EEAT

EEAT is een richtlijn/criterium van Google. Het heeft te maken met de kwaliteit van je content, pagina, website en je reputatie. Het acroniem staat voor Expertise, Experience, Authoritativeness and Trustworthiness.

In grote lijnen gaat EEAT om de inhoud van je content en je reputatie:
ben jij een expert en word je als zodanig gezien?
 

Het begrip EEAT wordt uitgebreid besproken in de Quality Raters Guidelines, een handleiding voor menselijke beoordelaars van het algoritme dat in grote mate draait om Page Quality.

Inhoudsopgave

Auteur of organisatie?

Bij EEAT gaat het om zowel de auteur van de content als de organisatie (website) waar de content op gepubliceerd wordt. 

Soms kan het wel zijn dat een website zoveel autoriteit heeft, dat het de autoriteit van de auteur kan compenseren. Dat zie je bijvoorbeeld bij Thuisarts. De auteur is onbekend, het platform is absoluut een EEAT.

EEAT is een auteursbio

Veel bedrijven en specialisten denken dat EEAT gaat om het vermelden van je auteurs bij de content en het laten zien van een auteursbio. 

Dat is absoluut een misverstand. Het is onderdeel ervan maar enkel het tonen van een auteursbio of vermelden van de auteur doet weinig voor je EEAT.

Inhoud en reputatie

EEAT gaat om zowel de inhoud van je content als de reputatie van de afzender. Wat betreft inhoud gaat het om experts, wat betreft reputatie om branding. 

Deze twee gaan vaak hand in hand: je kunt bijna geen EEAT zijn als de content die je maakt je reputatie niet ondersteund. Het ene is vaak een gevolg van het andere. 

Misverstanden rondom EEAT binnen SEO

Zoals ik hierboven al zei, het is een hardnekkig misverstand dat het enkel publiceren van een auteursbio of auteurspagina voldoende is voor EEAT. Veel SEO-specialisen zijn geneigd te denken dat het verbeteren van wat elementen op de website, je een EEAT maakt. Dat is te simpel gedacht. EEAT vooral een concept, een filosofie om aan te geven naar wie Google op zoek is. De content op je website kan daaraan bijdragen maar het blijven tweaken aan de website is niet wat je uiteindelijk een EEAT maakt. Kijk maar eens mee.

Signalen van EEAT

Onlangs zag ik weer een post op LinkedIn waar iemand een template deelde van EEAT-signalen. Er stonden zaken op als:

SEO’s zijn over het algemeen gek op dit soort lijstjes. Waarom? Het maakt SEO weer tot een afvinklijstje, iets wat lekker concreet is: kijk klant, we hebben aan al deze voorwaarden voldaan. 

Maar heel eerlijk: dit soort zaken maken je geen EEAT. Ze zijn niet meer dan een hygienefactor. Als je dit niet op orde hebt op je site, dan kun je dat als je even doorzet in een middag oplossen. Dat is natuurlijk geen blijvend concurrentievoordeel. Ik geloof dat ook niet in dit soort lijstjes die jouw een EEAT maken. EEAT is veel groter dan dit soort vinkjes, het is een conceptueel thema.

Ik sprak op BrightonSEO 2023 over EEAT

Dat een focus op de website je geen EEAT maakt, was het onderwerp van m’n talk op BrightonSEO 2023.

Wat is EEAT?

De beste manier om direct duidelijk te maken wat EEAT is, is het stellen van deze vraag: wie is hier de echte EEAT? Gordon Ramsay of ik?

Gordon Ramsay

Chantal Smink

Het antwoord is natuurlijk Gordon Ramsay. Zelfs al zou ik een kookwebsite starten en daar de allerlekkerste recepten op publiceren: ik ben geen EEAT op dat vlak: ik heb geen noemenswaardige ervaring, ben geen expert en heb geen inhoudelijke autoriteit. Ik wil niet zeggen dat ik heel onbetrouwbaar ben op het gebied van koken (mijn appeltaart is best goed) maar vergeleken met Gordon Ramsay ben ik een nobody. En dat ziet Google natuurlijk ook. Nergens op het internet wordt mijn naam in verband gebracht met koken, recepten en lekker eten. Zelfs als ik een auteursbio of auteurspagina zou maken, maakt mij dat bij lange na nog geen EEAT.

