Zo vind je gouden keywords voor SEO

Logo Chantalsmink.nl
Voor veel mensen is een keyword onderzoek het eerste wat ze doen als ze met SEO aan de slag willen. Toch ben ik geen fan van deze aanpak. De vraag rijst dan natuurlijk op: hoe kom je wél aan input voor onderwerpen en het liefst zoektermen zonder al te veel concurrentie?

Liever luisteren?

Kort op een rij: de beperkingen van keyword tools

Zoals gezegd kleven er 9 belangrijke nadelen aan keyword onderzoek. Kort samengevat: er zijn 5-6 grote, iedereen gebruikt deze tools dus iedereen heeft dezelfde data en maakt min of meer dezelfde content. Tel daarbij op dat Search Console zoektermen terug geeft die je niet in keyword tools vindt en dat dagelijks 15% van de zoekopdrachten nieuw is voor Google (en dus helemaal niet in tools gevonden kunnen worden). Wil je alle beperkingen weten?

Alleen al om deze redenen is het baseren van je contentstrategie op keywords linke soep, zeker als je besluit niet over onderwerpen te schrijven als er geen zoekvolume op zit.

Hoe doe je dan wel goed keyword onderzoek?

Is er dan een manier om wel goed keyword onderzoek te doen? Ja zeker, er zijn een heleboel manieren. Wel gaat het allemaal verder dan enkel het vinden van keywords, we kunnen het beter hebben over een onderwerpen onderzoeken of SEO topic onderzoek. Maar goed, dat is een definitiekwestie.

Wat mij betreft zijn er 2 dingen die je kunt doen: bepaalde bronnen raadplegen die je aan input helpen en bronnen raadplegen die je aan gouden informatie helpen. Hoe zit dat?

zo vind je nieuwe onderwerpen voor seo

Boven de ijsschots: input uit openbare bronnen

Als je input of helderheid wilt, dan kun je diverse online tools of bronnen raadplegen. Het nadeel van al deze bronnen in dit rijtje is dat ze openbaar zijn en iedereen dus dezelfde informatie heeft, daarom vind ik dat je er geen gouden informatie kunt vinden.
Een ander groot nadeel: over veel van deze onderwerpen is al wat geschreven dus grote kans dat je meer van hetzelfde gaat maken en dat is net waar Google niet op zit te wachten. Dat gezegd hebbende wil ik je natuurlijk best op weg helpen, dus hierbij een lijstje bronnen.

Manier 1: de SERP

Kijk eens in de zoekresultaten wat je allemaal aan onderwerpen voorbij ziet komen (ook van de video’s en plaatjes etc.) en waar anderen over schrijven. Wil je wat uniekere input hebben, zoek dan eens in Amerika wat je daar aan onderwerpen in de zoekresultaten voorbij ziet komen.

Manier 1: de Mensen vragen ook

Voor veel SEO’s en content marketeers is de ‘Mensen vragen ook’ een bron van inspiratie, en dat snap ik helemaal. Persoonlijk vind ik het ook een interessant startpunt, als je die informatie namelijk niet op je site hebt kun je er sowieso niet tussen komen maar ook hier gelden de bekende nadelen die ik al eerder noemde.

Mensen vragen ook uitgeklapt

Manier 3: suggesties van Google

Tijdens het invoeren van je zoekopdracht laat Google al suggesties zien (zie hieronder) en ook onderaan de zoekresultaten zie je suggesties.

Suggesties van Google

Manier 4: andere spelers

Veel partijen kijken even bij anderen (concurrenten) wat zij aan het doen zijn. Zelf denk ik dat je hier heel erg mee moet oppassen, je weet namelijk zeker dat je hetzelfde gaat maken als zij al hebben. De vraag is ook hoe goed die onderwerpen of die informatie bij jouw eigen klant past.

Wat ik wel doe is kijken naar rubrieken: welke rubrieken hebben andere spelers en wat levert dat op. Zo heb ik zelf een klant warvan de directie een bepaalde rubriek niet op de site wilde. Ik zag bij soortgelijke partijen dat zij die rubriek wel hadden en was dus benieuwd of ze er veel verkeer mee aantrokken. In de tool Semrush kon ik het een en ander boven water krijgen en zag ik dat het écht een interessante rubriek was. Het gevolg: klant ook overtuigd! Maar natuurlijk gaan we in de rubriek niet exact hetzelfde schrijven, geef er altijd je eigen draai aan die past bij jou, jouw bedrijf en jouw klant.

