Wat jij moet weten over E-A-T

Logo Chantalsmink.nl
E-A-T is al heel lang erg belangrijk. Maar wat moet jij er nu precies van weten en iets mee doen?

Liever luisteren?

E-A-T: wat is het?

E-A-T staat voor expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (trustworthiness). Het begrip wordt genoemd in de Page Quality Evaluators Guidelines van Google. Bij E-A-T gaat het om zowel de kwaliteit van je content als je online reputatie. Verderop in dit artikel lees je meer hierover. 

Wat betreft kwaliteit van je content heeft Google 5 niveaus om kwaliteit te beoordelen: hoogste kwaliteit, hoge kwaliteit, medium kwaliteit, lage kwaliteit en laagste kwaliteit. Wat die begrippen inhouden leg ik uit in het artikel E-A-T uitgelegd

Voor welke zoekopdrachten kijkt Google naar E-A-T?

Oorspronkelijk had E-A-T echt betrekking op zoekopdrachten binnen “YMYL”: Your Money, Your Life. Dit zijn zoekopdrachten die bij uitstek betrekking hadden op gezondheid en financiën.

Wie de Page Quality Evaluators Guidelines erop naleest, zal zien dat E-A-T ook betrekking heeft op bijvoorbeeld e-commerce gerelateerde zoekopdrachten. 

Niet lang geleden gaf Google aan dat E-A-T betrekking heeft op elke zoekopdracht die wordt uitgevoerd. Het is eigenlijk een fundament van het algoritme. 

Google E-A-T geldt voor elke zoekopdracht

"E-A-T is a core part of our metrics, to ensure the content that people consume is not going to be harmful and it is going to be useful to the user"

Hyung-Jin Kim, the VP of Google Search

E-A-T: de toekomst van SEO?

Dat E-A-T zo belangrijk is, is niet verbazingwekkend. In het artikel ‘Hoe doe ik mijn eigen SEO‘ gaf ik al aan dat je wat mij betreft moet doen alsof E-A-T ook voor jou geldt, op die manier zou je het juiste doen. 

Waarom is E-A-T zo cruciaal? Omdat het de kern raakt van wat Google wil met de zoekmachine. Kwalitatieve resultaten laten zien van betrouwbare spelers. Google dacht ooit dat links (verwijzingen) een teken van kwaliteit en betrouwbaarheid waren maar kwam bedrogen uit. 

Met E-A-T kijkt Google opnieuw naar deze criteria maar op een andere manier: het lijkt haast alsof Google een alternatief aan het ontwikkelen is voor links: je online reputatie. Hebben andere websites het over jou? Hebben andere experts het over jou? Gaat het online over jou als of het over een een specifiek onderwerp gaat? Zo maar wat kwalitatieve factoren waar Google belang aan hecht. 

Het andere onderdeel van E-A-T gaat over de kwaliteit van je content. Is je content compleet? Is er voldoende tijd en aandacht aan besteed? Is het regelmatig geupdatet? Wie is de auteur?

Je ziet dus de focus verschuiven keywords naar kwaliteit en van links naar reputatie/betrouwbaarheid. 

Wat je moet weten

Waar je je wel van bewust moet zijn:

  • EAT geldt dus voor elke zoekopdracht en niet meer alleen voor zoekopdrachten binnen “YMYL”
  • Er is geen score om je E-A-T te bepalen: het is een kwalitatieve metric. Je kunt dus niet je E-A-T verhogen, je kunt wel dingen doen die bijdragen aan je E-A-T
  • Wie de guidelines bekijkt zal merken dat reputatie enorm subjectief en vaag is. Google komt niet verder dan: heeft deze site een goede reputatie. Daar moet u het mee doen…
  • In de guidelines toont Google een aantal voorbeelden, opvallend: hoogste kwaliteit listerpagina’s (waar het assortiment op staat) hebben geen content. Google waardeert filter- en sorteeropties. 
  • De A van autoriteit staat los van domein Autoriteit, Google bedoelt er iets anders mee. Domein Autoriteit is een door de markt bedacht cijfer op basis van linkwaarde.

