Wat me opviel in de SERP: de ‘Mensen vraag ook’-module nader bekeken

FAQ in de SERP
0
(0)

Als SEO-specialist vind ik dat je eigenlijk meerdere keren per week door de SERP heen moet gaan. Ik denk namelijk dat daar in die SERP de meest interessante dingen gebeuren en tenslotte moet je verkeer toch echt uit diezelfde SERP komen. Zoals gezegd; verplichte kost dus wat mij betreft voor elke SEO-er. Vandaag zat ik weer in de SERP te neuzen en zag ik iets want me niet eerder is opgevallen en waar ik best van stond te kijken, sterker nog: ik schrok best van hoe “slim” Google al geworden is en maak me nog net iets meer de gevolgen hiervan voor SEO.

Situatie: ik wilde iets weten over skeelers

Ik had een discussie met iemand over skeelers en skates (wat is wat) en zocht het antwoord dus op in Google. Ik voerde het keyword ‘ skeelers’ in en zag wat mooie plaatjes, maar ook een interessante FAQ:

FAQ in de SERP

Omdat ik het niet kon laten, klikte ik op de eerste vraag ‘Is skaten goed om af te vallen?’. Op het moment dat ik erop klikte, kwamen er vanuit het niets een aantal vragen bij. Blijkbaar merkte Google direct op dat ik wel geïntrigeerd was en dus boden ze me meer informatie in de vorm van vragen en antwoorden. Hoe meer ik klikte, hoe langer de lijst met vragen. Het resultaat na 3-4 keer klikken, zie je in het volgende screenshot:

lijst met FAQ mensen vragen ook SERP

Wat betekent dit mogelijk voor SEO?

Ik werk -helaas- nog steeds niet voor Google en dus kan ik alleen maar gissen naar wat dit voor SEO betekent, maar er doemden een aantal mogelijke gevolgen op in mijn gedachten.

Mogelijk gevolg 1: de overige SEO-resultaten worden door het klikken in de FAQ nog verder buiten beeld geschoven, hoeveel gebruikers zullen nog verder scrollen om op een SEO-resultaat daaronder te klikken? Hoeveel hebben hun antwoord gehad en zijn klaar? En hoeveel scrollen terug naar boven en klikken op een ad? Ik weet het niet, maar ik vind het zorgelijk.

Mogelijk gevolg 2: Google weet nu precies van mij welke vragen ik relevant vind als ik zoek naar ‘skeelers’. Bij n=1 maakt dat nooit zoveel indruk, maar moet je eens voorstellen hoeveel data hiermee verzameld wordt over enorm veel keywords. Google kan straks heel goed inschatten welke vragen mensen mogelijk direct interessant vinden als zij zo’n keyword invoeren. Het kan betekenen dat je op een transactionele term als ‘skeeler’ opeens meer waardevolle content ziet ranken, wellicht in een andere vorm dan een lijstje met websites zoals we Google kennen. Zo kan het zijn dat Google bepaalde vragen en antwoorden beter in beeld gaat brengen op dit soort keywords of featured snippets gaat laten zien. Maar heel eerlijk: dat zou dan onder de ads moeten komen lijkt me, Google is natuurlijk niet gek.

Een ander gevolg (met mogelijk minder impact voor SEO maar toch) is dat Google nog beter verbanden kan leggen: mensen zoeken naar skeelers en klikken daarna op vragen over afvallen. Volg dit op grote schaal en je weet meteen wie je welke advertentie moet laten zien. In dit geval kan het zijn dat mensen die zoeken naar skeelers ook vaker advertenties zouden kunnen krijgen over afvallen binnen het netwerk van Google. Immers weet Google nu dat mensen die naar skeelers zoeken wellicht significant vaker ook bezig zijn met afvallen. Een hele nieuwe toepassing van adverteren in de See-fase lijkt me.

Maar ik zag nog iets bijzonders….

Ik klikte namelijk door op het eerste resultaat en kreeg het volgende antwoord:

Omdat ik benieuwd was hoe die pagina eruit zag, klikte ik even door naar de shop. Ik was benieuwd of alle vragen met Structured Data waren opgemaakt of niet en was verbaasd over wat ik zag. Namelijk het volgende:

Opvallend hieraan is dat ik nergens een vraag en antwoord opsomming zag, sterker nog: ik zag nergens vragen, laat staan structured data. Google heeft dus informatie gevonden op deze website en daar zelf een vraag bij bedacht en vervolgens een antwoord bij geformuleerd. Eerlijk is eerlijk: ze hebben hier de vraag best goed bedacht bij het antwoord. Ook hebben ze niet een standaard de hele alinea overgenomen, maar ze zijn selectief te werk gegaan en hebben content uit twee alinea’s gepakt. Best shocking hoe goed ze dat hier gedaan hebben.

