Liever luisteren?
Waarom mensen niet klikken
In mijn vorige blog ging ik uitgebreid in op de vraag waarom mensen niet op jouw content klikken. Het antwoord is even simpel als schokkend: de content gaat waarschijnlijk over jou, jouw bedrijf of de titel is te algemeen en belooft waarschijnlijk weinig richting de lezer.
Klik het artikel aan om de typische titels te zien waar niemand op wil klikken.
Conclusie: jouw content gaat ten onder in de oneindige hoeveelheid content die gecreëerd en geüpload wordt op het internet. Wie ook nog maar iets aan exposure of engagement wil verkrijgen, zal slimmer en creatiever moeten zijn.
Het antwoord is even simpel als schokkend: de content gaat waarschijnlijk over jou, jouw bedrijf of de titel is te algemeen en belooft te weinig richting de lezer.
Een goede titel verschilt per doel
Wat een goede titel is, hangt af van het doel en het platform waar je de content op wil posten. Voor content die het goed moet gaan doen in SEO zou je andere titels moeten kiezen dan voor content die je op Linkedin wilt delen. Content die je op je website aan de navigerende bezoeker wilt aanbieden, moet weer aan andere eisen voldoen.
Je moet dus eerst bepalen: waarvoor maak ik deze content en wat wil ik ermee bereiken?
Klinkt het te cryptisch? Bekijk dit voorbeeld dan eens.
Praktisch voorbeeld: doelen van content bepalen
Laten we het praktisch houden en een voorbeeld geven. Ik begin met de klantcase. Bijna elk bedrijf heeft die wel op hun site staan. Prachtig om de twijfelende bijna-klant over te halen te bevestigen in een keuze. Toch valt er meer uit te halen op social en in SEO, maar dan moet je wel de insteek aanpassen. Lees maar mee.
Doel van klantcase: overtuigen
Op het moment dat een bijna-klant gaat converteren, gebeurt er van alles in het brein: angst de verkeerde keuze te maken. Onzekerheid over de keuze.
Het is dan nodig om de bezoeker op het moment suprême over te halen en te overtuigen van jouw briljante aanbod en kennis/expertise. Je doet dit door in te spelen op de angst een verkeerde keuze te maken en gehoor te geven aan de behoefte aan zekerheid.
Je hebt nu content nodig waaruit blijkt dat andere klanten heel tevreden over je zijn en dat je ze goed geholpen hebt in een vergelijkbare situatie. Dit is het contenttype klantcase.
Mogelijke titel:
Firma Janssen: Dankzij Software Specs is ons verzuim met 50% gedaald.
Deze titel maakt heel duidelijk: wil je met ons werken maar twijfel je of we dit wel kunnen? Geen zorgen, we’ve done this before.
Toch is er wel een nadeel aan dit type content. Lees maar verder.
Niemand wil dat lezen behalve je moeder, je collega's en ambassadeurs. Die staan altijd te klappen.
Andere insteek klant case: vindbaar worden op worden probleem klant
Het probleem is dat de content met de insteek ‘klantcase’ weinig prikkelt op social media of in de zoekresultaten. Je ziet het namelijk al, het gaat over jou en de Firma Janssen.
Helaas voor jou zoekt helemaal niemand daar proactief naar in Google (SEO) en zullen veel mensen onverschillig reageren als je dit post op Linkedin. (Behalve je moeder, je collega’s en ambassadeurs. Die staan altijd te klappen).
Als je dus goede casussen hebt, daar moet je daar eigenlijk meer mee doen. Denk aan het schrijven van een blogartikel rondom het probleem dat die specifieke klant had. In de titel wil je waarschijnlijk niet de naam van die klant noemen. Waarom niet? Je nieuwe bezoeker die je wil aantrekken, wil lezen over wat hem/haar bezighoudt, niet over anderen.
Stel dus het probleem dat de huidige klant had en de nieuwe klant heeft centraal en ga daarop in. Onderaan het artikel kun je best vertellen dat je dit probleem al eens eerder hebt opgelost voor de Firma Janssen en mensen daar aanbieden om alsnog de klantcase te lezen.
Mogelijke titel:
Te hoge verzuimkosten: hoe breng je ze terug en waar begin je?
Deze titel maakt het meteen duidelijk: jouw probleem is te hoge verzuimkosten, wij van Software Specs weten dat! Je doet ook een belofte: je gaat de lezer vertellen hoe ze die terug kunnen brengen waar ze moeten beginnen. Het is dus een hele concrete belofte die de lezer kan helpen om te bepalen of iets de klik waard is.