Manier 5: keyword tools & Answer the public

Tsja, ze mogen niet in het lijstje ontbreken maar daar is ook alles mee gezegd. Wil je toch graag keywords en zoekvolumes checken dan kun je terecht bij tools als ubersuggest.io, keywordtool.io, ahrefs, semrush, Google Keyword Planner, keyword shitter etc.

Tip! Wel lijkt het me goed in het achterhoofd te houden dat Google steeds meer andere content lijkt te tonen die niet per se over het keyword gaat, maar er wel aan gerelateerd is. Hoe zit dat? Stel je vindt het keyword ‘witte wijn’, dan ga je een pagina maken over witte wijn. Maar zeker al in Amerika zie je dat Google content laat zien over de lekkerste witte wijnen om mee te koken, witte wijnen die je moet kennen, de meest ondergewaardeerde witte wijnen etc. In zulke gevallen heb je er dus niet zoveel aan om te weten dat er gezocht wordt naar ‘witte wijn’ omdat je content toch ergens anders over moet gaan.

Denk dus vooral zelf na over goede onderwerpen binnen een thema en ga daarmee aan de slag.

Amerikaanse SERP informatieve content

Daarnaast zijn nog veel mensen fan van de tool Answer the public (ik niet) dus die tool kun je ook nog even bekijken. Mijn probleem met Answer the Public is dat deze tool vaak gewoon je keyword pakt en daar wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe voorzet. Dat kun je zelf natuurlijk ook. Daarbij komt Answer the public nooit met de echte vragen waar je doelgroep mee zit. Als je bij Answer the public invoert: “hydrofiele luiers’ dan vertelt de tool je namelijk niet de problemen of vragen die ouders hebben en waarom ze dus hydrofiele luiers kopen “mijn baby heeft uitslag, wat doe ik daaraan”.

Gouden zoektermen: verborgen onder de oppervlakte

Wil je echt succes halen met SEO dan is het nodig om op zoek te gaan naar inspiratie en informatie die niet iedereen heeft. Je moet in de onderzeeër stappen en afdalen naar wat er onder het wateroppervlak zit, daar vind je vaak nog een schat aan informatie.

Tip 6: je Amerikaanse evenknie

Kijk eens wie in andere landen, bijvoorbeeld Amerika, hetzelfde doet als jij en kijk eens wat zij doen. Wat voor content hebben zij? Welke onderwerpen behandelen zij? Welke pagina’s zijn voor hen belangrijke verkeersbrengers? Het is openbare informatie, maar omdat zo weinig mensen dit doen zet ik ‘m in het rijtje ‘verborgen onder de oppervlakte’.
Kopieer niet letterlijk (dat is natuurlijk nooit een goed idee, ook juridisch gezien niet) maar doe inspiratie op. Kun jij een onderwerp ook beter uitdiepen? Kun jij een onderwerp ‘lokaliseren’ voor de Nederlandse markt? Hebben ze een rubriek die jij niet hebt? Hebben zij naast tekstuele content ook video’s en worden die veel bekeken? Dit zijn de dingen waar je naar kunt kijken.

Manier 7: je eigen site/bedrijf

Ga eens met mensen in gesprek binnen jouw bedrijf die je verder kunnen helpen.

Klantenservice: stop als eerste eens bij de afdeling klantenservice en vraag waar mensen voor/over bellen. Het gaat nu niet direct om vragen over levertijden, specificaties en prijzen maar om de échte interessante vragen: welke problemen hebben mensen?

Je kunt ook bij de afdeling Sales terecht, maar in mijn ervaring levert dat vaak niet de gewenste informatie op, toch is het zeker niet verkeerd om daar ook even lang te gaan.
Ik geef altijd het voorbeeld van de audio interface: ik wilde twee microfoons aansluiten op mijn MacBook maar ik kreeg het niet voor elkaar. Ik belde de klantenservice van een grote audiowinkel en die zei meteen: je hebt een audio interface nodig. Bam! Dat zijn de vragen die je boven water wilt krijgen. De kunst hier is vooral de juiste vragen stellen en doorvragen.

Zoekbalk en chat op website: vraag IT of de webbouwer of ze je een export kunnen aanleveren van waar mensen naar zoeken in de zoekbalk op je website. Misschien vind je hier niks, misschien vind je briljante informatie. Ditzelfde geld voor de chat functionaliteit op je website.

Fysieke winkels: werk jij voor een bedrijf met fysieke winkels? Ga eens langs en vraag de verkopers wat voor vragen ze zoal krijgen van mensen. Ook hier gaat hier gaat het niet direct om prijs of specificaties, maar de problemen die mensen hebben waar ze een oplossing voor zoeken.