Dat Google echter nog niet altijd de juist vraag weet te bedenken, zie je in het volgende screenshot. Het antwoord vind ik nou persoonlijk niet echt een goed antwoord op de vraag, maar tegelijkertijd: wat is wel een goed antwoord op de vraag wat beter is?

 

vraag en antwoord mensen vragen ook FAQ SERP niet juist

 

Wat weten we hiermee nu van Google?

Het lastige is dat Google nooit zal vertellen waar ze mee bezig zijn, wil je dus de context kunnen begrijpen dat zul je in de SERP moeten kijken wat er gebeurt en er zelf over na gaan denken. Daarbij kunnen het testen zijn van Google en kan het zijn dat je dit morgen al allemaal niet meer kunt reproduceren, maar toch hebben we nu wat meer geleerd over waar Google mee bezig is:

  1. Google kan zelf de (juiste) vraag bij een stuk informatie bedenken en er een vraag-antwoord model van maken.
  2. In theorie kan Google dit dus straks voor alle content op het web gaan doen, ook content waar jij met opzet geen vraag-antwoord model van hebt gemaakt of geen structured data op heb geimplementeerd.
  3. Google kan straks op grote schaal verbanden leggen (bijv. significant veel mensen die naar skeelers zoeken, klikken op de vragen rondom afvallen --> mensen die skeelers zoeken, willen afvallen). Hiermee kunnen ze nog beter advertenties voorschotelen (advertenties over afvallen dus).
  4. Google kan deze informatie gebruiken om de SERP te verbeteren en direct antwoorden op veelgestelde vragen laten zien in de vorm van featured snippets, de vraag is echter of dat op zulke transactionele termen slim is of dat Google dan omzet gaat mislopen.

Wat de impact hiervan echt is op SEO zal natuurlijk afwachten zijn, maar het is duidelijk dat het uitbreiden van de vragen de overige SEO-resultaten nog verder naar beneden drukt. Daarbij kan het zijn dat ze nu van mij weten dat ik wel heel graag door FAQ’s ga en ik ze dus vaker krijg. In dat geval kan het zijn dat mensen die “dol” zijn op FAQ’s ze ook vaker zullen zien. Als veel mensen er gebruik van maken, kan het zijn dat Google straks nog meer vragen kan laten zien of de juiste vraag kan laten zien. Het is maar afwachten wat dat betekent voor CTR’s en het afrekenmodel van SEO. Als je als content marketeer namelijk fantastische content hebt gemaakt in de hoop daar verkeer mee te trekken, kun je nog wel eens bedrogen uitkomen. Wellicht zijn we hiermee dus weer een stapje dichter bij het moment waarop we SEO moeten gaan afrekenen op aanwezigheid in de SERP (bereik) in plaats van kliks of zelfs omzet. Feit is wel dat bereik niet een heel populair afrekenmodel zal zijn.

Vergeet ook de rest van de SERP niet

Nog interessant als kleine toevoeging en overdenking: als we het hebben over SEO op toptermen en de mogelijkheden die er nog op dat soort termen zijn, bekijk dan de hele SERP even op het woord ‘skates’, zie het  screenshot hieronder. Waarschijnlijk zie je dat alleen de nummer 1 positie nog echt interessant is, als je daar niet staat dan heb je in een SERP als deze het echt zwaar. Kansen zijn er nog als je toevallig in een van de 4 blokjes bovenaan staat tussen Bol, Marktplaats, Trustpilot of Facebook of als je tussen de lokale resultaten wordt opgenomen. En dan rijst de vraag: hoe haalbaar is die nummer 1 positie? Ik denk dat die plek voor 99% van de website die skates verkopen niet haalbaar is. En als je daar staat: hoe lang blijf je daar dan staan? Hoe lang duurt het voordat de concurrent doorheeft dat-ie z’n positie verloren is en er nog net even harder tegen aan gaat linkbuilden dan jij al had gedaan? Een onhoudbare strijd lijkt mij. Is dit jouw dagelijkse realiteit? Lees dan eens verder over de alternatieve strategie: horizontale SEO.

 

SERP skates volledig

You liked this article?

Select the number of start you'd like to give to me

Average score 0 / 5. Vote count: 0

I have no rating yet, what do you think of this article?

Tof dat je dit artikel interessant vond....

Volg mij op Facebook en mis niets!

Meer 'Frisse blik' vind je hieronder:

24,95

Verder lezen


Chantalsmink.nl SEO Podcast op Spotify

Nieuw: Mijn eigen podcast-serie

Wat is er leuker dan over SEO schrijven? Over SEO praten! Daarom heb ik besloten om mijn eigen podcast-serie te starten op Spotify. In elke aflevering staat een ander onderwerp centraal. Meestal een misvatting waar ik in 10 minuten op in ga en uitleg waarom ik denk dat het anders werkt. Sta jij open voor een ander geluid?

Naar spotify

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *