Zelfs hoge kwaliteit indexeert Google niet altijd

Maak goede content, dan komt alles goed. Nou nee, zelfs hoge kwaliteit content is geen garantie op indexatie zegt Google. Hoe zorg je dan dat Google jouw content wel indexeert?

Post op Linkedin

Bijna dagelijks plaats ik een post op LinkedIn over ontwikkelingen, mijn visie of iets dat je moet weten over SEO of Organic Marketing. De artikelen die het meest belangrijk zijn, bewaar ik tussen m’n blogartikelen. Zo kun jij iets terugvinden als je dat wil, ook via Google!

Volg mij op LinkedIn!

Google: zelfs hoge kwaliteit is geen garantie op indexatie

“Zelfs hoge kwaliteit content biedt geen garantie op indexatie”, dat zei John Mueller van Google vorige week. Irritant he? 😡

Toch is het niet raar. In Google’s jaarverslag (2019) blijkt dat Google 25 miljoen spammy pagina’s vindt. ELKE DAG. 🤯

Dat betekent maar één ding: Google kan niet alles blijven indexeren wat wij maken. (Gister zei iemand: wat wij aan ‘content kakken’ 💩 betere omschrijving).

Toch zijn we massaal verontwaardigd als Google iets niet indexeert. Het is een soort recht geworden 😤 Allemaal vinden we dat wij het verdienen om hoger te ranken.

“Het is unieke content” zeggen we.
Of: “Het voegt waarde toe aan het web”.

In de meeste gevallen durf ik te zeggen dat het die informatie al miljoenen keren online staat, ook al zijn het unieke zinnen en zinsconstructies 🤫

Dus hoge kwaliteit content is inderdaad geen garantie. Als Google de info al heeft, waarom nog een keer opslaan?

❌ Opslaan is niet gratis. Datacenters, gebouwen, grond, software, hardware, elektriciteit, onderhoud. Het is allemaal niet gratis.

Het verbaast mij eigenlijk dat Google zo’n 319.000.000 recepten appeltaart heeft geïndexeerd. In hemelsnaam waarom? 😖

👉 De hamvraag is: hoe zorg je dan dat Google jouw content de moeite van het indexeren waard vindt?

Door te zorgen dat Google snapt dat jij de Gordon Ramsay van je industrie bent 👇

❌ Als ik een appeltaartenrecept schrijf, is de kans groot dat Google het niet meer indexeert.
✅ Als Gordon dat doet, is de kans heel groot dat het wel wordt geindexeerd

SEO is veranderd (aan het veranderen) van een spelletje content kakken en links kopen naar een spelletje dat gaat om inhoud, reputatie, online footprint, imago, naamsbekendheid en toegevoegde waarde.

Het klinkt ingewikkeld en complex, alsof het onmogelijk is “de Gordon Ramsay worden”. Maar dat is het zeker niet, wel moet je volhouden en doorzetten, het echt leuk vinden.

➡ Ik ben zo overtuigd van m’n gelijk dat ik al 2 jaar bezig ben om ook een Gordon Ramsay te worden.
Ik ben niet ontevreden. Ik heb mooie content gemaakt in allerlei vormen. Ik sprak dit jaar op Emerce Digital Live en brightonSEO. Ik tikte de 11.000 starts van m’n podcast aan. Ik word gevraagd in podcasts en webinars van anderen.
Dus ik blijf dit doen.

De grap is: er komt nu meer business via andere kanalen dan SEO. Nu komen mensen omdat ze met mij willen werken, niet omdat ze mij toevallig in SEO vonden.

👉 Als je online marketing serieus neemt, stop dan met content kakken en ga een reputatie en een naam opbouwen. Met hele goede content. In allerlei vormen. Op allerlei kanalen.

➡ het draagt bij aan indexatie
➡ het draagt bij aan je rankings
➡ het draagt bij aan andere kanalen
➡ het draagt bij aan je business

Een kort fragment van mij op BrightonSEO hierover. De hele video is te zien op brightonseo.com/videos (toegang met Video Bundle)

Bekijk video

Naar de originele post op LinkedIn

De originele post op Linkedin met alle likes en commentaren kun je hier terugvinden. 

Lees verder

De SEO-wereld en Google liggen onder vuur: SEO’s ruïneren het internet (The Verge) en maken het internet stuk (de Volkskrant). Volgens The Verge is het web ontworpen naar de eisen van Google. Alle aandacht plaatst SEO in een kwaad daglicht en maakt dat de SEO-wereld boos is, is dat terecht?