Expertise

Google wil graag partijen laten zien de nodige expertise bezitten. Voor Google gaat het dan in het bijzonder om kennis en vaardigheden van/rond een specifiek onderwerp. 

Experience

Bij experience gaat het om ervaring uit eerste hand. Iemand die specialist op een bepaald vlak is zal de nodige eerstehands ervaring hebben, maar ervaringsdeskundigheid telt voor Google ook. 

Authoritativeness

De A staat voor authoritativeness, niet te verwarren met authority. Het gaat om de mate waarin de auteur of website bekend staat als een go-to source. Het gaat om inhoudelijke autoriteit en dus niet domein autoriteit, zie hieronder. 

Trustworthiness

De drie bouwblokjes dragen gezamenlijk bij aan betrouwbaarheid. Het gaat dan om  accuraatheid, eerlijkheid, veiligheid en betrouwbaarheid in de zin van reliability. 

building blocks of EEAT: expertise, experience, authoritativeness and trustworthiness

Het hele idee achter EEAT is natuurlijk dat Google uiteindelijk niet de plastisch chirurg wil laten zien die het beste SEO-bureau inhuurt. Het idee is dat Google de plastisch chirurg wil laten zien die ook echt bekend staat als goede chirurg en waar je met een gerust hart heen kunt. 

Wie is hier de echte EEAT?

De vraag wie er een EEAT is, stelde ik tijdens mijn talk op BrightonSEO in september 2023 aan het publiek. Helaas voor mij kozen zij ook Gordon Ramsay als echte EEAT. Hieronder zie je het specifieke fragment uit m’n talk. 

Tijdsduur: 1 minuut en 42 seconden.  

Waarom is EEAT belangrijk?

EEAT is denk ik een van de belangrijkste factoren binnen SEO en wordt steeds belangrijker. Let op! Het is geen rankingfactor, het is eerder een conceptueel thema, een voorwaarde die Google stelt aan bronnen. 

Ik vermoed dat de combinatie van helpful content en de mate van EEAT gaan bepalen hoe groot jouw kansen zijn om in de toekomst goed zichtbaar te worden in SEO waaronder ook AI-overviews. 

Waarom zal EEAT doorslaggevend worden? Omdat er nou eenmaal veel te veel spelers zijn die content maken in de hoop een graantje van het SEO-verkeer mee te kunnen pikken. Dat leidt ertoe dat Google ook kritischer moet zijn: verdient deze partij het wel om hoog te ranken of niet? Het zal mij niet verbazen als Google in de toekomst eerst gaat filteren op EEAT: wie ben jij en waarom doet het ertoe wat jij zegt? En daarna gaan ze kijken: wat zeg jij eigenlijk? Daar komt het criterium rondom helpful content om de hoek. 

EEAT is dan geen rankingfactor maar wel een voorwaarde/filter: partijen die hier niet aan voldoen, kunnen waarschijnlijk maar moeilijk ranken.

In sommige branches zal de invloed van EEAT groter zijn dan in andere branches. Als jij in een niche zit waarin Google weinig alternatieven heeft, dan is er grote kans dat je met goede content die aansluit bij de zoekopdracht goed kunt ranken. Als jij echter in een drukke markt zit, dan zal EEAT steeds belangrijker zijn. Als je dan ook nog in impactvolle markten bevindt (e-commerce, gezondheidszorg, financiën) dan is het een cruciaal onderdeel.  

Voor welke zoekopdrachten kijkt Google naar EEAT?

Oorspronkelijk had E-A-T echt betrekking op zoekopdrachten binnen “YMYL”: Your Money, Your Life. Dit zijn zoekopdrachten die bij uitstek betrekking hadden op gezondheid en financiën, maar wie de Page Quality Evaluators Guidelines erop nasloeg, zag dat het altijd al betrekking had op bijvoorbeeld e-commerce gerelateerde zoekopdrachten. 