Juiste insteek kiezen - per doel!
Succes met content, vraagt om een slimme aanpak. De tijd dat je een link kon delen op Linkedin en erbij kon zeggen: ‘Lees hier mijn post over verzuimkosten’ is echt voorbij.
Ingehaald door de tijd.
Als je wil dat jouw content bekeken wordt, zul je de lezer moeten overtuigen dat het de klik waard is. Hoe je dat doet, verandert met de tijd. Ooit werkten clickbait titels (Ik liep op straat en toen gebeurde er dit..), totdat iedereen dat soort titels ging maken en mensen afgestompt raakten. De tips die ik je hieronder ga geven, werken NU. Maar als iedereen het gaat doen, dan komt de lat weer hoger te liggen. Je moet dus telkens kijken: HOE ga ik mijn lezer overtuigen dat mijn content zijn tijd waard is.
De cruciale vraag is: hoe ga ik mijn lezer overtuigen dat mijn content zijn tijd waard is?
Een titel voor social media zoals LinkedIn
Uitdaging 1: twee regels om de aandacht te krijgen
Zo moet je als eerste door al het contentgeweld heen breken. Na twee regels breekt LinkedIn namelijk je tekst af. Je hebt dus twee regels om aandacht te krijgen. Dit betekent dat de tekst die je ziet (wat ik hier bedoel met de titel) sowieso niet over jouw of je bedrijf moet gaan. Zoals gezegd: er is een te kleine groep die hierop aanslaat. Je moet dus duidelijk maken dát er wat te halen.
Uitdaging 2: zero click content
Een andere uitdaging is dat posts met een uitgaande link het zwaarder zouden hebben. Ik ben er niet genoeg een LinkedIn-expert voor, maar ik houd het altijd in m’n achterhoofd en werk alleen maar met zero click content. Dit is content die je meteen kunt consumeren, je hoeft dus niet mijn website door te klikken om alle informatie te zien. Hier kies ik voor omdat ik zelf ook nog maar weinig wil doorklikken op andere posts, behalve als het me écht de moeite waard lijkt. Zero click content vraagt dus minder van je doelgroep en daarmee lijkt het mij een lagere drempel.
Input voor een goede titel
Wil je veel bereik hebben, dan zul je die twee regels tekst weloverwegen moeten inzetten. Wat mij betreft moet dit stukje tekst de volgende kenmerken hebben:
- Specifiek en concreet: er moet duidelijk uit blijken dít ga ik je vertellen zodat de lezer kan inschatten of hij daar zijn/haar tijd aan wil besteden
- Pijn doen: iets benoemden waarvan de lezer weet: als ik niet klik, mis ik iets wat ik wel wil weten (FOMO)
- Verrassend of schokkend: je gaat een heilig huisje omtrappen.
Goed om te weten: bij die laatste kan het zijn dat je reacties krijgt van mensen die jou niet meer aardig vinden of het niet met je eens zijn. Als je dat niet wilt, kun je beter een veiligere titel maken.
Voorbeelden van 3 goede titels voor Linkedin



Zo maak je een goede titel voor SEO
Een goede titel voor SEO heeft weer andere karakteristieken. Deze komen deels overeen met die van LinkedIn, maar zijn toch anders.
Uitdaging 1: mensen moeten er proactief naar zoeken
Ik zie nog veel mensen die een over ons pagina of een persbericht gaan optimaliseren voor SEO. Dat lijkt mij nogal overbodig. Waarom? Omdat de mensen die dat zoeken je website toch wel vinden. Daarbij is de groep die het zoekt erg klein. Het zijn de pagina’s waar ik weinig tot geen moeite aan besteed (behalve zorgen dat de ‘over ons’ pagina voldoende laat zien wat we waard zijn).
Mensen gaan namelijk vooral in Google op zoek naar een antwoord of meer informatie. Er moet dus een concrete, actieve informatiebehoefte zijn. Dit in tegenstelling tot Linkedin waarin je iemand vooral eerst moet verleiden. Content waarmee je vindbaar wil worden in zoekmachines moet inspelen op:
- Een vraag
- Een probleem
- Een frustratie
- Een angst
- Een zorg
- Een mythe
- Een fabel
- Een misverstand
- Een frustratie
- Een concreet doel
Beantwoordt jouw content geen concrete zoekvraag, dan is het al lastiger om er verkeer mee aan te trekken. Als mensen niet naar jouw informatie zoeken, gaat niemand het vinden.
