt zelf de vragen in de mensen vragen ook op basis van jouw content

Omdat ik benieuwd was hoe die pagina eruit zag, klikte ik even door naar de shop. Ik was benieuwd of alle vragen met Structured Data waren opgemaakt of niet en was verbaasd over wat ik zag. Namelijk het volgende:

voorbeeld van content gebruikt in mensen vragen ook

Wat is hier zo bijzonder aan?

  • Opvallend hieraan is dat ik nergens een vraag en antwoord opsomming zag, sterker nog: ik zag nergens vragen, laat staan structured data. Google heeft dus informatie gevonden op deze website en daar zelf een vraag bij bedacht
  • Nog schokkender is dat het woord afvallen ergens in de zin staan en niet in de kopjes. Google heeft dus ook nog eens de essentie uit de tekst gehaald!
  • Wat betreft het antwoord zijn ze ook nog eens erg slim: ze hebben niet standaard de hele alinea overgenomen, maar ze zijn selectief te werk gegaan en hebben content uit twee alinea’s gepakt.

Best shocking hoe goed ze dat hier allemaal gedaan hebben. Toch mag het geen verrassing zijn, Google is bezig met de ontwikkeling van Google MUM. Kunstmatige intelligentie waarmee ze de content op het web in 75 talen kunnen begrijpen. Ook claimen ze in staat te zijn in deze 75 talen zelf content te produceren.

Hoe we Google slimmer maken met de Mensen vragen ook

Er is nog wel een addertje onder het gras wat me van het hart moet: Google weet nu precies van mij welke vragen ik relevant vind als ik zoek naar ‘skeelers’. Bij n=1 maakt dat nooit zoveel indruk, maar moet je eens voorstellen hoeveel data hiermee op grote schaal verzameld wordt over enorm veel keywords.

Google kan straks heel goed inschatten welke vragen mensen mogelijk direct interessant vinden als zij zo’n keyword invoeren. Het kan betekenen dat je op een transactionele term als ‘skeeler’ opeens meer waardevolle content ziet ranken, wellicht in een andere vorm dan een lijstje met websites zoals we Google kennen. Zo kan het zijn dat Google bepaalde vragen en antwoorden beter in beeld gaat brengen op dit soort keywords of featured snippets gaat laten zien vlak onder de ads waardoor SEO nog meer buiten beeld komt. 

Ook kan Google nog beter verbanden leggen: mensen zoeken naar skeelers en klikken daarna op vragen over afvallen. Volg dit op grote schaal en je weet meteen wie je welke advertentie moet laten zien. In dit geval kan het zijn dat mensen die zoeken naar skeelers ook vaker advertenties zouden kunnen krijgen over afvallen binnen het netwerk van Google. Immers weet Google nu dat mensen die naar skeelers zoeken wellicht significant vaker ook bezig zijn met afvallen. Een hele nieuwe toepassing van adverteren in de See-fase lijkt me.

Samenvattend

Alles op een rijtje:

  1. De Mensen vragen ook zie je vaak boven de gewone SEO-resultaten.
  2. Google bedenkt zelf de vragen die je ziet staan en maakt zelf het antwoord op basis van content op het web
  3. Hoe Google bepaalt wie ze laten zien is niet helder, waarschijnlijk is het antwoord: relevante websites
  4. Hoe meer je klikt, hoe meer vragen je krijgt.
  5. We zien relatief vaak kleine partijen ranken.
  6. De vraag is of het je klikken kost of zichtbaarheid oplevert.
  7. Een impressie wordt meegeteld in Google Search Console als jouw URL in beeld is geweest.
  8. Een klik wordt meegeteld als iemand heeft geklikt.
  9. Als positie in Google Search Console telt Google de ranking van het element.
  10. Je kunt in Google Search Console niet specifiek zien of jouw site in de Mensen vragen ook staat

Meer leren over SEO?

Speciaal voor iedereen echt aan de slag wil met SEO en waardevolle content heb ik het boek ‘Handboek SEO & Contentstrategie’ geschreven met daarin praktische tips om meer uit SEO te halen.

Header image by Canva Pro

You liked this article?

Select the number of start you'd like to give to me

Average score 5 / 5. Vote count: 1

I have no rating yet, what do you think of this article?

Tof dat je dit artikel interessant vond....

Volg mij op Facebook en mis niets!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.