Vlak voordat Google EEAT omgooide naar EEAT gaven ze aan dat E-A-T betrekking heeft op elke zoekopdracht die wordt uitgevoerd. Het is daarmee dus eigenlijk een fundamenteel onderdeel van hoe ze naar kwaliteit en SEO kijken. 

Google E-A-T geldt voor elke zoekopdracht

Wie zijn EEAT's?

Niet alleen Gordon Ramsay is een EEAT. Ook Siergo Herman, Herman den Blijker, Miljuschka Witzenhauzen zijn waarschijnlijk allemaal EEAT’s op het gebied van koken en eten. Olcay Gulsen zou wel eens een EEAT kunnen zijn op het gebied van fashion en mode, net als Nikkie Plessen. En grote kans dat Eveline Stallaart en Goedele Liekens EEAT’s zijn op het gebied van seksualiteit. 

Er zijn dus vaak meerdere EEAT’s per branche of markt. 

Ik snap dat dit allemaal grote namen zijn en je nu misschien denkt: maar ik kom niet op TV dus ik kan geen EEAT worden. Dat ben ik niet met je eens. Je hoeft geen BN’er te zijn om een EEAT te kunnen worden. Elk vakgebied heeft kent EEAT’s en jij kunt expertise claimen binnen jouw vakgebied. Onderaan dit artikel geef ik je diverse tips hoe je een EEAT kunt worden. 

Website of organisatie?

Zoals gezegd gaat het bij EEAT om zowel de afzender als auteur. Hieronder zie je een stukje uit de Page Quality Raters Guidelines waarin Google dit benoemt:

E-E-A-T: auteur en organisatie bekijken zegt de Quality Raters Guidelines

Het gaat bij EEAT om zowel de afzender als auteur. Een website met heel veel autoriteit, kan toch heel goed ranken zonder dat ze openheid geven over auteurs. Dat zie je gebeuren bij Thuisarts en Apotheek.nl. De website heeft zoveel autoriteit, dat Google haast wel lijkt te geloven dat de auteurs ook veel autoriteit hebben. Met andere woorden: op thuisarts.nl publiceer je niet zomaar, dus alles wat daar staat zal wel kloppen. 

Thuisarts.nl

E-E-A-T op thuisarts.nl

Apotheek.nl

Veel autoriteit dus carte blanche?

Ik heb het vermoeden dat we hier te maken hebben met websites die een soort ‘carte blanche’ lijken te hebben: het maakt niet meer uit wie de auteur is, het feit dat de content op deze websites staat is voor Google voldoende. Waarom zou dat kunnen zijn? Dat heeft er vermoedelijke mee te maken dat deze websites van landelijke, vertegenwoordigde organisaties zijn. Dat leidt vaak tot mega interessant linkprofiel met links vanuit onder andere websites van de Rijksoverheid. Dat geeft Google al een signaal. 

Daarbij zie je dat ook andere grote websites naar Thuisarts.nl en Apotheek.nl verwijzen, of het over ze hebben. Vorig jaar liet minister Ernst Kuipers zich er nog over uit dat een “kwart van de mensen die met 112 belt, ook met thuisarts.nl afkan”. Op het moment dat iemand als de minister zo’n uitspraak doet, geeft dat allerlei signalen op het web die weer iets zeggen over de betrouwbaarheid van thuisarts.nl. 

EEAT blijkt dus uit meerdere zaken: verwijzende links, mentions, van wie de mentions komen etc. Hier zie je dat het naast inhoudelijke autoriteit dus ook gaat om je reputatie.

Wat betekent dat voor jou?

Dat betekent dus dat je eigenlijk aandacht moet hebben voor beide aspecten: zowel de auteur moet een bepaalde online reputatie hebben maar ook als website moet je bouwen aan je reputatie. Dat laatste schuurt heel dicht aan tegen branding en marketing. 

Probeer ook samen te werken met auteurs/creators die ook daadwerkelijk online bekend staan als betrouwbare bron. Personen die voor Google ook als zodanig te herkennen zijn doordat ze online op diverse websites veel over een bepaald onderwerp geschreven hebben. En dan bedoel ik net websites als 123blogpost.nl maar website met échte inhoudelijke autoriteit.

