content audit

Is jouw content goed? Straalt jouw content expertise uit of ben je nog steeds aan het informeren, net als iedereen?

Content? SEO-content? Goede content!

Goede content is iets anders dan gewoon content maken en al zeker iets anders dan SEO-content. Goede content draait om je potentiele klant, gaat over zijn/haar QPAFFCGMIM’s en straalt expertise uit. Het is content waarmee jij je kunt onderscheiden ten opzichte van alle andere partijen, mits je het consistent over alle geschikte kanalen inzet. 

Maak jij content of goede content?

Goede content vs helpful content

Helpful content is een term bedacht door Google. Het is een ontzettend belangrijk onderdeel als je jouw website beter vindbaar wil maken in SEO. Vroeger ging het erom dat je überhaupt content had: waar je op gevonden wil worden, daar moet je over schrijven. Inmiddels heeft iedereen dat trucje wel door en dus gaat Google kijken naar kwaliteit: wie maakt er helpful content en verdient goede zichtbaarheid? Goede content is altijd helpful en dus neem ik zeker de input en eisen van Google mee in deze content audit.

Helpful content in het kort:

Content audit of helpful content audit?

In de content audit kijk ik vanuit verschillende perspectieven naar jouw content. Uiteraard neem ik de input, criteria en eisen van Google mee. Maar ik zal ook kijken of je content goed genoeg is om indruk te maken, of je het beter doet dan de rest en of je content ook echt waarde toevoegt. Een content audit kan dus ook interessant zijn als SEO niet per definitie jouw belangrijkste kanaal is. Tenslotte maak je content voor je potentiële klant, niet voor een kanaal. 

Menselijke content, altijd goed?

Sommige mensen denken dat als je content door een mens geschreven is, het per definitie goed is. Dat is absolute onzin. Ik heb heel veel mensen heel erg slechte content zien schrijven. Google zegt dit ook: content door een mens geschreven, maakt het niet per se goed of helpful. 

Google: Human Written Content Doesn't Necessarily Make The Content Useful Or Helpful

Je content door AI laten maken?

Voor veel mensen is het erg verleidelijk, je content laten schrijven door AI. Sommigen laten het van scratch af aan doen, anderen geven kennis en input mee. Dat is eerste is wat mij betreft een absolute doodzonde. AI kan goed schrijven maar geen goede content maken. Dat komt doordat simpelweg kennis, ervaring en expertise ontbreekt. AI weet niets nieuws, AI heeft geen eigen ervaring. Wat AI weet is hoe vaak woorden statistisch gezien samen voorkomen. Wie serieus met marketing aan de slag gaat, laat z’n content dus niet maken door AI. 

Waarom je content laten checken?

Google wil helpful content belonen

De hele website kan slechter presteren

Je klant wil het ook, op alle kanalen

Google's checklist

Google heeft 32 vragen opgesteld die je kunnen helpen bij het bepalen of je content behulpzaam is. Deze vragenlijst is openbaar en staat hier. De vragen zijn verdeeld in 4 categorieën:

 

Content & kwaliteit

Expertise

People-first content

Search engine-first content

Deze checklist helpt je vaak al goed op weg om zelf te bepalen wat anders moet. Maar daarmee weet je nog niet HOE het beter moet en WAT je daar praktisch/concreet aan kunt doen. Daarbij zie ik dat veel mensen het lastig vinden om zelf kritisch naar hun content te kijken, dat merk ik elke keer weer. En paar frisse ogen doet wonderen. 

Content audit: wat ik ga checken

In de content audit ga ik uitgebreid naar je content kijken en het beoordelen op:

Helpfulness

Ik ga toetsen in hoeverre de content aan de 32 criteria van Google voldoet en zal aan je terugkoppelen waarom dat wel of niet het geval is. Het belangrijkste is dat jij snapt wat er anders kan en waarom.