 

Wil je (bijna) alles weten over E-A-T lees dan het blogartikel Page Quality en E-A-T uitgelegd. Je kunt natuurlijk ook de guidelines zelf lezen…

9 praktische tips voor jouw E-A-T

De Page Quality Guidelines van Google telt maar 167 pagina’s. Ik heb ze voor je uitgeplozen en een aantal praktische tips op een rijtje gezet.

Tip 1: diepgang van de content

Google vindt een aantal dingen erg belangrijk als het gaat om de content op de pagina:

  • Voldoet de tekst aan minimaal een van de volgende 4 criteria: er is tijd aan besteed, moeite in gestopt, er is sprake van expertise of er is een duidelijk talent/vaardigheid.
  • Is de content feitelijk juist?
  • Sluit de content aan bij de geldende consensus van experts?
  • Is de content voldoende inhoudelijk?

Raffel de content niet af maar wees compleet en helder. 

Tip 2: content up to date houden

Google vindt het enorm belangrijk dat de content up to date is en regelmatig bijgehouden wordt.

Ga dus regelmatig door je content heen en kijk wat een opfrisbeurt nodig heeft. Je hoeft niet per se erbij te vermelden dat de content geupdatet is maar toch zou ik het je wel aanraden. Vermeld dus naast een publicatiedatum ook een “modified” datum. 

Let op! Houd Google niet voor de gek. Pas niet de datum aan als je niks hebt geupdatet, ze zijn niet gek.

Tip 3: zorg voor ondersteunende content

Zorg ervoor dat je voldoende ondersteunende content hebt per pagina. Google benoemt ook dit daadwerkelijk met naam en toenaam in de guidelines. Je kunt hierbij denken aan zaken zoals reviews, verwijzingen naar andere interessante content items etc.

Zorg er ook voor dat dingen goed werken: in de guidelines spoort Google de menselijke beoordelaars om te testen of het winkelmandje het doet!

Tip 4: zorg voor goede titels

Google vindt goede titels heel belangrijk. Waar je aan kunt denken is:

  • zijn ze helder en concreet?
  • zijn ze voldoende beschrijvend?
  • weet iemand waar het over gaat op basis van de titel?
  • zijn ze niet misleidend?
  • zijn het geen vragen die niet te beantwoorden zijn (“Bestaat God?”).

Tip 5: wie is de auteur?

Heel belangrijk binnen E-A-T: wie is de auteur van de content en wat is zijn/haar achtergrond?

Het is dus heel belangrijk om bij elk item te vermelden wie de auteur is met een korte toelichting: hoe komt iemand aan de kennis, welke ervaring heeft iemand, welke opleiding heeft iemand etc. 

Je ziet op mijn website bijvoorbeeld onder elk artikel mijn naam met een stukje over mijzelf. Zorg ervoor dat jij dit ook voor al je auteurs op orde hebt. 

Tip: geef eventueel aan wie de content goedgekeurd heeft. In de medische industrie kun je erbij vermelden: Dit artikel is goedgekeurd door Dr. A.B. Weetheelveel. Dit is voor Google handig want die heeft een idee van de reputatie van deze dokter, maar ook voor de consument die het artikel leest. Die weet meteen dat het van een  betrouwbare bron afkomstig is.

Tip 6: maak auteurspagina's

De korte bio onder een tekst is één, het is ook belangrijk dat elke auteur een eigen auteurspagina krijgt. Hierop kun je meer informatie kwijt over de auteur en zijn/haar achtergrond, kennis en ervaring. Zie het als een CV maar dan eentje die niet zo statisch en gedetailleerd is. Link vanuit de korte bio onder een artikel naar deze auteurspagina. 

Vermeld op de auteurspagina welke andere artikelen door de auteur geschreven zijn en wat de betreffende persoon nog meer doet. Verwijs eventueel ook naar werk op andere sites of werk voor andere organisaties. Dit geeft zowel Google als de consument een goed beeld van de auteur. 