EEAT of EEEAT?

Er is iets grappigs in de Quality Raters Guidelines en dat is het woord ‘effort’ er heel vaak in genoemd staat. Om precies te zijn staat het woord effort zo’n 99x in de handleiding. De term expertise staat er maar 76x in en het woord authoritativeness/authority maar 49x. Je kunt dus eigenlijk wel zeggen:

EEAT? Google zit fout, het is EEEAT

Hoe checkt Google je EEAT?

Misschien vraag je je af hoe Google checkt of je een EEAT bent. Dat is een vraag waar we eigenlijk het antwoord niet op weten. Het is namelijk geen ranking factor, eerder een conceptueel fenomeen.

Zo zal Google waarschijnlijk kijken of jouw (bedrijfs)naam genoemd wordt op sites die als autoriteit worden gezien: mentions.

Het zal mij ook niet verbazen als Google kijkt of jouw paden kruisen met die van andere experts. Stel dat ik een chefkok zou zijn en ik zou online samenwerken met Gordon Ramsay, dan maakt mij dat waarschijnlijk in een klap een behoorlijke EEAT.

Het valt ook te verwachten dat Google kijkt naar links: wie verwijst er naar jou en waarom? En in welke mate zijn die partijen zelf ook weer een EEAT? Stel dat jij als dermatoloog een link krijgt van KWF, dan zegt dat iets over jouw expertise en autoriteit. Links zijn dus een indicator van EEAT maar let op: de links die jou een EEAT maken zijn doorgaans niet de links die je kunt kopen. 

Dit hele stuk hierboven gaat om reputatie, maar dan is er natuurlijk ook nog het stuk rondom inhoud. De eisen van Google rondom inhoudelijke EEAT overlappen in grote mate met de eisen van de Helpful Content Update. Het gaat dan om zaken als blijkt uit de content dat de auteur kennis van zaken heeft, blijkt uit de inhoud dat de auteur ervaring uit eerste hand heeft, blijkt uit de inhoud dat er tijd en moeite in de content gestoken is etc. 

Dat laatste kunnen ze natuurlijk niet meten, maar ze kunnen wel zien in hoeverre content unieker is dan de andere websites op het web, in welke mate er meer waarde toegevoegd wordt, of er unieke foto’s worden gebruikt en in welke mate andere contentvormen zijn gebruikt zoals video, audio etc. 

EEAT vs Domein Autoriteit: hoe zit dat?

Veel mensen denken dat de A in EEAT gaat om autoriteit in de zin van Domein Autoriteit. Domein Autoriteit wordt vaak gebruikt als optelsom: de waarde van alle inkomende links. Je kunt het vergelijken met de term PageRank, een oude Google-term die een beetje in de vergetelheid is geraakt. 

Persoonlijk denk ik dat ondanks dat er een correlatie is (partijen met inhoudelijke autoriteit hebben vaak waardevolle inkomende links) dat EEAT veel groter is. Ook ben ik van mening dat je EEAT op een andere manier moet benaderen. De links die je een EEAT maken, zijn vaak links die niet te koop zijn. 

Een voorbeeld: links vanaf BrightonSEO of SE Ranking behoren zeer waarschijnlijk tot de meest waardevolle links die je kunt hebben. Deze links krijg je niet zomaar: je kunt ze niet kopen en aan linkruil zullen ze waarschijnlijk niet gauw doen. Je moet dus haast wel iets te melden en toe te voegen hebben als je links van deze websites krijgt. Je moet eerst een EEAT zijn en deze links bewijzen dat. 

Hoe ik werk aan mijn eigen EEAT

Toen ik voor mezelf begon, ben ik eerst aan de slag gegaan met het opbouwen van een naam. Ik begon namelijk met een verse domeinnaam die nog geen enkele autoriteit had. In dit artikel vertel ik hoe ik zelf aan mijn eigen SEO heb gewerkt. Dit verhaal gaat in grote mate om het opbouwen van EEAT door het schrijven van een boek, het starten van een podcast en het posten op Linkedin. 