Manier 8: doelgroepsprofiel opstellen

Mijn favoriete werkwijze: een doelgroepsprofiel of persona opstellen, je wilt namelijk niet zozeer meer SEO-verkeer aantrekken maar vooral SEO-verkeer dat relevant is voor jou en waarbij er een kans is dat de bezoeker op enig moment gaat converteren. Je wilt dus weten wat er speelt bij klanten die voldoen aan het profiel van de door jou ‘gewenste klant’.

Wat je wilt weten:

Het gaat hier niet om oppervlakkige informatie, maar om echte kwalitatieve inzichten. Die krijg je alleen door het gesprek aan te gaan met je klant en op de juiste manier de juiste vragen te stellen. Ook hier is het vooral de kunst van het vragenstellen die bepaalt of je de juiste inzichten boven water krijgt.

In mijn boek ‘Handboek SEO & Contentstrategie’ ga ik uitgebreid in op het opstellen van persona’s en doelgroepsprofielen en leg ik je uit hoe je dit het beste aan kunt pakken en welke valkuilen op de loer liggen.

Manier 9: klantreis in kaart brengen

Als je weet in welke situatie jouw gewenste klant zich bevindt, kun je een klantreis opstellen ook wel customer journey genoemd. Teken een tijdlijn vanaf ‘onbewust’ tot ‘aankoop’ en plak telkens een post-it met de vragen, angsten, zorgen en frustraties die iemand op dat moment heeft. Bekijk wat het antwoord wordt en plak daarna weer een post-it met wat dan de volgende vraag is. Vaak zul je zien dat er nog genoeg vragen te bedenken zijn die opvolgend/aansluitend zijn en die je nog niet tijdens doelgroepsonderzoek had gevonden.

Manier 10: je assortiment

Je assortiment biedt vaak ook genoeg aanknopingspunten voor relevante content. Het lastige is dat je zelf vaak een blinde vlek hebt of de juiste kennis niet bezit. Daarom is het interessant om eens met je klant in gesprek te gaan. Waar je bij manier 8 wilt snappen waarom ze een probleem hebben wil je nu snappen hoe ze naar jouw assortiment kijken. Vraag ze dus wat ze gekocht hebben, waarom, welke overwegingen ze hadden, wat ze ermee gaan doen, of ze weten hoe je het vooral niet moet gebruiken etc. Zo’n gesprek kan je mogelijk nog een hoop informatie opleveren: vragen, veronderstellingen, aannames, uitgangspunten etc. waarvan je niet wist dat mensen die hadden.

Manier 10: je assortiment

Tot slot een soort fall back methode: beantwoord eens uitgebreid de 5W-vragen:

wie is mijn klant (simpele vraag met een enorm lang antwoord, val niet kwantitatieve gegevens maar houd het kwalitatief)
wat wil mijn klant (ook hier geldt simpele vraag, enorm veel antwoorden)
waar komt mijn klant, waar vind ik mijn klant, waar zoekt mijn klant naar
waarom zoekt mijn klant iets
waarom zou mijn klant iets niet kopen (krijg inzicht in vooroordelen en aannames)
wanneer zoekt mijn klant daarna (welke situaties, enorm breed antwoord)
hoe gebruikt mijn klant het product
hoe moet je mijn product vooral niet gebruiken
Je kunt deze lijst natuurlijk nog veel verder aanvullen. Ook hier is de kunst om niet te snel te stoppen maar te telkens verder te blijven zoeken totdat je enorm veel bruikbare informatie boven water hebt.

Er zit geen zoekvolume op!

Het nadeel van kwalitatief onderzoek: het kan zijn dat als je de output in keyword tools gaat checken, het zoekvolume ‘0’ is. Wat dan?
Voor veel partijen is dat de reden om te zeggen: dan gaan we er ook niet over schrijven.
Zonde zonde! Schrijf juist over de onderwerpen die je tijdens het kwalitatieve onderzoek hebt gevonden. Schrijf over alles wat je doelgroep of persona wil weten, ook als er geen zoekvolume op zit. Dat is eigenlijk juist een goed teken: uit kwalitatief onderzoek weet je dat jouw doelgroep bepaalde vragen, problemen, interesses, zorgen, angsten of frustraties heeft. Als je die niet in keyword tools terug vindt, geeft dat ook aan dat je concurrenten die data niet zullen vinden en er dus veel minder concurrentie is!

Er zit geen zoekvolume op!

Wil jij ook in de onderzeeër stappen en inzichten boven water krijgen die anderen niet hebben? In mijn boek ‘Handboek SEO & contentstrategie‘ help ik je op weg. Ik leg uit waarom je verder moet kijken, welke kansen dat brengt, hoe je de juiste input vindt en wat goede content is.

Lees verder