Helpful content audit

Is jouw content unhelpful? Ben jij mogelijk geraakt in een van de vele Helpful Content Updates?
Laat je content checken.

Maak jij (un)helpful content?

Helpful content is een ontzettend belangrijk onderdeel als je jouw website beter vindbaar wil maken in SEO. Vroeger ging het erom dat je überhaupt content had: waar je op gevonden wil worden, daar moet je over schrijven. Inmiddels heeft iedereen dat trucje wel door en dus gaat Google kijken naar kwaliteit: wie maakt er helpful content en verdient goede zichtbaarheid?

Helpful content in het kort:

Content door mensen = helpful?

Nee zegt Google. Als je content door een mens geschreven is, maakt dat het niet automatisch helpful. Het gaat dus echt om de inhoud. 

Google: Human Written Content Doesn't Necessarily Make The Content Useful Or Helpful

Waarom je content laten checken?

Google wil helpful content belonen

Helpful content was nooit de maatstaf

De hele website kan slechter presteren

Google's checklist

Google heeft 32 vragen opgesteld die je kunnen helpen bij het bepalen of je content behulpzaam is. Deze vragenlijst is openbaar en staat hier. De vragen zijn verdeeld in 4 categorieën:

 

Content & kwaliteit

Expertise

People-first content

Search engine-first content

Deze checklist helpt je vaak al goed op weg om zelf te bepalen wat anders moet. Maar daarmee weet je nog niet HOE het beter moet en WAT je daar praktisch/concreet aan kunt doen. Daarbij zie ik dat veel mensen het lastig vinden om zelf kritisch naar hun content te kijken. 

Wat ga ik doen?

In de helpful content audit ga ik uitgebreid naar je site en content kijken. Ik ga toetsen in hoeverre de content aan de eisen voldoet en zal aan je terugkoppelen waarom het wel of niet voldoet. Het belangrijkste is dat jij snapt wat er anders kan en waarom. 

Ook zal ik je concrete tips geven om je op weg te helpen. Ontbreekt er belangrijke content? Dan zal ik toelichten wat er ontbreekt. Is je content niet uniek, dan zal ik je helpen om in kaart te brengen wat wel unieke content is. Is je content niet diepgaand genoeg, dan zal ik je vertellen wat je concreet kunt doen om dat te veranderen. In deze mini content roast die ik regelmatig gratis doe, krijg je een eerste idee van wat je kunt verwachten. De daadwerkelijke audit is natuurlijk uitgebreider en vollediger. 

Wat staat er in de audit?

In de audit bekijk ik een respresentatief aantal pagina’s. Het kan zijn dat ik van elke type meerdere pagina’s bekijk of een bepaalde selectie. Dit gaat in overleg met jou en kan ook afhangen van de resultaten van jouw website. Per pagina geef ik aan op welke punten de content wel of niet voldoet aan Google’s richtlijnen en hoe het beter kan. Waar nodig zal ik concrete voorstellen doen of suggesties geven. 

Indien uit je resultaten blijkt dat je site tijdens een van Google’s Helpful Content Updates lager geëvalueerd is, dan zal ik ook in data van Search Console duiken. Dit helpt om verbeterpunten te spotten of kritieke punten in kaart te brengen. 

Ben jij geraakt door een van de updates?

Als je sinds september/oktober 2023 veel SEO-verkeer bent verloren, dan is het noodzakelijk om naar je content te laten kijken. De kans is groot dat Google tijdens een van de vele helpful content updates je site heeft beoordeeld als lage kwaliteit. Om de resultaten te verbeteren, is het nodig je content onder handen te nemen en te verbeteren.

Mogelijk heeft Google ook in januari 2024 een helpful content update gedraaid. Hoewel dit niet door Google bevestigd is, zien we wel signalen die hierop wijzen. 

Wat weet je na deze audit?

Wat kost een helpful content audit?

Een helpful content audit kost € 1.499,- excl. 21% BTW. Dat is inclusief kick off en nabespreking via videocall. De deliverable is een overzichtelijk powerpoint document met screenshots, tips en toelichting dat je eenvoudig kunt doorsturen aan collega’s in het bedrijf.  

Ben je mogelijk geraakt door een Google update, dan is er meer werk nodig. Houd in dat geval rekening met € 1.999,- excl. 21% BTW.

Over mij

Ik ben Chantal Smink, actief in de wereld van SEO sinds 2010. Ik werkte 8 jaar lang aan bureauzijde waar ik werkte voor klanten als ABN AMRO, BPD, Zeeman, Sparta/Accell, KWF en NCOI. Sinds 2021 ben ik freelance SEO.  

In maart 2022 publiceerde ik mijn eerste boek: Handboek SEO & Contentstrategie voor Horizontale SEO. Hierin pleitte ik al voor een inhoudelijke aanpak gericht op je gebruiker en op de algoritmes van Google. Dit was 5 maanden voordat Google de Helpful Content Update uitrolde.

Ik spreek regelmatig op Events, schrijf voor Emerce en Marketingfacts en heb een SEO-podcast op Spotify met meer dan 12.000 downloads. 

Helpful content roasts