Stimuleer je auteurs dus ook om op andere plekken en website te schrijven om zo een reputatie op te bouwen.

Tip 7: wat zeggen anderen online over jou?

Google jezelf, je auteurs en je bedrijf eens. Wie zegt er wat over jou en wat zeggen ze dan precies? Hoe zouden de menselijke beoordelaars deze reputatie beoordelen?

Wat Google zegt:

“Use reputation research to find out what real users, as well as experts, think about a website. Look for reviews, references, recommendations by experts, news articles, and other credible information created/written by individuals about the website.”

Als je ziet dat maar weinig websites iets over jou zeggen, is het wat mij betreft tijd om een actieplan op te stellen: hoe ga je mensen bereiken en met welke boodschap? Het doel is om een goede reputatie op te bouwen. Dit kan door artikelen te schrijven, een podcast te maken, ergens te spreken, een boek te schrijven. Je moet zichtbaar zijn op jouw onderwerp. 

“For example, you might find that a newspaper (with an associated website) has won journalistic awards. Prestigious awards or a history of high quality original reporting are strong evidence of positive reputation. For individual authors and content creators, biographical information articles can be a good source of reputation.”

Je auteurs moeten dus ook online hun sporen hebben achtergelaten: praten andere websites over hen? Staan ze bekend in de markt om hun kennis? 

Tip 8: 'over ons', 'contact' en 'klantenservice'

Het klinkt misschien wat basaal maar Google benoemt expliciet het belang van pagina’s zoals ‘over ons’, ‘contact’ en ‘klantenservice’. 

Zorg dus dat je dit soort pagina’s hebt met voldoende informatie daarop. Het gaat om je contactgegevens, wie je bent, wat je doet etc. Google geeft trouwens expliciet aan dat lokale gewoontes kunnen beinvloeden wat je op zulke pagina’s ziet staan. 

“The types and amount of contact information needed depend on the type of website. Contact information and customer service information are extremely important for websites that handle money, such as stores, banks, credit card companies, etc. Users need a way to ask questions or get help when a problem occurs.”

“For shopping websites, we’ll ask you to do some special checks. Look for contact information including the store’s policies on payment, exchanges, and returns. Sometimes this information is listed under customer service.”

Tot slot meldt Google dat sommige websites goede redenen hebben om hun identiteit geheim te houden of niet alles te vermelden. Zo hoeft er op een persoonlijk blog natuurlijk geen telefoonnummer of adres te staan. 

Tip 9: vergelijk jezelf met de voorbeelden van Google

Wat jij met deze informatie zou moeten doen is je eigen site leggen naast de voorbeelden in het gigantische document van Google. Wat zijn de verschillen en overeenkomsten?

Bekijk vooral de voorbeelden op pagina 29-37. Open de links naar de plaatjes, kijk wat je ziet en lees wat Google erbij zegt. Dit is de manier om direct een beeld te krijgen va hoe Google denkt en wat ze wel of niet waarderen. 

Leer meer in deze praktische SEO-training

Wil jij meer leren over SEO, E-A-T,  de kansen die er wel en niet zijn en het maken van steengoede content voor je gebruiker? 

Speciaal voor jou heb ik een online training ontwikkeld bestaande uit 5 modules. Je krijgt ongeveer 8 uur aan videomateriaal, een digitaal lesboek en werkboek. 

Doe je in een gezamenlijke ronde mee? Dan krijg je toegang tot 5 livesessies waarbij we vooruit kijken, terugblikken en jij vragen kan stellen!

Lees verder

Op 8 februari houdt Google een live conferentie over AI. Het vermoeden is dat ze hun chatbot gaan aankondigen: het antwoord op ChatGPT. Als dat zo is, is dit mogelijk revolutionair. In dit blog houd ik alle ontwikkelingen en mijn hersenspinsels voor je bij.