Mijn idee was: hoe meer bereik ik heb en hoe beter mijn verhaal is, hoe meer ik een EEAT kan worden. En hoe meer ik een EEAT ben, hoe beter ik zal ranken. Ik moet zeggen: ik ben niet ontevreden met de resultaten na een aantal jaar bouwen. Nu is het moment komen waarop ik meer aandacht aan de site moet gaan besteden. 

EEAT is branding

Zoals gezegd: EEAT gaat niet alleen om de inhoud, maar ook om je online reputatie: verwijzen andere websites met autoriteit naar jou? Praten andere experts over jou? Hoe bereik je dat?

In ieder geval niet door je op SEO te blijven focussen. Tijdens m’n talk op BrightonSEO zei ik dat al: door de gewone SEO-activiteiten word je geen autoriteit. Dat is namelijk door iedereen na te doen en na te bootsen. Wat ik daarmee bedoel? Als het zou gaan om een over ons pagina, een website die draait op SSL, een auteursbio of pagina…. dan is dat geen concurrentievoordeel. In 1 middag heeft je concurrent dat ook gemaakt. Er is echter iets groters wat je concurrent niet snel even nabootst en dat is je reputatie. 

Dat wil dus zeggen dat EEAT enorm in de buurt komt van branding. Het gaat om signalen van buiten je website, samenwerken met andere EEAT’S en het maken van mega inhoudelijke content die waarde toevoegt. 

Dat maakt waarom ik zeg dat EEAT (en ook het maken van helpful content) te groot is voor de SEO-afdeling. EEAT is een taak van het hele bedrijf en het opbouwen van EEAT moet in het DNA van het bedrijf zitten.

In de korte video hieronder heb ik het met Carmen Dominguez over EEAT. Zij was op de april editie in 2024 spreker op BrightonSEO:

EEAT is: breder dan SEO

Waarschijnlijk begint het al een beetje te dagen: EEAT is veel groter dan SEO. Het mag dan een term van Google zijn, er komt veel meer bij kijken. Ik ben ervan overtuigd dat je niet van de gemiddelde SEO-afdeling kunt verwachten dat ze je een EEAT maken. EEAT is het resultaat van branding, een marketingvraagstuk. Wie dat op orde heeft, bouwt EEAT op en dat is waar Google naar kijkt. In die zin is EEAT dus een logisch gevolg van de juiste dingen doen. 

Een SEO-afdeling die dingen om een EEAT te worden, dat is mijn inziens geen garantie voor succes. De SEO-afdeling zal waarschijnlijk vaak een focus op de website zelf hebben of link building, maar juist links die niet te koop zijn maken je een EAT. Het gaat dan om links die je krijgt via samenwerkingen, mega goede content, out reach campagnes (let op! dat is iets anders dank linkbuilding). 


Er is dus ook geen concreet lijstje met taken die je af kunt vinken om een EEAT te worden. Je zou kunnen zeggen: schrijf een boek, maak een podcast, maak video’s en wees actief op social media. Wie dit doet, legt het fundament voor EEAT maar dit lijstje is alles behalve concreet en zeker niet door 1 persoon even af te vinken. Dat is waarom veel partijen ook flinke problemen zonder ondervinden om aan EEAT te werken. Het is iets wat je voor SEO nodig hebt, maar wat je met een SEO-mindset niet kunt bereiken. 

EEAT is: experts

Zoals gezegd heeft EEAT ook te maken met experts. Om een EEAT te kunnen worden moet je als website of afzender bekend staan om je expertise, je kennis en ervaring. Gordon Ramsay is zowel een ‘brand’ als een expert’ Net als Miljuschka bijvoorbeeld. 

De vraag is misschien: wie zijn experts? Moet je altijd met dé grootste naam in de industrie samenwerken? Als het aankomt op branding en reputatie is het handig als je samenwerkt met mensen die een bepaalde naam hebben. 