Uitdaging 2: voldoende alternatieven
Daarbij moet je er rekening mee houden dat je titel het moet winnen van de alternatieven die Google geeft. Een gewone titel als ‘Ontwikkelingen in SEO’ prikkelt waarschijnlijk niet meer dan de titels van de concurrenten. Een titel als ‘Jij loopt achter in SEO, 5 ontwikkelingen die je niet in beeld had’ prikkelt veel meer om jouw resultaat aan te klikken.
Uitdaging 3: Google past vrolijk je titel aan
Tot slot nog een roetgooier: je kunt een prachtige titel maken voor SEO… je loopt altijd de kans dat Google wat anders laat zien dan je hebt ingevoerd. Hier heb je vrij weinig invloed op.
Zo maak je een goede titel voor SEO
Wil je mensen verleiden om op jouw titel te klikken, dan moet je heel concreet en helder zijn wat je aanbiedt op je website en waarom ze moeten doorklikken op je website. Denk ook hier aan een duidelijke belofte of iets schokkends of onverwachts (dat je wel waarmaakt want van clickbait titels houdt Google niet). Dit is een samenspel van de title tag en meta description die je moet invullen.
Natuurlijk wil je een belangrijk zoekwoord hierin verwerken, je title tag is immers nog steeds een ranking factor.
Zo maak je een goede titel voor binnen je website
Een goede titel binnen je website moet vooral duidelijk maken wat iemand gaat krijgen en waarom dat voor hem of haar belangrijk is.
De kunst is om te weten in welke staat iemand zich bevindt op een bepaalde pagina en wat de meest logische vragen of behoeftes zijn.
- Iemand die twijfelt of jij wel genoeg expertise heeft, wil je reviews of een klantcase aanbieden. De titel mag hierop inspelen: Firma Janssen: Dankzij Software Specs is ons verzuim met 50% gedaald
- Iemand die niet weet wat-ie moet kiezen (vooral webshops), heeft behoefte aan behulpzame content die hem helpt een juiste keuze te maken. De getoonde titel of het klikbare gedeelte van de link moet iemand die beloven: Lastig kiezen? Zo kies je het juist vitamine supplement
- Iemand die graag veel kennis wil vergaren, moet je nieuwe kennis blijven aanbieden. Dit kan het geval zijn op inhoudelijke blogartikelen. De vervolgartikelen die je hier aanbiedt, moeten iemand duidelijk maken wat hij of zij nog meer kan leren.
De crux van een goede titel
Het is dus enorm belangrijk om jezelf van te voren te verplaatsen in de schoenen van je klant. In welke situatie zit iemand, welke vragen of angsten heeft iemand en hoe maak ik duidelijk dat mijn content die vraag of het probleem gaat oplossen.
Op social zal je titel een concrete belofte moeten uitstralen die de lezer overhaalt dat de klik de moeite waard is.
Soms het lukt het niet om met 1 stuk content in al die behoeftes te voorzien: een blog kan maar 1 titel hebben. Kijk daarom naar hoe je het blogartikel aanbiedt.
In sommige gevallen (de klantcase) is het slim om twee verschillende stukken content te maken. In dit geval maak je geen duplicate content aangezien de inhoud van de twee artikelen compleet van elkaar verschilt. In het ene artikel ga je in op het probleem van jouw klant, waarom dat een probleem is en wat de oplossingen zijn. In het andere artikel ga je in op het probleem van de Firma Janssen, wat zij belangrijk vonden aan de oplossing, hoe je een en ander hebt aangepakt aangevuld met een lovende review van de firma Janssen.
Gratis tip: Veel krijgen, weinig moeite
Nog een laatste tip: kies bij titels telkens het woord dat men het minste associeert met ‘moeite doen’. Bijv: lezen of klikken. Klikken is veel simpeler. In het begin van dit artikel zeg ik dan ook niet, ‘Lees hier alle voorbeelden’ maar heb ik met opzet gekozen voor ‘Klik hier om ze te bekijken’. Hiermee hoop ik de lezer het idee te geven dat je veel krijgt in ruil voor weinig moeite.
Leer meer in deze praktische SEO-training
Wil jij meer leren over SEO, de kansen die er wel en niet zijn en het maken van steengoede content voor je gebruiker?
Speciaal voor jou heb ik een online training ontwikkeld bestaande uit 5 modules. Je krijgt ongeveer 8 uur aan videomateriaal, een digitaal lesboek en werkboek.
Doe je in een gezamenlijke ronde mee? Dan krijg je toegang tot 5 livesessies waarbij we vooruit kijken, terugblikken en jij vragen kan stellen!