Expertise & toegevoegde waarde

Niet alleen helpful content is belangrijk, het is ook belangrijk dat je uniek en onderscheidend bent ten opzichte van de concurrentie. Dit bereik je eenvoudig door je expertise te tonen en waarde toe te voegen aan het wereldwijde web. In de audit kijk ik hoe dit nu is bij jouw content. 

Content gaps/ informational gaps

Uiteraard bekijk ik of er sprake is van informational gaps: zijn er dingen die je niet bespreekt? Vragen die je bezoeker heeft die onbeantwoord blijven? Ook als je veel praat maar weinig zegt, zal ik dat opmerken in de audit. 

Concrete actiepunten

Uiteraard zal ik concrete tips geven om je op de goede weg te helpen. Ontbreekt er belangrijke content? Dan zal ik toelichten wat er ontbreekt. Is je content niet uniek, dan zal ik je helpen om in kaart te brengen wat wel unieke content is. Is je content niet diepgaand genoeg of is er een gebrek aan expertise? Dan zal ik je vertellen wat je concreet kunt doen om dat te veranderen. 

Alle organische kanalen

Wil je dat ik verder kijk dan enkel je website dan kan dat ook. Helpful content gaat namelijk verder dan enkel je site, het is minstens even belangrijk dat je op YouTube en de social platformen ook van je laat horen.

Wat staat er in de audit?

In de audit bekijk ik een respresentatief aantal pagina’s op je website. Het kan zijn dat ik van elke type meerdere pagina’s bekijk, een bepaalde selectie of zelfs naar content op de andere kanalen zoals YouTube, Instagram of Linkedin. Dit gaat in overleg met jou en kan ook afhangen van de resultaten van jouw organische strategie. Per bekeken onderwerp geef ik aan op welke punten de content wel of niet voldoet aan Google’s richtlijnen en hoe het beter kan. Waar nodig zal ik concrete voorstellen doen of suggesties geven. 

Ben jij geraakt door een van de helfpul content updates?

Als je sinds september/oktober 2023 veel SEO-verkeer bent verloren, dan is het noodzakelijk om naar je content te laten kijken. De kans is groot dat Google tijdens een van de vele helpful content updates je site heeft beoordeeld als lage kwaliteit. Om de resultaten te verbeteren, is het nodig je content onder handen te nemen en te verbeteren. In 2024 zijn er ook diverse content updates geweest en sinds april is dit criterium een vast onderdeel van de core updates van Google. Na april is het dus lastiger te zien of je geraakt bent door een helpful content update of dat er iets anders speelt. Dat maakt de blik van een expert noodzakelijk.

Wat weet je na deze audit?

Wat kost een helpful content audit?

Een helpful content is er vanaf € 1.999,- excl. 21% BTW. Dat is inclusief kick off en nabespreking via videocall. De deliverable is een overzichtelijk powerpoint document met screenshots, tips en toelichting dat je eenvoudig kunt doorsturen aan collega’s in het bedrijf. Wil je dat ik (naast je site) nog andere organische kanalen bekijk, dan kan het bedrag iets hoger uitvallen. Uiteraard maak ik vooraf een prijsopgave voor je.

Over mij

Ik ben Chantal Smink, actief in de wereld van SEO sinds 2010. Ik werkte 8 jaar lang aan bureauzijde waar ik werkte voor klanten als ABN AMRO, BPD, Zeeman, Sparta/Accell, KWF en NCOI. Sinds 2021 ben ik freelance SEO.  

In maart 2022 publiceerde ik mijn eerste boek: Handboek SEO & Contentstrategie voor Horizontale SEO. Hierin pleitte ik al voor een inhoudelijke aanpak gericht op je gebruiker en op de algoritmes van Google. Dit was 5 maanden voordat Google de Helpful Content Update uitrolde.

Ik spreek regelmatig op Events, schrijf voor Emerce en Marketingfacts en heb een SEO-podcast op Spotify met meer dan 12.000 downloads. 

Helpful content roasts