Als het gaat om de inhoud van de content, ligt dat genuanceerder. Stel dat je een website hebt over rouwverwerking en jij deelt verhalen van mensen die ervaring hebben met rouwverwerking, dan zijn dat experts ook als ze geen bekende naam hebben. Aan de informatie die ze delen, de gesprekken die je met hen hebt kun je zien dat zij weten waar ze het over hebben. Je hoeft dus niet altijd bekend te zijn om inhoudelijk ook een expert te kunnen zijn. Google geeft dit ook duidelijk in de search quality raters guidelines aan. 

Waarom de expert onmisbaar is...

Zoals gezegd, de samenwerking met experts is onmisbaar als het gaat om de inhoud. Zij hebben ervaring, kennis en expertise die ‘gewone’ mensen niet hebben. Als je ze vrij laat praten, heb je kans dat er enorm veel waardevolle inzichten naar boven komen. De kunst is dus vooral om de expert aan het praten te krijgen. Persoonlijk probeer ik experts niet al te veel sturen in hun verhaal, zij weten er immers meer van dan ik. Het enige wat ik doe is de juiste vragen stellen om ervoor te zorgen dat ik de informatie krijg die ik wil. 

Ik vraag ze dus niet achteraf om mijn tekst door te lezen, ze zijn de kern van de content die ik maak. Zonder hun verhaal, medewerking en bijdrage geen content. Door het op die manier aan te pakken, houd ik alle opties om nieuwe kennis aan het web toe te voegen. Stel dat ik zelf online onderzoek zou doen en de expert zou zeggen ‘dat is goed’, dan heb ik niets van waarde toegevoegd aan het web. De goedkeuring is dan eerder een bewijs dat mijn content niet fout is, maar dat wil niet zeggen dat het inhoudelijk verfrissend en waardevol is. 

Samenwerken met experts

Samen werken met de expert is niet altijd makkelijk. Experts hebben vaak geen tijd of zijn soms helemaal niet beschikbaar in een bedrijf. Dat betekent dat áls je iemand gevonden hebt die met je wil samenwerken, je het heel slim aan moet pakken. 

Content voor alle platformen maken, inhoud boven vorm

Wat ik altijd doe is het gesprek met de expert audiovisueel vastleggen: filmen. Dat geeft mij namelijk de mogelijkheid om het naar heel veel contentvormen om te zetten. Een gesprek dat je audiovisueel hebt opgenomen kun je namelijk omzetten in een podcast, een YouTube-video en shorts voor op social media. Het gesproken woord kun je door AI laten transcriberen naar tekst en met behulp van AI weer omzetten naar een blogartikel of website content. Zo kun je met 1 stuk content, eigenlijk voor alle kanalen wat maken.  Dit zie je in onderstaande ‘slinger’. 

Het voordeel is dat je de expert het eigenlijk ook niet meer hoeft te laten nakijken wat je maakt. Als je de opname hebt gedeeld en de inhoud is akkoord, kun je eigenlijk simpel en snel alles maken. 

 

Transforming from SEO to Organic Marketing

Tips voor jouw EEAT

Tip 1: diepgang van de content

Bijdrage aan EEAT: cruciaal

Google vindt een aantal dingen erg belangrijk als het gaat om de content op de pagina:

  • Voldoet de tekst aan minimaal een van de volgende 4 criteria: er is tijd aan besteed, moeite in gestopt, er is sprake van expertise of er is een duidelijk talent/vaardigheid. 
  • Is de content feitelijk juist?
  • Sluit de content aan bij de geldende consensus van experts?
  • Is de content voldoende inhoudelijk?
  • Is de content origineel en voegt het waarde toe t.o.v. de beschikbare content op het web? 
 
Kortom: raffel de content niet af maar wees compleet en helder. Denk van te voren na welke vragen iemand kan hebben zodat je die kunt beantwoorden en de juiste informatie erbij kunt zoeken. 

Tip 2: wat zeggen anderen online over jou?

Bijdrage aan EEAT: cruciaal

Google jezelf, je auteurs en je bedrijf eens. Wie zegt er wat over jou en wat zeggen ze dan precies? Hoe zouden de menselijke beoordelaars deze reputatie beoordelen? Als je ziet dat maar weinig websites iets over jou zeggen, is het wat mij betreft tijd om een actieplan op te stellen: hoe ga je mensen bereiken en met welke boodschap? Hoe ga je zorgen dat ze jou als expert gaan zien? Hoe ga je zorgen dat je ze een reden geeft om over je te praten? Dit is trouwens veel groter dan SEO, het gaat richting organische marketing waarbij je meerdere kanalen inzetten om je expertise op te bouwen. 

Het doel is namelijk om een goede reputatie op te bouwen. Dit kan door artikelen te schrijven, een podcast te maken, ergens te spreken, een boek te schrijven etc. Zoals al eerder gezegd in dit artikel: je moet zichtbaar zijn op jouw onderwerp. 

Tip 3: werk met expert

Bijdrage aan EEAT: cruciaal

Heel belangrijk binnen E-E-A-T: de content moet gemaakt zijn door mensen met een bepaalde autoriteit en expertise die ook nog eens ervaring uit eerste hand hebben. 

Heel concreet betekent het dat medische informatie door medische professionals moet zijn geschreven die daadwerkelijk met het onderwerp te maken hebben in het dagelijkse leven. Financiële informatie moet door een financieel adviseur gemaakt zijn met veel kennis en ervaring. Het is daarbij belangrijk dat Google van de auteurs kan weten dat het experts zijn. Het is dus belangrijk dat ze online ook op andere platformen hebben geschreven en op een of andere manier bekend staat als expert. 

Laat je content dus niet maken door een content marketeer of copywriter die geen verstand van zaken heeft. Wat veel bedrijven ook doen is zorgen dat de content gecheckt is door een expert. Zelf vind ik dat een wat minder goede oplossing omdat de expert vaak zal zeggen: goed of niet goed. Je hebt liever dat de expert ook echt aangeeft welke onderwerpen of vragen je zou moeten behandelen in een stuk content.

Tip 4: benoem de auteur

Bijdrage aan EEAT: groot

Als je dan werkt met mensen met de nodige expertise, dan is het heel belangrijk om bij elk item te vermelden wie de auteur is met een korte toelichting (biografie): hoe komt iemand aan de kennis, welke ervaring heeft iemand, welke opleiding heeft iemand etc. Dit is niet alleen voor Google belangrijk maar ook voor je bezoeker en sinds kort weten we zeker: klikgedrag van gebruikers is een rankingfactor. 

Let op! Het benoemen van auteurs draagt natuurlijk alleen bij als je met auteurs gaat werken die daadwerkelijk E-E-A-T uitstralen/uitdragen. Puur en alleen de auteur vermelden terwijl die geen autoriteit is/heeft, heeft weinig zin. 

Als je toch bezig bent, denk dan ook een auteursbio bij elk stuk content en een uitgebreide auteurspagina. 

Tip 5: zorg dat andere EEAT's over jou praten

Bijdrage aan EEAT: groot

Deze tip ligt echt dicht bij de vorige maar ik wil ‘m toch apart benoemen, juist omdat het zo belangrijk is. De makkelijkste manier voor Google om te bepalen dat iemand een EEAT is, is door te kijken of andere EEATs “engaged” zijn met jou. Autoriteiten werken namelijk altijd met andere autoriteiten. 

Als jij dus weet wie in jouw markt de EEAT’s zijn, dan is jouw volgende doel om met hen in contact te komen. Dat is niet eenvoudig: autoriteiten hebben niet voor alles tijd en aandacht, je zult met het iets indrukwekkends moeten komen. Wat dit is, is iets waarbij ik je goed zou kunnen helpen. Ben je eenmaal met ze in contact, dan is het interessant om te kijken hoe je samen iets kunt doen, opzetten of ontwikkelen. 

Online workshop: helpful content maken met experts

Wil jij aan de slag met het maken van helpful content? Op dinsdag 25 juni organiseer ik een online groepsworkshop Helpful Content maken. In een groep van max. 5 man gaan we aan de slag met het maken van content op basis van het QPAFFCGMIM-model en gaan we kijken hoe je dat kunt inzetten op de diverse kanalen en wat daar allemaal bij komt kijken. En natuurlijk gaan we ook kijken welke rol AI daarin kan spelen. 

SEO-training geven